Op eigen houtje een taal leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hannepan

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:56

In de ranglijst?
Die start opnieuw elke week, daarom dat de punten daar nu weg zijn (je kunt ook instellen op maand bv.)
Je totale punten horen niet eg te gaan, als dat het geval isdan is er iets mis xD

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:10

ik heb het gevoel dat al mijn punten weg zijn?

oh nee nu is het totaal weer terug inderdaad :)

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:13

Koper schreef:
+:)+

Hafje respeeeeeeect! Hongaars... dat lijkt me zó moeilijk. Ik hoop dat je een geschikte methode vindt. Misschien dat je vriend in het Hongaars kan googlen op beginnerscursus Hongaars ofzo?

ja ik heb inmiddels 2 goede apps gevonden en oefen elke dag een beetje. mn vriend moet er vooral veel om lachen, maar wat is het moeilijk zeg.

de hongaarse taal heft 46 letters en enorm lange woorden en allemaal met puntjes, streepjes en dingetjes hahahaha

maar stukje bij beetje moet goedkomen. zou toch tof zijn om 2 talen vloeiend te kunnen spreken met vriendlief.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 14:01

Heel veel succes kr1985-met-de-nieuwe-naam! Als iemand die niet met Hongaars is opgegroeid zich ooit verstaanbaar kan maken in die taal vind ik dat echt waanzinnig knap.

Mirjam wat wilde je weten? Ben ik nou eigenlijk wel benieuwd naar :)

Het enthousiasme van veel mensen hier in het topic motiveert mij ook om weer verder te leren :j Op de dagen dat ik even geen zin heb in die laatste pagina of oefening die ik eigenlijk vind dat ik nog wel even moet doen.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:10

Het ging om de plaatsing van een komma ergens in een vraagzin die ik totaal niet snapte, vriendlief wist het dus ook niet waarom die er geplaatst werd. De precieze zin weet ik helaas zo niet meer ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 14:16

Straks weet je nog dingen beter dan je vriend :))

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:29

Zo'n detailmuts die de regeltjes kent maar zich alsnog niet gewoon kan redden :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 14:52

Ja dat heb ik dus ook. Zoek je een heel simpel woordje op en dan verwacht je gewoon 16 verbuigingen maar nee hoor: ik wil dan weer alles weten over de uitzonderingen en oude vormen die er ook bij staan: http://bin.arnastofnun.is/leit/?q=handa&ordmyndir=on

En dat voor zo'n simpel woordje. Hönd betekent hand. Ik heb aan mijn handen gewoon minder vingers dan dat er hier vormen staan :+

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:23

Jeetje, hoe hou je het overzicht met zoveel vormen van de woorden :wow:

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 16:33

Niet :') Wachten tot 't een automatisme wordt.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:28

Heb even drie dagen niets gedaan op duolingo en memrise en merkte dat ik het vandaag wel heel leuk vond om weer verder te gaan.

En ik heb mijn eerste ebook in het Spaans gekocht!
Recent heb ik Me Before You van Jojo Moyes gelezen en nu wilde ik het vervolg, After You gaan lezen.
Maar heb dus gekozen voor Después De Ti :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 23:00

Bootsiebob schreef:
En ik heb mijn eerste ebook in het Spaans gekocht!
Recent heb ik Me Before You van Jojo Moyes gelezen en nu wilde ik het vervolg, After You gaan lezen.
Maar heb dus gekozen voor Después De Ti :D

Cool *\o/*

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 23:11

Koper, waar komen al die vormen vandaan? Wat is het verschil tussen ze?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 23:25

Enkelvoud/meervoud, onbepaald/bepaald, en natuurlijk verschillende naamvallen.

Edit: dus het is eigenlijk het zelfde als in het Duits. Vier naamvallen, in enkelvoud en meervoud. Alleen heeft het IJslands, net als de Scandinavische talen, in de bepaalde vorm een aangehecht lidwoord. En daar horen ook weer 2 x 4 vormen bij.

Wat wel anders is dan in alle andere talen die ik ken is dat eigennamen ook worden verbogen. En ook een paar telwoorden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 23:41

Het Latijn en Grieks kennen ook verbogen eigennamen. Een verschil in woord tussen bepaald en onbepaald dan weer niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 23:44

Sheran schreef:
Het Latijn en Grieks kennen ook verbogen eigennamen.

Dat wist ik niet. Hadden de Romeinen en Grieken ook lijsten met namen die je je kind mag geven omdat dat de namen zijn die verbogen kunnen worden? :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 00:13

Haha nee, elke naam maakten ze gewoon verbuigbaar in een verlatiniseerde vorm of vergriekste vorm. Dat gebeurde bijvoorbeeld vaak met slaven :) Eigenlijk weten de Romeinen alles wel te verbuigen. Dido wordt bv in de genitivus Didonis, en Caesar Caesaris, maar Spartacus wordt Spartaci. Ze passen allemaal in een andere verbuigingsgroep :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 00:19

Volgens mij hebben wel meer talen dat. Russisch bijv. ook (al hebben die 6 naamvallen). Achternamen zijn daar sowieso meestal al vrouwelijk of mannelijk afhankelijk van wie de naam draagt. Beetje son/dottir idee (qua mannelijk/vrouwelijk bedoel ik dan, niet de vernoeming) maar dan wordt de naam verbogen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 00:27

Het is zo jammer dat je aan 1 leven eigenlijk niet genoeg tijd hebt om al dat soort talen dan ook te gaan leren. Dat ik geen Latijn heb gehad vind ik toch wel een gemis.

Fenrir wat jij bedoelt heb je in Bulgarije bij voorbeeld ook, toch?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 00:48

Latijn is juist wel erg geschikt om zelfstandig te leren, omdat het hele aspect 'spreken' weg valt :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 00:50

Dat is waar!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 06:34

Sheran schreef:
Latijn is juist wel erg geschikt om zelfstandig te leren, omdat het hele aspect 'spreken' weg valt :)

Maar waarom zou je het dan willen leren :')

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:22

Fenrir schreef:
Volgens mij hebben wel meer talen dat. Russisch bijv. ook (al hebben die 6 naamvallen). Achternamen zijn daar sowieso meestal al vrouwelijk of mannelijk afhankelijk van wie de naam draagt. Beetje son/dottir idee (qua mannelijk/vrouwelijk bedoel ik dan, niet de vernoeming) maar dan wordt de naam verbogen.

In het Russische heb je je vadersnaam en je achternaam (familienaam). Dus als voorbeeld Alevtina Rudolfona, betekent dus Alevtina de dochter van Rudolf. Vadersnamen zijn meer formeel en worden ook op officiële documenten gebruikt.

Officieel is het gebruik er van: Achternaam, voornaam vadersnaam

Je gewone achternaam hangt af of je een vrouw of man bent. Nu heb ik de achternaam van mijn moeder, dus heb ik in Nederland netjes een a er achterstaan. :')

Edit; ohja ook nog helemaal vergeten erbij te vertellen. In Rusland heeft een voornaam super veel verkleinvormen. Kan wel begrijpen dat dat voor sommige mensen ook nog erg verwarrend kan zijn.
Jelena wordt al gauw Lena, Lenka of Lenotsjka. Of mijn naam Monika wordt meestal Monja of Monitsjka.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:32

Dat is wat ik bedoel ja :) En die verkleinde namen zijn idd verwarrend soms!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:13

Ik had gister Italianen mee op de koets (werk) en die hebben me opgelegd om wanneer ik in het najaar naar Rome ga, Italiaan te kunnen :+

Ga ik dan zachtjes toch maar eens proberen. Is toch vakantie nu :D