Eerstejaars HBO studenten 2016 - 2017

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:55

Ik kom hier ook even binnenvallen. Ik ben deze week begonnen op het HBO. Woensdag was mijn eerste lesdag en kreeg ik te horen dat we volgende week vrijdag een toets hebben, en de weken daarna is er op elke vrijdag een toets. We hebben 3 boeken en uit elk boek moeten we 2-4 hoogstukken leren. In totaal zo'n 400 bladzijdes, plus alle aantekeningen van de hoorcollege's. Ik heb echt geen idee waar ik moet beginnen, het is zo ontzettend veel en er word ook niet verteld wat je precies moet leren, wat belangrijk is ect. En ik heb ook helemaal geen opdrachtenboek o.i.d. waarmee ik kan oefenen. Ik heb echt het gevoel alsof ik aan het verdrinken ben, en als ik het nu al niet aan kan, moet je nagaan wat het rest van het jaar gaat worden. -O-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-22 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

ierusju

Re: Eerstejaars HBO studenten 2016 - 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:14

Super raar Linda dat je zo in het diepe wordt gegooid. Net alsof het niets is! Moet zeggen dat ze bij ons op school best begripvol zijn. Het gaat tot nu toe best rustig aan, en heb al een aantal keer gehoord dat het helemaal niet erg is om het eng vinden. En dat je altijd naar je coach kan gaan als je vragen hebt of ergens mee zit.
Is er iemand waar je mee kan praten? Een mentor of iets in die richting?

Toperoit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:19

wow linda dat is echt veel in een keer? Snap dat je eraan moet wennen... en het gevoel dat je aan het verdrinken bent ook. Kan je niet meer hulp vragen aan je docenten? (waar je op moet letten met leren, wat goede leermethodes zijn, voorbeeld vragen etc)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:32

Ik heb wel een coach, maar die is maar 2 dagen per week op school, dus als die er is ga ik daar zeker heen. Vind het niet normaal dat ik nu al zo in de stress zit. Er is wel 1 docent die wat specifiek vertelde wat je moet weten, maar ander die zeggen gewoon hoofdstuk ..-.. en voor de rest moet je het zelf uitzoeken. Maar ik kan niet in zo'n korte tijd alles lezen, samenvatten en leren. Dus ik pik er maar uit wat in de college's aan bod is gekomen, meer lukt gewoon niet. We krijgen de aankomende 5 weken 1 toets per week, en je mag dan 1 resultaat schrappen, dus de toets die je het slechts hebt gemaakt. Maar als je ziek ben, een begrafenis, bruiloft of wat dan ook heb is er geen optie om hem in te halen of wat dan ook. Dus dat is ook niet echt een gerust stelling.

Ik had niet verwacht dat het makkelijk zou zijn, maar zoveel in 1 keer en het grootste gedeelte zelf uitzoeken is gewoon niet te vergelijken wat ik op de havo gehad heb.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:50

hey Linda, ik doe de opleiding ook. Waar doe je deze opleiding:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:15

Felien_Kyra schreef:

Op het CHE in Ede :j

Glorieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:59

@[***] wat erg dat je gelijk in het diepe wordt gegooid, en jammer dat alles zo onduidelijk is, hebben je klasgenoten er ook zo erg last van ?

Bij mij gaat alles z'n gangetje wel de lessen zijn tot nu toe wel erg leuk en interessant alleen van de zelfstudie moet nog wel wat komen :+ het is en blijft onduidelijk wat je moet leren .
In de lessen werden we wel hard aan het werk gezet ( in groepjes) maar wat ik thuis moet doen is heel vaag en heb zelf ook gevraagd of het wat duidelijker kon, meerdere uit mijn klas ook en eigenlijk hadden we alles in de les al behandeld. Wel heb ik nog maar 1 weekje les gehad en nog niet echt hoorcolleges, dus dat wordt wat volgende week :P |(

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:38

Glorieux schreef:
@[***] wat erg dat je gelijk in het diepe wordt gegooid, en jammer dat alles zo onduidelijk is, hebben je klasgenoten er ook zo erg last van ?

Bij mij gaat alles z'n gangetje wel de lessen zijn tot nu toe wel erg leuk en interessant alleen van de zelfstudie moet nog wel wat komen :+ het is en blijft onduidelijk wat je moet leren .
In de lessen werden we wel hard aan het werk gezet ( in groepjes) maar wat ik thuis moet doen is heel vaag en heb zelf ook gevraagd of het wat duidelijker kon, meerdere uit mijn klas ook en eigenlijk hadden we alles in de les al behandeld. Wel heb ik nog maar 1 weekje les gehad en nog niet echt hoorcolleges, dus dat wordt wat volgende week :P |(

precies dit, blijft onduidelijk wat nou precies gebeuren moet :')

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:38

[***] schreef:
Felien_Kyra schreef:

Op het CHE in Ede :j

aah oke!

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 06:44

Bij mij is het, vind ik,wel duidelijk. Voor ieder vak een studiehandleiding, hier staat in welke hoofdstukken we moeten leren, wat we moeten maken. En daarnaast de leerdoelen (voor het hele blok en per week), zo weet je precies wat je moet weten/kunnen.
Wel balen linda, als het zo gaat. Het denken je klasgenoten erover? Kunnen zij je misschien helpen?

Ik vind het nog wel lastig om alles en plannen, zeker in de weekenden en als ik iets heb afgesproken doordeweeks. Mijn vriend is vrij in 't weekend en ik werk 1 dag in 't weekend, maargoed een beetje tijd samen wil je natuurlijk ook wel :+
Tot nu toe ben ik goed bij en heb meer dan de helft van het huiswerk al af.
Ben nu alweer nderweg naar school, 2 vakken van 2.5 uur, moet ook erg wennen aan die lange lessen en niet echt een eetpauze ofzo tussen de lessen door. Als je geluk hebt 10 minuten en als je ongeluk hebt moet je meteen de volgende les in.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 08:02

Ik volg een Associate degree dus heb het iets anders dan reguliere hbo/bachelor opleidingen. Hier vrij veel contacten met je tutor, slb'er enz.
We hebben heel veel uren om uit te werken ingepland staan op het rooster dus dat is wel heel fijn altijd. Ook nergens pauze maar dat mogen we dan gewoon zelf bepalen of eventueel als we met projectgroep bezig zijn en dan eten we een broodje tussen het werken door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 10:30

echt rot Linda..!

hier hebben we een 'leerroute' dat is per vak per week informatie over wat je moet lezen qua stof ect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 19:00

Mijn klasgenoten vonden het ook vaag, dus we hebben vandaag wat meer uitleg gekregen. Maar dan nog blijft onduidelijk wat we nou precies moeten weten. Er staan allerlei hoofdstukken plus alle informatie uit de hoorcollege's en powerpoints ed. Maar dat is zoveel, dat is gewoon niet haalbaar in 1,5 week. Tenminste, niet voor mij. Dus ik ga maar even wat andere docenten mailen of ze misschien iets specifiek kunnen zijn, en mijn coach. Want ik zie het niet zitten zo. Ik wou eigenlijk deze week gaan kijken voor een bijbaantje, maar ik heb geen idee waar ik die tijd vandaan zou moeten halen.

Hoe wordt er bij jullie verteld wat jullie moeten leren?

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 19:49

Wij hebben studiehandleidingen per vak.

Rinkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:43

Nathalie18x schreef:

Zelfde bij mij

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 08:26

Nathalie18x schreef:

Wij dus ook. Maar daar staat ook gewoon in H1 en H2 bijvoorbeeld. Moet je wel zelf de belangrijkste dingen eruit pikken, eventueel m.b.v de leerdoelen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 11:32

Wij hebben ook studiehandleidingen en voor sommige vakken leerdoelen. Het is voor mij ook even wennen, maar op de middelbare was het bij ons ook zo dat er (bijv.) vijf hoofdstukken opgegeven werden en je zelf maar moest filteren wat belangrijk was en wat niet.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:54

Geloof dat dat altijd zo was toch? Zo maakte ik vroeger altijd al m'n samenvattingen.
Nu als ik ga lezen, maak ik meteen samenvattingen (scheelt weer tijdens tentamens), hou m'n leerdoelen erbij en weet dan precies wat er belangrijk is en wat minder belangrijk. Vakken met minder duidelijke leerdoelen die filter ik zelf.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:59

Ik moet gaan bedenken en opzoeken hoe je het beste kunt studeren en dit ook opschrijven. Nog best een lastige vraag om duidelijk te verwoorden als je zelf niet eens precies weet hoe en wat. Ben er al zo lang uit haha. Maar lees hier gelukkig al best wat tips.

Toperoit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:42

Ik ben al sinds half negen bezig, ik ben gaar maar nog niet klaar :( jemig, ik ga even gas erop zetten.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:50

Ik ben ook al sinds vanmorgen bezig en heb pas 2 hoorcolleges verwerkt :P
Moet er nog 2 en dan nog alles lezen xD

Toperoit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:02

Hoorcollege moet ik ook nog doen :( ik ben nu alleen maar bezig met de tekenopdracht (die dinsdag af moet zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 18:27

ik kom ook al om in het huiswerk!! :(

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:15

Poeh.. ik kom net als jullie ook al om in de huiswerk! Ik moet voor één vak voor a.s. woensdag 100 pagina's gelezen hebben en daarnaast voor 4 andere vakken ook nog literatuur lezen en casussen uitwerken.. ben al het hele weekend bezig en heb amper nog tijd om te bokken. :')

Wat gek dat jij trouwens nu al toetsen hebt, zo aan het begin van het jaar, Linda! Wij hebben pas in de 8e week een eerste tentamenweek.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:59

Wat druk zijn jullie zeg!
Ik ben super blij hoe het nu ingedeeld is bij mij. 4 weken 2 vakken en in week 5 1 tentamen en 1 opdracht inleveren. En dat daarna nog een keer en dat is 1 periode.