Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Magrathea schreef:Niet iets specifieks! Ik ben gewoon benieuwd wat er meestal gebeurt met de stagiairs. Ik begrijp dat je eerst een paar dagen mee moet kijken voor je ook zelf wat mag doen? En hoe regelen jullie de begeleiding, zijn er meerdere collega's per stagiair? Ik heb m'n begeleider namelijk gegoogeld en ik zie dat hij maatschappijleer geeft, maar ik ga natuurkunde gevenEn in hoeverre moet de stagiair ook "meegaan" met de schoolfilosofie / jouw persoonlijke lesstijl?
Leuk trouwens, m'n ex die echt vast aan het lopen was met z'n opleiding, niks leuk vond, nergens zin in had etc. gaat in februari ook beginnen, maar dan met biologieHij is ingedeeld bij een daltonschool wat volgens mij erg goed bij hem past.
lisanne87 schreef:Heb 2 keer een mannelijke stagiaire gehad. De eerste zat in het eerste jaar van OA, was niet vooruit te branden.
Tweede keer een 2e jaars Pabo student, hij was zo ontzettend zenuwachtig voor de klas, hij moest bijna huilen ervan. Ik vroeg waarom hij dit wilde doen, hij wilde het zo graag zei hij. Met zijn begeleider ook over gehad; ik zie hem niet voor de klas staan. Begeleider zag hem ook niet voor de klas staan, maar ze konden geen negatief studie advies meer geven, dus hij mocht door naar leerjaar 3...
Vraag.. ik ga volgende week digitaal kennis maken met mijn nieuwe groep, groep 4. Heeft iemand een suggestie over hoe ik ze kan leren kennen, digitale spelletjes?
Magrathea schreef:Nou, ik ga wel een goede stagiair zijnof ik ga in elk geval m'n best doen.
@Lena, geen idee eigenlijk. Ik kreeg gewoon een mailtje met "neem contact op met deze persoon"onze opleiding regelt de stageplekken voor de studenten namelijk.
Schoolvisie vind ik wel lastig. Het lijkt allemaal zo hetzelfde als je naar de websites kijkt. "Het kind staat hier voorop"ergens anders niet dan? En ik zou bijv ook niet weten wat er specifiek is aan daltononderwijs, als ik daar zou moeten lesgeven. Maar goed ik ga dat soort vragen gewoon in het kennismakingsgesprek stellen.
@Goof, meestal lukt me dat wel, ik heb veel kampbegeleiding gedaan dus snel namen leren enzo zit er wel inEn gewoon een beetje praatjes met ze maken zodat je een indruk krijgt van de dynamiek van de groep.
Ik ben momenteel het meest "bang" dat ik niet zo goed kan uitleggen, maar ik heb zomaar het idee dat het in de praktijk iets totaal anders kan zijn
theadora99 schreef:Ik loop nu mijn 4e jaars stage en heb vanaf de eerste lesdag 10 uur per week zelf gedraaid, mijn tweede dag onverwachts zonder begeleidster (maar wel met begeleiding vlakbij). Vorig jaar derdejaars, maar ook veel zelf lesgegeven. Ik vind het vooral fijn om zelf veel te doen, minder kijken/praten en veel doen, haha. En nu vanaf 4 januari ben ik dus aangenomen tot een collega terug is van ziekte.
PSvanLot schreef:lisanne87 schreef:Heb 2 keer een mannelijke stagiaire gehad. De eerste zat in het eerste jaar van OA, was niet vooruit te branden.
Tweede keer een 2e jaars Pabo student, hij was zo ontzettend zenuwachtig voor de klas, hij moest bijna huilen ervan. Ik vroeg waarom hij dit wilde doen, hij wilde het zo graag zei hij. Met zijn begeleider ook over gehad; ik zie hem niet voor de klas staan. Begeleider zag hem ook niet voor de klas staan, maar ze konden geen negatief studie advies meer geven, dus hij mocht door naar leerjaar 3...
Vraag.. ik ga volgende week digitaal kennis maken met mijn nieuwe groep, groep 4. Heeft iemand een suggestie over hoe ik ze kan leren kennen, digitale spelletjes?
Waarom kon hij geen negatief studieadvies krijgen?
berthe schreef:PSvanLot schreef:
Waarom kon hij geen negatief studieadvies krijgen?
Dat kan alleen maar in het eerste jaar. In de propedeuse moet een opleiding bepalen of iemand geschikt is voor de opleiding en geschikt voor het vak. Heb je in het eerste jaar geen bindend negatief studieadvies gekregen dan mag dat daarna nooit meer gegeven worden. Je mag als opleiding dan alleen nog adviseren om te stoppen. Een student die niet wil stoppen mag gewoon doorgaan met onvoldoende stage na onvoldoende stage na onvoldoende stage.
Een collega van mij heeft ooit een student gezegd dat hij moest stoppen. Heeft klacht ingediend en hogeschool moest schadevergoeding betalen.
PSvanLot schreef:Wil je niet bang maken, maar een kamp begeleiden is naar mijn mening niet te vergelijken met een klas op een fijne manier werkbaar maken.
berthe schreef:@PSLot
Ik denk dat alle lerarenopleidingen het met je eens zijn dat dat een waardeloze regel is.
Helemaal omdat je in het eerste jaar heel moeilijk kan bepalen of iemand uiteindelijk een goede leerkracht kan worden. Maar zo is de wet- en regelgeving...