't Leed dat een baan zoeken, maar niks kunnen vinden heet #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:19

patpen schreef:
lifaya schreef:
Oh dat is fijn!!! En wat is het beste, bellen of langsgaan of online reageren?

Online reageren. Dan wordt je terug gebeld voor een 1e selectie (ik had 's middags online gereageerd en werd al na een paar uur gebeld). Hoeveel uur, globale inhoud van de functie, fysieke gesteldheid, dat soort dingen. Dan wordt er een afspraak gepland met een recruiter. Althans, zo is het bij mij en mijn nieuwe collega's gegaan. Volgens mij is dat de gebruikelijke procedure bij de post. En het grootste voordeel: je hoort direct na het gesprek of je bent aangenomen en wanneer je dan zou beginnen ;).

waar kijken ze naar bij zo'n selectie? niet dat ik weer teleurgesteld moet worden.... Ik ga morgen dan even online soliciteren :D

patpen

Re: 't Leed dat een baan zoeken, maar niks kunnen vinden heet #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:39

Ze willen alleen maar weten of je voorkeurdagen hebt, je krijgt te horen voor hoeveel uur het is (komt niet altijd overeen met de vacature) en of je fysiek in staat bent om de tassen te tillen. Dit als je gaat voor een functie als voorbereider. Verder krijg je het salaris te horen. Maar je hoeft geen cv of zo op te sturen. Gewoon reageren als ze in je regio mensen zoeken :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:45

mij lijkt voorsorteren het handigste, ik ben niet altijd handig in wegen onthouden :') en aangezien ik met de fiets ben en geen brommertje ofzo :') lol. Zag ook dat er een vacature voor voorsorteren vrij is, wat houd dat nou eigenlijk in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:06

Dat je de post op volgorde legt voor de bezorger :) vrij simpel eigenlijk. Je krijgt dan een kist met post die niet voorgesorteerd is door de machine en die moet je, op huisnummer en op straat (en dan ook nog even en oneven apart) zo neerleggen dat de bezorger makkelijk kan bezorgen.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:20

Voorsorteren is volgens mij aan de machine staan die de post op postcode sorteert in rode kratjes.
Als voorbereider krijg je 2 kleuren kratten: blauwe en rode. De blauwe moet je "in de kast leggen" dwz dat je de (relatief) ongesorteerde geadresseerde post verdeelt over de kast. Gemiddeld heb je op piekdagen 6 blauwe kratten, daar zitten dan ook pakketjes bij die door de brievenbus kunnen. Daarna pak je het rode krat en ga je de "post zetten". Die rode kratjes zijn op volgorde gesorteerd waarin de bezorger gaat lopen (nummers staan ook op je kast). Je trekt dus de post uit vakje 1, voegt dat samen met de 1e stapel uit het rode krat, doet er 2 elastieken om en legt de stapel in een tas. Zo ga je verder met het 2e vak (enzovoort). Verder krijg je ook ongeadresseerde post (reclame dus) maar daar hoef je niets meer mee te doen dan ze in de tas leggen. Vervelender is de geadresseerde reclame... Doorgaans heb je maar 2-3 straten per wijk om te bezorgen en die leer je heel snel kennen hoor! Sommige straten hebben trouwens wel degelijk de oneven en even nummers in 1 stapel (bijvoorbeeld omdat de straat rond loopt en gewoon oploopt per nummer). Bezorgers zijn doorgaans 3 uur bezig om de post te bezorgen. Je krijgt een kaart als bezorger welke straten voor jou zijn dus verdwalen is lastig. Er zijn collega's die na het voorbereiden nog een wijk gaan lopen; die gaan eigenlijk allemaal op de fiets. Grote wijken lopen ze met een wagentje.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:28

Oeh wauw bedankt voor de uitleg! Ik heb iig gereageerd op een vacature als postbezorger, miss dat ik ook voorbereider ga doen dan :j

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:44

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:19

Hmmm das wel wat te ver uit de richting helaas! Zit in het noorden namelijk.

Wel 2 brieven verstuurd zojuist. Wel leuke functies waarvan er 1 niks bij stond over ervaring. *duimt*

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:35

Hier vandaag alweer 3 afwijzingen, en weer 5 nieuwe brieven geschreven. Zo houd ik me wel bezig, zucht!

Patpen, ik ga jou nog extra werk bezorgen met die aantallen brieven die ik op de post doe! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:08

Winged, al enig idee wanneer je wat hoort?

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:20

Doe jij brieven echt met de post VeerenAshley, wat leuk!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:31

Geen idee, hoop deze week in ieder geval. Maargoed voorlopig blijf ik gewoon brieven rondsturen, zolang ik niks hoor heb ik geen werk.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:56

SaskiaB schreef:

Hoop het niet voor haar omdat deze uit ervaring vaak in de prullenbak belanden ;). Werkgevers vinden de mail veel fijner en overzichtelijker en zo kunnen zij gelijk iedereen wat terugsturen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:02

Paula1990 schreef:
SaskiaB schreef:

Hoop het niet voor haar omdat deze uit ervaring vaak in de prullenbak belanden ;). Werkgevers vinden de mail veel fijner en overzichtelijker en zo kunnen zij gelijk iedereen wat terugsturen.

en dat is zeker niet altijd waar.
Er zijn ook nog genoeg vacatures waar alleen een adres bij staat en geen e-mail adres.

En daarnaast, als er de keuze wordt geboden om het per post te doen of per e-mail dan lijkt het me stug dat alles via de post ongelezen weggeflikkert wordt.

Mijn ervaring is dat vaak de CV's + brief worden uitgeprint en overlegd, en adh daarvan een reactie wordt verstuurd. En ja, ook per post gestuurd heb ik via de mailreactie gekregen. Sollicitaties dienden per post verzonden te worden bij deze vacatures.

Of per mail solliciteren en per post reactie krijgen.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:04

Ik zeg dat dat het MIJN ervaring is bij verschillende werkgevers waar ik stage liep en heb gewerkt (op de HR afdeling)!
Als zij zat reacties hebben gehad dan kijken ze er vaak niet eens naar......... Kan je het niet mee eens zijn, prima, maar is mijn ervaring!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:05

maar als er reacties zat zijn, dan wordt er ook niet meer gekeken naar de sollicitaties die per e-mail binnen zijn gekomen ;) maakt wat dat betreft dus ook weinig uit!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:09

Voor de mensen in omgeving Sassenheim/Hillegom/Noordwijk heb ik nog een mooie vacature zien staan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:11

Paula1990, ik denk dat het sterk afhankelijk is van waar je solliciteert. Als een bedrijf digitaal gericht is zal de email wel worden geprefereerd, maar wanneer het om bijv. een overheidsbedrijf gaat zijn ze zelfs verplicht om sollicitaties per post mee te nemen in de procedure.

Overigens solliciteer ik zelf altijd via de email. In mijn sector kan je niet meer aankomen met een brief per post.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:11

Mri schreef:
maar als er reacties zat zijn, dan wordt er ook niet meer gekeken naar de sollicitaties die per e-mail binnen zijn gekomen ;) maakt wat dat betreft dus ook weinig uit!

Maar die krijgen wel een reactie terug per mail dat ze zijn afgewezen ;-). Voor brieven wordt de moeite niet genomen om te typen, te printen, in envelop te doen en op de post te doen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:12

Paula1990, nogmaals, ik kreeg juist van diverse bedrijven waar ik gesolliciteerd heb de afgelopen tijd een brief terug ook al stuurde ik ze zelf een email met mijn sollicitatie. Dus dat die moeite niet wordt genomen is dus dikke vette onzin.

Dat jij bij HR-afdelingen hebt gewerkt of stage hebt gelopen, betekent niet dat het er altijd zo aan toe gaat overal ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-03-12 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:12

Ffortuna schreef:
Paula1990, ik denk dat het sterk afhankelijk is van waar je solliciteert. Als een bedrijf digitaal gericht is zal de email wel worden geprefereerd, maar wanneer het om bijv. een overheidsbedrijf gaat zijn ze zelfs verplicht om sollicitaties per post mee te nemen in de procedure.

Overigens solliciteer ik zelf altijd via de email. In mijn sector kan je niet meer aankomen met een brief per post.

Heb je zeker ook gelijk in hoor! En betreft dat tweede, in vele sectoren zijn brieven met de post onwenselijk en niet van deze tijd.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:14

Ffortuna schreef:
Paula1990, nogmaals, ik kreeg juist van diverse bedrijven waar ik gesolliciteerd heb de afgelopen tijd een brief terug ook al stuurde ik ze zelf een email met mijn sollicitatie. Dus dat die moeite niet wordt genomen is dus dikke vette onzin.

Dat jij een beetje ervaring hebt op wat HR-afdelingen (als stage denk ik, gezien je leeftijd?) betekent dat niet dat het ´overal´ er zo aan toe gaat. ;)

Nee hoor, al 3 jaar volwaardig p&o'er/HR consultant en 1/2 jaar stagiaire geweest bij 2 verschillende bedrijven :).

Maar goed, laat maar ;).

Andere discussie: waarom zou je het überhaupt per post willen doen ? Immers meer ''moeite''.
Laatst bijgewerkt door Plaatje1990 op 21-03-12 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:14

Ah, okee, in je profiel staat dat je nog studeert, vandaar :)

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:16

Ffortuna schreef:
Ah, okee, in je profiel staat dat je nog studeert, vandaar :)

Klopt, in deeltijd tot WO niveau ;).

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:38

Paula1990 schreef:
Andere discussie: waarom zou je het überhaupt per post willen doen ? Immers meer ''moeite''.

In antwoord op je vraag: het gaat om open sollicitaties naar bedrijven die vaak alleen een algemeen email adres hebben, en vanwege hun karakter waarschijnlijk een papieren brief uitstekend weten te waarderen.

Ben wel met je eens dat het meer moeite is! :D