sollicitatie-topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ronja

Re: sollicitatie-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:32

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:32

idd this_is_me, al zou ik van 'ik zou zeer gemotiveerd...' 'ik ben zeer gemotiveerd' anders vragen ze zich af of je nou wel of niet gemotiveerd bent Knipoog

Ik geef ook altijd al m'n stage ervaring aan in een brief. Dat is tot nu toe zowat de enige relevante ervaring die ik heb, dus ook het belangrijkst!

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:35

Ik heb die zin geschreven en heb bewust gekozen voor 'zou'. Wanneer ik de baan zou krijgen, zou ik zeer gemotiveerd zijn ermee aan de slag te gaan. Het heeft nog niet zoveel zin gemotiveerd te zijn als ik nog niet met de baan begonnen ben. Ik vind het persoonlijk een beetje arrogant om te veronderstellen dat het sturen van mijn brief ook betekent dat ik de baan krijg.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:50

En toch zou ik ben neer zetten ipv zou. Ze zullen zou eerder als "ik weet het nog niet zeker lezen" dan dat ze ben negatief zullen lezen. Je zou kunnen zeggen dat ze zou als een blijk van onzekerheid lezen en ben als een blijk van zekerheid, dat hoeft helemaal geen arogantie te zijn.

Je moet het zo zien, in een sollicitatiebrief moet je jezelf verkopen. Als je niet zeker bent over je zaak krijg je iets moeilijk verkocht, ben je wel zeker dan wordt het veel makkelijk om te verkopen.

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:01

Ik ben wel zeker van mijn capaciteiten, niet zeker van het feit dat ik aangenomen word (omdat dat niet uitsluitend afhangt van mijn capaciteiten). Wat ook meespeelt is dat het project waarop ik solliciteerde nog niet begonnen was, dus er was nog niets wezenlijks om mee aan de slag te gaan, dat moet allemaal nog opgestart worden.
Al met al zal het wel meevallen met mijn gebrekkige verkoopvaardigheden en onzekerheid, anders was ik niet uitgenodigd voor een gesprek Knipoog

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:08

Ik zou toch ook kiezen voor "ben" in plaats van "zou".

Je kunt toch aangeven dat je zeer gemotiveerd bent om aan het project te beginnen? Want als je dat niet bent, moet je ook niet solliciteren, en dan nemen ze je sowieso niet aan.

Zie het zo; je bent nu gemotiveerd om ermee aan de slag te gaan (want je weet dat je het kunt) en gaat dus solliciteren, als je aangenomen wordt dan zou je jezelf er helemaal ingooien. Mocht je niet aangenomen worden, dan kun je tegen jezelf zeggen "ach wat jammer, en ik had er nog wel zo'n zin in!"

Ik denk dat je op die manier het beste overkomt bij degenen die de kandidaten selecteren. En als het goed is klopt het zo ook, tenminste, bij mij wel als ik ergens solliciteer, ik leef er al helemaal naartoe en laat zien dat ik het écht heel graag wil.

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:14

Ik heb wel degelijk dat ik naar een baan toeleef en dat ik alles al helemaal zie zitten. Dat probeer ik ook in mijn brieven over te brengen en volgens mij lukt dat prima. Ik denk niet dat dat ene woordje 'zou' me nou de das om doet in een complete brief en CV. Ik zie die zou niet als twijfelachtig (misschien zou ik het wel leuk kunnen vinden, eventueel, mits...) maar als voorwaardelijk (als ik de baan krijg, ben ik heel gemotiveerd). Nogmaals, ze hebben met uitgenodigd voor een gesprek, en tenzij dat is om me in persoon te vertellen dat ik niet gemotiveerd overkom in mijn brieven, maak ik me nog niet echt zorgen.

lazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:34

Soda bedankt voor je tips, ik moet inderdaad meer letten op hoofdletter gebruik, alhoewel ik dat op een forum niet zo heel belangrijk vind Knipoog

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:46

Ik lees al een poosje met jullie mee en sluit me net als Poes aan voor het advies.

Het schrijven van een sollicitatie brief moet je niet zien als, oh gut oh gut, wat een drama is dat, ik doe het vast niet goed genoeg, er zijn vast regeltjes waar ik me aan moet houden, ik bak er vast niets van, ik sta voor schut etc.
Een sollicitatie brief is niet meer dan via papier jezelf voorstellen. Dus al dat gestress overboord kieperen, dat is namelijk helemaal niet nodig Haha!

Bij het maken van een CV zorg je er voor dat jou gegevens erin staan, zoals naam, geboortedatum, adres, nationaliteit etc.
In een net rijtje vermeld je vervolgens je opleidingen, stages en werkervaringen.
Zorg dat het duidelijk is wat je hebt staan, want puzzelen doet de lezer niet graag.
Gebruik bijvoorbeeld maanden zoals: aug 2006 - okt 2007 Albert Hein Rotterdam Vakkenvullen en kassa medewerkster.
(je bent niet verplicht dit zo te doen, als jij het op een andere manier prettiger vind is dat ook prima, zolang het maar duidelijk is voor de lezer)
Aan de CV kun je extra informatie toevoegen, zoals een rijbewijs, deelgenomen aan een workshop of andere dingen die handig zijn of eventueel belangrijk zijn om te vermelden vanwege de functie waar je op gaat reageren.
Hou er wel rekening mee hier geen hele verhalen te plaatsen, enkel relevante informatie.

Waar kun je dan wel je verhaal kwijt? In een bijgevoegde brief.
Een CV is kort en to the point, maar verteld mij niet wie jij bent en waarom je op de vacature reageerd.
Wat ik altijd graag in een bijgevoegde brief tegenkom is een indruk van wie de schrijver is.
Je hoeft niet met een woordenboek in de hand een brief te schrijven, want moeilijke woorden en jezelf voordoen als mien bekakt is niet wie je zelf echt bent. Natuurlijk zorg je voor hoofdletters, punten, alinea's en dat soort dingen, maar blijf verder gewoon jezelf.

Wil je nu reageren op een vacature waarbij (zoals hierboven iemand zegt) een HBO opleiding en werkervaring word gevraagd, terwijl jij zegt goh daar voldoe ik niet aan, zorg er dan wel voor dat je iets in huis hebt wat ook interessant is.
Een vmbo opleiding en totaal geen ervaring, is helemaal geen schande, maar daarmee zul je toch te veel missen voor deze vacature en op de stapel 'past niet' verdwijnen.

Wat je vaak ziet in een vacature zijn de woorden, enige ervaring.
Enige ervaring, wat is dat nu eigenlijk?
Ga er van uit dat daarmee minimaal bedoelt word dat je op één of andere manier aan kunt tonen dat je ergens ervaring op hebt gedaan. (om antwoord te geven op een vraag hierboven. Stages valt ook onder ervaring)
Wat niet onder enige ervaring valt is het kunnen bakken van een taart in je eigen keuken en nu aan de slag kunnen als taartenbakker bij de bakkerij op de hoek.

De korte versie van een lang verhaal, maar wellicht dat jullie er toch weer wat aan kunnen hebben.

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:54

Wat ik zelf ook een goede tip vind, is uitleggen waaróm je aan de eisen voldoet, dus waarom je een bepaalde ervaring of eigenschap hebt. Met een kreet als 'ik heb ervaring met teamwerkzaamheden', zeg je eigenlijk nog niets. Je kan dan beter zeggen: 'in mijn studententijd heb ik een jaar in het bestuur van mijn studievereniging gezeten'. Om maar wat te noemen. Ten eerste maakt het duidelijk dat je niet klakkeloos overtypt wat er in de vacature staat en ten tweede helpt het ook voor jezelf om duidelijk te krijgen waar je sterke punten liggen met betrekking tot deze baan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:00

Ik vraag in een gesprek altijd: en wat zijn je sterke punten? En dan krijg je standaard: "Ik ben een doorzetter, communicatief, teamplayer, etc." En als je dan vraagt waarom ze ergens goed in zijn, of wat hen zo sterk maakt, vallen ze in elkaar.. Zelfde wanneer ik vraag: Wat wil je bij jezelf nog beter ontwikkelen? Daar weten ze ook haast niks op: bij jezelf een minpunt durven toegeven blijkt moeilijk, er een werkplan voor opstellen meestal onmogelijk Lachen Terwijl dit gewoon standaardvragen zijn.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:04

poes schreef:
Ik vraag in een gesprek altijd: en wat zijn je sterke punten? En dan krijg je standaard: "Ik ben een doorzetter, communicatief, teamplayer, etc." En als je dan vraagt waarom ze ergens goed in zijn, of wat hen zo sterk maakt, vallen ze in elkaar.. Zelfde wanneer ik vraag: Wat wil je bij jezelf nog beter ontwikkelen? Daar weten ze ook haast niks op: bij jezelf een minpunt durven toegeven blijkt moeilijk, er een werkplan voor opstellen meestal onmogelijk Lachen Terwijl dit gewoon standaardvragen zijn.

leuk dat soort vragen juist...op een 1 of andere manier geef ik antwoorden die ze niet verwachten maar toch wel goed in de smaak vallen Haha!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:07

Dat soort vragen bereid ik altijd uitgebreid voor Clown Sta je tenminste niet met je mond vol tanden Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:08

Er zijn twee regels voor:
* geef geen minpunt van jezelf die compleet nefast is voor de functie
* het is niet erg dat je niet overal goed in bent, het wijst juist op zelfkennis om je eigen zwakten en sterkten te kennen => de vraag is net hoe je ermee omgaat

Oja, een duidelijk vanbuiten geblokt verhaaltje brengen is ook zeer onnuttig Lachen Een concreet voorbeeldje in je hoofd hebben kan wel handig zijn.

Verder: waarom wil je net daar werken? Toch bedrijven zat waar ze een gelijkaardige functie hebben?
En waarom net die functie? Wat kan jij bijdragen aan het bedrijf? De functie?

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:12

Ik ook. Ik heb er ook geen moeite mee aan te geven wat mijn minder goede eigenschappen zijn. Ik geef aan me er bewust van te zijn en er aan te willen werken, maar dat dat soms tijd kost. Ben ook niet perfect.
Grappig is wel dat ik een paar jaar geleden een sollicitatiegesprek had voor een stageplaats, waarin ik werd genoemd een goede en een slechte eigenschap van mezelf te noemen. Anderhalf jaar later noemde mijn stagebegeleidster (daarmee had ik niet de sollicitatie gehad) exact dezelfde dingen bij mijn positieve en verbeterpunten tijdens de evaluatie. Blijkbaar beschik ik over voldoende zelfkennis op dat gebied.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:15

Van buiten geblokt zou ik ook niet willen zeggen, maar ik gooi altijd even vantevoren voor dat soort voorspelbare vragen wat steekwoorden/situaties die ik daarbij in mijn antwoord zou willen hebben op papier. Dat is al voldoende houvast om er ter plekke een samenhangend antwoord met onderbouwing van te maken Lachen

Zijn wel mooie voorbeelden van vragen voor sollicitatiegesprekken trouwens, die krijg je áltijd *LOL* Heb ze zelf als "sollicitatie-afnemer" ook gebruikt Haha!
Laatst bijgewerkt door Vientje op 14-11-07 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:15

Soda schreef:
Ten eerste maakt het duidelijk dat je niet klakkeloos overtypt wat er in de vacature staat en ten tweede helpt het ook voor jezelf om duidelijk te krijgen waar je sterke punten liggen met betrekking tot deze baan.

Klopt idd. Ik krijg regelmatig puzzelstukjes te lezen.
Er word zus en zo gevraagd en ik pas daar wel bij. Maar waarom dan? Ik als lezer ben niet helderziend natuurlijk Knipoog

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:20

Zooo wie brutaal is heeft de halve wereld zeggen ze Haha!

net randstad gebeld...zag hun advertentie staan en bracht even over hoe graag ik een gesprek wou
en aankomende vrijdag gaan we dat dus gelijk al doen Tong uitsteken

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:15

YES!!!! Ik heb de laatste ronde overleefd!!!!!
Ze waren super entousiast en hadden daarom ook meteen besloten dat ik door ben!
(Wel nadat ik even de gang was opgestuurd hoor..)

Dus ik ga in het voorjaar in A'dam studeren!!!!

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:16

hah wat leuk te lezen wat iedereen vind van zou of ben... Ik heb zelf ook gekozen voor zou. Heb mn brief hier laten na lezen aan de coordinator en die keurde hem zo ook goed.

Ach we zien wel hoe ze er op reageren. Gezien mn kennis zijn ze misschien best wel blij met mij Haha! (oef wat klinkt dat erg zeg!!)
@ Sanne: wat goed zeg! Gefeliciteerd!!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:32

Heel mooi Sanne en Naadje.

Thisisme, dat is niet erg hoor. Je zegt toch, misschien zijn ze blij met me?
Goede instelling toch, gewoon de gok wagen omdat het je echt wat lijkt en omdat je denkt in huis te hebben wat interessant is voor ze.

Zolang je niet op een functie reageerd waar schrijven en praten belangrijk is, zal er niemand vallen over het woordje zou.
Wat ik vaak tegenkom en me dus wel aan stoor is het schrijven van jah, neej, da, ma, na weet ik het allemaal.
Als is schrijven niet iets wat je in je functie moet gaan doen, zo schrijf je dus geen sollicitatie brief.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:39

oh vreselijk, inderdaad dan kom je zeker ook wel een hoop ander MSN taal tegen?? Ik kan mij daar ook vreselijk aan storen als ik complete verhalen hier op bokt door lees.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 18:33

"U bent op zoek naar een....., Ik denk hiervoor een uitstekende kandidaat te zijn. bla bla stukkie ervaring die aansluit. Motivatie, verwijzing naar cv.
"Met spanning wacht ik een uitnodiging van u af om u u nog verder te overtuigen van mijn geschiktheid voor deze functie."

En die eisen waar ik niet aan voldoe die laat ik volkomen links liggen. Ik ga ze toch niet wijzen op mijn minpunten, dat mogen ze zelf mooi doen.... Pling

Gesprekken vandaag verliepen wel aardig. Uitzendmuts had van zichzelf ook heel goed in de gaten dat ze eigenlijk niets wist en daar hebben we hartelijk samen om gelachen.

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:27

Soda schreef:
Ik heb die zin geschreven en heb bewust gekozen voor 'zou'. Wanneer ik de baan zou krijgen, zou ik zeer gemotiveerd zijn ermee aan de slag te gaan. Het heeft nog niet zoveel zin gemotiveerd te zijn als ik nog niet met de baan begonnen ben. Ik vind het persoonlijk een beetje arrogant om te veronderstellen dat het sturen van mijn brief ook betekent dat ik de baan krijg.

Nee, maar nu komt het over alsof je nog niet zeker weet of die baan wel wat voor jou is en of je er wel helemaal voor zult gaan. Als ik een werkgever ben en ik lees deze zin dan denk ik 'ze zou dus gemotiveerd kunnen zijn, maar ook totaal niet'. Zowiezo, als je een leuke functie zit ben je gemotiveerd en wil je graag die baan krijgen. Komt dus ook helemaal niet arrogant over, laat alleen maar zien dat je enthousiast bent!

>EDIT, zag al dat anderen ook al hetzelfde commentaar hadden gegeven en dat je jezelf al had verantwoord Knipoog

Trouwens er is volgens mij niets mis mee om een beetje arrogant te zijn (niet té natuurlijk!). Zo had ik bij mijn laatste sollicitatie in de titel gezet 'projectmanager voor gegarandeerd succes' en werd zomaar uitgenodigd voor een gesprek!! Clown Had dat echt helemaal niet verwacht, normaal schrijf ik ook zoiets niet in een sollicitatie, maar ik had niets te verliezen en verwachtte er ook niets van, en uiteindelijk toch met positief resultaat Lachen

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 21:29

Ik heb voor de grap weleens eerste versies van brieven geschreven die begonnen met: "Gefeliciteerd! U heeft de sollicitatiebrief van de ideale kandidaat in handen!", maar dat werd er toch altijd weer uitgehaald in latere versies. Knipoog

Ik heb wel gemerkt dat het soms goed kan werken gewoon eens iets anders te proberen. Begin eens lekker creatief, vertel eens iets over een persoonlijke ervaring, verkoop jezelf eens. Zeker als je het idee hebt weinig kans te maken, kun je daar weinig mee verliezen en het is leuk om het eens uit te proberen.