Studenten Pedagogische Wetenschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 23:13

pff ik zou mijn plusjes en minnetjes zo niet meteen kunnen opnoemen en inderdaad 'talentvol en excellerend' daar heb ik toch een ander beeld persoon bij dan mezelf :P Die broer van een vriendin en zijzelf, dat zijn talentvolle, zeer slimme mensen die overal cumlaude of summa cumlaude voor slagen...Zou ik van mezelf niet kunnen en durven zeggen.

Wie is jou mentor?

Jettie

Re: Studenten Pedagogische Wetenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:15

Dit is mijn lijstje, misschien herken je jezelf erin en kun je dit ook met je familie en/of mentor bespreken :)

+
Ik vind mijn studie erg leuk, dus ik zou best verbreding en verdieping willen
Het staat goed op mijn CV
Ik vind de studielast van de gewone bacheloropleiding goed te doen
Ik wil graag weten hoe dingen in elkaar zitten (nieuwsgierig, brede interesse)
Ik vind het fijn om met andere gemotiveerde studenten samen te werken

-
Ik weet niet of ik genoeg tijd voor ontspanning over houdt
Ik zie mezelf later eerder in de praktijk werken dan als onderzoeker
Twijfel of ik ‘talentvol en excellerend’ genoeg ben voor het Honours College

En deze vragen wil ik nog stellen:

1. Is het programma sterk gericht op toekomstige wetenschappers/onderzoekers?
2. Hoe wordt de verzwaring door Honours College-studenten ervaren?
3. Is het mogelijk te stoppen, als het programma toch te zwaar blijkt te zijn?
4. Hoe hoog is het niveau van de verbredende vakken?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 23:17

Ah zo'n lijstje, ja een aantal van die vragen heb ik mezelf ook hard op gesteld en kort met mijn ouders besproken. Ik ga toch mijn mentor eens even mailen. Bedankt voor je lijstje het meeste ervaar ik net zo. Al vind ik de studielast van de bachelor wel goed te doen, maar ik moet er ook wel echt iets voor doen zeg maar.

Ik zie vooral op tegen het eventuele vele engels dat er gesproken en gebruikt wordt en het vele onderzoeken, dat is eigenlijk (denk ik) niet aan mij besteed. Ik zou juist graag wat meer praktijkervaring op willen doen

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:19

Haha ja ik bedoelde geen hele persoonlijkheids-analyse ofzo hoor :))

Maargoed, ik ga nu lekker slapen, heb een vermoeiende dag gehad.. morgen denk ik wel weer verder. We houden elkaar op de hoogte!

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:26

Phylos schreef:
Hee Girassol. Hoe bevalt jou de studie tot nu toe en mag ik vragen waarom je van de hbo pedagogiek naar de uni bent gegaan?

Ik vind het echt heel leuk! :) Ik deed dus eerst hbo pedagogiek op de Hogeschool Utrecht omdat ik van vwo naar havo ging en dus wel op hbo moest starten. Ik had eerst gedacht dat ik deze opleiding sowieso op hbo-niveau wilde doen, want ik hoorde bij een voorlichting op de uni dat als je tijdens je studie ook al bezig wou zijn in het werkveld, je dan beter hbo kon gaan doen. Dus ik dacht van nou dan liever hbo, want uni is me dan misschien toch te theoretisch. Na het eerste jaar op hbo had ik mijn propedeuse en dacht ik er al over om naar de uni te gaan, maar ik vond de studie nog steeds leuk dus ben toen nog een jaar doorgegaan. Halverwege dat jaar begon ik weer te twijfelen of ik niet beter op de uni zou passen, ik vond het leuk en leerzaam om stage te lopen en over pedagogische onderwerpen te leren die je direct in de praktijk kan gebruiken maar ik miste toch iets. Ik wilde meer uitdaging, meer verdieping in de theorie en na wat gesprekken met mijn begeleider op stage en mijn leerteamcoach en goed nadenken, heb ik besloten om naar de uni te gaan. Dat is echt de goede keuze geweest, het gaat goed en ik heb het naar mijn zin :j Ik heb van hbo-pedagogiek en stages een heleboel kunnen leren over het vak, vooral praktische zaken, maar de uni past gewoon veel beter bij mij. Lang verhaal zo :P

Nog even een toevoeging: ik vind het wel een beetje jammer dat de uni weer heel theoretisch is, het lijkt me goed als uni-studenten (net als hbo-studenten) in hun eerste jaar al kennis kunnen maken met het werkveld. Dus een kleine stage o.i.d. zou voor uni-studenten denk ik wel heel leuk zijn. Maar als ik geluk heb, kan ik met een bijbaantje weer aan de slag in het pedagogische werkveld dus ik hoop dat ik daar wordt aangenomen :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 23:37

Duidelijk verhaal. Ik had dezelfde twijfels. Heb ook bij de hbo studie gekeken, maar was inderdaad ook bang voor te weinig theorie, maar bij de uni weer bang voor te weinig praktijk. Toch voor de uni gegaan aangezien het vwo diploma en daar wel wat mee willen doen. Ook ik vind het tot nu toe een goede keuze en het gaat ook goed, maar ben het helemaal compleet met je eens over je laatste stuk. Ik vind zeker dat ook uni-studenten wat ervaring in de praktijd op moeten doen d.m.v bijvoorbeeld stage. Daarmee houd je de studie ook levendiger en interessanter denk ik. Wel fijn dat je met een bijbaantej aan de slag kan ik het pedagogische werkveld. Aan wat voor baantje moet ik dan denken als ik vragen mag?
Zelf werk ik nu in bejaardentehuizen over verschillende afdelingen. Super goede werkervaring natuurlijk en ook 'mensenwerk' maar heel anders dan waar ik later in terecht hoop te komen. Vandaar dat ik zo af en toe ook wel zoek naar iets wat beter aansluit op de studie

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:57

Ja, ik hoor ook van sommige studenten dat ze eigenlijk niet zo goed weten wat ze nou uiteindelijk gaan doen als pedagoog. Een korte stage zou kunnen helpen om een beter beeld te geven van je mogelijkheden, dan kan je ook beter beslissen of het bij je past of welke richting je uit wil. Het motiveert misschien ook meer, omdat je dan een duidelijker doel hebt waar je naartoe werkt zeg maar. Desnoods alleen voor studenten die dat echt willen en studenten die daar geen behoefte aan hebben die hoeven het niet te doen. Daarbij is het ook goed voor je CV, ik heb wel vaker gehoord dat hbo-studenten gemakkelijker aan werk komen dan uni-studenten omdat uni-studenten simpelweg weinig tot geen praktijkervaring hebben en hbo-studenten wel. Nou weet ik niet hoe lastig het dan is voor een uni-student van pedagogiek om aan een baan te komen, maar een (korte) stage helpt natuurlijk wel.

Dat baantje is nog niet zeker, maar ik ben vandaag uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek dus ik hoop echt dat het wat wordt :) Het is van de organisatie Dok20 (http://www.dok20.nl/):

DOK20 biedt begeleiding aan kinderen en jongeren met een Persoonsgebonden Budget (PGB), Zorg in Natura indicatie of particulier. Wellicht is bij u de naam 'Studenten voor PGB' bekend? Dan is het goed om te vermelden dat 'Studenten voor PGB' verder gaat als DOK20, hetgeen Doelgerichte Ondersteuning voor Kinderen betekent.
De ondersteuning door DOK20 wordt onder meer geboden door laagdrempelige en enthousiaste begeleiders en expert-begeleiders. Begeleiders zijn veelal studenten die een relevante opleiding volgen, zoals psychologie of pedagogische wetenschappen aan de Universiteit. Ook hebben wij expert-begeleiders in dienst met een afgeronde opleiding en relevante werkervaring die zij bij DOK20 graag willen toepassen.
Onze zorg richten wij op kinderen, jongeren en jong volwassenen in de leeftijd van 2 t/m 23 jaar. De problematiek van onze doelgroep is uiteenlopend. Wij begeleiden veelal kinderen met een pervasieve ontwikkelingsstoornis (o.a. Autisme, Asperger, PDD-NOS), maar ook met bijvoorbeeld MCDD, ADHD en ODD. Daarnaast vallen kinderen met angststoornissen, verstandelijke en soms ook lichamelijke beperkingen binnen onze doelgroep. Ons uitgangspunt is dat wij de zorg afstemmen op de vraag van ouder(s) en/of verzorger(s).

Op de website staat nog veel meer informatie over wat hun visie is, welk zorgaanbod ze hebben etc.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 23:59

Goh klinkt erg interessant! Maar mag je daar zonder 'diploma' dan zomaar aan het werk?
Morgen zal ik de site eens goed bekijken..nu lekker slapen

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:31

Ja studenten in opleiding kunnen er blijkbaar wel aan het werk, maar je krijgt ook begeleiding van een professional. Dus je wordt niet aan je lot over gelaten ;)

Dit staat ook op de website:
Begeleiders die aan de slag gaan bij DOK20 worden begeleid door zowel de gezinscoördinatoren als de gedragsdeskundigen. Elke begeleider krijgt een eigen gezinscoördinator die zowel de begeleider als het gezin waar deze werkt begeleidt. Alle begeleiders volgen een introductiebijeenkomst waarbij zowel praktische als inhoudelijke informatie geboden wordt.
Elke begeleider wordt daarnaast ondersteund bij het uitwerken van het zorgdossier en voert een coachingsgesprek hierover met de gezinscoördinator. Vervolgens heeft een begeleider regelmatig contact met zijn of haar eigen gezinscoördinator. Minimaal drie keer per jaar wordt de zorg die DOK20 aan een gezin biedt, geëvalueerd met de gezinscoördinator, ouder(s)/verzorger(s) en de begeleider. Voorafgaande deze gesprekken heeft de begeleider een gesprek met de gezinscoördinator.
Daarnaast is het altijd mogelijk dat begeleiders, op eigen of ons verzoek, extra coaching ontvangen om de kwaliteit van hun begeleiding te vergroten.

Wineds

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:06

Phylos en Jettie: honours is echt heel leuk, dus gewoon doen hoor! Je kan er altijd nog weer mee stoppen (dat doet namelijk meer dan de helft, haha). We zijn op dit moment maar met z'n zessen tijdens de honours seminars, zou wel leuk zijn om er wat nieuwe mensen bij te krijgen :j

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 18:12

Ah dus jij zit er ook bij Wineds? Kun jij ons misschien wat informatie geven wat betreft zwaarte en tijd die je er extra aan kwijt bent. En natuurlijk of het interessant/leuk/gezellig is.

Wineds

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:49

Kan niet heel veel informatie geven, want ik volg nog het oude honoursprogramma. Hierbij zitten geen summer school, extra vakken en dat soort dingen. Ik doe alleen onderzoek, maar dat vind ik juist het leuke, want ik zie tenminste regelmatig een kind :D

rientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:51

Hoi hoi,
Ik wil me ook graag melden!

Ik ben op dit moment met de laatste loodjes bezig van Psychodiagnostisch Werk aan het Saxion in Deventer. Ik hoop in mei afgestudeerd te zijn, de vooruitzichten zijn in ieder geval goed.
Nu denk je... al die studiejaren lekker achter de rug, geen gepieker meer welke richting je moet kiezen etc, maar ook als je klaar bent met school blijft het hetzelfde liedje.. Werken, welk werk past bij mij, solliciteren, toch nog verder studeren..?? Moeilijk moeilijk! :D

Ik zit te denken om na Psychodiagnostiek nog een studie aan het HBO te gaan doen, namelijk Maatschappelijk Werk en Dienstverlening maar dan deeltijd! Volgt iemand hier MWD aan Saxion in Enschede?
Kan iemand mij informeren hoe het zit met studiefinanciering, als je eerst 4 jaar MBO (SPW4) hebt gedaan, dan 5 jaar HBO (PDW) en dan nog een HBO studie wilt gaan doen?

Sanne_zepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:25

He Girassol, leuk eindelijk iemand uit Utrecht. Mooi dat de overstap van hbo naar uni zo goed is geweest voor je. Weet je al welke richting je straks op wilt?
Mij bevalt de studie echt heel goed, heel interessant. Ik volg nu dus de pre-master dus veel inhoudelijke vakken. Erg interessant! En heb lekker vrijstelling voor statistiek dus dat is altijd goed. Bij mijn vorige studie heb ik veel twijfel gehad of het wel was wat ik wilde, maar bij deze studie heb ik eindelijk het idee dat dit is wat ik wil! Ik vind het nu wel fijn na mijn hbo studie dat het wat meer theorie en wat minder praktijk is. Maar volgend jaar in mijn master moet ik wel 2 dagen stage lopen, en dat lijkt me ook wel weer leuk.

Wat is een Honours college? Ik heb er nog nooit van gehoord. :+

@Rientje: ik heb MWD gedaan, alleen niet aan Saxion. Maar als iets wilt weten over die studie vraag maar raak!

Ik heb vrijdag een sollicitatiegesprek voor een stageplek tijdens mijn master bij een speciaal basisonderwijs school hier in Utrecht. Ben benieuwd!

Wineds

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:05

rientje: is jouw huidige studie ook speciaal op kinderen gericht? Volgens mij studeert niemand in dit topic MWD.

Sanne_zepp: honours college is een uitgebreid/verdiepend programma naast het reguliere programma, hiervoor krijg je extra studiepunten.

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:29

@ Rientje; volgens mij krijg je geen studiefinanciering meer. Ik heb HBO (pabo) gedaan in 3 jaar, kreeg toen nog een eerste jaar uni studifinanciering, maar nu dus niet meer!

Sanne, spannend! Succes alvast! Ik zie je ook vrijdag! Weet nog niet hoe laat ik naar Utrecht komt :D

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:27

@ Sanne_zepp: Fijn dat je bij deze studie zo'n goed gevoel hebt :) En natuurlijk ook fijn dat je vrijstelling hebt voor statistiek ;) Is de pre-master goed te doen qua werkdruk?

Ik heb vanochtend een sollicitatiegesprek gehad bij Dok20, dat ging volgens mij wel goed dus ik hoop er snel wat van te horen :)

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:35

Sanne_zepp schreef:
He Girassol, leuk eindelijk iemand uit Utrecht. Mooi dat de overstap van hbo naar uni zo goed is geweest voor je. Weet je al welke richting je straks op wilt?
Mij bevalt de studie echt heel goed, heel interessant. Ik volg nu dus de pre-master dus veel inhoudelijke vakken. Erg interessant! En heb lekker vrijstelling voor statistiek dus dat is altijd goed. Bij mijn vorige studie heb ik veel twijfel gehad of het wel was wat ik wilde, maar bij deze studie heb ik eindelijk het idee dat dit is wat ik wil! Ik vind het nu wel fijn na mijn hbo studie dat het wat meer theorie en wat minder praktijk is. Maar volgend jaar in mijn master moet ik wel 2 dagen stage lopen, en dat lijkt me ook wel weer leuk.

Wat is een Honours college? Ik heb er nog nooit van gehoord. :+

@Rientje: ik heb MWD gedaan, alleen niet aan Saxion. Maar als iets wilt weten over die studie vraag maar raak!

Ik heb vrijdag een sollicitatiegesprek voor een stageplek tijdens mijn master bij een speciaal basisonderwijs school hier in Utrecht. Ben benieuwd!

Ik kom dit topic ook even binnenvallen. :=

Toevallig in Kanaleneiland?

Ik heb je al een pb gestuurd haha. Ik lees af en toe dit topic wel mee maar ben nog geen pre-masters tegengekomen. Ik doe zelf dus ook de pre-master in Utrecht. :P

Wineds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:17

En? Hebben er nog mensen gesolliciteerd voor het honours college?

Mijn sollicitatie voor stage in Londen is vandaag op de post gegaan *\o/*

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:28

Wat leuk Wendy! Ik duim voor je :D

Ik heb wel gesolliciteerd voor het Honours College :j gisteren was de sluiting, dus ben benieuwd wanneer ik bericht krijg!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 20:54

Ik heb niet gesolliciteerd. Ik vind het zo druk genoeg en wil ook nog tijd over houden voor andere dingen.
Spannend wendy, hopelijk krijg je snel bericht

Wineds

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:10

Heb je als iets gehoord van het honours college, Mariëtte? :)

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:16

Ja, ik heb inmiddels te horen gekregen dat ik ben aangenomen! :D *\o/* Ben heel benieuwd wat het gaat brengen, ik heb er zin in!

Wineds

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:21

Gefeliciteerd!! Dan zie ik je binnenkort vast wel eens bij een seminar :j

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 15:23

Gefeliciteerd jettie. Ben benieuwd hoe je het gaat vinden. Ik heb tot nu toe nog geen spijt van mijn keuze dat ik niet gesolliciteerd heb. Wie weet veranderd dat a.d.h.v jouw verhalen...