Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:59

RiannaB schreef:
Interessant filmpje, Optiwolk.
Er was vorige week trouwens een item in EenVandaag dat ook interessant was. Ging ook over starters, maar dan op zogenaamde 'stage'plekken/leerwerkplekken. Dus bijna niets uitbetaald krijgen, terwijl je wel precies hetzelfde werk doet als je collega's. Omdat dat lekker goedkoop is voor het bedrijf en starters er toch wel oren naar hebben om zo toch in het circuit te blijven.
Edit: Heb het even teruggezocht: http://www.eenvandaag.nl/binnenland/477 ... stagelopen

Ja die had ik ook gezien! Ik viel echt even van mn stoel hoor 8)7 Die mensen werken fulltime, praktisch hetzelfde werk als hun collega's en krijgen 100 (!!!!!) euro per maand vergoed. Het is toch om je dood te schamen.

Iris__Bennie

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:11

Hoi hoi,

Ik lees al maanden mee en heb veel aan jullie verhalen.
Ik ben nu zelf met een brief bezig voor een vacature die eigenlijk al gesloten is, alleen staat in de vacature dat ze 2 functies hebben en er staat op de site dat ze één iemand hebben uitgenodigd voor een tweede gesprek.
Ik ga dus zo brutaal zijn om hun te mailen dat ze me dat is opgevallen en dat ik heel graag mezelf wil voorstellen. Ik wil heel graag binnen die instelling werken alleen moet ik dat nog wel even goed op papier krijgen, iemand die mij daar mee kan en wil helpen?
Ik voldoe aan alle functie eisen dus dat is het probleem niet, nu alleen nog goed verwoorden hoe graag ik het wil..
Alvast bedankt!!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:14

Die zogenaamde 'stageplekken' vallen me al heel lang op, zoals op Nationale Vacaturebank. Te zot voor woorden :(

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:31

Stages inderdaad..... Echt idioterie....

Net kom ik deze tegen: HBO / WO Business IT & Management Jr applicatiebeheerder Finance

Salaris 1600-2100
Ik vind het ronduit schaamteloos. :r

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:44

Ik ook. Maar mensen gaan er voor aan het werk. |Zelfs ik verdien nog meer.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:46

Mensen doen het omdat het werk is... Het is echt absurd wat er allemaal gebeurd op dit moment :=

Filmpje van éénvandaag ook....

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:53

Wat zouden jullie doen? Ik heb vorige week donderdag een mail gekregen dat ik op gesprek mocht komen met enkele data in. Ik heb onmiddellijk geantwoord dat ik donderdag of vrijdag op gesprek kon komen. Dat is deze week donderdag of vrijdag, ik heb voorlopig nog steeds niets vernomen. Zou ik eens bellen of mailen? Of beter nog even wacht afwachten mits het gisteren een feestdag was?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:55

gewoon en en mail sturen en als ze mrgen niet geantwoord hebben, dan bellen

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:55

Fiebie schreef:
Stages inderdaad..... Echt idioterie....

Net kom ik deze tegen: HBO / WO Business IT & Management Jr applicatiebeheerder Finance

Salaris 1600-2100
Ik vind het ronduit schaamteloos. :r

Bruto voor een startersfunctie of ... ?
Dan vind ik dit (zeker de ondergrens) wat weinig.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:59

Er werd van phd's altijd gezegd dat dat een laag salaris is voor een wo. afgestudeerde, maar ik krijg nu de indruk dat echt midden in het gemiddelde ligt. Gek toch. Mazzel dat dat gewoon ligt vastgelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:08

Eliine schreef:
RiannaB schreef:
Interessant filmpje, Optiwolk.
Er was vorige week trouwens een item in EenVandaag dat ook interessant was. Ging ook over starters, maar dan op zogenaamde 'stage'plekken/leerwerkplekken. Dus bijna niets uitbetaald krijgen, terwijl je wel precies hetzelfde werk doet als je collega's. Omdat dat lekker goedkoop is voor het bedrijf en starters er toch wel oren naar hebben om zo toch in het circuit te blijven.
Edit: Heb het even teruggezocht: http://www.eenvandaag.nl/binnenland/477 ... stagelopen

Ja die had ik ook gezien! Ik viel echt even van mn stoel hoor 8)7 Die mensen werken fulltime, praktisch hetzelfde werk als hun collega's en krijgen 100 (!!!!!) euro per maand vergoed. Het is toch om je dood te schamen.

Vriend van mij doet dit omdat dit de enige manier is om zo bij een bedrijf binnen te komen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:15

Ja vanuit de werknemers begrijp ik het ergens ook wel, opgegeven moment is dit de enige optie. Maar die bedrijven zouden zich rot moeten schamen om mensen op zo'n manier te gebruiken.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:19

hmmm
Ik ben nu weer in de richting van duitsland aan het kijken en heb al 2 vacatures gevonden :X

Ik hoop alleen dat mijn duits goed genoeg is...
Ik stuur vandaag of morgen er eens een paar uit en als ik een paar keer afgewezen wordt, dan vraag ik de duitse vriendin van mijn broertje even om hulp (ik ken haar nog niet echt, daarom vraag ik haar niet eerder ;) )

RiannaB

Ja, ik vind het ook echt belachelijk. Toch snap ik de starters/jongeren die dit doen wel een klein beetje (als je bijv. nog bij je ouder woont), maar met een eigen huisje en alles er omheen zou ik het niet eens redden.

Anoniem

Ja helaas. De enige manier om het aan te pakken is door de wetgeving te veranderen. Maar de kamer heeft al de handen vol aan de begroting te dichten. :+

@Eliine: Bedrijven hebben geen schaamte, als ze weg komen met gif dumpen in India, doen ze dat ook. ;)

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:22

Vriendin van mij doet al 2,5 (!) jaar lang onbetaalde stages.
Bij verschillende bedrijven die haar allemaal een goede kans op een baan na de stage hadden beloofd, maar achteraf was er 'ineens' toch geen werk.

Zij is er ondertussen helemaal klaar mee en heeft via haar bijbaan een optie gekregen om door te groeien, dus gaat ze daar voor. Het is niet haar droombaan maar het is in ieder geval betaald.

Ik wil graag een berichtje sturen naar de persoon waar ik een gesprek heb gehad ongeveer een maand terug. Dat gesprek was nav een open sollicitatie, een week na het gesprek kreeg ik te horen dat ze van de organisatie de vacature toch officieel open moesten gooien en dan 1 à 2 mensen uitnodigen voor een gesprek. Daarna zouden ze contact met mij opnemen voor een eventuele 2e ronde.
De vacature is nu al een tijdje dicht, dus wil ik graag wat sturen. Maar weet niet zo goed wat. -O-

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:24

Anoniem schreef:
Ja helaas. De enige manier om het aan te pakken is door de wetgeving te veranderen. Maar de kamer heeft al de handen vol aan de begroting te dichten. :+

@Eliine: Bedrijven hebben geen schaamte, als ze weg komen met gif dumpen in India, doen ze dat ook. ;)

Ja daar heb je gelijk in. Ik ben misschien te goed voor deze wereld :+ Maar vind het echt bezopen

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:31

Prrrr. ik ben nog steeds niet gebeld of teruggemaild... :( wil afspraak!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:32

Eliine schreef:
Ja vanuit de werknemers begrijp ik het ergens ook wel, opgegeven moment is dit de enige optie. Maar die bedrijven zouden zich rot moeten schamen om mensen op zo'n manier te gebruiken.

De kans doet zich voor.... Sta hier in het bedrijf ook vaak te kijken a la 'wtf'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:33

Oh nee, je moet alleen geen goeds van bedrijven verwachten. Het enige aan wie ze denken is hun eigen winst maximaliseren. De bedrijven die dat niet doen bestaan, maar het zijn niet de grote bedrijven.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:54

Het kan wel een mooie manier van netwerken zijn als je niet afhankelijk bent van een inkomen.
Ik begon op mijn huidige werk ook onder het mom werkervaringsplek, kreeg niet betaald maar stond wel goed op mijn CV.
In Maart hebben ze me een contract aangeboden tot het einde van het jaar, wat nu dan helaas niet verlengd wordt.
Toch heb ik nu een veel groter netwerk als hiervoor en dat wil niet zeggen dat iedereen iets voor me kan betekenen maar ik heb er 2 goede referenties bij, het staat goed op mijn CV en heb weer een jaar ervaring opgedaan in een gebied waarin ik dat niet had.
Hiervoor ook ergens anders een half jaar op die manier ergens gewerkt, maar daar heb ik niet echt iets aan overgehouden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:55

Mijn huidige baan heb ik ook via een ervaringsplek. Ik werd echter wel gewoon volledig (2260) betaald. En 11 maanden later zit ik hier nog steeds.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:56

Ik ken zo'n bedrijf wat zich netjes gedraagt, neemt ook nu mensen gewoon op contract voor onbepaalde tijd na een korte periode op een tijdelijk contract. Betaalt keurig op tijd, uiteraard volgens minimaal de CAO eisen. Het personeelsverloop is ook minimaal. Het was mijn werkgever toen ik nog in noord Drenthe woonde. Ze hebben me zelfs nadat ik daar meer dan 5 jaar weg was teruggevraagd om mijn opvolgster daar te vervangen tijdens haar zwangerschapsverlof. En dan kreeg ik ook nog hetzelfde salaris als wat zij inmiddels verdiende :)

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:04

Kinke dat klinkt heel goed!
Ir1ne schreef:
Prrrr. ik ben nog steeds niet gebeld of teruggemaild... :( wil afspraak!

Bellen :)*

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:08

Ja, was het ook Splash. Verhuizen was wat dat betreft het stomste wat ik heb gedaan :)