[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DaraBariton

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:53

Ik ben ook onzeker met rijden en heb al een jaar rijles deze maand. Volgende maand staat het afrijden gepland. Ze kon het nog verzetten maarja eens moet het toch? |o

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:35

Ik moet as maandag al afrijden -O-
Ik moet zeggen dat het ondertussen wel erg eng dichtbij komt.
Maar goed morgen ochtend nog even flink mijn best doen bij mijn 2 uurtjes rijden!
En dan maandag nog een uurtje voor het examen..

Het enigste wat ik nu kan doen is dit weekend niet drinken ( iniedergeval zaterdag en zondag niet! ) en as zondag belachelijk vroeg op bed want ik
moet maandag om 7 uur sochtends in de auto zitten.

Tips die ik gekregen heb ;

- doe alsof je iemand van A naar B rijd die zegt waar je langs moet!
- positief denken over jezelf en vooral dat je het kan!
- heel goed uitkijken!
- mocht er iets fout gaan los dit op met alle rust die je hebt terwijl je goed op ander verkeer let.
- dat je het uur voor het examen mis gaat zegt niks over hoe je je examen rijd.
- je mag best tegen je examinator zeggen dat je zenuwachtig bent!

Als iemand anders nog tips heeft die werken dan wil ik het heel graag weten!
Ik heb zelf geen idee hoe ik reageer als er een examinator naast me zit dus ik ben benieuwd hoe zenuwachtig ik dan ben!
Ik heb de kriebels nu al in mijn buik :=

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 08:36

Succes Maandag!!

Wat is het verschil tussen een faalangst examen en gewone examen?

Volgende week gaan wij mijn tussen tijdse toets inplannen. ( Faalangst tussen tijdse toets )

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:15

Dat verschil zie je hier: https://www.cbr.nl/11178.pp. Belangrijkste verschil is meer tijd en een examinator die speciaal getraind is om met faalangst om te gaan.

Er bestaat trouwens geen tussentijdse toets in een faalangst-variant :)

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:28

Mijn instructeur had er over dat als je faalangst hebt en je dit aangeeft dat hier veel meer rekening mee gehouden word en je het kan vergelijken met een faalangst examen.
( Ben ook maar een leek dus weet het ook niet hoe en wat. )

Thx voor de link

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:42

booster schreef:
Mijn instructeur had er over dat als je faalangst hebt en je dit aangeeft dat hier veel meer rekening mee gehouden word en je het kan vergelijken met een faalangst examen.
( Ben ook maar een leek dus weet het ook niet hoe en wat. )

Thx voor de link

Dat is waar, als je je duidelijk je gevoel uitspreekt is het ook voor een examinator veel makkelijker om daar op in te spelen :j Gelukkig kun je ook niet zakken of slagen voor de toets, dus in jouw geval met faalangst lijkt het me heel slim dat je dit gaat doen :)

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:46

Ik doe de toets inderdaad voor mij zelf om mij te kunnen voorbereiden op examen.
Het rijden enzo gaat super goed, Maar weet dat ik in zenuwachtige situaties mij zelf minder in de hand heb.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:49

Wat ik doe tijdens de rijlessen en wat ik denk ik ook automatisch bij het examen doe is tegen mezelf praten.
Klinkt heel erg stom maar gaat als volgt ;

- ik zie hier helemaal niks ( onoverzichtelijk kruispunt)
- waarom doet ie z'n knipperlicht nou niet aan ( meestal rotonde )
- ik rij weer 20 terwijl ik 30 mag ( zone 30 )

Dat soort dingen dus, ik denk omdat het mij een fijn gevoel geeft dat de Rijinstructeur ( en examinator ) weet waarom ik stop of zacht rijd of wat dan ook!

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:54

Of het kan in je nadeel werken, wanneer je toegeeft dat je iets niet goed doet.. (20 rijden als je makkelijk 30 kan bijv)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:07

Al die uitleg moet je er niet bijgeven joh, ze hebben zelf ook ogen dus als het niet zo overzichtelijk is snappen ze zelf wel waarom je rustiger gaat. Als iemand zn knipper niet aan heeft kunnen ze dat zelf ook zien roch?

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:47

Ik doe het al vanaf de eerste keer dat ik in een auto heb gereden en ik weet zelf de reden ook niet maar ik kan er niet mee stoppen 8)7

Ik zal proberen het morgen niet te doen :=

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:51

Ik zeg niet dat je het niet moet doen maar het hoeft niet perse in je voordeel te zijn. Als je het altijd doet moet je vooral niet op je examen ineens iets anders gaan doen.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:07

Ik ben een beetje de hoop aan het verliezen := 47e les ofzo gehad en 4 keer de auto af laten slaan terwijl dat normaal nooit meer gebeurt, meerdere ingrepen gehad omdat ik een fietser oid niet zag, dat soort dingen. :n

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:11

Loolotte schreef:
Ik ben een beetje de hoop aan het verliezen := 47e les ofzo gehad en 4 keer de auto af laten slaan terwijl dat normaal nooit meer gebeurt, meerdere ingrepen gehad omdat ik een fietser oid niet zag, dat soort dingen. :n

Troost je, ik heb inmiddels een maand mijn rijbewijs en rij bijna dagelijks. Ik rij in de benzine auto van mijn ouders, maar die slaat bij het wegrijden ook nog wel regelmatig af.. :')

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 14:10

Ik heb afgelopen vrijdag mij laatste 2 les uren gehad en het laatste half uurtje ging echt niet lekker.
Ik had een ingreep op de rotonde omdat iemand zijn knipperlicht aan deed maar niet afsloeg.
Dus daarna moest natuurlijk alles gelijk mis gaan!
Ook mijn auto is voor het eerst afgeslagen en echt super stom, ik zocht in paniek naar de sleutel maar je moet gewoon het knopje indrukken 8)7

Maar goed mijn Rijinstructeur zei dat het misschien maar goed was dat het even gebeurde allemaal zodat ik dat ook een keer had meegemaakt en ik er nu waarschijnlijk meer op voorbereid ben als er weer zoiets gebeurd!

en beter nu dan morgen op het examen!

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 14:13

Succes morgen Jetsje! Komt vast goed!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:02

Joh, ik heb inmiddels wel al 70 lessen gehad en kan sinds januari ofzo pas echt veilig over de weg. Ik stop nu gewoon rustig even als ik het gevoel heb dat ik een situatie niet kan overzien bij een kruispunt.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:05

Ik moet zeggen dat het wel een beetje eng is dat er straks niemand meer naast zit :')

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:37

Ik mag volgende maand afrijden, hebben eindelijk een datum gevonden die goed uitkomt. Ben al zenuwachtig als ik eraan denk, pff!

Jetsje: Dat gevoel heb ik ook hoor! Op dit moment kan ik echt wel rijden, mijn instructeur zegt dat ook en zegt dat ik het prima alleen kan (ik zei hem dat ik het best raar zou vinden als ik straks alleen moet rijden). Maar als nog.. De eerste paar keer gaat wel apart zijn denk ik!

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:58

Dat denk ik ook idd! Toen ik voor de eerste keer met mijn scooter op pad ging nadat ik m'n rijbewijs had gehaald dacht ik de hele rit ook 'oh hemel, waar ben ik aan begonnen' maar nu 15.000 km later stelt het echt helemaal niks voor :)

Ik denk wel dat ik sowieso ga genieten van de rust in de auto als er geen instructeur meer naast me zit. Geen routeaanwijzingen of irritante vragen meer.. (Of ik niet liever in de 17e eeuw had geleefd omdat er toen alleen maar paard en wagens waren :') )

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:23

Ik mistte mijn instructeur juist in het begin, vond het gezellig met hem, mooi figuur :Y)
Denk ook omdat ik altijd alleen rijd, vooral nu met mijn werk als pizzabezorger! Zit gemiddeld 10-15 uur per week achter het stuur.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 07:21

Ik word over 40 minuten opgehaald!

Tot nu toe probeer ik er zo weinig mogelijk aan te denken omdat ik zo min mogelijk stress wil hebben. Opzich lukt dat prima alleen het slapen vannacht ging wel wat moeilijker dan normaal!

Ik begin nu wel opeens te denken dat ik dingen niet meer kan en na te denken hoe ik dingen moet doen. Dus ik zet zo een lekker muziekje op zodat ik er niet meer aan denk!

Spannend!

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:33

Ik ben geslaagd! *\%/* Totaal niet verwacht dus ben echt super blij!

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:36

Goedzo, gefeliciteerd!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:54

Gefeliciteerd! :D
Ik heb woensdag mijn BE examen met nog 4 uur les ervoor.. Superveel vertrouwen heb ik niet maar ik hoop voor het beste :D