Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:31

PSvanLot schreef:
We hebben een mailtje van Examenblad.

Examens kunnen in twee tijdvakken gemaakt worden en er is dan nog een derde voor herkansingen.
De leerlingen krijgen ook twee herkansingen.

Dit vind ik wel echt super fijn. Haalt denk ik heel wat stress weg bij leerlingen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:35

PSvanLot schreef:

Examens kunnen in twee tijdvakken gemaakt worden en er is dan nog een derde voor herkansingen.

Wel 1,5 uur later dan de nos en nu.nl :+
Ben wel benieuwd naar de praktische uitvoering hiervan. Dus naar de mededelingen in Januari.
Het zorgt er niet voor dat je langer de tijd hebt voor je PTA werk.

Mijn klas vind het fijn maar als nog stom dat zij wel examen moeten doen. Blijven vmbo’ers natuurlijk
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 16-12-20 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:36

SdaphneS schreef:
PSvanLot schreef:

Dit vind ik wel echt super fijn. Haalt denk ik heel wat stress weg bij leerlingen.

Maar is het ook echt nodig? Een tweede herkansing kan ik inkomen, maar over twee termijnen examen te laten doen is naar mijn mening niet nodig.

Ben benieuwd of er veel gebruik van gemaakt gaat worden, een paar weken later vakantie zien er veel niet zitten denk ik. Daarbij denk ik dat het ook niet perse bevorderlijk is voor de resultaten als de leerlingen er een te lange tijd over gaan doen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:38

Hier zie ik juist wel wat in die langere periode. Zelfde bij de andere afdelingen binnen onze school. Kinderen hebben veel stress om het inhalen.
Ik ben 6 week bezig geweest om de gemiste tentamens te laten inhalen door Corona.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:40

wij hebben het hier op school behoorlijk op orde. Iedereen is met alles bij.

Hebben 11 januari weer toetsweek. Ik heb enrom doorgewerkt en was afgelopen vrijdag al met alle stof klaar. Deze week was het relaxen ivm een doeweek welke we hebben.
Na de vakantie een week enkel herhalen.
Dat maakt wel verschil.

6 weken bezig met alles inhalen? Dan zit je alweer in de volgende toetsweek zowat? Dat is wel heel lang.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:41

Ik denk dat vooral het idee dat leerlingen zelf controle hebben over het moment van afname voor de leerlingen een soort geruststelling en vertrouwen kan geven.

Pta afronden zal inderdaad nog net zo snel moeten, maar ik loop op schema en voorzie daarin geen problemen.
Al merk ik wel dat ik leerlingen niet goed op niveau krijg wat ik eerder wel kreeg, dus ben benieuwd hoe het eindexamen gaat.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:45

Bij ons is het wisselend. Wij zijn al een periode thuis geweest en merken daardoor wel wat achterstand. Verder wel wat collega’s van wie ik een verzoek heb om het PTA te mogen aanpassen vanwege Corona achterstanden. Die mogelijkheid hebben we gelukkig. (Vakken met theorie en praktijk gedeelte vooral)

Ik merk vooral dat leerlingen wat meer moeite hebben met leren. Ze weten niet zo goed meer hoe dat moet. Daardoor blijft het inderdaad lastiger om ze op niveau te krijgen.

Verder zorg je er wel voor met deze spreiding dat ze zo niet met klachten examens maken.
Dat is waardoor we ook zo lang bezig waren met de tentamenweek afronden. We waren erg streng op thuis blijven met klachten. Dus dat zal rust geven.

PSvanLot

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:49

Bedenk me net dat dit voor de docenten in het Noorden wel heel vervelend is. Zij hebben 10 juli vakantie! Het midden de 17e, dat wordt dan ook wat.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:52

PSvanLot schreef:
Bedenk me net dat dit voor de docenten in het Noorden wel heel vervelend is. Zij hebben 10 juli vakantie! Het midden de 17e, dat wordt dan ook wat.

Dat wordt hopen op niet te veel leerlingen met een tweede herkansing inderdaad en een hele late tweede diploma uitreiking :')

Gevolg is dan dus dat leerlingen die de tweede herkansing doen dus niet bij de diploma uitreiking zijn denk ik. Dat is wel vervelend.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 16-12-20 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:53

Al heb je der maar 2... Je zult niet op vakantie kunnen en ook niet echt los kunnen komen van school.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:54

PSvanLot schreef:
Al heb je der maar 2... Je zult niet op vakantie kunnen en ook niet echt los kunnen komen van school.

En voor de leerlingen vervelend die kunnen we nooit een gezamenlijke diploma uitreiking kunnen geven.

Raar jaar vraagt bijzondere aanpassingen.
Hoe had jij het wel graag gezien? Of vind jij aanpassingen niet nodig?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:55

lenaa_tje schreef:
PSvanLot schreef:

En voor de leerlingen vervelend die kunnen we nooit een gezamenlijke diploma uitreiking kunnen geven.

Raar jaar vraagt bijzondere aanpassingen.
Hoe had jij het wel graag gezien? Of vind jij aanpassingen niet nodig?

Of wel, als een school ervoor kiest om dit bv aan het einde van de vakantie te doen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:16

Heel ander onderwerp, want corona domineert zo'n beetje alles. Wie kijkt het programma Klassen? Wat vinden jullie van dit programma?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:29

Nog niet aan begonnen, wil ik wel. Is het de moeite?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:42

Vind ik wel! Best heftig ook wel op sommige momenten. Ik word er niet echt vrolijk van, zeg maar.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:45

Ja ik kijk het ook :) Vind het erg interessant en mooi om te zien.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:40

Prachtige docu. Zo'n meiske als Anyssa grijpt me meteen aan. Leuke en slimme leerling, maar hoe zal zeer zich ontwikkelen de komende jaren? In haar familie zit multiproblematiek.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:31

Ik volg het ook. Best indrukwekkend.
Volgende week weer aan de slag. Ben heel benieuwd of de basisscholen toch een week eerder open mogen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:46

Ik ben er bang voor. De besmettingen zijn nu niet heel opvallend gezakt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 15:29

Nee, mensen blijven nu ook niet echt binnen of thuis of houden zich aan de regels bij kerst. Dan krijg je dat helaas. Hopelijk wordt de lockdown niet nog langer.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 19:46

Ik hoop 't toch wel voor die basisschoolkindjes. Sommigen hadden nog niet eens de achterstand ingelopen van het voorjaar. En volgens mij kunnen we intussen redelijk concluderen dat jonge kinderen geen significante rol spelen in covid verspreiding (hoor geregeld van gezinnen waar het kind covid had maar verder niemand het heeft gekregen, ondanks dat er niet zo goed afstand werd gehouden - want je gaat een kind van 6 ook niet een week op zijn kamer opsluiten). Zeker de kwetsbare kindjes hebben daar gewoon last van, en onderhand ook de niet-zo-heel-kwetsbare kindjes.
Kan me nog een column herinneren van Kees van Amstel, over hoe hij via de Teams-schermpjes bij de één een slaapkamer ziet (kind met eigen macbook in een rustige kamer) en bij de ander een kind aan de keukentafel met op de achtergrond drie volwassenen die luidruchtig de boodschappen uitpakken, langsrennende broertjes en zusjes etc.

Nou ja we gaan het merken. Wij maken de beslissingen niet :o

Ik heb wel gisteren een mailtje gestuurd naar m'n stageschool. In februari begin ik al met oriënterende stages *\o/* heb er echt zin in! Zijn er hier mensen die wel eens stagiars begeleiden? Hoe gaat dat meestal?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 01:03

@ Magrathea
Ik heb eigenlijk elk jaar wel een stagiaire. Meestal van de Pabo, maar ook van de onderwijsassistent.
Wat ik belangrijk vind is dat de stagiaire de kinderen goed leert kennen. Dus beginnen met opdrachten, gesprekjes in kleine groepjes. Vaak ook een kennismakingsspel.
De lessen die ze moeten geven bespreken we van te voren en ook daarna. Zodat er ruimte is om vragen te stellen en te bekijken wat er al goed gaat.
Ook bespreek ik de dag vaak algemeen na. Wat heb je gezien? Wat is er opgevallen?
Na schooltijd probeer ik een stagiaire zoveel mogelijk te betrekken bij wat er na schooltijd komt kijken. Zo krijgen ze echt een goede indruk wat het werken in het onderwijs inhoudt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:40

Ik heb ook wel stagiairs (superleuk vind ik dat!!). Wat wil je weten?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:28

Niet iets specifieks! Ik ben gewoon benieuwd wat er meestal gebeurt met de stagiairs. Ik begrijp dat je eerst een paar dagen mee moet kijken voor je ook zelf wat mag doen? En hoe regelen jullie de begeleiding, zijn er meerdere collega's per stagiair? Ik heb m'n begeleider namelijk gegoogeld en ik zie dat hij maatschappijleer geeft, maar ik ga natuurkunde geven >;) En in hoeverre moet de stagiair ook "meegaan" met de schoolfilosofie / jouw persoonlijke lesstijl?

Leuk trouwens, m'n ex die echt vast aan het lopen was met z'n opleiding, niks leuk vond, nergens zin in had etc. gaat in februari ook beginnen, maar dan met biologie :D Hij is ingedeeld bij een daltonschool wat volgens mij erg goed bij hem past.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:55

Ik heb ook ieder jaar verschillende stagiaires. Meestal een derdejaars en een koppel eerstejaars. Biologie studenten.

Morgen even bedenken hoe ik het vorm ga geven met ze de komende weken...