Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:56

PSvanLot schreef:
berthe schreef:
@PSLot
Ik denk dat alle lerarenopleidingen het met je eens zijn dat dat een waardeloze regel is.
Helemaal omdat je in het eerste jaar heel moeilijk kan bepalen of iemand uiteindelijk een goede leerkracht kan worden. Maar zo is de wet- en regelgeving...

Een goed iets om daar eens serieus naar te kijken. Zowel voor de opleiding, als de student, als het toekomstige werkveld geen goed iets.

Dat is door de overheid zo bepaald... helaas

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:57

berthe schreef:
Nog zo’n rare regel: je mag als opleiding geen studievertragende barrières veroorzaken. Dus: heb je je stage van het tweedejaars bijvoorbeeld onvoldoende dan mag je wel je studie voortzetten. Kan dus zijn dat iemand bijna alle studie onderdelen haalt en nog steeds stage van het tweedejaar aan het herkansen is.

Dat bedenken hogescholen niet zelf hoor!

Dat vind ik nog niet zo heel gek eigenlijk.
Natuurlijk moet iemand eerlijk tegen zich zelf zijn maar iemand kan best onderdelen moeten overdoen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:57

Magrathea schreef:
Denk dat dat gewoon gelijk getrokken is met alle opleidingen?
En daarnaast is het natuurlijk ook best banketstaaf als je na 3 jaar opleiding (en collegegeld betalen natuurlijk) alsnog te horen krijgt dat het niks gaat worden.
Dan zou eigenlijk de eerstejaarsstages strenger moeten worden beoordeeld, voor zover dat kan.

Je kunt in de eerste twee jaar bijzonder weinig zeggen over de krachten van de stagiaires. Sommige moeten echt groeien.

Een eerstejaars stagiaire staat maar een stukje van de les voor de klas. De talenten zie je meteen, degene met natuurlijk overwicht haal je er ook wel uit, maar er zitten ook ruwe diamanten tussen die in vier jaar heel mooi opbloeien.

Het is belangrijker om de stagescholen beter op te leiden. Er zijn toch best wat scholen die studenten te weinig begeleiden en te makkelijk met een voldoende doorsturen. Krijg te vaak beoordelingen van het vorige jaar te lezen die enorm summier zijn en waar de stagiaire echt te weinig geleerd heeft. Dan is het heel zonde om zo in het derde, of zelfs vierde jaar terecht komt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:59

berthe schreef:
PSvanLot schreef:

Een goed iets om daar eens serieus naar te kijken. Zowel voor de opleiding, als de student, als het toekomstige werkveld geen goed iets.

Dat is door de overheid zo bepaald... helaas

Dat begreep ik, die mag dat dan goed onder de loep nemen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:00

lenaa_tje schreef:
berthe schreef:
Nog zo’n rare regel: je mag als opleiding geen studievertragende barrières veroorzaken. Dus: heb je je stage van het tweedejaars bijvoorbeeld onvoldoende dan mag je wel je studie voortzetten. Kan dus zijn dat iemand bijna alle studie onderdelen haalt en nog steeds stage van het tweedejaar aan het herkansen is.

Dat bedenken hogescholen niet zelf hoor!

Dat vind ik nog niet zo heel gek eigenlijk.
Natuurlijk moet iemand eerlijk tegen zich zelf zijn maar iemand kan best onderdelen moeten overdoen.

Een keertje wel, dat hoeft ook zeker niet slecht te zijn. Soms heeft een student net wat meer tijd nodig.
Maar als je ergens na een tweede of een derde keer nog voldoende kunt behalen, dan vind ik dat een studie daar best een bindend oordeel aan kan hangen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:05

Dat vind ik ook. Al je stages over moeten doen zegt wel genoeg. Maar een keer iets of een onderdeel over moeten doen vind ik geen schande.
Dit kan van zoveel dingen nog afhangen.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 29-12-20 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:06

PSvanLot schreef:
theadora99 schreef:
Ik loop nu mijn 4e jaars stage en heb vanaf de eerste lesdag 10 uur per week zelf gedraaid, mijn tweede dag onverwachts zonder begeleidster (maar wel met begeleiding vlakbij). Vorig jaar derdejaars, maar ook veel zelf lesgegeven. Ik vind het vooral fijn om zelf veel te doen, minder kijken/praten en veel doen, haha. En nu vanaf 4 januari ben ik dus aangenomen tot een collega terug is van ziekte.

In het laatste jaar is het toch ook de bedoeling dat je volledig zelfstandig les kunt geven?

Wij zijn een AOS school en in de derde wordt er echt verwacht dat de stagiaires volledig zelf lesgeven. Ik ben er in het begin geheel of het grootste gedeelte van de les zelf bij, maar aan het einde van de stage moeten ze afstudeer bekwaam zijn en zelfstandig les kunnen geven.

De visie van de school uitdragen vind ik moeilijk, ik vind het belangrijker dat een stagiaire de schoolregels kent en daarnaar handelt.
Manier van lesgeven is voor mij niet van belang. Zolang er een veilige, werkbare sfeer heerst maakt het voor mij niets uit hoe de docent de leerlingen het vak leert. Het belangrijkste is de connectie met de groep. Als je die magie te pakken hebt dan komt het helemaal goed.

Zou moeten ja, maar hoor genoeg verhalen van studiegenoten die dat niet mogen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:06

Ja, lastig hoor! Idealiter zou je dan iets regelen binnen de hogeschool dat je kunt doorstromen naar een andere opleiding die je dan versneld kan doen. Of een schakeltraject naar een universitaire master ofzo. Heb je toch geen 3 jaar / 6000 euro weggegooid.
Ik heb geluk dat ik als het allemaal niks word nog steeds m'n kwalificatie als ingenieur heb :o dat geeft ook wel rust, haha.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:07

lenaa_tje schreef:
Dat vind ik ook. Al je stages over moeten doen zegt wel genoeg. Maar een keer iets of een onderdeel over moeten doen vind ik geen schande.

Dat vind ik niet altijd, sommige hebben net wat meer tijd nodig, maar dan probeer ik er een verlengde stage van te maken als dat qua uren mogelijk is.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:09

PSvanLot schreef:
lenaa_tje schreef:

Dat vind ik niet altijd, sommige hebben net wat meer tijd nodig, maar dan probeer ik er een verlengde stage van te maken als dat qua uren mogelijk is.

Wij hebben wel is een stagiaire gehad die echt niet bij onze doelgroep paste.
Daar zijn stages ook voor natuurlijk. Die heeft het op een andere school ingehaald en geeft ondertussen ook les op het vmbo ipv. Havo/vwo waar hij toen zijn stage heeft overgedaan.

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:47

berthe schreef:
lenaa_tje schreef:
Dat is echt onzin. Ze kunnen hem best zijn stage niet laten halen. Dan doe je het maar een keer over als je dit echt wil.

Onvoldoende op een stage geven kan wel, negatief studieadvies geven kan niet.

Een onvoldoende geven vond ik ook zowat, hij had alles keurig op orde altijd, contact met ons was goed, alles was eigenlijk goed behalve het lesgeven zelf :+

Magrathea schreef:
@Lisanne, kun je je leerlingen misschien een voorwerp laten pakken wat past bij hen, en degenen die willen er iets over laten vertellen? Of een quizje voorbereiden en ze laten stemmen door een gekleurd velletje voor de camera te houden (en noem het Rubix Cube :)) als ze weten wat dat is, haha) ?

Oh dank je, da's een leuke!

PSvanLot

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 23:26

Maar dat is wel wat hij moet gaan doen...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 23:27

Magrathea schreef:
@Goof, meestal lukt me dat wel, ik heb veel kampbegeleiding gedaan dus snel namen leren enzo zit er wel in :D En gewoon een beetje praatjes met ze maken zodat je een indruk krijgt van de dynamiek van de groep.
Ik ben momenteel het meest "bang" dat ik niet zo goed kan uitleggen, maar ik heb zomaar het idee dat het in de praktijk iets totaal anders kan zijn :+

Niet te druk om maken. Je gaat de komende jaren nog helemaal ontwikkelen wie jij bent voor de klas en ontdekt je eigen manier van uitleggen. Dat komt wel.
Stel vooral veel vragen om te checken of ze het begrepen hebben en als je helemaal vernieuwend wil zijn.... laat het hen dan uitleggen en ontdekken in plaats van dat jij al het werk staat te doen!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 23:32

PSvanLot schreef:

Dit die had ik dus geen voldoende gegeven. Dan nog naar een extra stage. Die kan je dan toch niet zelfstandig voor een groep zetten.
Nu beoordeeld de stage coach ook niet. Je geeft alleen een advies met feedback etc.
Hier tenminste. Uni en hbo (en ook welke school) verschilt wel nogal.

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:40

PSvanLot schreef:

Ben ik met je eens, achteraf had ik het anders aan moeten pakken misschien. Op dat onderdeel van zijn beoordeling heeft hij ook onvoldoende gekregen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:35

Hoe is het met jullie? Alweer klaar om te beginnen? Ik zie best wel tegen de komende periode op, vooral het steeds wisselen tussen online en fysiek... En vind het ook best spannend nu de besmettingen niet dalen.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:38

Ik heb altijd wel zin om weer te gaan werken na de kerstvakantie. Nu ook! Mis bij het online lesgeven wel ontzettend het contact en het spel dat ik met de leerlingen heb. Dat is online toch anders, maar ja.
Het was ook wel een beetje te verwachten dat we weer (deels) online zouden gaan werken. Las vanochtend een artikel dat scholen waarschijnlijk niet voor half februari open gaan, of dat het werd afgeraden. Kan het artikel alleen niet meer vinden.

Veel succes allemaal maandag!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:49

Ik zie er onwijs tegenop. Heb de laatste 2 weken voor de vakantie ziek thuis gezeten (corona) en ben nog steeds gruwelijk moe. Ik slaap iedere dag een paar uur overdag op dit moment. Ik wil supergraag starten maandag, maar echt, ik heb er best wel stress van.
Ik loop onwijs achter ook met nakijken en voorbereiden, dus ik moet eigenlijk komende 2 dagen volle bak aan de slag.
Ik ben wel onwijs blij dat de examenklassen fysiek les krijgen, dag betekent dat ik gewoon lekker 3 dagen in de week op school ben. Logistiek is het niet handig, want alle andere lessen moeten natuurlijk online en ik heb niet altijd tijd om tussendoor heen en weer te rijden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:55

Ik zie er ook tegenop. Ik ga niet naar school om fysiek les te geven.
Ik kan niet met 27 kinderen in een lokaal gaan zitten, 12 uur per week.
Dat staat me zo enorm tegen.

Gelukkig ben ik met mijn examenklassen helemaal bij en hoef ik alleen te herhalen. Dat gaat online ook lukken.

In de tweede week is het toetsweek voor de examenkandidaten. Dan hoef ik sowieso niet op school te zijn.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:58

Ik zie er ook tegen op maar meer om de combinatie fysiek en online.
Verder zit ik 3 dagen de gehele dag in een enorm koud lokaal omdat ik niet kan terug reizen want ik heb een aan 1 gesloten rooster. Verder hebben wij maar de helft van de klas op school waardoor we hybride moeten lesgeven.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:59

Ik ben juist blij dat ik naar school mag, maar mijn 2 examenklassen zijn dan ook klein. Beide klassen <20.
Leuk en zin in!

Ik ben alleen bang dat ik de energie niet heb om de dagen door te komen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:01

Ik zou niets liever doen dan weer naar school... Baal er erg van.

Ik ga ze online lesgeven vanuit thuis en zij zitten op school in de klas.

Ben benieuwd hoeveel ouders leerlingen thuis houden. Ik kan dat heel goed begrijpen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:03

Ik heb vanmiddag een mail gehad dat het practicumonderwijs toch voortijdig wordt beëindigd :( Echt balen, was heel leuk om te doen en heel leerzaam voor de studenten. Volgens de letter van de maatregelen mogen we het voortzetten maar de TU / de vakdocenten willen er niet aan. Nou ja, niks aan te doen. Dit ook met in gedachten dat bepaalde tentamens erg slecht gemaakt zijn, dus veel die dat moeten herkansen. Ergens wel fijn want ik heb zelf een tentamen 15 januari, maar toch... :(

Baal wel ervan dat we nog een tijdje online doorgaan maar ik heb liever nu ietsje langer zo dan dat we steeds af en aan online les moeten geven :') Als het (voor nu) online blijft weet je tenminste waar je aan toe bent. (Maar dan moeten ze daar ook niet op 18 januari pas mee komen.)

Hee heftig Goof dat je covid hebt gehad, ben je erg ziek geweest? Of ben je nog steeds niet "symptoomvrij"?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:03

Ah zo. Wie houdt er toezicht op de leerlingen dan als jij als docent thuis bent?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:04

PSvanLot schreef:
Ik zou niets liever doen dan weer naar school... Baal er erg van.

Ik ga ze online lesgeven vanuit thuis en zij zitten op school in de klas.

Ben benieuwd hoeveel ouders leerlingen thuis houden. Ik kan dat heel goed begrijpen.

Dit is dus de reden dat wij de klassen opsplitsen zodat we er maximaal 15 hebben zitten maar dat hybride lesgeven vind ik best wel lastig.
Voor m’n gevoel zitten er dan ook nog eventuele ouders in m’n klaslokaal.

Gefeliciteerd trouwens! En Goof ook.