Op eigen houtje een taal leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:38

Uit interesse gestart met deens leren op Doulingo. Kan je trouwens je basis taal aanpassen? Want nu doe ik Deens - Engels. Of start alles van Engels?

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:39

Alles start vanuit het Engels.

Vanuit het Nederlands kan je alleen Engels leren ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:42

Eline91 schreef:
Sheran schreef:
Latijn is juist wel erg geschikt om zelfstandig te leren, omdat het hele aspect 'spreken' weg valt :)

Maar waarom zou je het dan willen leren :')

Gewoon, lezen? Uit interesse misschien?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 11:40

De Romeinse cultuur is toch wel een grondsteen van onze huidige beschaving. Naast uiteraard de Griekse. Daarom alleen al. En inderdaad je redt je prima zonder maar als je dieper wil graven lijkt Latijn me hartstikke handig en nuttig. Maar ik hou dan ook totaal niet van vertaalde teksten.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:49

Ik heb op het middelbaar één jaar Latijn gehad. Ondanks dat er van de taal zeer weinig landde qua grammatica en ik het daarom ook heb laten vallen, vond ik het reuze interessant om die oude verhalen te lezen. Ik heb vaak spijt gehad dat ik Latijn na dat jaar heb laten vallen, hoe logisch die keuze ook was gezien mijn geringe talenknobbel.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:54

na aanleiding van dit topic ook eens gekeken op Duolink en wat een leuk programma. Ik heb vorig jaar een cursus duits besteld bij LOI of die andere... maar kwam er niet door, misschien omdat ik het zonder nakijken had enzo. Hierbij heb je direct uitleg en nakijken.
Vind het echt leuk om te doen en heb mijn Duits alweer stuk bijgeschaafd. Vandaag was dag 5 en zit nu op 28% kennis. Doe elke dag paar lessen en herhalingen.

Heb vannacht zelfs een droom gehad in het duits lol... (heb vaker als ik iets paar dagen achter elkaar doe dat ik er van ga dromen hihi).

Momenteel lig ik nog in huis na een operatie dus is Duits leren leuke afleiding voor me.
Hoop dat als we dit jaar in September naar Oostenrijk gaan dat ik het best duits kan van de gehele familie :) Dat is mijn streven haha.

Dus bedankt voor dit interessante topic!!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:31

_Mirjam schreef:
Ik heb op het middelbaar één jaar Latijn gehad. Ondanks dat er van de taal zeer weinig landde qua grammatica en ik het daarom ook heb laten vallen, vond ik het reuze interessant om die oude verhalen te lezen. Ik heb vaak spijt gehad dat ik Latijn na dat jaar heb laten vallen, hoe logisch die keuze ook was gezien mijn geringe talenknobbel.

Voor Latijn heb ik mijn talenknobbel het mist nodig van alle talen, meer mijn analytische knobbel! Mijn taalgevoel gaat veel meer over aanvoelen wat iemand bedoelt, snel in gesprekken accenten en constructies en woorden oppikken, snel dingen doorzien... allemaal veel minder nodig bij Latijn :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 12:32

Latijn lijkt me weinig idiomatisch :D

Even een heel andere vraag. Weet iemand hier bij toeval het Esperanto woord voor vergiet?

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:52

Weet iemand waar je ook werkboekrn ed kan downloaden? Weet niet zo goed waar ik op moet zoeken om een japans werkboek te krijgen.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:21

Koper schreef:

Even een heel andere vraag. Weet iemand hier bij toeval het Esperanto woord voor vergiet?

Kribrilo volgens mij

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:02

Koper schreef:

Traverŝilo volgens mijn woordenboek.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:03

Felicxa schreef:
Koper schreef:

Kribrilo volgens mij

Hee, nou valt het kwartje: jouw Boktnaam! Ik had kunnen weten dat je Esperantist was! :)

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:06

Koper schreef:
Heel veel succes kr1985-met-de-nieuwe-naam! Als iemand die niet met Hongaars is opgegroeid zich ooit verstaanbaar kan maken in die taal vind ik dat echt waanzinnig knap.

Mirjam wat wilde je weten? Ben ik nou eigenlijk wel benieuwd naar :)

Het enthousiasme van veel mensen hier in het topic motiveert mij ook om weer verder te leren :j Op de dagen dat ik even geen zin heb in die laatste pagina of oefening die ik eigenlijk vind dat ik nog wel even moet doen.

nooit Hafje geheten BTW hahaha gok dat je er een paar door elkaar haalde.

ik kan nu een heel simpel eerste kennismakingsgesprekje al voeren met mijn vriend.

elke dag volg ik nu 5 min les via Mondly, erg fijne app tot nu toe.

het leukste is om mijn vriend zo te zien stralen als ik loop te worstelen met de uitspraak.. tuurlijk lacht hij ook keihard erom als ik het verkeerd zeg, maar daarna kijkt hij nog verliefder en zegt hij dat hij zoooo trots is op mij..dat motiveert zeker!! :o

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:14

Koper schreef:
Enkelvoud/meervoud, onbepaald/bepaald, en natuurlijk verschillende naamvallen.

Edit: dus het is eigenlijk het zelfde als in het Duits. Vier naamvallen, in enkelvoud en meervoud. Alleen heeft het IJslands, net als de Scandinavische talen, in de bepaalde vorm een aangehecht lidwoord. En daar horen ook weer 2 x 4 vormen bij.

Wat wel anders is dan in alle andere talen die ik ken is dat eigennamen ook worden verbogen. En ook een paar telwoorden.

ik ben er dus achter dat ze in het Hongaars dus niet alleen de werkwoorden vervoegen maar ook dus zelfstandige naamwoorden.

het ligt er dus aan of ik / hij / zij/ wij een hond hebben en aan de hand daarvan wordt het woord hond dus ook nog eens vervormt. te ingewikkeld.. ;(

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:18

musiqolog schreef:
Felicxa schreef:

Kribrilo volgens mij

Hee, nou valt het kwartje: jouw Boktnaam! Ik had kunnen weten dat je Esperantist was! :)

Het is al weer even geleden hoor, zo goed kan ik het meer :o Ik wil het wel weer oppakken.
Je hebt gelijk trouwens, ik zie nu ook inderdaad dat het traverŝilo is. My bad.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 15:53

musiqolog schreef:
Koper schreef:

Traverŝilo volgens mijn woordenboek.

Haha, grappig! Vergiet is naar mijn idee zo'n woord wat héél erg verschilt van vorm per taal. En in het Esperanto lijkt het totaal niet op de vormen die ik ken :))

kr1985 film je alsjeblieft zijn hoofd wanneer je tegen hem in het Hongaars kunt zeggen dat hij je niet moet uitlachen? :D

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:58

Voor degenen die geïnteresseerd zijn in IJslands, zowel vocabulair als geschiedenis, sagen en de paarden natuurlijk, kan ik het boek: A Good Horse Has No Color van Nancy Marie Brown aanbevelen.

Ik heb dit book een paar jaar geleden gekocht (als e-book) en met veel plezier gelezen. Veel achtergrondinformatie over de IJslandse bevolking en hun verhalen en ook de taal.

http://www.goodreads.com/book/show/1187 ... s_No_Color

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 17:24

Koper schreef:

Veel eigenaardigheden heeft het inderdaad niet, wel veel constructies en regels. Oud-Grieks is daarentegen veel idiomatischer dan Latijn, ook door alle dialecten die het kende :)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:37

latijn is heel leuk vind ik ! zeker omdat je het niet hoeft te spreken :)) Aanrader: de gedichten van Catulus, enige poëzie die ik tot nu toe mooi vind :+

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 15:58

Koper schreef:
Mirjam wat wilde je weten? Ben ik nou eigenlijk wel benieuwd naar :)

Ik kwam dezelfde insteek van de vreemde komma weer tegen in een vraag:

Ved du, om han kommer? - Hier geeft duolingo geen uitleg voor (in ieder geval kan ik die nergens vinden, ook niet in de commentaren) waarom er een komma in staat. Mijn vriend weet het ook niet of dit nou wel of niet echt zo hoort en waarom dan. Het komt op mij onlogisch over.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 16:02

Ziet er inderdaad raar uit. Kan ´t wel navragen voor je als je wil?

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:05

Als je dat zou willen? :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 16:10

Het heeft de aandacht :D Jaargenoot van mij (hoofdvakker Deens) is zich er even over aan het buigen.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:13

Ik ben benieuwd 8-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 16:27

O, ze weet het niet. Vraag is nu doorgespeeld naar iemand die samen met ons gestudeerd heeft en inmiddels taalkundevakken geeft. Nog even geduld aub!