Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:31

Lessonup inderdaad!

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:32

Mentimeter?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:35

Oh, mentimeter is inderdaad iets wat ik volgens mij zelf een keer heb gebruikt! (Maar dan als gebruiker, niet als presenteerder :) )
Lessonup ziet er ook heel goed uit, daar wil ik het wel eens over hebben met mijn collega's.
Bedankt voor de tips!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:56

Magrathea schreef:
dejavu schreef:
Wow, Goof. Heftig dat je nu nog zo moe bent. Je lijkt me een betrokken docent. Is het een mogelijkheid om je een week ziek te melden? Even een marge opbouwen en je lijf de kans geven om wat beter op krachten komen? In die laatste 3 dagen kun je dan je nakijkwerk wegwerken?
Hybride lesgeven vind ik ook pittig hoor. Het idee dat je een klas onderwijst, leerlingen thuis instrueert en dat ouders meeluisteren maken het best tot een uitdaging. Vind het best kwetsbaar dat ouders meeluisteren. Maar goed! Ik heb niks te verbergen en handel naar alle eer en geweten. Het zal wel weer goedkomen.

Heb je ook echt het idee dat de ouders mee zitten te kijken? (Ik neem aan dat je PO lesgeeft trouwens?)

Nee, VO. Ouders luisteren weleens mee, omdat de kinderen beneden de les volgen bijvoorbeeld. Heb idd niks te verbergen. Totaal niet, maar ik heb ineens wel een breder publiek ofzo. Ouders zitten er soms bij. Broertjes ook. Laatst werd de hond op tafel getild bij een tienminutengesprek. Op mijn verzoek. Dat zijn dan de leuke dingen!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 00:02

Ik vind het vooral half-half niet fijn. Ik wil niet dat ouders meekijken als ik een keer een leerling terecht niet wijzen of aan moet spreken of gewoon even mijn dag niet heb

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:21

Sheran schreef:
Ik vind het vooral half-half niet fijn. Ik wil niet dat ouders meekijken als ik een keer een leerling terecht niet wijzen of aan moet spreken of gewoon even mijn dag niet heb

Wag vind je er vervelend aan dan? Ik begrijp het oprecht niet zo, sorry :o

Ik ga maandag in gesprek op school om te kijken wat de mogelijkheden zijn komende weken. Ik ben nog zo vermoeid van corona dat ik echt stress krijg bij de gedachte dat ik weer moet werken. Ik lig iedere dag nog een paar uur op bed 'smiddags, dus ik ga het nooit volhouden.
Hoop dat ik me kan/mag richten op de examenklassen en vanuit daar verder kan gaan kijken.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:25

@goof wij hebben in de vorige half thuis half op school ouders gehad die zich er mee bemoeide en contact opnamen met teamleiders :') Dat is gewoon niet oke. Die verhalen schrikken mij dus wat af. Ik vind het namelijk heel zwaar half online en half thuis.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:32

Tuurlijk, half half is knetterzwaar! Ik ben blij dat wij zo niet werken om eerlijk te zijn.
Als ouders contact opnemen met schook is dat wel heel bizar ja, maar ik hoop dat de school dan gewoon achter zijn personeel staat.

Ik ben in alle eerlijkheid niet zo snel onder de indruk van dat soort dingen. Prima, bellen ze lekker naar school, zijn ze daar hun verhaal kwijt. Geen reden tot zorgen.

Wat wel interessant is; er komen zo vast ook mensen bovendrijven die daadwerkelijk niet functioneren als docent (en ik vind dat er daar veeeeeeel van bestaan!) (En nee, deze opmerking staat los van jullie!!)
Ik had in de periode van 12 weken vorig jaar een collega die alleen de laatste 2 weken online was voor zijn leerlingen bijvoorbeeld. Wtf zit je dan de overige 10 weken te doen?! Daar hebben ouders steen en been over geklaagd, en terecht!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:36

Weet ik niet, ik vind dat teamleiders dan al eerder een steek hebben laten vallen. Hoeveel zicht heb je dan op je team als je er zo achter komt dat iemand niet functioneert.
Ben het wel met je eens dat die mensen inderdaad bestaan en dat, dat best wel lastig is.
Dat verhaal van jou is de thuisperiode toch? Inderdaad terecht dat ouders en kinderen daar over hebben geklaagd.

Voor mij voelt het gewoon een beetje als inbreken in mijn eigen lokaal. Ik loop 3000 ballen hoog te houden, je kan gewoon niet overal tegelijk zijn. Verder ben ik het best te verstaan voor de leerlingen thuis als ik achter m’n laptop zit maar ik kan niet achter m’n laptop zitten als ik er 15 in m’n lokaal heb.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 02-01-21 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:38

Het is ook wel een mooie vraag om te stellen: hoe heeft school deze docent 10 weken laten tobben?

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:40

Jullie maken me nog bang :=
Ik begin dus maandag met 4 nieuwe klassen en ik hou 1 stageklas. Heb die leerlingen nog nooit gezien dus ik ben benieuwd.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:42

Bij ons was toen al helder dat deze collega niet functioneerde, er lag al een dossier.
Ik denk dat heel veel docenten niet goed functioneren, maar in het ritme van alledag net meekomen en net niet opvallen. Maar goed, dat is een hele andere discussie :+

PSvanLot, ja, terechte vraag. Dit was een docent met meer dan 25 jaar ervaring die ook digitaal handig was een aangaf dat alles lukte en dat hij betrokken was bij de leerlingen. Omdat hij mijn directe collega was en les gaf aan mijn mentorklas had ik direct door dat deze collega niets deed en voor leerlingen onbereikbaar was. Ik heb het diverse malen met de collega zelf besproken en bij mijn toenmalige teamleider neergelegd. Die had er inderdaad veel meer achteraan gemoeten. Het geval was dat deze collega aan het einde van het jaar niet mocht blijven, dus ik vermoed dat beide partijen geen zin meer hadden er energie in te steken ofzo :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:42

theadora99 schreef:
Ik begin dus maandag met 4 nieuwe klassen en ik hou 1 stageklas. Heb die leerlingen nog nooit gezien dus ik ben benieuwd.

Spannende en bijzondere start zo, succes!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:44

theadora99 schreef:

Succes! Dat komt vast helemaal goed!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:44

Dat zou inderdaad logisch zijn, dat hij dacht. Laat maar, ik doe mijn eigen ding. Heerlijk professioneel ook.
Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik buiten het feit dat ik het heel hard werken vond, ik ook wel genoten heb van de extra vrij middagen en het thuis kunnen zijn. Maar toen was het zomer, nu winter. Toen hebben we de rooster ingekort, nu geven we gewoon op de normale uren les.

Hopelijk gaan we het in 14 dagen uitzingen, maar ik sta er niet van te kijken als het februari of zelfs carnavalsvakantie wordt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:22

Ik ben ook bang dat het verlengd wordt....

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:33

Goof schreef:
Bij ons was toen al helder dat deze collega niet functioneerde, er lag al een dossier.
Ik denk dat heel veel docenten niet goed functioneren, maar in het ritme van alledag net meekomen en net niet opvallen. Maar goed, dat is een hele andere discussie :+

PSvanLot, ja, terechte vraag. Dit was een docent met meer dan 25 jaar ervaring die ook digitaal handig was een aangaf dat alles lukte en dat hij betrokken was bij de leerlingen. Omdat hij mijn directe collega was en les gaf aan mijn mentorklas had ik direct door dat deze collega niets deed en voor leerlingen onbereikbaar was. Ik heb het diverse malen met de collega zelf besproken en bij mijn toenmalige teamleider neergelegd. Die had er inderdaad veel meer achteraan gemoeten. Het geval was dat deze collega aan het einde van het jaar niet mocht blijven, dus ik vermoed dat beide partijen geen zin meer hadden er energie in te steken ofzo :+

Dit soort verhalen ken ik helaas ook teveel. Mensen die niet functioneren en waarvan iedereen weet dat iemand niet functioneert en er zelfs rekening mee gaat houden. 'Oh, je hebt die collega gemaild? Nee, die gaat niet reageren. Je kunt beter hem persoonlijk opzoeken'.
Omgekeerde wereld. Iemand ontslaan is een moeizaam proces wanneer iemand al lang werkzaam is bij de organisatie.

Maaar anyway.
Ik ga maandag starten met een week online onderwijs. We hebben de lessen verkort tot een half uur. Dus ik mag van half negen tot twaalf voor de webcam en daarna voorbereiden en vergaderen.
De week erop gaan we weer naar school, waarbij elke dag een leerjaar thuis is. Bijvoorbeeld maandag klas 1 thuis, klas 2,3 en 4 op school. Alleen de examenklassen hebben geen 'vrije dagen', die zijn alle dagen op school. CSPE zit er al aan te komen, dus ze kunnen ook echt niets missen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:16

SdaphneS schreef:
Goof schreef:

Dit soort verhalen ken ik helaas ook teveel. Mensen die niet functioneren en waarvan iedereen weet dat iemand niet functioneert en er zelfs rekening mee gaat houden. 'Oh, je hebt die collega gemaild? Nee, die gaat niet reageren. Je kunt beter hem persoonlijk opzoeken'.
Omgekeerde wereld. Iemand ontslaan is een moeizaam proces wanneer iemand al lang werkzaam is bij de organisatie.

Maaar anyway.
Ik ga maandag starten met een week online onderwijs. We hebben de lessen verkort tot een half uur. Dus ik mag van half negen tot twaalf voor de webcam en daarna voorbereiden en vergaderen.
De week erop gaan we weer naar school, waarbij elke dag een leerjaar thuis is. Bijvoorbeeld maandag klas 1 thuis, klas 2,3 en 4 op school. Alleen de examenklassen hebben geen 'vrije dagen', die zijn alle dagen op school. CSPE zit er al aan te komen, dus ze kunnen ook echt niets missen.

Wat voor onderwijs zit je dat ervoor gekozen wordt het zo te doen?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:01

Goof schreef:
Sheran schreef:

Wag vind je er vervelend aan dan? Ik begrijp het oprecht niet zo, sorry :o

Ik ga maandag in gesprek op school om te kijken wat de mogelijkheden zijn komende weken. Ik ben nog zo vermoeid van corona dat ik echt stress krijg bij de gedachte dat ik weer moet werken. Ik lig iedere dag nog een paar uur op bed 'smiddags, dus ik ga het nooit volhouden.
Hoop dat ik me kan/mag richten op de examenklassen en vanuit daar verder kan gaan kijken.

Inderdaad, zoals eerder werd gezegd, ouders die dan naar school gaan bellen en dat soort dingen. Alleen even kort haar het scherm kijken en dan conclusies trekken. Context uit de klas missen. Allemaal geen ramp maar ik voel me dan veel minder vrij. Heb gewoon niet zoveel behoefte eraan om tijdens een terechtwijzing of een persoonlijke vraag alle huiskamers in te komen.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:13

Goof schreef:
theadora99 schreef:

Spannende en bijzondere start zo, succes!

Thanks (en Lena ook)! Vind het spannend maar heb er ook veel zin in. Maandag eerst studiedag nog

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:46

PSvanLot schreef:
SdaphneS schreef:

Maaar anyway.

Wat voor onderwijs zit je dat ervoor gekozen wordt het zo te doen?

Een vmbo school met als profiel groen. Dus veelal groen onderwijs en veel praktijkvakken.

Dit systeem hadden wij voor de lockdown al en bevalt goed. Tevens vallen wij in de uitzonderingen blijkbaar waardoor dit zo ingezet wordt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:09

Ik heb even een compleet andere vraag. Ik vroeg mij af of je als onbevoegde docent nog een vast contract kan krijgen bij een school. Ik vraag dat omdat ik dit jaar voor het tweede jaar op rij een jaarcontract heb gekregen. Mijn doel was om dit jaar af te studeren maar door privé omstandigheden zal dat niet lukken. Nu vroeg ik mij af of je dan nog een jaarcontract mag krijgen of je dan een vast contract zou krijgen, maar kan dat laatste überhaupt wel zonder bevoegdheid?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:16

Volgens mij niet alhoewel ik wel enkele uitzonderingen ken.
Volgens mij is een bevoegdheid een vereiste voor een vast contract.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:27

Goof schreef:
Volgens mij niet alhoewel ik wel enkele uitzonderingen ken.
Volgens mij is een bevoegdheid een vereiste voor een vast contract.

Top, dankjewel.

Ik kwam dit tegen op vo-raad:

Openbaar onderwijs
Voor het openbaar onderwijs is de situatie anders. In artikel 9.b.2 lid 6 CAO VO is momenteel vastgelegd dat het mogelijk is om een onbeperkt aantal contracten in drie jaar tijd aan te gaan. Door de inwerkingtreding van de WNRA wordt per 1 januari 2020 het Burgerlijk Wetboek, inclusief de wijzigingen van de WAB, van toepassing op de arbeidsverhouding tussen werkgevers en werknemers in het openbaar onderwijs. Hierin staat (vanaf 1 januari 2020) dat het mogelijk is om maximaal drie tijdelijke contracten af te sluiten in een periode van drie jaar.

De ketenregeling uit de WAB gaat in dit geval voor op de ketenregeling uit de cao. Dit betekent dat het in het openbaar onderwijs vanaf 1 januari 2020 mogelijk is om drie tijdelijke contracten aan te bieden in een periode van drie jaar.

----

Dat zou betekenen dat ik nog een jaarcontract zou mogen krijgen als ik mij niet vergis. Heb er nu 2 in 2 jaar tijd gehad.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:30

Ja bizar. Ik heb nog nooit mee gemaakt in het onderwijs dat je zoveel jaarcontracten kreeg. Doorgaans kijken ze het 1 jaar aan en krijg je vervolgens een contract voor onbepaalde tijd (mita je dus bevoegd bent). Mijn huidige school is de eerste die ik mee maak die 2x een jaarcontract geeft. Ik heb geregeld dat ik in het 2e jaar alsnog een vast contract kreeg, want ik ben bevoegd met 15 jaar ervaring, dus ik vond het echt bullshit :+
Daar gingen ze gelukkig in mee.