Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onali

Berichten: 18530
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 21:07

Susanne schreef:
HorseTopShop schreef:
Klopt! Soms komen ze eruit alsof ze net begraven zijn. Dat heeft ook te maken met het soort grond en inderdaad de kist.
Het opnieuw opgraven doet mijn man ook, maar komt zelden voor. Ik kan zo onwijs veel vertellen over wat hij doet en meemaakt. Erg nare, enge en vervelende dingen, maar ook zeker hele mooie dingen.
Net als jouw werk, dat is gewoon heel mooi werk om te doen.


Dit vind ik altijd zo enorm interessant :o Wat voor enge dingen heeft je man meegemaakt, doel je dan op de 'bekende' verhalen zoals krassen op de binnenkant van de kist (mensen die blijkbaar niet echt dood waren) of zijn dat echt verzinsels :=



Ik weet wel dat er in de gegevens duidelijk moet staan wanneer iemand 'anders' wil liggen dan normaal. Bijv op de zij, rug, ondersteboven.

Juist ivm opgraven ze niet schrikken bij het openmaken :')

Saaams

Berichten: 13311
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 22:21

Daar komt vast spreekwoord van: hij heeft zich omgedraaid in zn graf :=

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 08:11

Susanne schreef:
HorseTopShop schreef:
Klopt! Soms komen ze eruit alsof ze net begraven zijn. Dat heeft ook te maken met het soort grond en inderdaad de kist.
Het opnieuw opgraven doet mijn man ook, maar komt zelden voor. Ik kan zo onwijs veel vertellen over wat hij doet en meemaakt. Erg nare, enge en vervelende dingen, maar ook zeker hele mooie dingen.
Net als jouw werk, dat is gewoon heel mooi werk om te doen.


Dit vind ik altijd zo enorm interessant :o Wat voor enge dingen heeft je man meegemaakt, doel je dan op de 'bekende' verhalen zoals krassen op de binnenkant van de kist (mensen die blijkbaar niet echt dood waren) of zijn dat echt verzinsels :=


Ohwnee, absoluut niet. Volgens mij zijn dat verzinsels. Hij heeft dat in ruim 25 jaar in ieder geval nog nooit meegemaakt.

Het is afhankelijk van de grond, maar kisten/lichamen verschuiven soms iets. Denk er bijvoorbeeld aan als ze een nieuw graf gaan graven naast een bestaand graf. Dan komen ze, zoals ze het noemen, ineens "de buurvrouw" tegen. Het lichaam van het graf ernaast is dan iets verschoven en komen ze tegen met het graven van een nieuw graf. Die moet dan weer terug naar "haar" eigen plek.

enny
Berichten: 2246
Geregistreerd: 01-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 09:52

Cinnepin schreef:
Dat kan alleen als iemand aan de beademing ligt, anders zijn de organen dood


Nee, er is ook nog de non-heartbeating procedure. Daarvoor is het wel een vereiste dat iemand binnen twee uur na detubatie overlijdt, anders kunnen de organen idd te weinig zuurstof hebben gehad en gaat de procedure niet meer door.
Orgaandonatie gebeurt ook alleen in het ziekenhuis, alleen al ivm steriliteit en faciliteiten.

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:34

Superleuk! Heb vaak geassisteerd. Ben jaren overledenenverzorgster geweest en nu regelmatig een uitvaart.
Mee gestopt, want kon er helaas niet van eten, maar GGZ is ook leuk!

Petrichor

Berichten: 10579
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 13:58

Jammer dat we geen antwoorden meer krijgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 15:16

Petrichor schreef:
Jammer dat we geen antwoorden meer krijgen..

Het topic is een beetje dood. :+ Hoe toepasselijk.

MarjanB

Berichten: 16619
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 15:35

En offline is offline :+

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:12

Ze heeft haar naam toepasselijk uitgekozen. :P Ik denk dat ze het druk heeft en daarom niet meer reageert op de berichten.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:26

Misschien een paar erg moeilijke lichamen die ze moet opbaren :=

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:29

Damned schreef:
Misschien een paar erg moeilijke lichamen die ze moet opbaren :=



Hou toch op :') :=

Petrichor

Berichten: 10579
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 23:45

Hopen dat TS weer even tot leven komt. :') Ben heel benieuwd naar de antwoorden!

Laurora

Berichten: 2658
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:43

Ik heb het hele topic inmiddels gelezen en ik moet zeggen dat ik het super interessant vind, maar ook wel luguber.
Ik heb een tijdje getwijfeld of ik dit zou posten, omdat ik het best moeilijk vind om er over te praten, maar ik had een vraagje over balseming.
Begin december is mijn vader overleden aan kanker. Hij heeft een lichte balseming gekregen. Waarom hier precies voor is gekozen weet ik niet. Op het moment dat de Thanatopraxeur bezig ging werd er gezegd dat het het beste was als er geen familie bij was. Ik werd toen heel erg heen en weer geslingerd, aan de ene kant wou ik weten wat die man met mijn papa deed, maar aan de andere kant was ik doodsbang dat ik iets zou zien wat ik niet zou willen zien.
Ik heb ervoor gekozen me er niet mee te bemoeien, hier heb ik verder geen spijt van, maar ik begin me wel steeds sterker af te vragen hoe z'n balseming in zn werk gaat. Ik durf het niet goed op te zoeken, omdat ik bang ben voor foto's of te grafische beschrijvingen.
Misschien wil jij mij uitleggen hoe zoiets gaat? Het hoeft niet te gedetailleerd, maar op een of andere manier heb ik het gevoel dat ik "moet" weten wat ze met mn papa gedaan hebben. (eventueel via pb)

Hij zag er nadien trouwens heel "mooi" uit. Hij leek een beetje op een wassen pop, maar hij leek zeker niet dood. Bovendien zag hij er beter uit dan de weken voor zijn dood, dat hebben ze echt verschrikkelijk mooi en goed gedaan en daar ben ik ook ongelooflijk dankbaar voor.

goldenarrow

Berichten: 8669
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 19:25


Laurora

Berichten: 2658
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:27

goldenarrow schreef:
https://www.ed.nl/eindhoven/martin-beek ... ~a2a4d042/

Hier staat het heel mooi in uitgelegd :)


Bedankt voor het linkje! Dit is inderdaad een moooe heldere uitleg. Moet wel zeggen dat ik dan toch niet zo goed tegen de foto's kan, de meneer op de foto’s doen me meteen aan mn vader denken, ookal is het heel respectvol en mooi vastgelegd.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:39

Inderdaad heel mooi uitgelegd. Wel even een waarschuwing voor Laurora; er staan wel een paar foto's bij. Ik vind het zelf geen akelige foto's. Het gezicht zie je niet, het zijn geen hele schokkende foto's.

Ik sta er van te kijken dat deze optie niet veel duurder is dan opbaring op een koeling. Vooral bij bijv. een kindje … dan is het door lichte balseming mogelijk het kindje nog vast te houden. Heel mooi dat dit kan en blijkbaar betaalbaar is.

Anoniem

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:34

Oh, bedankt voor het plaatsen hiervan. Dit wil ik zelf, ik ga het aanpassen in mijn papieren.

Miesjex

Berichten: 2957
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:50

Offline schreef:
https://www.facebook.com/tahnee.vanwenum/videos/vb.100003072010774/1392075450904842/?type=3


Hoop dat deze te openen is? dat is een filmpje wat Net5 destijds gemaakt heeft over mijn werk *D

amado7 schreef:
Ik ben zelf gelovig maar heb nog nog nooit gehoord dat je niet mag dichtnaaien als gelovige. (Ook niet in de strengste kringen). Het is gewoon per begrafenisondernemer verschillend hier, iedereen doet het op zn eigen manier. Steuntjes worden hier niet meer gebruikt.



Oke, bij ons is het echt de regel om te vragen aan de nabestaande of zij gelovig zijn ivm neksteun of dichtnaaien :j

Ghostattack schreef:
Eigenlijk ook wel weer logisch.. Je hebt geen spierspanningen meer, dus alles wordt slap natuurlijk :=



Een lichaam zit vol gassen en sappen.
Op het moment dat het lichaam overlijdt blaast je lichaam nog meer op.
En dan komt inderdaad alles eruit.
Daarom doen wij altijd een luier om bij overledene

blokje schreef:
Als mijn kinderen iets ouder zijn zullen ze hier ook respect leren hebben voor dit soort dingen.


_/-\o_



Ik lees net het topic door, erg interessant werk. was wel heel erg benieuwd na het filmpje maar kan hem helaas niet zien?

amyblub

Berichten: 243
Geregistreerd: 29-11-15
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 21:08

Wat een interessant topic zeg (ben er erg laat bij :P)

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 23:30

Bijzonder beroep hoor! Heb zelf 6 maanden in de Uitvaartverzorging gewerkt. Ik zat dan wel op kantoor en nam de telefoon aan, verzorgde de rouwbrieven/bidprentjes en advertenties, PowerPoint presentaties en fotobewerkingen.

Maar wij hadden het rouwcentrum gelijk ernaast. En ook hier kwam ik dagelijks om de roosters bij te houden. Dus heb ook veel overledenen gezien. Van kind tot oudere. Heel bijzondere ervaring vond ik dit. Het verzorgen zelf heb ik niet volledig gezien, maar soms waren de collega's wel bezig met omkleden als ik binnen kwam.

Tallie1979
Berichten: 22794
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 17:58

Wat een dankbaar beroep heb jij, Wow!!

Ik zit al een poosje met vragen.

Een vriend van mij is afgelopen september van 19 hoog naar beneden gesprongen. Buiten het geestelijke gedeelte, heb ik mij ook afgevraagd wat een val van die hoogte met een menselijk lichaam doet.

Veel mensen willen het niet weten, maar ik dus gek genoeg wel.

Ook heb ik een vraag over een oudtante van mij. Die had geen open kist en in het crematorium waren ze bang dat er 2 kisten waren verwisseld. We hebben dus de kist open gehad en ik dacht dat ze naakt was, terwijl mijn moeder zegt dat ze gekleed was. Gaan mensen soms ook naakt de kist in?

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 23:40

@tallie:

Dit zal per lichaam verschillend zijn, maar wij hebben ook een springer gehad van een flat.
Deze was inwendig volledig gebroken,maar was uitwendig gewoon netjes verzorgd en viel mee.
Deze overledene is toen gelijk in een kist gelegd met de kleding die hij droeg, toegedekt met een deken.
Eventuele schrammen, blauwe plekken en sneetjes zijn netjes met make up bewerkt.
Zo kon de familie nog waardig afscheid nemen. Maar deze persoon mocht absoluut niet meer bewogen worden omdat het lichaam dan "uit elkaar kon vallen" zeg maar. Niet letterlijk uiteraard, maar inwendig.

Een bekende van mijn familie heeft zich met 19 jaar doodgereden.. Hij was al overleden in de auto, waar de brandweer hem uit moest knippen en snijden. Zo zwaar was het ongeluk. Hij kwam toen bij mijn werk binnen. Ik zag toen aan zijn hoofd dat daar een flinke fractuur onder de huid zat. Want er liep een soort "vouw" bij zijn voorhoofd, die er niet hoorde. Niet op een vieze of enge manier.. maar je zag wel dat er iets kapot was. Dus zelfs als hij dit overleefd had, vermoed ik een zware schedelfractuur waar hij misschien eerder als kastplant uit zou komen. Maar dat vond ik toen ook wel bijzonder om te zien.
Zowieso als het een bekende is van je. Ik heb hem toen gekend tot een jaar of 7. Daarna is die kant van de familie wat uit elkaar gegroeid.

Bij ons gingen alle overledenen gekleed de kist in. De een in een net kleed, de ander in kleding van overlijden. Is net wat de familie wenst qua rouwbezoek.

Tallie1979
Berichten: 22794
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 23:46

Dank je wel voor je antwoord. :)

Sommige dingen vraag je jezelf af en dan is het wel top dat een expert dat kan antwoorden :D

SaraViavia

Berichten: 1801
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:08

@Orsje
Ik heb ook nog een vraag, misschien kun jij die ook beantwoorden.. Afgelopen zomer is een naast famillielid omgekomen bij een brand, verdere details zet ik liever niet op bokt. Het was een gesloten kist, begrijpelijk natuurlijk. Maar er is ons als familie niets gevraagd met betrekking tot kleding of iets dergelijks. Om die reden voelt het soms alsof we hem geen waardige laatste reis konden bieden. Normaal kies je toch mooie kleren uit voor een naaste. Ik verwacht dat er 'niet veel meer van te maken viel', maar ergens vraag je je toch wel af wat er dan nog wél was.. Die vraag spookt door mijn hoofd. Heb jij ooit meegemaakt dat iemand was omgekomen in een brand en wordt er altijd iets in de kist gedaan of dient de kist dan meer als 'symbool'?

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:55

De kist is geen symbool maar wordt echt gebruikt voor de lichamelijke resten. Bij een treinspringer verzamelen ze alle stukjes in een kistje en zetten die vervolgens in de grafkist.