Mag ik me ook melden? Weet eigenlijk niet of ik heel in 't begin heb gereageerd maar heb wel steeds (stiekem) mee gelezen en denk toch dat ik er veel aan kan hebben om mee te kletsen!
3e Jaars Lerarenopleiding Frans op de Hogeschool Rotterdam. Ben 25 jaar oud en werk op een school in Vlissingen sinds dit jaar. Geef daar nu 5 uur les aan mijn 'eigen' klassen, is ook meteen mijn stage. Wordt daar in begeleidt door een docent die inmiddels 2 jaar daar met pensioen is. Ze hadden daar dringend iemand nodig en ik had op een andere locatie van die school vorig jaar m'n stage gedaan.. Pittige periode achter de rug met de kids maar inmiddels krijg ik ze weer op de rit en komen we tot samenwerken en leren. Heb 1 2e klas MAVO of VMBO-T, hoe je het noemen wilt en 1 2e klas HAVO/VWO.
Uhm, bij mij was het min of meer afstrepen.. Ik heb 3 jaar op een manege gewerkt en daar heel veel cursussen/lessen/weekenden etc. verzorgd dus ik heb op een gegeven moment besloten dat ik daar niet tot m'n 65e wilde staan maar dat ik het lesgeven ontzettend leuk vond. Daarnaast altijd geroepen: 'Als het niks wordt in de paarden, dan wordt ik wel docente Frans'. Maar goed, besloten dat ik voor de klas wilde en toen gaan kijken welk vak dat moest worden. Alles wat exact was viel al af voor mij omdat ik niks met cijfertjes heb. Aardrijkskunde en geschiedenis, hadden ook mijn interesse niet dus het moest een taal worden. Duits heb ik helemaal niks mee, vind ik vreselijk en aan Engels ben ik niet begonnen met het oog op het aantal studenten wat er aan begint/werkgelegenheid. Dus toen bij Frans aangekomen en mezelf tot doel gesteld dat ik in een jaar m'n P wilde halen en dat ik er anders mee zou stoppen. En dat is gelukt.. Want ik zit er nog! Daarnaast was Frans wel echt een favoriet vak van mij op de middelbare school en leek het mij ontzettend gaaf om die taal goed te kunnen spreken dus dat woog natuurlijk ook mee in de keuze.
Mooi! Dat is zeker een goede motivatie keuze dan Knap dat je dat zo goed voor ogen hebt.
Vreemde taal goed kunnen wil ik ook nog heel graag. Mijn moedertaal, Spaans bijvoorbeeld... Vertaal veel en kan wel iets praten, maar wil meer.
Op mijn stage van mijn opleiding nu heb ik voorgesteld om bijles in woordenschat te geven aan de kinderen die dit nodig hebben, en mijn begeleiders vinden dit een goed plan voor bij hun project! yes! Dit blijf ik ook erbij doen als ik dit jaar toch terug kan naar de pabo hoop het steeds meer dat het gaat lukken!
Urbanus
Geplaatst: 29-11-13 10:35
Heel even een bericht tussendoor... Ik wil voor een BB3 klas een opdracht doen. Het is de bedoeling dat ze uit een krant moeilijke woorden halen en dan met die moeilijke woorden een zin maken. Ongeveer tussen de 5 en 10 woorden, is dat te doen binnen 50 minuten?
Nee, de kranten worden in de les gelezen, thuis doen ze niks dus dat risico wil ik niet nemen. Ik denk dat ik straks even van die Metrokranten haal en daar een paar stukken uit kopieer. Dan ligt het klaar voor ze.
Ja hoor Misschien specifieke artikelen geven en een goede tijdafbakening, dus op het bord zetten hoeveel tijd ze hebben voor lezen/woorden kiezen/betekenis opzoeken/zin maken.
Omg!!! Heb mail terug gehad van de decaan van oude opleiding en heb over 2 weken afspraak!!! Ben benieuwd!!! Straks toch weer echt juffie zijn
Westernfreak
Geplaatst: 29-11-13 22:04
Avalon!
Welkom andere nieuwelingen, ik reageer niet zoveel, want heb nog weinig toe te voegen.
Goof Wat een geweldige opmerking! Hoe reageerde de klas?
Ik mag ook op zoek naar een stage, misschien dat ik ervoor kies om die van het 1e en 2e jaar te volgen, zodat ik de opleiding wat sneller af kan ronden (binnen deeltijd is veel mogelijk ) Hopelijk tref ik dan wel een goede lerarenopleider. Stages waar je als prullenbak gebruikt wordt heb ik ook binnen de paardenhouderij wel gehad...bah!
Goof
Geplaatst: 29-11-13 22:44
Westernfreak schreef:
Goof Wat een geweldige opmerking! Hoe reageerde de klas?
Die moesten wel even grinniken, maar omdat ik er niet op in ging en enkel bevestigde dat dat inderdaad een zeer correct voorbeeld van het gebruik van 'many' was, gingen zij er ook niet in mee
Lieveli, ik weet niet of je tijdverlies hebt bij het opstarten van de les? Anders zou je die opdracht toch moeten kunnen halen? Leuke opdracht trouwens!
Ik heb trouwens een heerlijke dag gedraaid, een hele volle wel, ieder uur in een ander lokaal dus heb me rot gehaast en rot gerend, en ik werd ineens hondsberoerd vanmorgen, maar pubers zijn zo leuk
Wat fijn, een topic voor leraren Ik zit momenteel in het 2e jaar van HBO Verpleegkunde maar ondanks het vele leren haal ik de toetsen niet. Oftewel, ik ben ten einde raad. Ik ben hiervoor ook al met een opleiding gestopt, puur vanwege verkeerde keuze. Verpleegkunde vind ik wel leuk maar ik word het leren zonder resultaat helemaal zat. Wiskunde is voor mij altijd al een passie geweest en ik mis het heel erg. Mocht ik met Verpleegkunde (moeten) stoppen, dan wil ik gaan kijken om Wiskunde leraar te worden. Wiskunde ligt me maar het leraar zijn weet ik niet zo goed. Ik ga dit topic is doorlezen
Hier een (bijna ex)student voor leraar wiskunde. Weet je zeker dat je wiskunde echt heel leuk vind? Ik dacht ook dat ik het leuk vond, maar nadat ik er drie maanden minstens 30 uur aan zat vond ik het toch niet meer zo leuk Maar misschien vind jij het wel zo leuk
Je kan ook een dag (of meerdere dagen) meelopen met een wiskunde docent, om te kijken of je het wat vindt
Ja, wiskunde was op de middelbare school het enige vak waar ik met plezier mijn huiswerk voor maakte. Ik heb alleen Wiskunde A in mijn pakket gehad dus moet sowieso Wiskunde B diploma nog halen. Zou gelijk een test zijn of ik het echt zo leuk vind. Momenteel mis ik het iig heel erg. Meelopen met een wiskunde docent zou idd wel een idee zijn Aan welke school studeer(de) jij? En kan je me misschien meer vertellen over de opleiding en opdrachten tijdens stage (via pb)? Ik weet nu nog niet zo goed wat het precies in houdt.
Ik zou als ik jou was een wiskunde opleiding bij jou in de buurt (of daar waar je zou willen gaan studeren) benaderen om te kijken of er meeloopdagen zijn / of je niet gewoon eens een dag mag meelopen als er les is.. Zie je een beetje wat het inhoudt en kun je met mensen praten die daar op die opleiding zitten.. Verder is meelopen met je (oude?) wiskunde docent vaak ook heel zinvol, je ziet dan toch net ff de andere kant van het verhaal..
Ik wil het liefst op de HU blijven. Ik ga dan inderdaad een meeloopdag lopen. Maar het probleem is dat mijn ouders echt niet blij zouden zijn als ik zou stoppen. Maja, als ik het aan het einde van het jaar niet beter heb gedaan, moet ik sowieso van school af. Maar ik moet wel voor die tijd Wis B gehaald zien te hebben. Ik heb m'n SLB een mail gestuurd. Misschien dat een decaan ofso mij kan helpen met wat ik nu moet doen. Dus voor nu nog even geen stappen zoals meeloopdagen en meelopen met een wis docent. Eerst even wat dingen afwachten. Maar vast informatie verzamelen kan natuurlijk geen kwaad
Zijn er hier ook mensen die nu HBO Wiskunde Leraar studeren en dat blijven doen?
Ik zou die regels van de HU niet al te strak nemen wat dat betreft Ik heb vorig jaar een bindend negatief studieadvies gehad omdat ik mijn laatste tentamenweek niet gedaan heb, en in de brief die ik toen kreeg stond dat ik me niet meer mocht inschrijven voor een nieuwe studie aan de HU lerarenopleidingen. Wel gewoon gedaan met m'n eigenwijze rotkop, ik dacht ik zie wel wat er gebeurt en anders ga ik naar Amsterdam.. En ik heb er echt nooit wat over gehoord Terwijl het ook nog eens in dezelfde vakgroep valt
Ik begin volgend schooljaar met 3 jaar onderwijsassistente en daarna wil ik docent engels gaan doen Oh, over die moeilijke kader kinderen, ze zijn niet allemaal zo vervelend hoor haha.
Wilt iemand helpen met het vinden van studieteksten? Basis en kader, 3e en 4e jaars, zorg en welzijn. Er moeten een aantal moeilijke woorden uit te halen zijn... Meeeeh. (vak Nederlands, ik zoek me al rot)
Oh en het moet leuk zijn voor die meiden
Westernfreak
Geplaatst: 02-12-13 17:59
Avalon_ schreef:
Westernfreak schreef:
Avalon!
Hoe bevalt je opleiding tot nu toe?
Prima! Ik geloof wel dat ik het beroep van docent leuk vind/ ga vinden.
Lieveli, sterkte...moet het ook echt gerelateerd zijn aan hun opleiding dan?