Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Re: Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:39

Interessant, aan welk CAO zijn jullie verbonden? Hier is het nu 5 jaar, vanaf juli volgend jaar korter. Binnenkort een training met betrekking tot de WWZ.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:06

Tancreda ik hoorde dat de gesprekjes bij het UWV inderdaad niet veel voorstelde. Het is een soort van evaluatie van te genomen acties en heel soms kunnen ze je nog verder op weg helpen.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:14

Hoe zouden jullie deze situatie aanpakken?

Ik voel me al minstens een week niet lekker. Afgelopen maandag had ik koorts, rilde van top tot teen en had het idee elk moment om te kunnen vallen, ik wilde maar een ding en dat was lekker naar bed toe... Echter ben ik opgevoed met de instelling: zolang je op je benen kunt staan ga je naar school/werk.
Op het werk bleek dat het er echt niet beter op werd.
Ik heb aangegeven naar huis toe te willen omdat het gewoon echt niet ging. Echter mocht ik niet naar huis toe, dan had ik me vanmorgen om 700u maar moeten ziekmelden. Ze hadden liever dat ik gewoon thuis was gebleven. Ik had middagdienst van 1230 - 2000.

Er wordt echter vaak gebeld dat mensen ziek zijn omdat ze even een kuchje hebben, vandaar dat ze hebben ingevoerd de regel: drie dagen ziek is reden voor ontslag.
Ook zijn er vaak genoeg situaties op het werk geweest dat mensen om een kuchje naar huis mochten.

Ik vind dit een beetje oneerlijk en wil dit ook graag vanmiddag gaan aangegeven. Ik heb op het moment echt geld nodig en wil niet ontslagen worden omdat ik me echt niet lekker voel.

Zelf zou ik als werkgever meer respect hebben voor iemand die echt laat zien te willen komen en vervolgens aangeeft dat het echt niet gaat dan mensen die zich voor een kuchje ziekmelden. Maar ik kan niet van de telefoon afzien hoe slecht iemand zich voelt als hij/zij zich ziekmeld.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:38

Drie dagen zieken is reden voor ontslag? Dat mag niet eens. Je kan wel tijdens ziekte ontslagen worden, als de ziekte maar niet de reden is.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:46

Driemaal te laat komen of drie ziektemeldingen kunnen reden voor ontslag zijn. Die zin staat letterlijk op papier. Je moet je per dag ziekmelden... Die drie dagen is drie ziektemeldingen.
Laatst bijgewerkt door silvericathy op 23-09-15 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:47

3 ziektemeldingen is wat anders dan 3 dagen ziek zijn in mijn ogen...

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:50

Maar goed, stel dat ik niet ontslagen wordt dan.

Ik vindt het nog steeds niet eerlijk dat er mensen voor een kuchje naar huis toe mogen. En ik die letterlijk trillend van de koorts vraagt om alsjeblieft naar huis toe te mogen moet blijven.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:00

Ik kan me voorstellen dat het makkelijker plannen is als iemand al in de ochtend ziek ik dan halverwege de dag. Maar misschien ligt het er ook aan hoe je het brengt? Lijkt me niet als je naar je baas gaat en zegt. Hey ik voel me heel erg beroerd. Ontzettend rot maar ik ga naar huis.... Dat die dan zegt nee dat mag niet.
Maar als je bijvoorbeeld naar hem toe gaat en zegt... Ik voel me niet zo lekker.. Mag ik naar huis? Dat dan de reactie anders is....
Ik vind dat overigens niet goed hoor. Maar weet wel dat het zo vaak gaat...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:05

Heb je een tijdelijk contract?

Tja, ik vind niet dat een werkgever in zo'n geval kan zeggen dat je niet weg mag. Maar goed, dat heeft hij wel gedaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:23

Euh dit staat in je contract? Lijkt me namelijk knappe bangmakerij. Bij een rechter staat je werkgever mooi voor schut geloof ik.

Te zot voor woorden hoor!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 11:41

Eens met Janine. Dit soort dingen mogen helemaal niet in een contract staan. Daarbij is 1 ziekmelding genoeg voor 1x ziek. Je hoeft je niet iedere dag opnieuw ziek te melden.

Waar haalt jouw werkgever dit soort dingen vandaan? Wat voor een soort baan heb je? Jouw werkgever lijkt wel een cowboy. Iedereen stinkt er in, maar hij doet dingen die niet mogen.

Wat wel mag is een gesprek met iemand aangeven na een aantal keren verzuim. Uiteindelijk kan dat een reden zijn om je contract niet te verlengen oid. Maar sommige mensen hebben nu eenmaal slechtere gezondheid dan anderen. Als het geen kulsmoesjes zijn, dan is het rot, maar jammer voor je baas.

Laat je niet zo gek maken door je werkgever. Sterkte!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:48

silvericathy schreef:
Driemaal te laat komen of drie ziektemeldingen kunnen reden voor ontslag zijn. Die zin staat letterlijk op papier. Je moet je per dag ziekmelden... Die drie dagen is drie ziektemeldingen.

Dit is 1 ziektemelding, niet 3, pas als je tussendoor bij wijze van spreken weer een dagje of langer gewerkt hebt en dan weer ziek wordt dan wordt het de volgende melding!

Het feit dat je elke dag moet doorgeven of je al weer beter bent of nog ziek bent betekent niet dat dit een "nieuwe" ziektemelding is en dat zal jouw baas ook echt niet zo bedoelen..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:41

Drie dagen aaneengesloten ziek is 1 ziekmelding.
Daarnaast klinkt je werkgever idd als iemand die met wat bluffen en bangmakerij zijn zin probeert te krijgen.
Dergelijke dingen mogen wettelijk niet.
Als jij echt ziek bent, ben je echt ziek. Je werkgever kan daar van balen, maar een werknemer die dalijk van haar graatje gaat omdat ze ziek is heeft niemand wat aan

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:53

Mijn gesprek vanochtend was super, eind van de week hoor ik meer van hun.
Nu voorbereiden op het volgende gesprek vanmiddag.
@Mando,
hoe was jou gesprek? heb je er een goed gevoel aan overgehouden?

@silver
dat klinkt niet als een fijne sfeer :( hopelijk kom je er uit met je werkgever

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:57

Fijn dat je gesprek goed ging ! Succes vanmiddag :)

Silver wat raar zeg, vind het maar een vreemde werkgever. Als je echt ziek ben, kun je daar toch nog aan doen....

Ik heb vrijdag de hele dag vrij gevraagd. Hoop zo dat ik aangenomen wordt, ik wil die baan echt. Het is 2e gesprek en het hele team zit er bij ( 3 mensen ), vorige Gesprek was met 1 iemand....

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:42

Ik weet het niet, het is echt een dynamische functie maar voor 6 maanden en mijn idee is altijd eer je ingewerkt bent en ze aan je gewend zijn ben je alweer een maand of 3-4 verder
Het is een geweldig bedrijf maar ik denk dat ik op een andere afdeling meer tot mijn recht zou komen.

Ik slaap er een nachtje over, en ik denk dat ik lekker verder ga zoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:32

Wat een rare situatie qua ziek zijn daar op je werk silvericathy! Hopelijk kan je er een beetje uitkomen met je baas. En beterschap mocht je nog niet helemaal opgeknapt zijn!

Hier echt geeeeeen zin om te solliciteren. Na afwijzingen is de motivatie weer erg ver te zoeken. Net wel een makkelijke sollicitatie eruit gedaan. Gewoon formulier op site invullen + een optionele motivatie (dus die vul ik dan wel in, kort maar krachtig). Dus heb ik toch iets gedaan vandaag toch? Straks nog even mijn mail induiken, laatste dagen wel aardig wat naar mijzelf toegestuurd. Even zien of er dingen bij zitten waar ook makkelijk op te solliciteren is :o

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:12

Ik werk als uitzendkracht, en voor mij tien anderen. Ik zit nog in face a, heb weinig rechten en kan er zo uitgezet worden.
Ben ondertussen opzoek naar een fatsoenlijke baan.... Maar moet wel tijdelijk hier geld verdienen.
Ik krijg dus ook alleen betaald wat ik werk.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:27

Het gesprek bij het tweede bedrijf gisteren, puuuhhhh dat was wel een beetje veel informatie op een dag.
Werd een uurtje later meteen gebeld dat ze enthousiast waren en hebben we het over het salaris gehad (ik zat was net op sta bij de paarden := ).
Al in al ben ik er wel uit dat ik heel graag voor het eerste bedrijf zou willen werken. De sfeer bij de tweede past gewoon niet bij mij, ik moet ze hier alleen nog over bellen. Vind het best lastig zeker omdat ze zo enthousiast waren.

@mando
Ik kan het me goed voorstellen dat jou een half jaar te kort is. Je bent idd net ingewerkt en dan vertrek je alweer.
Succes met de zoektocht ;)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:19

Ik werd zonet gebeld door het 1e bedrijf en ik ga vanmiddag het contract tekenen en kan maandag beginnen *\o/*

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:35

Wow wat super ! Gefeliciteerd !!!
Het bedrijf wat je graag wou, super ! :D

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:10

Oupsi en nu lees ik mijn bericht terug en vind allemaal spelfouten en gekke autocorrect zinnen.
Jullie begrijpen iig wat ik bedoel en dat ik heel erg blij ben :o
Ik duim voor jullie dat de moeite niet voor niks is en dat iedereen een leuke en passend baan vind.
Als ik nog leuke vacatures vind ga ik die wel delen. :j

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:43

Gefeliciteerd Carika!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:27

Gefeliciteerd wat leuk.

Ik heb vanochtend gebeld dat ik het niet doe omdat mijn gevoel zegt dat het niet 100% bij me past.
Vond ze heel eerlijk van me en moedig dat ik daarvoor uit kwam
Ook omdat als ik iets doe ik daar voor 100% voor ga en dat kan ik hier niet dus helaas.

Op zoek naar een andere leuke baan.
Morgen mijn laatste dag hier, ik ben er wel klaar mee allemaal dus ik wilde volgende week maandag en woensdag gewoon niet meer werken
Krijg allemaal lieve reacties van mijn ex collega's en dat doet mij wel goed

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:10

Waaauw Carika! Geweldig! Gefeliciteerd!!!

Knap hoor Mando! Goed dat je voor jezelf kiest!