Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:21

Haha, ik woon dan ook ongeveer een half uur rijden van jouw paard af, denk ik, want Alona is voor mij een half uurtje. ;) Best wel ver om van je paard te wonen trouwens, is dat niet lastig? Ik moet kleine 10 minuutjes fietsen, misschien zelfs nog iets minder, en zou liever niet veel verder weg wonen. Of heb je gewoon een loeigoeie stal, dat het de moeite is haar zover weg te zetten?

Ik moet eigenlijk ook even stoppen met geld spenderen, heb nu 2 workshops eraan komen, wil zeker nog wat meer hier in de buurt (paar interessante dingen dit jaar), en eigenlijk in september beginnen met een opleiding, hetzij aan de HU hetzij een instructeursopleiding en dat kost natuurlijk ook wat pesetaatjes. Maar het is allemaal zo boeiend hé! :D

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:09

Wat is een castlefest?
Ik heb die kaarten van Kohanov ook, heb er een paar keer wat mee gedaan, maar vind het nog wel lastig. Iemand hier zich wel eens bezig gehouden met tarot? Ik doe dat soms, puur voor inzicht, ik geloof er niet in dat het de toekomst voorspelt.

Ik ben 40 minuten bezig om bij mijn paarden te komen, wordt echt jaloers als ik lees dat sommigen 5 minuten fietsen. Maar dat komt ook omdat ik geen auto heb. Moet nu eerst 10 minuten lopen, en dan 25 minuten bussen. Met de auto is het 20 minuten, maar om nu een auto te kopen alleen om naar de paarden te gaan, is ook weer een beetje absurd. Nu zit ik lekker met m'n mp3 in de bus, heeft ook wel wat..

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:31

Justy schreef:
Thanks :) Veel dichterbij huis kan idd niet, het is nog geen kilometer denk ik. Volgende week gaan we beginnen, ik ga eerst nog een weekje op bezoek bij mijn vader. Ze heet trouwens Jade (op zijn Frans, Zjaad) :D

Ik heb trouwens voor mijn verjaardag de archetypekaarten van Linda Kohanov gekregen *\o/* Ze zijn echt prachtig! En heel bruikbaar denk ik :j

ik heet niet echt zjaad, maar ik blijf graag anoniem :o :+

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:13

Reiziger, dat is zo'n fantasy-achtige beurs: http://www.castlefest.nl. Ik ga er altijd met vrienden een beetje in het gras hangen, mede drinken en muziek luisteren.

Ik doe af en toe wel tarot, maar ik geloof er inderdaad ook meer in dat je dan zelf dieper over dingen na gaat denken en de zaken anders bekijkt, en dat dat de waarde van de kaarten is. Bij de paardenkaarten zoek ik bij bepaalde vragen vaak zelf een kaart uit, die ik mooi vind en die me op dat moment aanspreekt, en dan kijk ik wat erbij geschreven staat.

20 minuten met de auto vind ik ook nog steeds best ver trouwens. Ik heb ook het geluk dat ik in een durpie woon en dat hier veel pensionstallen zijn. Toen ik mijn pony verhuisde, heb ik ook mede voor deze stal gekozen omdat het lekker dichtbij is. Een andere stal waar ik naar keek is 8 km verderop en dat vond ik al te ver. :o Het is bij mij ook vooral voor noodgevallen, niet eens zozeer voor het dagelijks erheen gaan dat ik ze dichtbij wil hebben. Als er iets is, wil ik er snel kunnen zijn. Afgelopen weken had ze wat aan haar been en moest ik 2 of 3x per dag spuiten, toen was het toch ook wel prettig.

Breghje

Re: Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:22

Ik woon idd ver weg van mijn knollie, is soms best een groot nadeel als ze ziek is, maar met de Rucphense bossen als achtertuin... heb ik het er graaaag voor over!

Tarot doe ik wel eens, een eenvoudige legging idd om wat meer inzicht te krijgen, of ik trek één kaart en ga daar op mijn gemak mee aan de slag.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:42

Ja, dat is ook weer zo... als ik mijn pony 15 km verderop zou zetten zat ik mooi in het bos, nu moet ik het met de polder doen. Waar je tractors tegenkomt, en vrachtauto's, en over provinciale wegen moet rijden.

Ik ga gewoon ooit verhuizen naar de bossen rondom Utrecht, en dan koop ik daar een groot huis met een stal erbij! Eerst nog even de loterij winnen, maar dan komt het goed. ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:48

Jaaaa die loterij he!! Die staat bij mij ook al in de planning...

Dan hoeven we alleen nog maar lekker met paardjes bezig te zijn, en voor de rest chillen met een fles kruidenmede bij de hand.... oei, waaaar kan ik tekenen?? :D

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:13

Haha Breghje ik chill wel mee!

Ik woon midden in het centrum van Den Bosch in een appartement, dus een pensionstal echt dichtbij gaat hem sowieso niet worden. Ze staan heel goed, ik heb maar 3 stalgenootjes, en Boa en Sacha worden elke dag binnen en buiten gezet en gevoerd in de winter, en zomers worden ze ook bijgevoerd als je dat wilt. Aardige stalhouder, Ik mag heel veel zelf bepalen, hoef niet elke dag persé erheen (wat ik bijna wel doe) en betaal heel erg weinig. En er zijn ook nog uitrijmogelijkheden.

Afbeelding

Die bossen rondom Utrecht zijn zeker mooi! Ik heb jarenlang daar gewoond, (Utrecht/Zeist) maar als je daar een groot huis wilt kopen, mag je zeker wel een flinke zak geld meenemen! Maar als je dat geregeld hebt, komen we met z'n allen met de paardjes wel bij jou chillen :D

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:29

Haha, ja, het is daar erg duur, maar als ik het geld win om zoiets te kopen zijn jullie er welkom. ;)
Ik heb in Utrecht gestudeerd en dar in de buurt gewoond, en dus ook veel gewandeld in de bossen. Lage Vuursche enzo, erg mooi daar! Ik heb er ook nog veel vrienden wonen, vandaar dat ik graag die kant op wil, maar tegen iets moois in omgeving Breda of ergens anders in de bossen zou ik ook geen nee zeggen. :D

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:45

Wij wonen hier wat dat betreft echt wel prachtig, overal bossen rondom. Vijf minuutjes wandelen en je zit hier in het bos :j De stal waar Jade staat ligt direct aan het bos, de stal waar ik les heb ook.

Tarot doe ik soms, ik heb zelf twee decks (Rider Waite en Crowley) en mijn vriend heeft de Osho Zen tarot. Verder hebben we nog wat engelenkaarten en de graancirkelkaarten van Janosh. Ik gebruik het inderdaad echt voor inzicht, ik geloof sowieso niet erg in heel zwart-wit toekomst voorspellen. Heb een blauwe maandag nog wel eens iets met waarzegkaarten van Lenormand gedaan, maar ik kreeg daar zo'n kermisgevoel bij :+ Alhoewel er mensen zijn die daar heel veel mee kunnen :j

De loterij winnen zit hier ook al even in de planning, het is er alleen nog niet van gekomen :+

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:26

Nou hier in de Betuwe geen bos te zien hoor, maar toch reuze naar mijn zin. Ik vind het echt heerlijk om over de dijken te rijden en er is hier ook een prachtig natuurgebied (De Marspolder). Ook een aantal auto-vrije dijkjes, echt heerlijk rijden hier. Alleen geen ruiterpaden dus of op de weg, in de berm of onder aan de dijk. Maar dat laatste kan alleen in de zomer als het goed droog is, nu zou dat veel te veel schade aanrichten. Ach, ik pas me wel aan, mogelijkheden genoeg.

Ik ben opgegroeid in Utrecht, heb ook een tijd in Veenendaal gewoond, nog eens in Amerongen gestaan met mijn pony. Nee ik geloof het zo langzamerhand wel met al die bomen, doe mij maar uitzicht *D

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:09

Ach ja, ik ben een bosmens en als je dan in de polder woont, moet je het er maar mee doen. ;)

Hier zijn inderdaad ook geen ruiterpaden. Op zich is er ruimte genoeg om lekker te rijden, maar je komt wel overal auto's en regelmatig zwaarder verkeer tegen. Je moet dus echt wel een braaf paard hebben, anders is het eigenlijk niet verantwoord.

Wat ik zelf minder vind hier, is dat je overal huizen en boerderijen ziet. Je kunt nergens rijden zonder dat je ergens een huis ziet staan of een weg ziet, dus nergens echt lekker de natuur in. Er zijn wel wat kleine natuurgebiedjes waar je kunt wandelen, maar daar ben je in een half uurtje rond gelopen en met een paard mag je er niet in.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:20

Die van mij is echt niet de makkelijkste, maar ik heb hem gewoon heel goed getraind thuis in de wei met auto's, tractoren, maaien, wapperend plastic en parasollen. Heeft denk ik wel geholpen, verkeer doet hem echt niet zo veel en zag hem laatst bij harde wind in de bak achter een plastic zak aanjagen _O-

Een tijd terug met harde wind kneep ik hem toch wel een beetje. Vloog een meters groot stuk zwart landbouwplastic onze kant op. Maakte me toch wel een beetje zorgen over wat er zou gebeuren als we het over ons heen/tegen ons aan zouden krijgen (ja dat had ik nou dus net niet geoefend hè). Gelukkig passeerde het op enkele meters afstand en de pony stapte dapper door!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:26

Hier ook een bosverslaafde... Momenteel wegens zachte slofjes van peerd even geen bosritten, nou kan je vertellen... die trillende handjes komen echt daarvan! :D

Ik heb 28 jaar bijgereden waarvan zo'n beetje alles in de polder (moest zeker als beginnende Penny niet te ver weg zijn uiteraard, dan ben je allang blij als je een "verzorg" aan de haak hebt kunnen slaan) en die polders... die ken ik nu wel. Bos veranderd altijd, kale bomen,jong groen, volop weelde, en dan weer kalend en kaal. Geweldig vind ik dat, dat veranderen van energie, dan pik je dan toch naar mijn gevoel niet echt mee in de polder.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:27

Ik voel me soms nog veiliger als ik op rustige weggetjes rondstap, dan wanneer ik in de bossen rijdt. Ben ooit dankzij een baasje die haar hond niet onder controle had gigantisch aan de kletter gegaan in het Zeisterbos..
Dit is wat er gebeurde:
Hond loopt los op het ruiterpad, vliegt op paard van mijn stalgenootje af, paard schrikt, valt, en meisje valt eraf.
Gevolg, haar paard staat weer op en gaat vol aan de kletter, richting huis, en ja, toen hield ik Sacha ook niet meer. Vol in rengalop dwars door het bos. Uiteindelijk ben ik er ook afgevallen. Stalgenootje lag dus ergens in het bos, ik lag een stuk verderop, en de paarden waren aan de kletter..

Ik ben toen gaan lopen, had geen idee waar ik precies was, en na ongeveer 15 minuten lopen zie ik in de verte een zwart paard met aan weerszijden twee mannen. Die hadden haar kunnen vangen, ben ze nog dankbaar. Met knikkende knieen naar huis gereden.
Paard van stalgenootje is helemaal naar huis gerend, en heeft daarbij een drukke weg overgestoken waar ze niet bepaald zachtjes rijden. Die heeft geluk dat hij nog leeft..

Mountainbikers, quads, heb zelfs een keer een tank achter me aangehad in het bos. Gewoon een opengesteld bos. Sindsdien waardeer ik het erg als ik de omgeving goed kan overzien. leuk, bos, maar ik vind het nog steeds een beetje eng.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:33

Mountainbikers heb ik daar ook wel eens last van, maar mijn paard slaat en dat roep ik ook en dat scheelt. Wielrenners op wég naar het bos..grrrrr. Ik heb niet snel de pest in, maar sommige van die lui. :( .. Bregh haalt er ook heel snel naar uit, die voelt dat ik ze ook niet mag }> .

Honden schrikt ze niet van, pootje gaat omhoog en hond druipt af, zo niet heeft hond pech. Ook hier roep ik dat ze slaat overigens.

Op mijn vorige stal zat ikin het "rescue team" dat spontaan ontstaan was omdat er in die periode heel wat mensen afstapten van hun paard waar dat niet de bedoeling was :D :P , ik heb dus op meerdere paarden vanuit bos kunnen rijden (eentje een reus van tegen de 1.80, sta je daar met je 1.60 turfje) naar stal, sommigen ook echt nog niet rustig.

Maar ik ben daar misschien heel erg nuchter in en mijn paard ook, ik laat haar soms als het heel erg stil en we zijn saam met haar dinnetje, lekker scheuren. Nu scheelt het als ze schrikt, dat ze óf heel erg ineens stilstaat óf een paar passen opzij doet, maar niet dusdanig dat je eraf plettert.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:33

Polder heb ik geen ervaring mee, hier met de dijkjes en boomgaarden is het weer een heel ander idee.

Mijn pony denkt er overigens net zo over als jij Reiziger ;) die is toch in het "open veld" eerder ontspannen dan in een bos.

edit; die van mij is opgegroeid op een adres met ontzettend veel honden van extreem klein tot extreem groot. Geen hond die hem bang krijgt :P

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:36

O ik heb trouwens een keer heeelemaal dubbel gelegen!! Het bos waar ik rijd is ook een militair oefenterrein, dus soms knettert het her en der wel eens.

Nu stond er een militaire vrachtwagen geparkeerd vlak langs het pad, en Bregh wilde gaan kijken. Ja serieus, die ís me nieuwsgierig soms! Dus we lopen op ons gemakkie naar dat ding, steekt ze haar hoofd via de achterklep naar binnen en bezorgt zo een militair een halve hartverzakking ihihihihihi!! Nog nooit iemand zo stom zien kijken! Daarna wilde Bregh een inspectie gaan doen van hetgeen er op de klep lag, maar dat vond ik een iets minder strak plan.... Dinnetje en ik kunnen er nog steeds om in een deuk liggen!

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:41

Jemig wat heb jij een nuchter paard. Die van mij zijn ook best braaf, en langs de weg schrikken ze niet snel van voertuigen. Maar een auto, trekker of een tank in het bós, dat hoort toch echt niet..Dan wordt het één groot gesnurk en gedribbel, en meestal is Sacha (Fries) dan het meest nuchter, die gaat er dan wel een keer langs, en dan volgt Boa meestal ook wel.

Mijn paarden zijn een goed duo. Sacha loopt makkelijker langs enge dingen, Boa heeft een sneller werkende rem. En omdat ze veel van elkaar houden, blijven ze ook goed bij elkaar. Ik rijd dan ook het liefst buiten met mijn bijrijdster lekker met mijn eigen paarden :D

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:48

Mooi verhaal, Breghje! :D

Reiziger, dat is wel eng ja... Ik kan me wel voorstellen dat al te dicht bos ook weer eng is. Dat kan hier dan weer wel, op sommige bochten na. Het vervelende hier is allen dat als ze er hier vandoor gaan, ze gelijk op de weg lopen waar ook van alles rijdt. In het bos heb je denk ik toch stukken waar ze in elk geval niet onder een auto of vrachtwagen kunnen rennen. Als ik er af val en ze rent 200 meter weg, kan ze al onder een auto zitten, dat vind ik toch vaak niet zo'n leuk idee.

Hier in de polder wordt gejaagd, er rijden pelotons wielrenners (inderdaad ongelooflijk asociale lui vaak), jongeren op opgevoerde brommers, tractors, vrachtauto's die niet afremmen, je komt van alles tegen. Er zijn hier in de buurt maar twee kleine stukjes waar niet alles mag komen, maar daar rijden wel weer veel wielrenners e.d.

Het allergrootste probleem is dat de weggetjes vaak heel smal zijn, met een klein bermpje ernaast. Alles wat je tegenkomt moet je dus op max. 1 meter afstand passeren, of je moet net een dammetje op kunnen om wat meer ruimte te creëren. Dat vind ik wel vervelend, vooral als je een combine tegenkomt; dan pas het allemaal maar net, en ik denk dat er maar weinig paarden zijn die op 30 cm afstand langs zo'n ding willen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:52

Ik heb ook een Fries :D Ze knort wel hoor, en ze loopt alsof ze elk moment kan ontploffen zo gespannen als ze alleen met me is, maar ziet ze iets engs dan is een krabbeltje in haar nek en mijn besliste "voorwaarts" voldoende. En zoals ik zei, ze is nieuwsgieriger dan ze bang is. Als ik de teugels los gooi en zeg dat ze het zelf maar uitzoekt, dan wringt ze zich door de kleintje paadjes heen op avontuur. :D

Haar dinnetje is een Belg, en dat is idd ook zo'n gouden team. Waar Belgje bang voor is knippert Bregh niet met haar ogen, dus vind Belgje dat ze dan ook maar dapper moet zijn gezien er geen spastische Bregh te zien is, en andersom. Alleen galop in haar uppie vindt ze heeeeel eng. Dan moet ik echt porren en duwen en dan zit je op zo'n springveer zeg maar. Echter is er een ander paard bij, dan scheurt ze gerust in haar uppie weg, en voorop, en hard. Doos is het! :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:55

Nimue schreef:
Mooi verhaal, Breghje! :D

Het allergrootste probleem is dat de weggetjes vaak heel smal zijn, met een klein bermpje ernaast. Alles wat je tegenkomt moet je dus op max. 1 meter afstand passeren, of je moet net een dammetje op kunnen om wat meer ruimte te creëren. Dat vind ik wel vervelend, vooral als je een combine tegenkomt; dan pas het allemaal maar net, en ik denk dat er maar weinig paarden zijn die op 30 cm afstand langs zo'n ding willen.

Dank je, zal het doorgeven aan haar :D .

Bregh doet dat wel op die afstand, maar ook alleen als er een vleesetend hek in de buurt is en ze moet kiezen, dan is dat vleesetend hek veeeeul enger dan die vrachtwagen _O- :Z . Die vindt vrachtwagens eigenlijk niet boeiend, behalve als ze ze niet op tijd gezien heeft en ze achterlangs komen. Dan wil er nog wel eens een huppeltje komen. Of zo'n rammelende aanhanger, wil ook nog wel eens leuke effecten geven.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:02

Maar ik ga maar eens naar stal, en vanavond weer naar yoga..Zit al bijna de hele ochtend op bokt :o

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:55

Breghje schreef:
...steekt ze haar hoofd via de achterklep naar binnen en bezorgt zo een militair een halve hartverzakking ihihihihihi!! Nog nooit iemand zo stom zien kijken! ...

_O-

Hier in de bossen zijn heel veel ruiter- en menroutes, maar ook heel veel fietsroutes :+ Dat bijt elkaar soms wel. Mijn vriend was vroeger een fanatiek mountainbiker en die vervloekte die paarden altijd omdat ze de paden zo stuk reden. Maar je kunt hier wel uren in het bos rondlopen/rijden zonder een autoweg tegen te komen, dat is wel redelijk uniek :j

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:18

Breghje schreef:
Dank je, zal het doorgeven aan haar :D .

Bregh doet dat wel op die afstand, maar ook alleen als er een vleesetend hek in de buurt is en ze moet kiezen, dan is dat vleesetend hek veeeeul enger dan die vrachtwagen _O- :Z .

Ik had het over een combine hé. Niet dat de mijne vrachtwagens niet eng vindt hoor, maar ik kende ook wel paarden die bij vrachtwagens niet met hun ogen knipperden, maar combines...

Dit soort schatjes :D :

Afbeelding