[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:25

Polly schreef:
Heb je een cursus gedaan? Daar leer je vaak wel aanknopingspunten waar je op moet letten

Elke maandag is er theorieles 2 uren (gratis), daar wil ik sowieso nog een paar keer heen voornamelijk ook voor dit onderwerp. Rest is eigenlijk puur leren..

Heb geen dagcursus met toets op het einde gedaan omdat ik dat erg duur vind.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:26

Nee, ik heb er niet echt een trucje voor. Het zijn gewoon een aantal richtlijnen waar je je aan probeert te houden. Kinderen letten bijna nooit op dus fijn remmen, bij sneeuw op de weg niet te hard rijden maar als je eenmaal rijdt is gas loslaten bij gevaarlijke situaties vaak beter dan remmen. Gaan een vrachtwagen voor je invoegen dan moet je remmen als je harden dan +/- 90 rijdt, als een auto gaat invoegen is gas los vaak genoeg. Let ook altijd goed op als je op de snelweg zit (ofja eigenlijk in het algemeen) of de remlichten van je voorgangers 'branden' of niet. Mensen met paraplu's zien jou ook standaard niet. Dit soort dingen ga je jezelf eigenlijk aanleren.

Volgensmij ging het een aantal pagina's terug in dit topic ook over dit soort vragen, als je tijd hebt zou je evt ook nog wat terug kunnen lezen voor handige tips :)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:09

Ik heb veel gehad aan 2 tips.
1. Is het nodig om direct in te grijpen? Dan remmen. Anders gas los laten en dan kan je altijd nog remmen.
2. Moet je meer dan 10/15 km per uur vertragen? Dan ook remmen. Zo niet, gas los laten.

Tenzij er niets aan de hand is natuurlijk :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:13

Ik heb mijn rijbewijs 1 maart gehaald na 15 lessen. Bijna gezakt doordat ik bijna een ingreep had (zag kinderen bij een zebrapad erg laat). Toch gehaald :D

Mijn tips:
- Als je bij een bijzondere verrichting achterlijk doet door de zenuwen (bij mij fileparkeren), vraag dan of je het elders nog een keer mag laten zien.
- Bij op het laatste moment een oranje licht gewoon doorrijden! Ik had serieus 6x op het laatste moment een oranje licht en stopte dan nogal abrupt. Weer door de zenuwen. Je rit komt dan heel rommelig over.
- Probeer uit je tunnelvisie te komen en ver vooruit kijken!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:42

Heb t niet gehaald, ik reed wel goed op zich, maar was in drie situaties net te laat met reageren (op zich niet zoveel te laat voor een ingreep), maar toch wel te laat volgens examinator. Nu in mei ofzo maar weer eens proberen, kan 5 weken niet rijden (startende op 11 april) en dan de 5 weken daarna.

Free2

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:08

Ah jammer Fenna! Komt vast goed de volgende keer.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:44

Balen Fenna! Hopelijk volgende keer beter!

_Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:35

Fennadev schreef:
Heb t niet gehaald, ik reed wel goed op zich, maar was in drie situaties net te laat met reageren (op zich niet zoveel te laat voor een ingreep), maar toch wel te laat volgens examinator. Nu in mei ofzo maar weer eens proberen, kan 5 weken niet rijden (startende op 11 april) en dan de 5 weken daarna.

Wat ontzettend jammer zeg -O- Volgende keer komt dat vast goed!

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:01

Wat ontzettend balen fenna :(

Heeft iemand tips om al vroeg van te voren als je aan het rijden bent een plannetje te maken ? Dat is het enigste waar ik nog de mist in ga. Dat ik dus te laat door heb dat ik naar links moet bijvoorbeeld. Als ik zou zakken zou dat het ding Zijn waarop ik zou zakken..

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:09

Bedoel je als er meerdere rijstroken zijn voor links/rechts/rechtdoor en je moet kiezen welke, Fenne? Of als je instructeur zegt 'ga hier naar links' en je ziet de zijstraat niet? Of links rijden op de auto(snel)weg? Ik zou je graag willen helpen maar snap niet helemaal wat je bedoelt B-)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:18

Voor zijstraten, binnen bebouwde kom staat er als je op een voorrangsweg zit voor elke zijstraat een voorrangsbord. Buiten bebouwde kom op een voorrangsweg is dit na een zijstraat. Heeft mijn examinator mij vandaag geleerd _/-\o_

@Fenne, ik ben ook op mijn planning gezakt idd, is ook het enigste waar ik niet echt goed in ben, dus hier een lotgenoot.

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:45

Free2 schreef:
Bedoel je als er meerdere rijstroken zijn voor links/rechts/rechtdoor en je moet kiezen welke, Fenne? Of als je instructeur zegt 'ga hier naar links' en je ziet de zijstraat niet? Of links rijden op de auto(snel)weg? Ik zou je graag willen helpen maar snap niet helemaal wat je bedoelt B-)

Nee dat is het niet, het is heel lastig uit te leggen. Maar bijvoorbeeld als ik de snelweg op rijd vergeet ik te kijken of kijk ik te laat naar de andere stroken om te kijken of ik kan invoegen. Of ik kijk te laat op de borden waardoor ik op het laatste moment nog naar links moet terwijl ik dat al 3 km eerder had gekunt bijvoorbeeld. Ik vergeet gewoon elke keer in mijn hoofd een plannetje te maken met het vooruit kijken op de weg en waar ik dan heen moet

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:49

Ik ben volgende week aan de beurt, als ik er aan denk voel ik mij al enorm zenuwachtig :+
Dat op tijd bedenken wat ik moet doen is bij mij ook wel een leerpuntje. Of te lang in twijfeling blijven. Ik moet sneller de knoop doorhakken. Al gaat dat al veel beter dan eerst.

Het meest ben ik bang voor het zelfstandig rijden op het examen. Als het via de navigatie gaat: prima, dan ben ik gerust en gaat het goed. Maar als het een clusteropdracht wordt of ze zeggen ja rij vanaf hier maar terug naar t CBR en ik weet de weg niet goed daar, wordt het een hel :') Ik heb echt het geheugen en het richtingsgevoel van een goudvis haha

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:55

In de opdrachten van je instructeur of examinator zitten vaak al heel veel verborgen hints, probeer die op te pikken en te gebruiken.

Voorbeeld:
1. We gaan links en meteen daarna weer rechts: mogelijk heb je voor het kruispunt 2 rijstroken waarmee de hint gegeven word om de meest rechtse aan te houden zodat je aan de goede kant zit voor het rechtsaf slaan

2. Rechts en meteen weer links: kan als bovenstaande zijn, echter als je voor de bocht maar 1 rijstrook hebt voor rechtsaf heb je mogelijk na de bocht 2 rijstroken. Je mag dan kiezen, als je een plannetje maakt weet je dat je meteen weer links moet en je dus een ruime bocht kan nemen om meteen op links uit te komen.

3. 3e vkl linksaf: begin zo snel mogelijk met spiegelen om te kijken hoe druk het achter je is en of het verstandig is om al vroeg een rijstrook op te schuiven. Is er op dat moment niemand achter je kan je gerust nog rechts blijven rijden maar blijf dan wel om de paar seconden spiegelen en zodra je het verkeersbeeld ziet veranderen achter je probeer je dat voor te blijven en op tijd rijstrook te wisselen. Is het wel druk dan bij een eerder plekje al vroeg opschuiven

4. Eerste gelegenheid links/rechtsaf: waarschijnlijk mag je de eerste weg niet inrijden wegens een geslotenverklaring oid, wees daar op bedacht. Als ze de eerste weg in willen zeggen ze wel: we gaan rechts. Eerste GELEGENHEID duidt meestal op borden.

zoiets?

edit:
Snelweg: Geen gehoor is rechtdoor, geen plannetje gaan maken of verwachtingen hebben over wat de examinator mogelijk wel of niet wil. Als ze eraf willen hoor je dat op tijd en tot die tijd ga je ervan uit dat je rechtdoor moet en dus inhalen waar het kan. Als ze al voor je de snelweg op ging hebben gezegd waar ze eraf willen houd je de borden in de gaten. 600m voor de afslag niet meer gaan inhalen en op 300m voor de afslag (bord met de rijrichting voor rechtdoor in de meeste gevallen) zorg je dat je weer op de rechterstrook zit en je daar tijdig richting aan kan geven.

edit2: @Celine: verkeerd rijden is niet erg he, verdwalen ook niet en daar zak je niet op. Probeer wel veilig te blijven rijden dus niet ineens afslaan als je je op het laatste moment bedenkt, dan maar niet. En als de examinator vraagt of je weet waar het CBR is en je weet het niet of je twijfelt dan zeg je dus nee. Laat hem/haar dan maar een alternatief bedenken. Als je érgens niet zenuwachtig over moet zijn is het daar wel over. Net als de cluster opdracht, als je het niet meer weet vraag je het. Je doet examen autorijden en niet examen geheugentraining of taxi examen waarbij je de stad bijna uit je hoofd moet kennen. Het gaat erom dat ze willen zien dat je zelfstandig weet wanneer je ongeveer richting aan moet geven als je zelf ergens heen rijdt en niet alles op commando doet zoals vroeger geval was. Toen was "links" het startsein voor spiegelen, richting, remmen, terugschakelen en als je dan een keer tegen iemand zei: "rij maar naar huis" dan gaf ineens niemand meer richting aan. Dáár is het voor en niet om te kijken of je de weg wel weet.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 23:00

Ik meld me weer, was het topic kwijt :')
Fijne tips Polly!

Ik heb mijn examen dan woensdag. Voor mijn ttt was ik zo zenuwachtig dat ik niks anders kon dan op de wc zitten :')

Hopelijk gaat het dit keer met wat minder spanning hahahaha

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 23:01

Fenneeee schreef:
Free2 schreef:

Nee dat is het niet, het is heel lastig uit te leggen. Maar bijvoorbeeld als ik de snelweg op rijd vergeet ik te kijken of kijk ik te laat naar de andere stroken om te kijken of ik kan invoegen. Of ik kijk te laat op de borden waardoor ik op het laatste moment nog naar links moet terwijl ik dat al 3 km eerder had gekunt bijvoorbeeld. Ik vergeet gewoon elke keer in mijn hoofd een plannetje te maken met het vooruit kijken op de weg en waar ik dan heen moet

Oh oke, ja lastig uit te leggen, ik doe dat eigenlijk automatisch. Sowieso als je moet invoegen heb je maar beperkt de tijd omdat de invoegstrook stopt. Dus ik kijk al vroeg naast me, terug op de snelheidsmeter om te kijken of ik hard genoeg rijd, dan spiegel schouder kijken of er ruimte is om in te voegen, zo ja, knipperlicht aan, nog eens spiegel schouder en dan invoegen. Beginnen met kijken doe ik al zodra ik na het kruispunt oid begin op te trekken en zodat ik voor de blokmarkering begint al een ongeveer beeld heb van of ik straks makkelijk zou kunnen invoegen of dat ik extra moet versnellen of juist inhouden.

Qua borden, vaak als de instructeur zegt 'neem die en die afslag' blijf ik als het kan graag al rechts rijden zodat ik niet halsoverkop op 300m voor de afslag nog van de linkerbaan naar de uitvoegstrook moet. Maar als er op zo'n bord staat dat het nog 1200m duurt dan zou je evt een langzaam rijdende vrachtwagen wel kunnen inhalen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, dit is dus hoe ik het ervaar :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 23:04

Ik zou bij het invoegen het kijken op de snelheidsmeter fijn overslaan, belangrijk is dat je je snelheid aanpast aan het overige verkeer en jij kan niet op jouw snelheidsmeter zien hoe hard een ander rijdt.
Na aangeven welke afslag op rechts blijven zou ik niet doen, kijk naar de afstand en bepaal of je rechts moet blijven, hals over kop naar rechts op 300m is niet nodig, als je het op tijd weet kan je altijd nog tussen 600 en 300 terug naar rechts. Afwachtend rechts blijven hangen is niet wat ze willen zien, ze willen graag dat je initiatief toont. Vaak zit je maar een klein stukje op de snelweg dus als je daar inhalen kan laten zien moet je dat zeker doen.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 23:12

Wat een fijne tips, Polly, ga ik zeker onthouden! :j En bedankt voor je geruststelling haha. Haalt toch al wat spanning weg zo. Hoop dat ik een fijne examinator heb :)

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 23:14

Dankjewel voor de tips Polly! Het is ook niet zo dat ik een eeuwigheid op de snelheidsmeter aan het kijken ben, maar ik check hem wel nog altijd even zodat ik niet ergens met maar 60 ga invoegen terwijl het andere verkeer wss 90+ rijdt.
En verder, het rechts blijven uit voorzorg is idd misschien niet even handig. Ik probeer eerst vaak te kijken of de afslag al aangegeven staat, maar zie ik zo snel geen borden staan dan blijf ik heel even rechts rijden tot ik een bord zie, en aan de hand van de afstand die erop staat bepaal ik of ik nog naar links ga of niet. Maar er zit zeker wat in wat je zegt, ik ga het meenemen in de toekomst.

Wat een geniaal onderschrift heb je trouwens :')

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 23:21

Invoegen met 60 is helemaal niet erg als dat de snelheid is die op de snelweg gereden word, en dat schat je in aan de hand van het andere verkeer.

Thnx :D

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 00:23

Dankje voor je tips Polly ! Hier heb ik zeker wel wat aan ! :)
Ik doe wel een faalangstexamen. Hier ben ik wel heel erg blij mee, want ik weet dat ik
Tussendoor een time-out kan nemen

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 00:32

Hier zouden ze je anders zo laten zakken als je invoegt met 60 achter een vrachtwagen, terwijl je er ook voor had kunnen gaan (is mijn vriend een keer op gezakt)

Mijn probleem was een invoegstrook van ongeveer 20 meter waarop ik in de twee naar 50 km per uur moest om voor een auto langs te kunnen, ik schakelde dus eerst naar de drie en dat was kennelijk fout en toen moest ik eenmaal op de weg zo ongeveer plat op de remmen, omdat het verkeer daar langzaam reed ivm met een rotonde en daar was ik dus ook ietsje te laat met remmen doordat het invoegen me al moeite gaf en moest ik dus iets dieper op de rem trappen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 00:40

Als het overige verkeer 60 rijdt is het geen probleem om met 60 in te voegen, als je je maar aanpast. Als je die vrachtwagen voorbij kan zou ik het zeker doen.
Ik heb een keer een kandidaat gehad die met 80 wilde invoegen in een stapvoets rijdende file, die keek alleen maar naar de snelheid en niet naar de omstandigheden.

Je tweede voorbeeld heeft ook te maken met plannen, doorhalen in een lagere versnelling is prima als het nodig is maar als je daarna op de rem moest had je dan niet beter achter die auto in kunnen voegen met aangepaste snelheid ten opzichte van het verkeer voor je?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 01:09

Had de ruimte niet om nog te remmen en achter die auto in te voegen, bovendien zat deze ruim achter me, t was gewoon een hele knudde rotonde met een veel te korte invoegstrook.

Het verkeer voor mij ging ongeveer 100 tot 200 meter voor mij op de rem en ik kon mij maar op 1 ding focussen (en die invoegstrook daar is echt belachelijk kort). Hoop gewoon dat ik de volgende keer niet weer langs die rotonde hoef, haat dat ding echt als ik rechtsaf moet. Als ik nog op de invoegstrook zit, houd ik mij bezig met invoegen en niet met het verkeer dat al voor mij uit rijdt op de andere strook, want dan lukt t me al helemaal niet meer om op dat punt in te voegen.

even een google street view van deze specifieke invoegstrook:
http://i.imgur.com/7A1LZYq.png

cheidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 07:38

Wat een fijne tips Polly! Dankjewel.
Ik mag vanmiddag, ik ga mijn best doen *\o/*