Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kynshiri

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:02

ik heb ook een link in mijn onderschrift (en groter dan jij xdniesje), dat mag ook gewoon hoor

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:58

Het gaat er volgens mij om dat je geen commecieel getinte vragen mag stellen.
Bijvoorbeeld om de markt te verkennen en of jasje A of jasje B beter in de smaak valt.

Een link in je onderschrift is geen probleem voor zover ik weet.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:38

nee klopt, je mag geen topic aanmaken om je spullen te verkopen/ promoten en je mag ook niet spammen in andere topics om jezelf aan te prijzen.

een ander mag natuurlijk wel de tip geven dat je een bepaalde bokker kunt contacteren voor iets.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:24

Dat van die commerciële topics, die regels daarvoor zijn zo ondoorzichtig als de pest. We hebben hier al eens een vrij stevige discussie over gehad en de reacties via pb spraken me toen boekdelen. Als je eenmaal in het vizier van de mods begint te lopen ben je het haasje.
Zo is er ook de ondoorzichtige regel dat je niet alleen commercieel mag bokken. Dus alleen reageren als iemand naar jou of je winkel vraagt of alleen hier in het topic zitten zal niet genoeg zijn vrees ik.
Peerke heeft zo een jaarban opgelopen, die zat in volle voorbereiding van het opstarten van zijn zaak en idd, plaatste niks meer privé en ging alleen op vragen rond zijn assortiment in en na een tijdje was hij dus weg. Vind het doodjammer want hij was met een leuk project bezig.
Je mag dus ook nergens zeggen 'ik verkoop merk X', je moet op je handen zitten tot iemand zegt: "vraag het aan bokker A, die verkoopt merk X" .
Of je reageert algemeen, met "merk x heeft iets dat bij jouw noden aansluit" en dan hopen dat mensen in je onderschrift zien dat je merk X verkoopt.
Wat Zooist zegt klopt ook, marktonderzoeken als ondernemer zijn verboden (als je geen ondernemer bent, mag dat blijkbaar wel).

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:10

Ik denk eerlijk gezegd dat je je er niet te druk om moet maken: je kan het toch niet veranderen en het is allemaal verkeerde energie....

Ik kreeg vandaag 'zomaar' een boek in de brievenbus. Misschien zijn jullie bekend met Open Circles? Ik heb daar één keer een gratis middag meegemaakt en aan de ene kant is het vreselijk Amerikaans en overdreven, aan de ander kant weten ze wel waar ze het over hebben. Maargoed, daarvan kreeg ik dus een boek, met succesverhalen van ondernemers (die natuurlijk tal van trainingen hebben gevolgd bij hun, haha).

Nu ben ik niet van plan om daar trainingen te gaan volgen, maar wat ook in het boek staat en waar ik al langer over denk is het creëren van passief inkomen. Als ZZP-er kan ik enkel geld verdienen door uren te maken en méér geld te verdienen door meer uren te maken (maarja die zijn ook een keer op) en je uurtarief omhoog te doen. Maar ik geloof er ook in dat je passief geld kunt verdienen, door bijvoorbeeld franchising, dingen te verkopen met commissie, e-workshops te geven, tools/presets te verkopen, ect. Alleen vind ik het nog moeilijk om te bedenken wat bij mij past en wat zou werken. Hebben jullie een manier waarbij je passief inkomen verwerft?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:55

Ik verwerf geen passief inkomen, daar kan ik niet over meespreken :)

Pff, ik begrijp niet hoe sommigen kunnen 'ondernemen'.. Ik had hier gezegd dat ik op zoek was naar iemand die frontriemen voor ons kon maken. Had contact opgenomen met iemand die best bekend is hier op bokt, mijn idee uitgelegd,.. Kreeg een positieve reactie terug, ze zou een aantal frontriemen op de foto zetten en een voorstel maken. Week later nog niets gehoord, maar goed, iedereen kan iets vergeten. Remindertje gestuurd, kreeg ik gewoon reactie meer op.
Balen, want intussen kon ik niet meer tijdig op zoek naar iemand anders.. Vind dit echt onbegrijpelijk, als je geen tijd/zin/.. Hebt om samen wat te doen is dat prima, maar zeg dat dan gewoon..
Les geleerd: volgend jaar een maand vroeger beginnen zoeken zodat er nog tijd is voor een backup als het fout gaat.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 00:04

Remy (vorige pagina) maakt ook frontriemen toch? Kunnen jullie niet iets met elkaar?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:09

@Mallootje: Ken het gevoel... Heb de laatste tijd regelmatig meerdere keren achter een offerte aan moeten bellen... Was voor best een interessante klus volgens mij, maar kreeg maar geen prijs... 1 van die ondernemers stopt per 1 jan. dus misschien zegt dat wel iets. Wel heel jammer dat het zo moet...

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:43

Inderdaad.. Wij lopen de benen van onder het lijf voor elke klant of potentiele klant.. En dan zijn er anderen die het schijnbaar allemaal niet nodig hebben. De centen zullen daar dan wel vanzelf binnenstromen, gok ik..

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:21

Mallootje, op de lange termijn loont dat hoor, je gemotiveerd en servicegericht opstellen naar klanten toe.

Ik werkt als sales consultant voor een mediabedrijf en wij merken ook een enorm verschil in hoe verschillende mensen tov hun klanten staan. Ik verbaas me soms ook over de arrogantie van sommige zaakvoerders.
er zijn er die letterlijk zeggen 'ze moeten maar wat harder zoeken als ze mij nodig hebben', 'ze moeten maar is tot aan de winkel komen en dan zien ze wel of ik open ben of niet'.
In deze internet-tijden vind ik niet dat je dat nog kunt maken als zaakvoerder... Niet dat elke locale bakker een website moet hebben van mij natuurlijk, maar helemaal niets over te vinden wekt in deze tijd wel argwaan bij potentïele klanten...

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:52

Voor de eigenaren van een webshop, ik heb een idee, heel kleinschalig voor in eerste instantie 1 specifiek product.
Hoe is bij jullie de opstartfase verlopen? Ik ben natuurlijk al in opstart met een bedrijfje, zou het te doen zijn dit er heel kleinschalig bij te doen?
Voor degenen die er wat meer inzitten, misschien dat er wat mensen via pb mee willen denken over het product, geen idee namelijk of het iets is waar veel vraag naar is of wat iemand ineens zou gaan doen als ze het lezen.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 08:55

@Bjarni ik heb mijn webwinkel opgestart via mijnwebwinkel.nl om te starten. Dan kon ik meer investeren in de voorraad. Ik heb zaterdag op een kerstmarkt gestaan in Dodewaard. Het was KOUD en niemand kwam vanwege de slechte publiciteit in de krant. Nu hoop ik te kunnen staan op een ladies night. Het loopt super met de webshop op dit moment. Er komen steeds meer bestellingen binnen. Eerste jaar van mij moet ik er toch wel veel tijd en geld in steken maar nu loopt het aardig door. Je moet er ECHT hard voor werken en achter staan.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:39

Oh zonde Lisa dat de kerstmarkt geen succes was.Maar positief dat het verder al lekker loopt!
Ik heb je geliked op FB :D

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:16

Hier zaterdag ook kerstmarkt gehad. Was net als vorig jaar een groot succes.

Vandaag een collega blij gemaakt. Zij heeft ook een schoonheidssalon aan huis. Ze was van plan om zich uit te schrijven bij de kvk zodat ze daar niet meer voor hoefde te betalen. En dan daardoor ook niet meer voor het HBA. Toen ik haar vertelde dat er voor de kvk niet meer betaald hoeft te worden en dat het HBD volgend jaar ook stopt, zijn we gelijk gaan kijken of dat ook zo was voor het HBA. En ook dat stopt per 2014. Dat scheelt haar weer bijna € 200,- op jaar basis. Zij was hier nog niet van op de hoogte, dus je snapt dat ze daar blij van werd.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:40

@kaaaren heel erg bedankt!

@paan op welke markt stond je als ik vragen mag?

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:54

Lisa, Op het Winterfeest hier in Putten.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:23

HBA, is dat dat hoofdblabla van Ambachten? Want dan kan ik ook een paar klanten blij maken...

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:36

Ja inderdaad, voor de ambachten, we hebben wel even moeten zoeken hoor. Maar uiteindelijk de info gevonden op de site van de anbos.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 09:12

Ik vind dat zo'n onzin dat HBA. Ik moest toen €100 betalen hoe kan dat nou voor een net startende webshop. Waar ze het voor gebruiken is ook een raadsel.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:54

Fijne feestdagen en een goed en succesvol 2014 gewenst!

Afbeelding

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:09

Jij ook!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:10

Hele fijne feestdagen! Ik ben nog bezig met een kerstkaart filmpje :D

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 15:49

Fijne feestdagen iedereen!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 17:45

@Joyce: Ben benieuwd naar dat filmpje. Hoop dat ie net zo leuk is als het filmpje dat je gisteren op facebook zetten over die kat die ingepakt werd. Moest er zo om lachen! En dan ook nog niet weglopen toen ze vrij was!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 17:57

Ik vond hem ook super leuk, maar heb de eerste negatieve reactie al binnen op dat filmpje van die kat! Je kan tegenwoordig echt niets plaatsen zonder dat het dierenmishandeling is lijkt het wel...