Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shiloh schreef:Weet dat het topic al een tijdje stil ligt, maar wilde hem toch nog even aanhalen, want ben stiekem wel trots op mezelf!
Heb afgelopen jaar en een paar maanden heel erg veel gelaten. Elke kans die ik had om extra af te lossen heb ik gebruikt. In totaal heb ik grofweg 6 netto maandsalarissen aan studieschuld weggewerkt.
Zojuist heb ik het restant naar DUO overgemaakt en is mijn studieschuld helemaal afgelost!![]()
![]()
![]()
Ik hoop dat het bij de andere met motivatie om er versneld vanaf te komen het ook goed gaat!
Shiloh schreef:Dank allemaal! Het is echt een heerlijk gevoel. Mijn spaarrekening is nu even verdrietig en lager dan die in heel veel jaar geweest is, maar die vult snel genoeg wel weer aan nu ik niet meer hoef af te lossen. Had zoiets van screw it. Ik doe het gewoon. Heb echt héél erg veel rente bespaard. Als ik gewoon het traject had gevolgd had me dat iets van 3000 euro aan rente gekost. Nu heb ik in totaal maar iets van 200 euro rente betaald.
Janine1990. De rente staat elke keer voor 5 jaar vast.
Shiloh schreef:Janine1990, als jou naam op je geboortejaar slaat, schelen we maar 4 jaar. Ik heb gestudeerd van 2007 tot 2013. Mijn rente was 0,8 procent geloof ik per 2014. En 0 per 2019. En bijna 3 sinds dit jaar. Heb in totaal dit jaar dus iets van 200 euro aan rente betaald. Misschien minder. Ik heb een paar jaar niet afgelost, dus moest nog iets van 7 of 8 jaar of zo officieel.
SansaS schreef:Janine de rente 0 staat niet vast voor niemand niet. Ook niet voor jou lichting. Dat heeft altijd in de kleine lettertjes gestaan.
SansaS schreef:Dat is nu net waar het maanden overgegaan is in de media.
SansaS schreef:Alle stelsels. Die rente staat daar volledig los van. Jouw rente word per 1 januari opnieuw berekend. Dat zal ergens rond de 2,5% worden.
Je bent gee uitzondering. Het geldt voor iedereen.
Felien_Kyra schreef:Ging net toevallig in de familie app erover. Wat ik nu alleen niet zo goed begrijp. Bij mij staat in Duo letterlijk:
Studieschuld 1 0% (geldig t/m 31-12-2026)
Betaal ik dan tot die tijd 0 %?
Ik zit tot januari nog in de aanloopfase. Daarna gaat aflossen beginnen. Geen idee wat dit betekent qua bedrag per maand. Merk wel dat ik er wat stress van heb... alles is al zo duur tegenwoordig.
Felien_Kyra schreef:Ik zal het dan ook nog steeds wel niet snappen![]()
staat toch letterlijk als ik inlog dat mijn 0% loopt tot eind 2026
jojoleinee schreef:Wat knap Shiloh! Gefeliciteerd!
Bij mij wordt ook vanaf 2025 de rente verhoogd. Weten jullie hoe het zit met die "tegemoetkoming" die we nog zouden krijgen, als je het hele bedrag af hebt gelost?
Niet dat ik dat heb en dat ik het hele bedrag zomaar af kan lossen, maar het duurde ook nog even voor we die tegemoetkoming zouden graag krijgen
SansaS schreef:Felien_Kyra schreef:Ik zal het dan ook nog steeds wel niet snappen![]()
staat toch letterlijk als ik inlog dat mijn 0% loopt tot eind 2026
Dat is toch ook zo?
Echt hoe moeilijk kan het zijn
Die rente word per 5 jaar bepaald en start 2 jaar na je afstuderen. Dus voor iedereen is die periode anders.
Na afloop zal je rente gaan betalen want nu is er geen 0% meer.
Shiloh schreef:Nee. Rente vaste periode start het jaar na dat je bent afgestudeerd. Je hoeft alleen de eerste 2 jaar niet af te lossen. Dus stel je bent in 2020 afgestudeerd. Dan staat jou rente vast per 1 januari 2021 voor 5 jaar. En dan staat die dus vast tot 1 januari 2026 en heb je tot die tijd nog 0%.
Overigens bouw je ook tijdens je studie rente op. Gewoon met het rente percentage dat dat jaar geldt.