[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DaraBariton

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:28

Ik had een intake les en daarna besloten dat ik wilde gaan lessen. Toen gingen we de snelweg op. Hoefde nog niet te schakelen dat deed ze voor me.

Woensdagavond rijbewijs aangevraagd en kreeg gister een berichtje dat hij klaar lag. Staks ophalen en dan met mijn vader een paar rondjes rijden in mijn auto. Het voelt wel raar! Heb avonddienst en ik twijfel of ik met de auto alleen al durf. Ben pas om 23.00 klaar. Wat een miep ben ik haha

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:35

Mijn instrecteur plant alles wel zo in dat je niet gelijk met je 1e les naar Rotterdam moet rijden. Helaas kan dit niet altijd anders. En ik rij nu standaard altijd over de snelweg dit is ook de enigste manier om hier vandaan te komen

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:29

Het kan aan mij liggen, maar bij mezelf had ik echt het gevoel dat de snelweg een stuk minder lastig was dan de bebouwde kom... Het gaat op een hogere snelheid maar iedereen rijd dezelfde kant op en voor mijn gevoel reed het ook rustiger. In de stad was het echt stress rijden en een stukje snelweg en de stress was weg...

Maar ik denk dat je dan vooral moet kunnen inschatten wat de leerling nodig heeft/ makkelijker kan. Instructeur vertelde ook dat hij zeker niet met iedereen de eerste les de snelweg opgaat.

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:42

Ik ben ongeveer met mijn 8e les de snelweg op gegaan denk ik. De eerste lessen waren vooral het oefenen om de auto goed onder controle te leren krijgen. De allereerste keer dat ik de snelweg op ging was in het donker, met een hele korte invoegstrook. Dat vond ik toen eerst wel even spannend, maar na 3/4 minuutjes vond ik het eigenlijk veel fijner op de snelweg dan in de stad. Nu ik zelf mijn rijbewijs heb ga ik automatisch altijd over de snelweg, rijd veel relaxed'er! :j

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:01

kitlover schreef:
Het kan aan mij liggen, maar bij mezelf had ik echt het gevoel dat de snelweg een stuk minder lastig was dan de bebouwde kom... Het gaat op een hogere snelheid maar iedereen rijd dezelfde kant op en voor mijn gevoel reed het ook rustiger. In de stad was het echt stress rijden en een stukje snelweg en de stress was weg...

Technisch is de snelweg inderdaad makkelijker en je hebt geen zijstraatjes maar ik vind via de spiegels snelheid en afstand inschatten met snelheden op de snelweg niet iets wat je in je eerste les al kan.
Spiegelen probeer ik wel de eerste les te leren maar echt inschatten hoe hard iemand op je inloopt is niet iets wat je de eerste les kan.
Dus dan heb je NAAR MIJN MENING niks aan de snelweg behalve flink gassen, niet te scherp sturen en je heel wijs voelen.
Volgens mij moet je altijd in de buurt rondom de kandidaat de eerste lessen doen en je daar met je planning ook rekening mee houden. Maar hee ik praat alleen over mijn regio en kan niet zien hoe het er bij jullie uit ziet en ik geef dan ook alleen maar mijn mening :)

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:28

Ik vind zelf de snelweg ook heel fijn ! Behalve op sommige knooppunten in Rotterdam, daar is het altijd zo mega druk dat het niet meer leuk is, dan heb je echt ogen overal nodig met sommige gekken die er rijden

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:15

Al een tijdje niks meer laten horen, maar ik ben vandaag geslaagd voor mijn BE rijbewijs! Mijn examinator merkte dat ik heel veel moeite met het schakelen had, maar omdat ik zelf een automaat heb en alles toch veilig heb opgelost heb ik het toch gehaald! *\%/*

Wat snelweg betreft, ik ben pas na 7 lessen ofzo de snelweg op gegaan bij mijn B rijlessen := was volgensmij ook normaal bij deze rijschool

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:00

Fijn JudArthos!
Grappig om te zien inderdaad, die verschillen. Ik ben zelf net de snelweg op gegaan, bij de 10e les ofzo. Ik vind het alleen echt doodeng, dus de volgende les zei die dat ie me weer de snelweg op wilde sturen maar voordat hij dat kon zeggen barstte ik al in janken uit :') ik vind het echt drie keer niks.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:18

Ik mag in Almere niet afrijden, is te makkelijk en geen examengebied dus iedere les ga ik wel via de snelweg ergens heen.. Plus ik rijd in een automaat wegens mijn schouderblessure dus dat hele schakelen valt al weg, waarschijnlijk de reden dat ik ook bij m'n intake gelijk de snelweg op mocht. :j

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:41

Hallo! Ik volg dit topic al een tijdje (sinds ik aan het lessen ben). Ik heb nu ongeveer 20 uur gereden - mijn lessen duren altijd 2 uur - en ik vind het echt veel leuker dan ik had verwacht. Ik dacht dat ik het alleen maar eng zou vinden maar dat valt me alles mee. De snelweg vind ik wel nog spannend, vooral het invoegen. Verder gaat eigenlijk alles wel goed. Ik ben nu in de fase gekomen van 'zelfstandig rijden' en u heb ik opeens wel heel vaak het idee dat alles fout gaat, omdat we de puntjes op de i aan het zetten zijn. Dus dan is er altijd wel iets dat beter kan, helaas :'). Clusteropdrachten vind ik moeilijk omdat ik dat totaal niet kan onthouden, maar dat zal vanzelf wel beter gaan. Over twee weken heb ik m'n theorie-examen en als ik dat gehaald heb, gaan we de TTT en het rij-examen inplannen :)

Ik vind het trouwens heel leuk om al jullie ervaringen te lezen, daardoor krijg ik steeds weer zin om te rijden en ben ik wat minder zenuwachtig en minder streng voor mezelf.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:01

Cynn schreef:
Ik mag in Almere niet afrijden, is te makkelijk en geen examengebied dus iedere les ga ik wel via de snelweg ergens heen.. Plus ik rijd in een automaat wegens mijn schouderblessure dus dat hele schakelen valt al weg, waarschijnlijk de reden dat ik ook bij m'n intake gelijk de snelweg op mocht. :j

Maar heb je dan ook het gevoel dat je er echt wat aan gehad hebt qua inschatten via je spiegels of was het meer voor de fun?
In onze vestigingsplaats is ook geen examengebied maar daar kom ik de eerste les ook niet, dan rij ik in de polder en door rustigere dorpskernen.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:14

Maar ligt het aan mij of zijn er dan al mensen die tijdens les 1 kunnen, sturen, gas geven, remmen, schakelen en spiegelen? Anders heb je in mijn idee weinig op de snelweg te zoeken.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:15

Okee de zenuwen beginnen nu toch echt te komen... Morgen ochtend ben ik aan de beurt..

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:18

succes moet vast goed komen ! een tip geef ik wel mee goed door je neus in en uit ademen dit helpt bij mij vaak in het geval van zenuwen of stress :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:19

Happie schreef:
Maar ligt het aan mij of zijn er dan al mensen die tijdens les 1 kunnen, sturen, gas geven, remmen, schakelen en spiegelen? Anders heb je in mijn idee weinig op de snelweg te zoeken.

Mijn idee maar blijkbaar zijn er nog steeds rijscholen die de eerste les de snelweg meepakken, handig of niet.

Ik had vandaag weer een gevalletje rampzalige laatste les en voldoende examen. Leerling was echt op van de zenuwen en zat enorm te klungelen tijdens het uurtje ervoor maar heeft een nette rit gereden en mag naar het gemeentehuis :)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:20

Dankje! Tips zijn zeker welkom :j

Oh dat hoor ik zo vaak, Polly! Dat de laatste les super slecht gaat en ze dan toch slagen. Hopelijk gaat het bij mij net zo! Haha.
Heb morgen ochtend ook eerst een uurtje les en dan examen.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:21

kan niet wachten tot ik kan soms duurt wachten zoo enorm lang hopelijk is de gemeente snel met de papieren die het uwv opgestuurd heeft naar hun

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:25

@Polly, daar had ik zelf ook last van, maar beter tijdens je les klungelen dat tijdens het "eggie" ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:07

Ik heb het ook al vaker gezien maar dit was wel heel heftig hihi, gelukkig hebben we er ook vooraf samen smakelijk om kunnen lachen.
Ga dr wel missen, was een hele leuke meid maar des te trotser ben ik dat ze het zo netjes gedaan heeft!

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:11

Ik heb eerst ook uuuuuren polder gereden voordat we de snelweg op gingen. Gelijk met van die idioot korte invoegstrookjes het moeten leren (dus nu geen problemen meer). Als hij me de eerste les de snelweg op had gestuurd was ik echt in paniek geraakt denk ik. Vond het de eerste keer al doodeng. Eerst zorgen dat de voertuigbeheersing voldoende was, en dat ik het spiegelen en alles al aardig onder de knie had. De snelweg op terwijl je nog niet kunt schakelen zelf vind ik ook vrij bijzonder.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:49

Ik ben 2e les de snelweg op gegaan. Wel al zelf schakelen.
Instructeur keek natuurlijk wel gewoon mee en gaf aan wanneer ik kon invoegen.

Vandaag ook weer les gehad en dat ging wel aardig. :D
Vanuit m'n werk gelijk begonnen met filerijden en daardoor wel goed het wegrijden kunnen oefenen haha.
13 april staat m'n theorie examen gepland. :D

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 23:30

Succes Celine! Volgens mij moet het goed komen want zelfs mij is het gelukt. Je had wel een fijne tijd toch?

Zojuist thuisgekomen van een avonddienst en ben met de auto geweest. Het is echt mega wennen maar heb het toch gedurfd. Morgen ga ik weer de weg op zodat de drempel laag blijft.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 23:59

Hahaha wat bedoel je met 'zelfs mij is het gelukt'? Ging het zo slecht? :P

Ik moet om kwart voor 11! Goede tijd dus, denk ik :j

En pff lijkt mij ook spannend hoor, de eerste keren écht alleen de weg op. Maar heb er ook wel weer zin in!

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 07:13

Achteraf ging het helemaal niet zo slecht maar ook verre van perfect. Maar ik was zo ontzettend zenuwachtig. Wat ik wel merkte, de zenuwen waren vooral aanwezig bij het cbr zelf. In de auto wat het ietsje minder. Succes!!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:20

Helaas ben ik gezakt :'(
Ging echt voor geen meter, wist al meteen dat ik gezakt was. Zoveel stress! Kon het echt niet in de hand houden. Maakte allemaal fouten die ik normaal niet maak.

Volgende keer bij de huisarts propanolol(?) regelen, mijn instructeur raadde dat aan aangezien ik zo enorm zenuwachtig ben dat ik haast niet meer weet wat ik doe.

Pfff balen !!!