Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SdaphneS

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:16

Ik heb ook regelmatig stagiaires, maar de laatste keer een slechte ervaring gehad met twee eerstejaars biologie studenten. Beide hadden ze enorme twijfels over de opleiding en zijn uiteindelijk gestopt met de opleiding. Was geen fijne samenwerking.

Maar ook wel eens een stagiaire gehad van de mbo onderwijsassistent opleiding en die was echt geweldig.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:19

Het valt mij steeds meer op dat de stagiaires matig zijn. Echt goede is alweer een paar jaar geleden. Zowel bij eerste als derdejaars.
Dat vind ik toch wel een slechte zaak.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:50

Ik heb altijd veel stagiaires gehad. Maar merk ook dat de inzet ernstig wisselt. Een goede herinneren is alweer drie jaar geleden.
Inzet als na schooltijd nog willen en kunnen blijven. Of iets willen aannemen van een leerkracht en dat ook toepassen. Vooral met type leerlingen van mij is het handig wanneer je mijn tips opvolgt :+

https://nos.nl/artikel/2362436-rivm-bes ... eners.html
En met dit soort berichten denk ik lekker dan. Zonder extra voorzorgsmiddelen of voorschriften wel de hele dag risico moeten lopen. Daar vind ik dan wat van.

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:15

Heb 2 keer een mannelijke stagiaire gehad. De eerste zat in het eerste jaar van OA, was niet vooruit te branden.
Tweede keer een 2e jaars Pabo student, hij was zo ontzettend zenuwachtig voor de klas, hij moest bijna huilen ervan. Ik vroeg waarom hij dit wilde doen, hij wilde het zo graag zei hij. Met zijn begeleider ook over gehad; ik zie hem niet voor de klas staan. Begeleider zag hem ook niet voor de klas staan, maar ze konden geen negatief studie advies meer geven, dus hij mocht door naar leerjaar 3...

Vraag.. ik ga volgende week digitaal kennis maken met mijn nieuwe groep, groep 4. Heeft iemand een suggestie over hoe ik ze kan leren kennen, digitale spelletjes?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:20

Magrathea schreef:
Niet iets specifieks! Ik ben gewoon benieuwd wat er meestal gebeurt met de stagiairs. Ik begrijp dat je eerst een paar dagen mee moet kijken voor je ook zelf wat mag doen? En hoe regelen jullie de begeleiding, zijn er meerdere collega's per stagiair? Ik heb m'n begeleider namelijk gegoogeld en ik zie dat hij maatschappijleer geeft, maar ik ga natuurkunde geven >;) En in hoeverre moet de stagiair ook "meegaan" met de schoolfilosofie / jouw persoonlijke lesstijl?

Leuk trouwens, m'n ex die echt vast aan het lopen was met z'n opleiding, niks leuk vond, nergens zin in had etc. gaat in februari ook beginnen, maar dan met biologie :D Hij is ingedeeld bij een daltonschool wat volgens mij erg goed bij hem past.

Is de gene met wie jij contact hebt gehad geen schoolopleider? Verder kan hij natuurlijk meerdere vakken geven.

Verder is schoolvisie wel iets om je op aan te passen.
Lesgeef stijl laat ik stagiaires altijd vrij. Kopiëren heeft geen zin. Ik stimuleer meekijken bij veel verschillende collega’s ook.
Mijn laatste eerste jaars stagiaire was ook geen succes. Zij is ook gestopt. Ik had ook wel zware klassen dus dat was ook wel pittig voor haar.
Lio’er die ik had was wel heel leuk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:33

Wat stagiairs doen en wat ik ervan verwacht ligt eraan in welk jaar ze zitten.
Ik vind het allerbelangrijkste dat ze band kunnen creëren met de leerlingen. Lesgeven leer je wel en vakinhoudelijk ook, maar als je niet van nature een klik kunt krijgen met de leerlingen gaat het je niet lukken.
Je houden aan de visie van school is wel een vereiste. Als die je niet aanstaat kun je beter ergens anders gaan werken. Je bent onderdeel van de school, dus draagt de visie ook uit. Soms is dat lastig ja.

Ik vind stagiairs begeleiden tof, de groei die ze doormaken is tof om mee te maken. Ik heb ooit een stagiair gehad die mijn school het jaar erop wilde houden als docent. Ik heb negatief advies gegeven omdat ze geen overwicht had. Zij was toen 3e jaars geloof ik en moest dus ook lessen alleen doen, maar zodra zij alleen was kwamen de leerlingen mij halen dat het chaos was en dat het niet ging. Oeps.
De stagiair het jaar erna is wel gebleven. Die moest ook nog veel leren qua lesgeven (hij kwam van de uni en schatte mijn mavo-ers veel te hoog in :+ ), maar die had een erg leuke klik met de klassen.
Dit jaar helaas geen stagiair, wel een nieuwe collega in te werken, ik hoop dat ik volgend jaar ergens een stagiair kan ritselen, vind ik leuk :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:53

Nou, ik ga wel een goede stagiair zijn *\o/* of ik ga in elk geval m'n best doen.

@Lena, geen idee eigenlijk. Ik kreeg gewoon een mailtje met "neem contact op met deze persoon" :)) onze opleiding regelt de stageplekken voor de studenten namelijk.
Schoolvisie vind ik wel lastig. Het lijkt allemaal zo hetzelfde als je naar de websites kijkt. "Het kind staat hier voorop" :+ ergens anders niet dan? En ik zou bijv ook niet weten wat er specifiek is aan daltononderwijs, als ik daar zou moeten lesgeven. Maar goed ik ga dat soort vragen gewoon in het kennismakingsgesprek stellen.

@Goof, meestal lukt me dat wel, ik heb veel kampbegeleiding gedaan dus snel namen leren enzo zit er wel in :D En gewoon een beetje praatjes met ze maken zodat je een indruk krijgt van de dynamiek van de groep.
Ik ben momenteel het meest "bang" dat ik niet zo goed kan uitleggen, maar ik heb zomaar het idee dat het in de praktijk iets totaal anders kan zijn :+

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:00

Kan dan als nog wel een schoolopleider zijn! Dat doen ze hier ook wel als er bijv. Nog geen collega gevonden is die de coach wordt! Dat is bij ons ook de gene die intervisie organiseert voor stagiaires maar bijvoorbeeld ook een les komt kijken naast de coach.

Je moet het allemaal ook ervaren. Daarom laat ik stagiaires dus ook het liefst snel voor de klas. Niet een gehele les voor een eerste jaars maar een opdracht uitleggen, les openen, opdracht bespreken etc.
Verder zoveel mogelijk zien van de school. Dus met meer collega’s meelopen en bijv. Met een klas mee.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:05

Ik loop nu mijn 4e jaars stage en heb vanaf de eerste lesdag 10 uur per week zelf gedraaid, mijn tweede dag onverwachts zonder begeleidster (maar wel met begeleiding vlakbij). Vorig jaar derdejaars, maar ook veel zelf lesgegeven. Ik vind het vooral fijn om zelf veel te doen, minder kijken/praten en veel doen, haha. En nu vanaf 4 januari ben ik dus aangenomen tot een collega terug is van ziekte.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:23

lisanne87 schreef:
Heb 2 keer een mannelijke stagiaire gehad. De eerste zat in het eerste jaar van OA, was niet vooruit te branden.
Tweede keer een 2e jaars Pabo student, hij was zo ontzettend zenuwachtig voor de klas, hij moest bijna huilen ervan. Ik vroeg waarom hij dit wilde doen, hij wilde het zo graag zei hij. Met zijn begeleider ook over gehad; ik zie hem niet voor de klas staan. Begeleider zag hem ook niet voor de klas staan, maar ze konden geen negatief studie advies meer geven, dus hij mocht door naar leerjaar 3...

Vraag.. ik ga volgende week digitaal kennis maken met mijn nieuwe groep, groep 4. Heeft iemand een suggestie over hoe ik ze kan leren kennen, digitale spelletjes?

Waarom kon hij geen negatief studieadvies krijgen?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:27

Dat is echt onzin. Ze kunnen hem best zijn stage niet laten halen. Dan doe je het maar een keer over als je dit echt wil.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:28

@Lisanne, kun je je leerlingen misschien een voorwerp laten pakken wat past bij hen, en degenen die willen er iets over laten vertellen? Of een quizje voorbereiden en ze laten stemmen door een gekleurd velletje voor de camera te houden (en noem het Rubix Cube :)) als ze weten wat dat is, haha) ?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:29

Magrathea schreef:
Nou, ik ga wel een goede stagiair zijn *\o/* of ik ga in elk geval m'n best doen.

@Lena, geen idee eigenlijk. Ik kreeg gewoon een mailtje met "neem contact op met deze persoon" :)) onze opleiding regelt de stageplekken voor de studenten namelijk.
Schoolvisie vind ik wel lastig. Het lijkt allemaal zo hetzelfde als je naar de websites kijkt. "Het kind staat hier voorop" :+ ergens anders niet dan? En ik zou bijv ook niet weten wat er specifiek is aan daltononderwijs, als ik daar zou moeten lesgeven. Maar goed ik ga dat soort vragen gewoon in het kennismakingsgesprek stellen.

@Goof, meestal lukt me dat wel, ik heb veel kampbegeleiding gedaan dus snel namen leren enzo zit er wel in :D En gewoon een beetje praatjes met ze maken zodat je een indruk krijgt van de dynamiek van de groep.
Ik ben momenteel het meest "bang" dat ik niet zo goed kan uitleggen, maar ik heb zomaar het idee dat het in de praktijk iets totaal anders kan zijn :+

Wil je niet bang maken, maar een kamp begeleiden is naar mijn mening niet te vergelijken met een klas op een fijne manier werkbaar maken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:33

theadora99 schreef:
Ik loop nu mijn 4e jaars stage en heb vanaf de eerste lesdag 10 uur per week zelf gedraaid, mijn tweede dag onverwachts zonder begeleidster (maar wel met begeleiding vlakbij). Vorig jaar derdejaars, maar ook veel zelf lesgegeven. Ik vind het vooral fijn om zelf veel te doen, minder kijken/praten en veel doen, haha. En nu vanaf 4 januari ben ik dus aangenomen tot een collega terug is van ziekte.

In het laatste jaar is het toch ook de bedoeling dat je volledig zelfstandig les kunt geven?

Wij zijn een AOS school en in de derde wordt er echt verwacht dat de stagiaires volledig zelf lesgeven. Ik ben er in het begin geheel of het grootste gedeelte van de les zelf bij, maar aan het einde van de stage moeten ze afstudeer bekwaam zijn en zelfstandig les kunnen geven.

De visie van de school uitdragen vind ik moeilijk, ik vind het belangrijker dat een stagiaire de schoolregels kent en daarnaar handelt.
Manier van lesgeven is voor mij niet van belang. Zolang er een veilige, werkbare sfeer heerst maakt het voor mij niets uit hoe de docent de leerlingen het vak leert. Het belangrijkste is de connectie met de groep. Als je die magie te pakken hebt dan komt het helemaal goed.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:36

PSvanLot schreef:
lisanne87 schreef:

Dat kan alleen maar in het eerste jaar. In de propedeuse moet een opleiding bepalen of iemand geschikt is voor de opleiding en geschikt voor het vak. Heb je in het eerste jaar geen bindend negatief studieadvies gekregen dan mag dat daarna nooit meer gegeven worden. Je mag als opleiding dan alleen nog adviseren om te stoppen. Een student die niet wil stoppen mag gewoon doorgaan met onvoldoende stage na onvoldoende stage na onvoldoende stage.
Een collega van mij heeft ooit een student gezegd dat hij moest stoppen. Heeft klacht ingediend en hogeschool moest schadevergoeding betalen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:39

Ik heb nu een stagiaire die heel graag wil, maar waarbij ik bang ben dat het er niet in zit.

Is heel monotoon in haar spraak en krijgt de binding met de leerlingen niet goed voor elkaar. Ze is er sinds september en het wordt eerder slechter dan beter. Met klas 3 gaat het helemaal niet en met klas 1 gaat het redelijk, maar ook niet zoals je zou verwachten van een derdejaars. Dat vind ik wel heel sneu.

Volgende week woensdag begint ze met digitaal lesgeven aan klas 1, ik zit heel erg in dubio of ik der ook les ga laten geven aan klas 3. Ben bang dat dat enkel een negatieve ervaring gaat zijn.

Eind februari zit het er op voor haar, dan krijgt ze haar beoordeling. Ben er bang voor.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:40

Als je dus een eerstejaars stagiaire hebt, niet te snel het voordeel van de twijfel geven. Na de propedeuse kan het een lijdensweg worden voor student (die vaak zelf niet wil opgeven) heel veel begeleiders en de opleiding.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:43

lenaa_tje schreef:
Dat is echt onzin. Ze kunnen hem best zijn stage niet laten halen. Dan doe je het maar een keer over als je dit echt wil.

Onvoldoende op een stage geven kan wel, negatief studieadvies geven kan niet.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:44

Maar soms kan een portie ervaring en een andere school (coach) ook wel eens helpen. Dus een stage overdoen ook. Dat maakt dat ik stagiaires soms best ingewikkeld vind.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 29-12-20 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:44

berthe schreef:
PSvanLot schreef:

Dat kan alleen maar in het eerste jaar. In de propedeuse moet een opleiding bepalen of iemand geschikt is voor de opleiding en geschikt voor het vak. Heb je in het eerste jaar geen bindend negatief studieadvies gekregen dan mag dat daarna nooit meer gegeven worden. Je mag als opleiding dan alleen nog adviseren om te stoppen. Een student die niet wil stoppen mag gewoon doorgaan met onvoldoende stage na onvoldoende stage na onvoldoende stage.
Een collega van mij heeft ooit een student gezegd dat hij moest stoppen. Heeft klacht ingediend en hogeschool moest schadevergoeding betalen.

Wat is dat toch voor een achterlijke regel? Dan krijg je toch waardeloos afgestudeerde leraren? OF moeten alle stages dan overgedaan worden?

Op de lerarenopleiding moet je iedere stage halen, behaal je een onvoldoende, dan moet je dus de stage opnieuw doen.

Soms is dat een klein gedeelte, maar het kan ook voorkomen dat je je volledige stage opnieuw moet doen.

Twee jaar terug had ik een stagiaire die had de competentie 'competent met collega's' niet behaald in haar tweedejaars stage. Lesgeven etc ging top. Ze zou zich onvoldoende gemengd hebben in het team.
Dat heeft ze toen tijdens haar derdejaars stage bij mij opnieuw gedaan. Wij hebben het heel anders ervaren en is met een heel dik cijfer geslaagd.

Maar ik heb er helaas ook al 2 gehad die het helemaal niet gehaald hebben en het overnieuw moesten doen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:48

PSvanLot schreef:
Wil je niet bang maken, maar een kamp begeleiden is naar mijn mening niet te vergelijken met een klas op een fijne manier werkbaar maken.

Snap ik uiteraard! Maar wat ik bedoelde is dat ik denk dat ik redelijk goed in staat ben om kennis te maken / contact te zoeken met een groep kinderen die ik nog niet ken vanwege die ervaring. Al is het wel anders omdat kampkiddos elkaar meestal nog niet echt kennen als ze arriveren.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:49

@PSLot
Ik denk dat alle lerarenopleidingen het met je eens zijn dat dat een waardeloze regel is.
Helemaal omdat je in het eerste jaar heel moeilijk kan bepalen of iemand uiteindelijk een goede leerkracht kan worden. Maar zo is de wet- en regelgeving...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:51

berthe schreef:
@PSLot
Ik denk dat alle lerarenopleidingen het met je eens zijn dat dat een waardeloze regel is.
Helemaal omdat je in het eerste jaar heel moeilijk kan bepalen of iemand uiteindelijk een goede leerkracht kan worden. Maar zo is de wet- en regelgeving...

Een goed iets om daar eens serieus naar te kijken. Zowel voor de opleiding, als de student, als het toekomstige werkveld geen goed iets.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:51

Denk dat dat gewoon gelijk getrokken is met alle opleidingen?
En daarnaast is het natuurlijk ook best banketstaaf als je na 3 jaar opleiding (en collegegeld betalen natuurlijk) alsnog te horen krijgt dat het niks gaat worden.
Dan zou eigenlijk de eerstejaarsstages strenger moeten worden beoordeeld, voor zover dat kan.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:55

Nog zo’n rare regel: je mag als opleiding geen studievertragende barrières veroorzaken. Dus: heb je je stage van het tweedejaars bijvoorbeeld onvoldoende dan mag je wel je studie voortzetten. Kan dus zijn dat iemand bijna alle studie onderdelen haalt en nog steeds stage van het tweedejaar aan het herkansen is.

Dat bedenken hogescholen niet zelf hoor!