Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 19:34

Eigenlijk best krom dan dat de regels die gegeven zijn wbt onderwijs continu anders geïnterpreteerd lijken te worden.
Volgens het aangescherpte protocol moeten wij kort na de gegeven lestijd naar huis om zo groepsvorming etc te voorkomen. En dan heb je het verschil in inzicht wat kort na gegeven lestijd is...
Is dat zoals geschreven kort na gegeven lestijd of kort na gegeven lestijd en besprekingen. :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 20:40

SdaphneS schreef:
Bij ons zijn er zelfs fanatiekelingen die geeist hebben dat je de wc moet desinfecteren als je er gebruik van hebt gemaakt.
Nou dat weiger ik. Ik noem het kont corona. Mijn pauzes zijn al kort, doordat ik moet wachten tot de gang leeg is, hesje aan, mondkapje op, tafels desinfecteren, in de rij voor de personeelskamer waar maar 14 mensen mogen zitten. Als ik dan ook nog een wc moet desinfecteren heb ik denk ik 5 minuten pauze. :+

Wij hebben ook geen mogelijkheid meer tot pauze in de docentenkamer. En we hebben 10m korter pauze dan de leerlingen omdat we 5 minuten later uit het lokaal lopen en 5 minute eerder er weer in Ik heb een koeltasje van de HEMA gekocht met koelelementen, zodat ik in ieder geval aan eten toekom. Vorige maand ben ik 9(!!!) kilo afgevallen van stress en te weinig kunnen eten.

We hebben nu gescheiden pauzes voor onder- en bovenbouw. Super verwarrend en daardoor moet je soms 3u achter elkaar lesgeven. Vind het wel heel pittig.

PSvanLot

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 20:43

Wij beginnen altijd met 3 lesuren. Van 0830/1100 en dan pauze. Zelf vind ik het wel fijn, daarna lijkt het zoveel sneller te gaan ;)

Het is gewoon allemaal een hoop gedoe en makkelijker gaat het voorlopig vast niet worden..

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 20:44

Bizar... Zo slecht geregeld dan, Sheran!

Bij ons is de regel dat de docent 5 minuten vóór de leerlingen uit loopt. Dus 5 minuten eerder uit het vorige lokaal vertrekken, zodat die al in het nieuwe lokaal is voor de leerlingen eruit vertrekken. De leerlingen mogen juist niet voor de bel al naar het volgende lokaal lopen, om er zeker van te zijn dat de docenten gewoon vrij kunnen lopen.

Verder zijn er een aantal ruimtes door de school ingericht als pauzeruimte voor docenten, waar koffie en thee klaar staat, zodat niet alle pauze in de personeelskamer hoeft plaats te vinden. In de personeelskamer zijn stickers geplakt waar er nog mensen mogen zitten (2 per tafel bijv), en is er geen plek meer dan kun je dus naar een andere pauzeruimte toe. Ik vind het best goed geregeld.

Gescheiden pauzes voor onder- en bovenbouw hebben wij altijd al gehad, daar ben ik aan gewend. Dat scheelt wel veel piekdrukte in het gebouw moet ik zeggen.

Ik merk wel dat ik snel moe ben met de huidige schooldagen. Ik weet niet eens waar dat hem precies in zit, maar ik ben gewoon echt op na een schooldag, meer dan ik normaal heb.
Laatst bijgewerkt door Sadira op 26-10-20 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 20:44

Jeetje Sheran, dat is echt niet goed hoor. 9 Kilo in 1 maand van de stress.

Ik vind het ook echt slecht geregeld voor het personeel als je later pauze mag houden en ook eerder weer terug moet naar je lokaal. Lekker zuinig zijn ze op je dan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:05

Ja echt jammer. Ben verder wel blij met mijn school hoor, maar het gebouw is gewoon erg klein en we zijn nog niet berekend op gescheiden pauzes. Nu moet je 'met de klas mee' pauze houden, dus als je het 3e uur een bovenbouwklas hebt heb je na het 3e uur pauze en als je dan een onderbouwklas hebt na het 2e. Maar de hele dag loopt dan een beetje in de war.
Dat 5 minuten later lopen is overigens alleen zo bij de pauzes, bij lokaalwissels gaan we inderdaad een paar minuten eerder.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:11

Waarom loopt je dag daar van in de war? Gewoon omdat je dat niet gewend bent, bedoel je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:14

Hier werken we altijd al met onderbouw en bovenbouw tijden, maar na al die jaren vind ik het nog steeds wennen en moet ik soms ook echt even goed nadenken.
Zo heb ik op maandag na les 3 en 5 (beide bovenbouw) pauze, maar op dinsdag dan weer na les 3 en les 4 (eerste bovenbouw, daarna grote pauze onderbouw), wo en do na les 2 en 4 en vrijdag afhankelijk bij elke klassen ik les 2 en 3 moet invallen, dus dat kan elke week anders zijn :+

Qua lestijden gaat hier nu de bel steeds 5 min voor het einde van de les, dan moeten de leerlingen gaan lopen. Op de normale tijd gaat dan weer de bel en lopen dan de docenten.
Eerste keren zorgde ik dus ook na de pauze steeds dat ik dan weer in lokaal was voor de 1e bel ging, maar dan hield je idd maar erg kort pauze over dus ga nu gewoon weer pas op de volgende bel, wachten de leerlingen maar even.
Maakt het wel chaotisch met dus zoveel bellen, want die gaat nu dus bv om 10.25, 10.30, 10.55, 11.00, 11.10 en 11.15 en dan weer om 12, 12.05, 12.25, 12.30, 12.50 en 12.55 :')

Koffie hebben we nog op 1 plek, vergaderingen nu nog op school maar hoorde vandaag het plan naar meer online willen.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:15

Jeminee wat heftig dat je zoveel bent afgevallen dan.

Bij ons hebben we normaal gesproken al een kleine personeelskamer en weinig ruimte, maar nu is dit wel extreem aan het worden. Regelmatig al op de gang moeten eten, omdat er geen ruimte was.

Daarom blijf ik nu vaak in mijn lokaal. Gevolg je komt niet toe aan rustig eten en bent non stop aan het werk, ik herken je verhaal daarin Sheeran. Echt niet fijn.

Sadira: het systeem wat jij hebt zou ik ook graag willen, heb dat hier ook voorgesteld. Maar ze wilden liever de andere optie uitvoeren. Helaas dus.
Wel fijn dat er meerdere ruimtes voor jullie zijn om pauze te houden.

Ik merk dat de vele maatregelen mij een beetje opbreken. Na de les direct naar huis,omdat ze dat willen. Waardoor ik niet de rust kan vinden om lessen voor te bereiden. Helpt ook niet dat we nog druk bezig een vak te ontwikkelen en ondertussen het vak al geven. Daardoor ben ik veel tijd daarmee kwijt en gaat dat ten koste van andere onderwijstaken.

*klaagmodus weer uit.

Vandaag wel hele leuke gesprekken met leerlingen gehad. Dat is dan toch wel weer zo waardevol, dat maakt dat ik elke dag met plezier heen gaan. <3

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:26

Sadira schreef:
Waarom loopt je dag daar van in de war? Gewoon omdat je dat niet gewend bent, bedoel je?

Nou de onderbouw heeft 2u - pauze - 2u - pauze - 2u
De bovenbouw heeft nu 3u - pauze - 2u - pauze 2u - pauze

Ik heb bijvoorbeeld een dag met onderbouw, onderbouw, bovenbouw, onderbouw, bovenbouw, bovenbouw, onderbouw. Dus volgens ons systeem zou ik na mijn eerste keer bovenbouw pauze moeten houden, maar juist op dat moment zit er alweer een onderbouwklas in het lokaal te wachten tot ik er ben.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:27

Nou, het is bij ons allemaal makkelijker en minder ingewikkeld als ik het zo lees.
Wij zijn ook een heel kleine school, maar leerlingen pauzeren in hun lokaal (dus blijven zitten) of ze pauzeren buiten. Dat betekent dat je hooguit 1 minuut beweging hebt in school als leerlingen naar buiten gaan. De rest van de pauze is er geen beweging van leerlingen en kunnen wij dus gewoon pauze houden. Het is een keuze om bij je klas te blijven of niet, als ik een leuke klas heb blijf ik wel eens zitten. Ik heb dan ook niet het gevoel ' maar aan het werk te blijven' en ' geen pauze te hebben' , want ik klap mijn laptop dicht, drink koffie en zit gezellig te kletsen. Personeelskamer is gewoon open, maar is wel erg klein, dus je kunt er niet meer allemaal zitten (als dat uberhaupt al kon...). Koffieautomaat staat in de keuken, veel mensen kiezen ervoor om nu beneden in de hal rondom de keuken wat te eten, handig, want dan is er meteen zicht op de hal beneden. Het is mij om het even waar ik eet, als ik maar relaxt kan eten. De laatste minuut van de pauze wisselen de leerlingen naar hun nieuwe lokaal.
Na schooltijd blijf ik gerust langer zitten om nog door te werken, vaak samen met een collega om e.e.a. te overleggen.
Ik vind mijn werk nu echt niet zwaarder dan voorheen, het enige dat ik vermoeiend vind is de negativiteit en het geklaag over de hele situatie van collega's, dat vreet wel energie merk ik.

En ja, positiviteit <3
Ik had vanmorgen ook weer zo'n zin om te werken! heb superleuke lessen gedraaid en mijn 3 vwo sloot de les af met ' oh, dit was zo leuk. Wanneer hebben we u weer? Morgen? Oh, echt zoveel zin in!!'
Nou, wat wil je nog meer <3

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:29

Sheran schreef:
Sadira schreef:

Ik heb bijvoorbeeld een dag met onderbouw, onderbouw, bovenbouw, onderbouw, bovenbouw, bovenbouw, onderbouw. Dus volgens ons systeem zou ik na mijn eerste keer bovenbouw pauze moeten houden, maar juist op dat moment zit er alweer een onderbouwklas in het lokaal te wachten tot ik er ben.

Mmm, dus dan is je rooster dusdanig slecht in elkaar gezet dat je je pauze overslaat? Mag dat?

Ik ben trouwens heel simpel met dit soort dingen; ik zou aan mijn klas uitleggen dat mijn rooster kak is, dat ik geen pauze heb en dat zij mij op die dag aan de start van hun les altijd even zullen zien eten omdat ik anders omval. Prima toch?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:30

Goof, zijn bij jou de leerlingen zo braaf en rustig dat je ze alleen achterlaat in een lokaal?
Als ik dat doe kan ik de schoonmaak laten komen om alle zooi van de grond en tafels te laten schrapen...

Ook heb ik allerlei materialen liggen waar de leerlingen niet aan mogen komen. Alles opruimen gaat helaas niet.

Hier zijn de kinderen of in de aula, of buiten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:31

Ja dat ga ik nu ook doen (het is pas vandaag ingegaan, haha). Het rooster is helemaal niet berekend op andere tijden. Daar is dus totaal geen rekening mee gehouden en zo komen we dus in de knoei. Want op deze manier missen leerlingen sowieso al een deel van hun les.

Hihi, bij ons is 1 minuut lokaalwisselen wel een utopie. Vaak drentelen er na 7 minuten nog steeds mensen rond :P

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:32

Ingewikkeld wel bij iedereen in meer of mindere mate. Lastig ook die verschillende pauzes. Goed om jezelf denken en gewoon even je eten nemen.

Hier vandaag met de teamleider overlegd, deze week is de laatste week van het blok, leerlingen moeten werk inleveren en afronden. Dit gaat voor mij nu digitaal. Daarna kijken hoe we verder gaan. Thuis lesgeven met een klassenassistent in de klas? Vervangende werkzaamheden die ik thuis kan doen? De ziektewet in?
Ik heb aangegeven dat ik echt niet meer wil, ik trek het fysiek en mentaal niet meer om me elke keer weer in de 'war zone' te begeven.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:33

Dat scheelt denk ik wel als je een kleinere school bent. Dan is er toch meer mogelijk als ik je verhaal zo lees Goof.

Al werk ik ook niet op een hele grote school, 650 leerlingen.
Maar wij zijn heel goed in het denken van problemen ipv oplossingen. Haha. Het is een soort talent.

@Sheeran: dat systeem met onder- en bovenbouw hebben wij ook. Ik vergis mij na vier jaar nog steeds in de tijden. Soms staat er ineens een klas en denk ik pauze te hebben. :=

Fijn hé als leerlingen je lessen zo waarderen. Met sommige klassen heb je een klik en is het zo fijn! :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:35

Wat vervelend F_A! Hopelijk komen jullie er samen uit. Wat voor vak geef je?

Ik heb nu 2 collega's, docent beeldende vorming en haar lesassistente, zij eisen dat de leerlingen in hun lokaal tijdens de les mondkapjes op gaan doen.
De leerlingen lopen daar constant rond en zij voelen zich niet veilig. Ben benieuwd wat school hiermee gaat doen.
Lijkt me geen moeilijke vraag eerlijk gezegd.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:36

Flying_Angel schreef:
Ingewikkeld wel bij iedereen in meer of mindere mate. Lastig ook die verschillende pauzes. Goed om jezelf denken en gewoon even je eten nemen.

Hier vandaag met de teamleider overlegd, deze week is de laatste week van het blok, leerlingen moeten werk inleveren en afronden. Dit gaat voor mij nu digitaal. Daarna kijken hoe we verder gaan. Thuis lesgeven met een klassenassistent in de klas? Vervangende werkzaamheden die ik thuis kan doen? De ziektewet in?
Ik heb aangegeven dat ik echt niet meer wil, ik trek het fysiek en mentaal niet meer om me elke keer weer in de 'war zone' te begeven.

Ah wat vervelend. Hopelijk is er snel een oplossing voor je! :(:)

PSvanLot schreef:
Goof, zijn bij jou de leerlingen zo braaf en rustig dat je ze alleen achterlaat in een lokaal?
Als ik dat doe kan ik de schoonmaak laten komen om alle zooi van de grond en tafels te laten schrapen...

Ook heb ik allerlei materialen liggen waar de leerlingen niet aan mogen komen. Alles opruimen gaat helaas niet.

Hier zijn de kinderen of in de aula, of buiten.

Oh ja dat kan bij ons ook niet. Wil ik ook niet hebben met al mijn microscopen in het lokaal en dure modellen.

Leerlingen hebben pauze in de kantine en buiten. Dat werkt prima. Wij hebben zelfs nog pauzewacht. Hebben jullie dat ook? Dan moet je in een pauze toezicht houden in de kantine. Zooooo'n dom taakje.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:39

Ja dat hebben wij ook, want anders wordt het een grote puinhoop...

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:39

@PSyvanlot, bij zoveel rondlopen lijkt het me ook niet moeilijk. Dan gewoon mondkapjes op!

Belangrijke note, ik ben dus zwanger en ik heb astma. Vandaar dat ik me onveilig en te kwetsbaar voel.

Hier is echt heel veel vertrouwen in de leerlingen. Ik laat ze zo vaak even in het lokaal achter, even iets kopiëren, even naar het toilet (ik ben zwanger dus dan moet je wat vaker :+ ), etc. Ook in de pauzes moeten de deuren open. Ik laat al mijn spul achter, macbook staat gewoon op mijn bureau en die laat ik dan ook staan.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:41

Even alleen laten doe ik ook vaak genoeg, maar dat vind ik toch wat anders dan 30 minuten alleen.
Ben ook niet bang voor mijn telefoon/laptop etc. maar wel voor de rommel die er ontstaat en alle papieren/materialen die er liggen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:42

Sheran schreef:
Sadira schreef:

Oh maar dan is het pauzesysteem ook niet goed uitgedacht vind ik.

Bij ons is de eerste pauze rondom het 3e uur. Elk lesuur is 50 minuten, maar voor het 3e uur is 70 minuten uitgetrokken. De onderbouw heeft de eerste 20 minuten van die tijd pauze en de laatste 50 les, de bovenbouw de eerste 50 minuten les en de laatste 20 minuten pauze. Zodra het 4e uur begint, lopen de klassen dus weer gelijk. Het is dus niet mogelijk als je het 3e uur een bovenbouwklas hebt, dat tijdens je pauze een onderbouwklas al komt binnenlopen.

Ik heb me helemaal niet gerealiseerd dat gespreide pauze ook anders kon worden ingericht joh.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:43

Oh dan kan ik mij helemaal voorstellen dat je extra voorzichtig bent en dat het nu een zware periode is.

Ik doe hetzelfde als jou hoor. Loop het lokaal uit, ga naar de wc etc. Maar ik heb een echt practica lokaal, dus ook gaskranen. Ik wil niet uittesten wat er gebeurt als daar leerlingen zitten die mijn regels niet kennen om pauze te houden. Haha.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:44

Met gaskranen en alles begrijp ik het wel! Dat risico is toch te groot, als er dan iets misgaat, gaat het ook echt mis.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:46

Over de verschillende tijden. Hier dus ook een bijzondere invulling, maar inmiddels ken ik niet anders. Dus is het logisch. We hebben lesuren van 60 minuten.

Afbeelding
Afbeelding