sollicitatie-topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Re: sollicitatie-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 09:09

Ik kon echt nooit antwoord geven op die vragen van "wat zijn je sterke punten", mijn zwakke punten gooi ik er zo uit. Laatst zat ik ergens en die kreeg het er wel uit. Uit het gesprek maakt hij al op dat mijn sterke punten doortastend en resultaatgericht zijn, maar hij wilde het van mij horen. Hij dus maar doorvragen en ineens lagen ze op het puntje van mijn tong.

Nu weet ik dus precies wat ik moet zeggen als ze me naar mijn sterke punten vragen Haha!

Hij zei trouwens wel dat je antwoord wel natuurlijk over moet komen en dat het niet moet lijken alsof je een uit het hoofd geleerd rijtje opdreunt.

Overigens denk ik dat menig brieflezer niet eens door heeft of er nu zou of ben staat, maar als je nu net die muggezifter ben ik toch blij dat ik er ben in heb staan.

Die gefeliciteerd is wel erg grappig, dan valt je brief zeker weten op. Het is alleen maar de vraag of dat positief of negatief is. Ik zou er zelf ook niet zo snel voor kiezen. Maar dat je moet zorgen dat je brief opvalt is één ding dat zeker is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:25

Gisteren twee sollicitaties gedaan. De eerste ging super en tot twee keer toe zeiden ze daar 'je hebt jezelf goed gepresenteerd'. 's Middags kwam ik bij een ontzettende eikel tereht bij een ander bedrijf. Nou ja bedrijf, semioverheid is het.

Hoe ik mezelf over tien jaar zag. Ja weet ik veel (misschien wel een eigen bedrijf of ver weg van hier in een pipowagen met mijn paarden ervoor in elk geval niet meer bij uw suffe bedrijf Extreme duivel ) En hoe ik dacht dat ik een bijdrage kon leveren aan zijn bedrijf en hoe ik dat concreet zou invullen.

Ik zei nog heel tactisch 'dat weet ik niet, want ik ken uw bedrijf niet goed genoeg, ik zou in elk geval proberen aan te sluiten bij de huidige vragen en problemen die er nog liggen' Nou hij bleef maar doorzeiken en op een gegeven moment werd hij neerbuigend en denigrerend. Toen zei hij 'bel me nog maar eens als je weet wat je wil' toen zei ik sarcastisch 'is goed ik schrijf wel een voorstel van 100 pagina's' Doei, doei

Tsssss, hij weet niet wat hij met het bedrijf precies wil en wil dat ik hem dat voorkauw? En het is een stichting die voornamelijk draait op overheidsgeld.....

Klinkt me iets te bekend.......... doet me veeeeel te veel denken aan mijn huidige werkgever. Dat ga ik dus niet doen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:28

cwi

centrum voor wachttijden en inschrijfformulieren

succes met het solliciteren allemaal

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:35

CWI, daar ga ik ook eens kijken want van dat monsterboard word ik ook niet veel wijzer PPFFF

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:42

Tja Arabesk... sommige mensen zal je toch. Wel positief van dat eerste gesprek. Jammer van het tweede.. maar bij zulke mensen moet je ook niet willen werken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:44

Monsterboard is een wirwar.. en soms dan staat er nog dingen op die al lang zijn afgerond. Kijk ook vaak bij Intermediar, heb al twee keer gehad dat de procedure al was afgelopen als ik er achteraan belde. Eén daarvan staat er nu nog op.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:47

echt waar?/ Ik vind ht zoiezo heel erg raar gisteren vond ik nog 60 vacatures en nu 0 met dezlde zoektermen .. heel raar!!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:07

Waar ik me altijd aan roterger op monsterboard is die 20.000 accountancy resultaten die ik krijg wanneer ik zoek op financieel. IK WIL GEEN ACCOUNTANCY!! Dat ze maar eens een knop maken om die accountancy banen eruit te filteren, scheelt mij weer een hoop sjagerijn.
Hmm, dat is misschien nog een idee. Een verzoekje indienen bij Monsterboard om het mogelijk te maken die accountancy crap buiten mijn zoekresultaten te houden.... Hebben ze een optie om dergelijke verzoeken in te dienen?

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:15

Arabesk schreef:
En hoe ik dacht dat ik een bijdrage kon leveren aan zijn bedrijf en hoe ik dat concreet zou invullen.

Ik zei nog heel tactisch 'dat weet ik niet, want ik ken uw bedrijf niet goed genoeg, ik zou in elk geval proberen aan te sluiten bij de huidige vragen en problemen die er nog liggen' Nou hij bleef maar doorzeiken en op een gegeven moment werd hij neerbuigend en denigrerend. Toen zei hij 'bel me nog maar eens als je weet wat je wil' toen zei ik sarcastisch 'is goed ik schrijf wel een voorstel van 100 pagina's' Doei, doei

Tsssss, hij weet niet wat hij met het bedrijf precies wil en wil dat ik hem dat voorkauw?

Klinkt bijna alsof hij zit te vissen naar gratis advies Nagelbijten / Gniffelen Lekker makkelijk.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:18

Ja inderdaad Nagelbijten / Gniffelen Als de sfeer er zó is, wil je er ook niet eens werken... Gelukkig was het andere gesprek wel positief dan!

Twee afwijzingen binnen per post. Gelukkig verwachtte ik die al, heb een niet heel erg aansluitende achtergrond. Maar blijft vervelend hoor, die afwijzingen...

Monsterboard is sowieso een vervelende site, geef mij de Volkskrant of academictransfer maar Lachen

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:27

Falona schreef:
Ik kon echt nooit antwoord geven op die vragen van "wat zijn je sterke punten", mijn zwakke punten gooi ik er zo uit. Laatst zat ik ergens en die kreeg het er wel uit.

Je kan ook zeggen dat je goed kan reflecteren op je daden en in staat bent kritisch naar jezelf te kijken Knipoog
Ik kijk ook nooit op Monsterboard, daar staat trouwens ook zelden iets in wat aansluit bij wat ik wil (zorg en/of wetenschap) Academic Transfer en Volkskrantbanen gebruik ik ook veel. Ik heb net mijn tweede gesprek gehad, en dat verliep veel prettiger dan het eerste. Het was een lekker pittig (bah, wat klinkt dat Libelle-achtig Haha! ) en diepgaand gesprek. Ze waren ook veel opener en enthousiaster, dus ik kijk er met veel meer tevredenheid op terug. Er is nog één andere kandidaat, die is vorige week op gesprek geweest. Ze gaan referenties bellen en dan beslissen ze vandaag of morgen wie het wordt. Het zal me benieuwen...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:44

Arabesk: wat is er nou zo gek aan een vraag wat je binnen 10 jaar wilt doen? Of, wanneer je al wat info over het bedrijf hebt gekregen en er zelf wat over opgezocht hebt, kun je toch wel iets antwoorden op de vraag wat jij voor het bedrijf kunt betekenen? Wel geen reden om denigrerend te doen natuurlijk.

Je brief mag opvallen, maar hou het normaal. Zaken als: "Ik ben de perfecte kandidaat" komen arrogant en zelfoverschattend over. Op zich let ik meestal niet eens op die zaken, vooral het cv telt + wat de persoon zelf aandraagt als relevante ervaringen en competenties + motivatie. Motivatie kan blijken uit zo'n slagzinnetje maar het zit ook in veel andere dingen verweven.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:02

poes schreef:
Arabesk: wat is er nou zo gek aan een vraag wat je binnen 10 jaar wilt doen? Of, wanneer je al wat info over het bedrijf hebt gekregen en er zelf wat over opgezocht hebt, kun je toch wel iets antwoorden op de vraag wat jij voor het bedrijf kunt betekenen?

Hij gaf amper info over wat ze doen, want hij weet zelf nog niet welke kant het bedrijf opgaat. Dat moest ik maar gaan verzinnen voor hem. Gestoord

Over tien jaar? Dan heb ik een eigen bedrijf en hoef ik nooit meer voor knurften van bazen te werken Vork . Maar ja, dat kan ik moeilijk zeggen he Clown

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:30

nou ja.. misschien wel Arabesk, dat toont aan dat je ambiteus bent en van uitdagingen houdt. Niet een grijze kantoormuis wil zijn. Dus als jij dat wil over 10 jaar zou ik dat zeker zeggen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:31

Waarom kun je niet zeggen dat je over 10 jaar zelfstandig een zaak wilt runnen?

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:04

ja, ik vraag me ook wel af of je dat wel of niet moet zeggen. Aan de ene kant tootn het idd dat je ambiteus bent enzo wat Evelijn ook zegt, maar aan de andere kant kan dat ook opgevat worden dat je de baan waar je op solliciteert eigenlijk alleen een beetje als tussentijdse opvulling ziet en dat je niet echt voor die baan zult gaan....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:10

Nog 4 uurtjes en dan begint met voorronde gesprek in amsterdam met het uitzendbureau....
ik heb nog nooit een gesprek gehad op deze manier (uitzendbureau) en heb dus geen idee wat ik er van moet verwachten.....

iemand nog tips?

ik ben iig ik Haha! en doe me nooit anders voor dan dat ik ben ,dus ze vinden me wat en anders maar niet

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:56

Arjette schreef:
ja, ik vraag me ook wel af of je dat wel of niet moet zeggen. Aan de ene kant tootn het idd dat je ambiteus bent enzo wat Evelijn ook zegt, maar aan de andere kant kan dat ook opgevat worden dat je de baan waar je op solliciteert eigenlijk alleen een beetje als tussentijdse opvulling ziet en dat je niet echt voor die baan zult gaan....

Het gaat over binnen 10 jaar, dus das wel nog even Lachen Is gewoon om te weten of de persoon een motivatie/ambitie heeft en een idee wat hij wil met zijn leven.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:47

Mijn favoriete sites: totaljobs.nl
Werk.nl en jobrapido.nl.
bij die laatste kun je zo lekker op plaatsnaam zoeken.

De zoekmogelijkheden vind ik belangrijk op een site en er mogen gaan verlopen acatures opstaan. Nou selecteer ik meestal op de laaste 14 dagen en zit er wekelijks aan dus dan valt er al een heleboel af. Ben nog steeds aan het wachten op reacties....

@Naadje24 hoe ist gegaan.....?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:53

mrie schreef:
totaljobs.nl

Deze heeft al meteen mijn hart gestolen: ze hebben de accountacy apart staan Haha! Hoef ik niet meer door die klere vacatures heen.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:56

weet een van jullie wat het verschil is tussen een uitzendbureau en een arbeidsbureau?

Mn vriend zegt dat je nl een gedeelte van je salaris af moet staan omdat ze als tussen persoon fungeren.. Weet een van jullie dit?

anders ga ik mij nl niet aanmelden bij hun, maar zoek ik liever zelfstandig verder

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:54

mrie schreef:
Mijn favoriete sites: totaljobs.nl
Werk.nl en jobrapido.nl.
bij die laatste kun je zo lekker op plaatsnaam zoeken.

De zoekmogelijkheden vind ik belangrijk op een site en er mogen gaan verlopen acatures opstaan. Nou selecteer ik meestal op de laaste 14 dagen en zit er wekelijks aan dus dan valt er al een heleboel af. Ben nog steeds aan het wachten op reacties....

@Naadje24 hoe ist gegaan.....?

Nou ik ben door de eerste ronde heen Haha!
omdat ze een vrij strenge selectie houden bestaat het uit meerdere gesprekken en wat testen.
Op naar de volgende dus Knipoog

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:10

This_is_me schreef:
weet een van jullie wat het verschil is tussen een uitzendbureau en een arbeidsbureau?
Mn vriend zegt dat je nl een gedeelte van je salaris af moet staan omdat ze als tussen persoon fungeren.. Weet een van jullie dit? anders ga ik mij nl niet aanmelden bij hun, maar zoek ik liever zelfstandig verder

Bij een uitzendbureau kun je gaan voor tijdelijk werk, jij merkt daar niks van in jouw salaris, maar voor je werkgever ben je duur want die betaald een tarief per uur aan het uitzendbureau.
Bijvoorbeeld met jou wordt afgesproken dat je 10 euro per uur verdient, de werkgever die je ingehuurd heeft van het uitzendbureau betaald een het uzb 15 euro. Maar jij zult die afspraken ooit weten. Jij hoeft alleen maar te onderhandelen over wat jij op je rekening krijgt.
Ook is het tegenwoordig zo dat uzb's ingezet worden als werving en selectiebureau door allerlei bedrijven die daar zelf geen zin in hebben. Het gaat dan om vaste banen. Zij verzamelen kandidaten voor een bepaalde funktie en doen een voor selectie om daarna de kandidaten voor te stellen aan de werkgever die vervolgens verder gaat met sollicitatiegesprekken. Dat bespaart ze het zetten van een advertentie en het uitzoeken van de brieven e.d.

Het arbeidsbureau heeft een controlerende en registrerende funktie als het gaat om werklozen met een recht op een uitkering. Zij helpen hun ingeschrevenen zo goed mogelijk aan een andere baan, maar de actie is geheel aan de werkzoekende. Da's dus heel wat anders dan een uzb.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 09:22

dank je wel Mrie.... Dit is heel duidelijk!!

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:14

Zo, ik kom ook weer eens een update-tje geven. Donderdag gesprek gehad dus en gister werd ik gebeld dat ik het niet geworden ben. Ik was goed en geschikt maar de andere kandidaat was net iets beter. Om exact dezelfde reden ben ik de vorige keer ook afgewezen, dus dat vind ik wel erg vervelend. Over de baan zelf ben ik niet echt teleurgesteld, ik twijfelde erg en het is misschien maar goed ook dat ik niet hoef te kiezen.
Woensdag heb ik weer een gesprek en ik kreeg net een brief met opnieuw een uitnodiging. Helaas ook woensdag, en tegelijkertijd in Leiden en Nijmegen zijn lijkt me wat onmogelijk... Knipoog Maar ik ben superblij met alle uitnodigingen, het gaat zo goed opeens. Sinds september heb ik zes brieven verstuurd, waar vier uitnodigingen uit zijn gerold, één afwijzing en één laat niets van zich horen (sukkels Boos! ) Mijn moeder vond dat ik wel sollicitatiebrief-trainingen kon gaan geven Lachen