Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 16:08

Janine1990 schreef:
Shiloh schreef:
Nee. Rente vaste periode start het jaar na dat je bent afgestudeerd. Je hoeft alleen de eerste 2 jaar niet af te lossen. Dus stel je bent in 2020 afgestudeerd. Dan staat jou rente vast per 1 januari 2021 voor 5 jaar. En dan staat die dus vast tot 1 januari 2026 en heb je tot die tijd nog 0%.

Overigens bouw je ook tijdens je studie rente op. Gewoon met het rente percentage dat dat jaar geldt.

Ik moest 5 jaar na start lening starten met afbetalen. Dus die 2 jaar is ook veranderd zeker?
Mocht wél eerder starten...

De default is na 2 jaar. In totaal heb je een paar jaar dat je extra mag uitstellen. Zou 3 jaar kunnen zijn totaal. Dus na die 2 jaar gaat dan dus die 3 jaar lopen. Daarna is je uitstel tijd op en moet je gaan aflossen ja.

Maar je mag die 3 jaar ook verspreiden en later gebruiken als het even een jaartje tegen zit.

Als je eerder dan die 2 jaar wilt starten moet je geloof ik zelf overmaken.

Cerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 23:30

Shiloh, van harte! Even slikken wat de spaarrekening betreft, maar wat fijn dat je er van af bent!

Ik begin vanaf januari met aflossen, mijn studieschuld is niet groot.

Vanaf januari kan ik via mijn werk (Rijksoverheid) belasting gunstig aflossen, voor zo ver ik begreep. Maximaal €2000 per jaar, van mijn ikb budget (=vakantiegeld, dertiende maand etc)
Dat zou voor mij betekenen dat ik in +- 3.5 jaar schuldenvrij ben. Of eerder, als ik zelf wat extra bijleg. Een goed vooruitzicht!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 23:49

Cerosa schreef:
Shiloh, van harte! Even slikken wat de spaarrekening betreft, maar wat fijn dat je er van af bent!

Ik begin vanaf januari met aflossen, mijn studieschuld is niet groot.

Vanaf januari kan ik via mijn werk (Rijksoverheid) belasting gunstig aflossen, voor zo ver ik begreep. Maximaal €2000 per jaar, van mijn ikb budget (=vakantiegeld, dertiende maand etc)
Dat zou voor mij betekenen dat ik in +- 3.5 jaar schuldenvrij ben. Of eerder, als ik zelf wat extra bijleg. Een goed vooruitzicht!

Wat een fijn vooruitzicht!!

Op dit moment ben ik vooral blij dat ik geen schuld verder meer aan opbouwen ben :’) maar dit jaar afstuderen en daarna afbetalen. Kan niet meer bijhouden tot welke lichting ik hoor en welk deel kwijtgescholden word :=

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:24

Ik heb zojuist mijn laatste aflossing gedaan! Mooi op tijd voor ik weer rente moest betalen in 2025. Heb afgelopen 3 jaar aanzienlijke extra afgelost en zojuist een deel van mijn kerstbonus opgeofferd, maar dan is het nu maar klaar ook. Ben zooo opgelucht dat ik er vanaf ben *\o/*

Suzanne F.

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:26

Wat goed!

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:27

Wat goed zeg! dat lijkt me een heerlijk gevoel
Ik begin aanstaande januari met mijn 1e aflossing haha :')

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:33

Gitana schreef:
Wat goed zeg! dat lijkt me een heerlijk gevoel
Ik begin aanstaande januari met mijn 1e aflossing haha :')

Oh no, ik kan alleen maar zeggen dat elke maand iets extra aflossen echt helpt. Al is het maar een klein beetje. Succes!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 14:03

Lekker gevoel hè! Ik heb echt nog meerdere weken op die high gezeten van dat opgeluchte gevoel. Geniet ervan!

En nu de eerste maand met extra geld over houden is ook echt lekker!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:06

Oh, ik dacht nog maar 1 jaar te moeten. Maar het is 2 jaar. Dat was ff balen. Maar inderdaad 3 euro per maand extra. Dat is het me wel waard om mijn spaarcenten op de bank te laten staan en eventueel ook voor andere dingen (stukke auto’s en paarden zijn in de afgelopen 2 weken al langs gekomen) uit te kunnen geven.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:11

Ik snap dat het een heerlijk gevoel is geen schulden meer te hebben! Als note wil ik even meegeven dat het niet altijd per definitie de beste keuze is om je studieschuld versneld af te lossen. Door de hoge inflatie momenteel wordt de schuld snel minder waard, terwijl je loon waarschijnlijk stijgt. Relatief gezien wordt die schuld dus vrij snel minder hoog.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 14:13

Bij mij was de motivatie niet de goedkoopste oplossing of de financieel meest lucratieve oplossing. Bij mij ging het om het mentale gevoel geen schulden meer te hebben en er gewoon vanaf willen zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:15

Shiloh schreef:
Bij mij was de motivatie niet de goedkoopste oplossing of de financieel meest lucratieve oplossing. Bij mij ging het om het mentale gevoel geen schulden meer te hebben en er gewoon vanaf willen zijn.

Snap ik :j die afweging is voor iedereen anders. Wilde alleen even de andere kant ook belichten

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:15

Ja, ik ben ook gewoon blij dat het klaar is. Ik merkte ook dat hoe minder het werd, hoe meer ik nog extra wilde aflossen om eraf te zijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:17

Dat was hier ook zo, Shiloh.

Het voelde niet goed om alleen leuke dingen te doen van een financieel voordeel, terwijl ik nog een kwart van mijn oorspronkelijke studieschuld had staan (die ik zo goed als zeker volledig zou aflossen als ik me gewoon aan de maandelijkse betalingen hield die waren ingesteld door de DUO).

Dus toen we dat financiële voordeel hadden, hebben we éérst (o.a.) mijn studieschuld afgelost en daarna pas wat leuks gedaan met (een deel van) de rest.

En netto wel 130,- minder vaste lasten in de maand vanaf dat moment, dat was eigenlijk ook wel gewoon prettig.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 18:57

Ceffyl schreef:
Ja, ik ben ook gewoon blij dat het klaar is. Ik merkte ook dat hoe minder het werd, hoe meer ik nog extra wilde aflossen om eraf te zijn.

Herkenbaar :')

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 22:26

Ik blijk nog een jaar langer 0% rente te hebben, dus ga er komend jaar serieus mee aan de slag!

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 22:53

996981 schreef:
Shiloh schreef:

Snap ik :j die afweging is voor iedereen anders. Wilde alleen even de andere kant ook belichten

Ik snap jullie beide afwegingen wel. Ik weet het eigenlijk nog niet of ik versneld wil aflossen of niet. Spaargeld is in alle opzichten meer waard, maar het is inderdaad ook fijn om je studieschuld daadwerkelijk lager te zien worden

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 22:50

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 23:24

Jemig wat belachelijk. Bij de invoering van het leenstelsel werd de master wél als losse opleiding gezien. Oftewel tijdens bachelor kreeg je studiebeurs maar zodra je je master startte viel je wel ineens onder leenstelsel. Maar nu voor de compensatie is het wel ineens 1 opleiding.

Echt idioot.

WO bachelor is gewoon een opleiding. Als je basisbeurs had, dan werd bij behalen van je bachelor dat gedeelte ook direct kwijtgescholden voor zover ik weet.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 00:41

Voor het omzetten van het reisproduct in een gift wordt een WO bachelor ook gezien als losse opleiding.

Je moet ook binnen een bepaalde periode gestart zijn voor de compensatie. Ik vraag me af of ze hiervoor de start van de eerste opleiding (HBO bachelor) nemen of bv van de WO bachelor. Ik verwacht namelijk dat ik ook buiten de boot val voor een deel, omdat mijn WO bachelor 1 dag te laat is begonnen (buitenlandse studie).

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 10:00

Bij mij viel m’n basisbeurs weg toen ik m’n master begon, die heb ik onder het leenstelsel afgemaakt. Maar ook dan tel je niet voor compensatie… best een grote groep inmiddels die ervan de dupe wordt..

Nou had ik daar sowieso niet op gerekend, maar ik vind het wel een beetje een principe kwestie worden. Bizar ook hoe veel mensen dit goedpraten, van “je hebt toch een goede baan dus betalen zal je” tot “had je maar niet alles op moeten zuipen”

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 11:23

Ja die reacties op sociale media vind ik ook nergens op slaan. Ik heb enkel geleend om van te leven (huur, eten, etc), niet om leuke dingen van te doen. Toch is mij schuld gigantisch hoog, doordat ik vanwege gezondheidsproblemen niet veel naast mijn studie kon werken. Toch denken veel mensen dat iedereen maar geleend heeft om te feesten.

Ik ben beide bachelors (HBO en WO) gestart onder het leenstelsel. Toen kwam voordat ik mijn master begon de mededeling dat de basisbeurs terugkwam, dus ik dacht dat ik daar dan recht op had. Toch niet... Ik had namelijk al te lang gestudeerd -.- zonder iets te krijgen, maar ja daar kijken ze niet naar. Daar was ik wel even zuur van.

Ik heb overigens wel recht op vergoeding van de basisbeurs voor 4 jaar wanneer ik mijn master in januari heb afgerond. Daarvoor moest je voor 2023 gestart zijn en mijn WO bachelor ben ik dus in september 2019 al gestart. Alleen die studievoucher is dus de vraag of dat ze kijken naar de eerste studie die je begonnen bent of dat ze kijken naar de 'volledige' studie die je afgemaakt hebt.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 12:09

Duo naait op alle manieren die maar kan. De tegemoetkoming kom ik niet voor in aanmerking. Maar mijn laatste aanvaring met duo was ivm energietoeslag. Je word als student al genaaid omdat je maar 450€ krijgt en wat blijkt, dat zou ik alleen krijgen als ik in maand Oktober 23 geleend zou hebben. Dat had ik niet, omdat ik mij laatste maand reisov wou sparen voor januari met een verre coschap. Nu gaven ze aan dat ik dan met terugwerkende kracht kon lenen. Dus ik gedaan (geregeld in april ofzo). (Wat ik al te zot vind, dat ik MOET lenen om een tegemoetkoming te ontvangen). Krijg ik daarna boete van mijn ov gebruik in januari |o

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 12:26

Ik heb zelf er geen last van, maar vind het heel krom dat mensen met alleen een wo bachelor niets krijgen. Gewoon een lompe bezuiniging. Heel sneu voor de pechstudenten.

Ik heb in 2015 mijn bachelor afgerond en daarna 2 masters gedaan. Ben benieuwd hoeveel ik terug krijg, is me nog niet helemaal duidelijk.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 12:33

CoronaLime schreef:
Bij mij viel m’n basisbeurs weg toen ik m’n master begon, die heb ik onder het leenstelsel afgemaakt. Maar ook dan tel je niet voor compensatie… best een grote groep inmiddels die ervan de dupe wordt..

Wel voor de master toch, als die begon in 2015?