Wie doet er een studie voor het onderwijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:06

Natasja91 schreef:
Inderdaad een beetje hetzelfde idee, maar dan met natuurwetenschappen.
Algemene kennis die wordt toegepast op situaties aan de hand van biologie, scheikunde, natuurkunde. :)

ah dat noemt bij ons ook gewoon natuurwetenschappen hoor :) fysica, biologie, chemie samen in 1 vak gepropt :) Dat krijgen wij in het secundair als we een niet wetenschappelijke richting volgen, om toch nog een enige basiskennis mee te geven :P

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:16

dan is het toch iets anders :P

Maar ik ben hier even niet meer, ik ga namelijk woensdag op vakantie naar italië!! :D
even een weekje er tussen uit, was ik wel aan toe :o

goeroe

Re: Wie doet er een studie voor het onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 02:37

Fijne vakantie MieLo!

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:52

MieLo schreef:
dan is het toch iets anders :P

Maar ik ben hier even niet meer, ik ga namelijk woensdag op vakantie naar italië!! :D
even een weekje er tussen uit, was ik wel aan toe :o

Veel plezier!!
(en ik vertrek ook op vakantie woensdag :) Vandaag last minuteje boeken.. Ik ben benieuwd :o )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:03

Geniet ervan!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:15

Jij ook een fijne vakantie Karennnn! :D

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:12

fijne vakantie!

ik ga morgen met paard + vriendje naar de veluwe!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:38

Dat is helemaal lekker, jij ook een fijne vakantie! En nu wens ik gewoon iedereen een fijne vakantie, want ik blijf aan de gang. :')

Fijne vakantie allemaal, dan werk ik nog wel even door aan mijn scriptie. :+

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:35

Ik heb nog maar eens geïnformeerd hoe het zit met mijn LIO-stage. Zoals het nu lijkt ga ik acht uur per week lesgeven (2xhavo4 en 2xvwo4) en dat is prima, maar omdat de schoolleiding het nodig vond om een deel van de uren van mijn begeleidster aan een onbevoegd iemand te geven kan ik waarschijnlijk voor maar twee uur vergoeding krijgen. Daar baal ik nogal van, want er was beloofd dat er genoeg betaalde stageplaatsen zouden zijn. Er zijn maar 5 LIO's voor maatschappijleer in de drie noordelijke provincies, waarvan ook nog eens één al een plek had en één nog steeds geen plek heeft, dus ik begrijp niet hoe ze maar drie (niet eens allemaal betaalde) plekken hebben kunnen vinden. :? Het belooft in elk geval weinig goeds voor de toekomst. Sorry voor mijn geklaag, maar in combinatie met alle administratieve rompslomp, de verkeerde voorlichting (is ook niet bepaald de eerste keer) en een scriptie die niet opschiet heb ik even flink de pest in. Als ik dit allemaal geweten had was ik er gewoon niet aan begonnen. |( Het is dat ik op dit moment geen beter plan heb, maar anders had ik de handdoek al in de ring gegooid. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 07:54

Nou dat zit inderdaad niet mee goeroe :\

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:11

Het is gewoon zo anders dan ik had verwacht. ^) Iedereen weet dat je als hoger opgeleide veel meer kunt verdienen in het bedrijfsleven dan in het onderwijs. Maar je hebt die passie voor mensen, jongeren en er is dat vak wat je zo waardevol vindt. Noem het maar idealisme. Er wordt gezegd dat er behoefte is aan bevoegde docenten en dus je besluit ervoor te gaan. Best een investering, want je doet een jaar langer over je studie waardoor je later (en ouder) de arbeidsmarkt betreedt. Een bijbaantje kun je wel vergeten want daar heb je de tijd niet voor, dus je studieschuld loopt (nóg) verder op. Daarbij kom je in een wereld terecht waar een compleet andere mentaliteit heerst en die in geen enkel opzicht te vergelijken is met de universiteit die je gewend was. Mentaal is het zwaar omdat je voortdurend bekeken en beoordeeld wordt en heel veel reflecterend bezig bent. Zelfs als je stevig in je schoenen staan kom je jezelf regelmatig tegen.

Al dat leed is best te overzien, want je verwacht er ook veel van. Maar dan... Blijkt dat de lessen al zo volgepropt zitten met verplichte lesstof dat je moet zoeken naar gaatjes om datgene te kunnen doen waar je het eigenlijk voor deed. Blijkt ook dat scholen LIO's helemaal niet als investering zien maar eerder als bezuinigingsmaatregel. := En zie je dat bevoegde docenten concurreren met jongelui die wel eens een jeugdteam van één of andere sportvereniging hebben getraind. :\ Ik ben hier blijkbaar veel te naïef in geweest en nu dringt de werkelijkheid zich in alle heftigheid op.

Maar goed, laat ik maar ophouden dit topic te vergallen. Ik kan mijn energie beter steken in het vinden van motivatie om mijn scriptie af te maken. *geeft zichzelf een schop*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:15

Ik vind niet dat je het topic vergalt, in tegendeel. Ik denk juist dat je (zeker voor beginnende/aankomende studenten zoals ik) een heel helder beeld schept van de minder leuke kant van de opleiding.

Voor mijzelf is het altijd belangrijk om ook die kant te kennen. Misschien kan je je troosten met het idee dat zodra je uiteindelijk klaar bent, je wel dát kan doen waarvoor je dit bent gaan doen, ook al bied de opleiding je deze ruimte niet.

Natuurlijk heb je je ook dan nog te houden aan de regels van de school waar je werkt, maar je hebt wel de vrijheid om je leerlingen te raken en te inspireren. Keep your eye on the ball!

*geeft goeroe ook een schop* :P

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:19

Dankjewel Rock. :) Ik vrees dat de bal momenteel bij de buren in de tuin ligt, maar hopelijk vind ik hem terug als ik straks weer voor de klas sta. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:22

Nee joh, dan moet je zo netjes aanbellen van "Sorry meneer maar Pietje heeft onze bal bij u in de tuin geschopt en mogen we hem terug?" O:)

En tja, dan of hij geeft hem netjes terug, of hij steekt hem lek en je moet een nieuwe kopen >;)

Waar wilde ik ook alweer heen met deze peptalk?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:25

:)) Ik lach weer, dankjewel Rock. :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:31

:D You're welcome ;)

Hmm... Nou kan ik er zelf nog wel een gebruiken... komende maandag, dinsdag en woensdag mondelingen voor m'n havo...

Ik ben al 13 jaar bezig een middelbare school diploma te halen (overmatig spatiegebruik? >;) ) en nu het dan bijna zo ver is schiet ik compleet in de stress. Ik sta er (met uitzondering van twee vakken) echt wel goed voor, maar ik ben zo bang dat m'n mondelingen van die twee vakken niet goed gaan waardoor ik echt met te grote onvoldoendes kom te zitten -O-

Pffff... ik ben echt wel slim zat en zo en ik kan mooi babbelen als ik niet te nerveus ben wat me meestal nog wel een puntje extra oplevert... maar toch..

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:37

Van welke vakken heb je mondelingen? Je moet je 'gewoon' niet te druk maken. :Y) Ik weet hoe lastig het is, maar het komt wel goed joh. Je bent slim genoeg, je schrijft het zelf al! :D Die mensen die het mondeling afnemen hebben ook zin in vakantie, die l*l je er zo uit. ;) *geeft vriendelijk schopje aan Rock*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:40

Ik moet voor álle vakken mondelingen doen. M'n talen en exacte vakken worden denk ik geen probleem, maar maatschappijvakken ben ik echt bar slecht in :') en ik word met de minuut onzekerder over m'n PO voor maatschappijleer die nogal euh los geschreven is.

Feitelijk zou mijn profielwerkstuk volgens mij zo'n beetje door kunnen gaan voor een paper voor een propedeusejaar of misschien zelfs tweede jaar van het een of ander... Mijn PO voor maatschappijleer echter... is een soort grote column geworden :o

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:48

Ach, als het maar een goeie column is en daar heb ik wel vertrouwen in. ;) Met maatschappijvakken is het misschien moeilijk om precies het antwoord te geven dat ze willen horen, maar het is ook moeilijker om een antwoord te geven dat fout is. :Y) Goed onderbouwen waarom je iets vindt en dan komt het vast wel goed! :)

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:23

Kop op mensen :) Jullie hebben beide meer in jullie mars dan jullie denken, jullie komen er wel! Mag ik nu ook iemand een schop geven? }> :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:13

Goeroe, ik herken je frustraties wel hoor, maar bedenk maar als je een baan vindt op een school die qua klimaat bij je past dat je dan ook de ruimte hebt om het onderwijsprogramma aan te passen aan jouw ideeën. Tuurlijk moeten er verplichte dingen door, zeker als je met PTA's zit enzo, maar zeker op het VMBO (wat je misschien helemaal niet wilt?) zien ze graag eigen projecten etc. want bij die mannen moet je niet met je boekjes aan willen komen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:19

goeroe schreef:
Het is gewoon zo anders dan ik had verwacht. ^) Iedereen weet dat je als hoger opgeleide veel meer kunt verdienen in het bedrijfsleven dan in het onderwijs.

Valt erg tegen, ik had als promovendus zéker minder loon dan nu en ik ben ook nog adviseur bodem geweest, en verdiende toen minder dan nu 8-)

Citaat:
Maar je hebt die passie voor mensen, jongeren en er is dat vak wat je zo waardevol vindt. Noem het maar idealisme.

Ik zie het echt als brood op de plank en als ik dan toch moet werken, doe mij dan dit vak maar :+, maar ik ben zeker geen idealist op geitenwollensokken of een limonadeblijkijkerenworteleter

Citaat:
Er wordt gezegd dat er behoefte is aan bevoegde docenten en dus je besluit ervoor te gaan. Best een investering, want je doet een jaar langer over je studie waardoor je later (en ouder) de arbeidsmarkt betreedt. Een bijbaantje kun je wel vergeten want daar heb je de tijd niet voor, dus je studieschuld loopt (nóg) verder op. Daarbij kom je in een wereld terecht waar een compleet andere mentaliteit heerst en die in geen enkel opzicht te vergelijken is met de universiteit die je gewend was. Mentaal is het zwaar omdat je voortdurend bekeken en beoordeeld wordt en heel veel reflecterend bezig bent. Zelfs als je stevig in je schoenen staan kom je jezelf regelmatig tegen.

Dat is het gebruikelijke onzinnige geneuzel bij onderwijsopleidingen. Gewoon slikken en doen alsof je neus bloedt :+

Citaat:
Blijkt ook dat scholen LIO's helemaal niet als investering zien maar eerder als bezuinigingsmaatregel. *

het onderwijs is kapotbezuinigd en het wordt alleen nog maar erger, maar op een gegeven moment is het dieptepunt bereikt (we zitten al dichtbij) en kan het alleen maar beter gaan. Ze plukken nu de vruchten, of liever het gebrek eraan, kinderen kunnen niet meer spellen niet meer rekenen... Goh hoe zou dat nou toch komen }:0 }:0 }:0 }:0

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:30

zwieke schreef:
Kop op mensen :) Jullie hebben beide meer in jullie mars dan jullie denken, jullie komen er wel! Mag ik nu ook iemand een schop geven? }> :+

Dankjewel, en kom maar op met die schop. :Y)

Arabesk schreef:
goeroe schreef:
Het is gewoon zo anders dan ik had verwacht. ^) Iedereen weet dat je als hoger opgeleide veel meer kunt verdienen in het bedrijfsleven dan in het onderwijs.

Valt erg tegen, ik had als promovendus zéker minder loon dan nu en ik ben ook nog adviseur bodem geweest, en verdiende toen minder dan nu 8-)

Het probleem zit als je het mij vraagt niet zozeer in het uurloon maar in het aantal uren dat je kunt maken. Wat dat betreft heb ik misschien een onhandig vak gekozen, maar daar heb ik toen ik de keuze maakte niet bij stilgestaan.

@Urielle: Komend jaar heb ik sowieso (weer) met PTA's te maken en ik heb de indruk dat dat op de meeste scholen zo is, maar misschien zit ik ernaast. VMBO is voor mij niet het meest voor de hand liggende vervolg, maar het is niet onmogelijk natuurlijk. Het is in elk geval het overwegen waard. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:54

ik verrek het om meer uren te gaan werken dan waarvoor ik ben aangenomen, in mijn vorige baan moest ik elk kwartiertje verantwoorden (ook niet leuk). Als de werkdruk te hoog ligt, ga ik schrappen; een SO'tje minder, een verslag minder.

Vergaderingen op mijn vrije dag ga ik sowieso niet heen en schoolkampen ook niet, ik weiger gewoonweg om mijn nacht door te brengen in werk-verband. En wil de school liever iemand die zich over de kop werkt, prima; zoeken ze maar een andere docent NaSk, die lagen toch al voor het oprapen }:)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:03

Wat ik eigenlijk bedoelde is dat maatschappijleer in havo en vwo alleen in de bovenbouw gegeven wordt en dat het daardoor vooral op kleinere scholen niet meevalt om meer dan een halve baan te vinden. Vaak worden die uurtjes dan opgevuld door docenten die eigenlijk andere vakken geven, bijvoorbeeld geschiedenis.