Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Je laat wel de gehele naam zien maar het belangrijkste springt er dan wel uit.
misschien heb je daar nog wat aan...

Ik ben juist zo iemand die autistisch alles op slaat. Ook alle oude stoeivellen met honderden logo's die t allemaal niet geworden zijn bewaar ik
Want stel dat ik het een keer nodig heb haha

Wat zijn de pijnpunten?
Ik vind Photoshop, Illustrator en InDesign zoveel overeenkomsten hebben. Nouja, PS veel met Ill, en Ill weer veel met ID. Heerlijk ook dat je vectoren vanuit illustrator rechtstreeks kan overplakken in ID waar je ze vervolgens eventueel gewoon verder kan gebruiken, en bovendien geen koppeling hebt
De combi Illustrator en ID vind ik onmisbaar zelf 
Heb het gelukkig ook zelden nodig.
Maarja, voor drukwerk voldoet dat nou eenmaal niet
Toch door mijn kennis van Photoshop kon ik Illustrator en InDesign vrij gemakkelijk onder de knie krijgen. Heb jij daar ook niet een voordeel mee? Ik had ook klasgenoten die nog niks konden (ook geen Photoshop) en die liepen toch echt wel een beetje achter.

Volgens mij begon ik bij 9. Of bij CS, weet niet precies...
Gewoon vaak doen, dan komt het vanzelf. Als je wil natuurlijk 

hieraan kun je vaak ook terug zien waar de originele interesses binnen het vak liggen van de persoon.

Meer als gezegde dat je ipv alleen maar appels, ook peren en sinaasappels laat zien. Appels met peren vergelijken zeggen ze wel eens toch 
Maarja, je hebt ook stageplekken waar je niet zo veel verantwoordelijkheid krijgt of waar je bijv. de hele dag bijna niks te doen hebt (vertellen stagiaires hier wel eens van hun vorige ervaringen). Ik zou bij een sollicitatie als ik jou was ook een klein beetje proberen te weten te komen hoe het bedrijf zelf is en of ze genoeg te doen hebben enzo. Jij moet jezelf presenteren dus dan mag het bedrijf zichzelf ook wel een beetje presenteren toch
. Ik vind het zelf ook heel belangrijk om een leuke en goede stageplek te vinden, ik hoop dat ik daar ook wat meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid krijg dan op school en vooral dat ik er veel van leer.