Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:26

Nou.... Ik heb net Trixie gebeld en wat blijkt... Die vrouw heeft nog rekeningen open staan bij Trixie, dus mijn bestelling is wel gedaan, maar wordt niet opgestuurd naar NL totdat de rekeningen zijn betaald. Ze kunnen haar ook niet bereiken en zitten eigenlijk een beetje met hetzelfde probleem!

Net is dat andere bedrijf langs geweest en die zeiden ook al dat er vorige week op de beursvloer veel werd gesproken over wat er nou precies aan de hand was en heel veel klanten hebben hun bestelling bij haar geannuleerd. Alleen die hadden nog niet betaald, dus dat ging veel makkelijker!

Hebben jullie enig idee wat voor stappen ik nu kan nemen? Ik wil namelijk graag mijn geld terug en wil dus eigenlijk druk erachter gaan zetten om het terug te krijgen, alleen hoe?!

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:52

Persoonlijk denk ik dat je eerst je klanten tevreden moet stellen, dus de bestelling bij een ander plaatsen. Daarna kun je aan de gang om je geld terug te vorderen, maar aangezien ze (zo te horen) randje faillisement zit óf heeeeeel erg laks is, zal daar nog enige tijd overheen gaan. Ik zou het dus los koppelen van elkaar. Die 200,- is jammer, maar nog wel overheen te komen, ik denk dat je blij moet zijn áls je het uiteindelijk terug krijgt.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:59

Het probleem is alleen dat ik niet kan bestellen, omdat ik nu gewoon geen geld heb om die bestelling nogmaals te doen. Alles wat ik met de webshop doe, gaat van mijn spaargeld, ik weiger een lening af te sluiten. Als een klant dus iets wil hebben wat speciaal voor hem of haar besteld moet worden, moet ik gelijk een bestelling doen van €350,- ex btw Ik kan dus niet alleen het artikel bestellen wat de klant wil hebben, helaas... Maar daardoor gaat mijn geld er soms ook hard doorheen. Dat is niet erg, want ik wil natuurlijk een hoop voor mijn klanten doen, maar dit soort tegenvallers kan ik dus niet zomaar even opvangen.

Tnxx trouwens voor je PB, zoiets wil ik inderdaad doen, in de hoop dat dat wat uithaalt...

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 10:16

Dit is zoooo k.u.t Joyce.
Helaas heeft Ka wel gelijk. In wat voor shït je ook terecht komt, jouw klanten moeten daar niets of zo min mogelijk van mee krijgen/weten.
Dat word dus een potje toveren, want je hebt een klant die je moet helpen. Laten wachten is not done.
Bedenk je wel dat als je deze klant telleur stelt, dat er ook meteen een negatieve mond tot mond reclame aan vast zit. Dat is iets wat je momenteel al helemaal niet kunt gebruiken.

Wil jouw vriend niet zo lief zijn om je even uit de brand te helpen hier?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:24

Nee, mijn vriend wil me absoluut niet financieel ondersteunen. Dat wil hij prive al niet en zakelijk al helemaaaaal niet.

Ik had een potje, maarja, toen kwam mijn webshop ineens bijna 4x zo duur uit door dat hele gedoe met die student. Potje leeg! En dan opeens krijg je een paar klanten die buiten de standaard collectie om spulletjes willen bestellen en je wilt geen nee verkopen, dus heb ik de bestellingen aangenomen. Dat was ook geen probleem, want ik moest toch al bestellen en door de klantenbestellingen zou mijn potje dan gelijk weer wat aangevuld zijn. Dus het had niet op een ongunstiger moment kunnen komen!

Overigens is het nog maar de vraag of ik die spullen die ik nu heb besteld, wel bij die ander kan bestellen. Op de beurs zeiden ze dat ze alles konden bestellen, maar net met die vertegenwoordiger bleek toch dat niet alles te bestellen was.... Dus wellicht kan ik straks niet eens het spul aan die klant leveren, hoe graag ik het ook zou willen.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:25

Echt een vervelende situatie Joyce, eerlijk gezegd zou ik t ook niet zo heel goed weten...

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:04

Kun je bij de bank niet een kredietje van bijv. € 500,= of € 1.000,= aanvragen, zakelijk of privé? Daarmee kun je bestellingen voorschieten. Dat kost je alleen maar een paar euro aan rente.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:07

Een zakelijke rekening waar je rood op kunt staan is in het begin wel zo handig , zonder dat had ik het ook niet kunnen doen. Ik mag 10.000 euro rood staan , heb ik ook wel nodig gehad in de eerste jaren want zadels dat loopt natuurlijk hard op :=

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 11:33

Wanneer heeft deze klant besteld? Wat is er toen verteld, wanneer ze de spullen kon verwachten?

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:33

Joyce, je kunt er ook voor kiezen om je klanten te laten weten dat het je op dit moment niet lukt om aan de spullen te komen en ze een gratis kleinigheidje aanbieden voor het wachten en de teleurstelling.
Wb je financiën is het heel onhandig dat je geen buffer hebt. Eerlijk gezegd denk ik ook dat je beter een krediet af kunt sluiten, als je het serieus bent met je shop dan haal je dat er wel weer uit.

Ik heb zelf ooit 3 maanden op een singel moeten wachten die ik persé wilde hebben, prima, maar bij die webshop bestel ik echt nooit meer wat. Ik heb er ik weet niet hoe vaak achteraan moeten bellen en hoewel de schuld niet bij hun lag (Kieffer levert heel slecht uit, dat hoorde ik van allerlei andere winkels ook), zeiden ze wel dat ze binnen 2 weken konden leveren. Dat hadden ze niet moeten doen. Ik word liever eerlijk behandeld dan aan het lijntje gehouden, en ik ga ervan uit dat dat voor alle klanten zo geldt.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:22

Met de klanten is het allemaal goed geregeld. Omdat ik al vaker moeizaam contact heb gehad met deze vrouw, heb ik al van tevoren tegen de klant gezegd dat het best een tijdje kon duren en dat ik ze overal van op de hoogte zou houden. Dat was prima, want ze had de spullen pas nodig rond de feestdagen. Ik heb haar van het weekend overigens ook al op de hoogte gesteld over dat het langer duurt dan gepland omdat er wat problemen zijn en dat ik haar op de hoogte hou zodra ik meer weet over de bestelling (ze wil de spullen nog steeds graag hebben).

De andere 3 klanten zijn allemaal vrienden van me, dus die zijn op de hoogte van elk klein detail, haha.

Wat betreft krediet, ik heb een gruwelijke hekel aan het lenen van geld en ik wil ook niet rood kunnen staan. Tuurlijk hoor je een buffer te hebben en die had ik dus ook (een flinke), maar die is op ivm de onvoorziene omstandigheden met het bouwen van de webshop. Ik heb helaas geen eindeloze buffer en ik weiger om dan maar te gaan lenen. Dat is misschien eigenwijs, maar het voelt voor mij niet goed. Wellicht als ik het allemaal even heb laten bezinken en ik alles precies heb uitgerekend, dat ik alsnog besluit om het te doen, maar ik ga geen ondoordachte stappen nemen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 12:43

Heb je al sint en kerst advertenties gemaakt Joyce?

Zonee, dan moet je even een paar artikelen uitkiezen, die leuk zijn om als cadeautje te krijgen, geven, of zelf te hebben en daar even een korting aan knopen.
Daarmee een hele leuke, zeer sterke en nieuwsgierig makende advertentie in elkaar zetten en deze neer planten op sites zoals marktlaats, marktplaza, kapaza, speurders, etc etc.
Daarnaast een mooie tekst+beeld advertentie maken voor hier op bokt en op andere paarden forums.

Sint en kerst gebruik je zoiezo elk jaar voor extra reclame/meer verkopen.
Ga daar even een paar uurtjes voor zitten en probeer zo toch weer even een paar spulletjes te verkopen, om jezelf wat uit de brand te helpen.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:45

Joyce, echt een %&(^* situatie waarin je nu beland bent. Ik heb je een PB gestuurd.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:06

Tnxx allemaal voor de lieve en behulpzame berichtjes via PB, jullie zijn allemaal schatten!!

Ik heb net met iemand van de KVK gesproken en die is bang dat ik mn geld niet meer terug zal zien. Hij raadde me aan om contact te zoeken met anderen gedupeerden en te kijken of we op een of andere manier toch aan geld of spullen kunnen komen. Toen ik daar de laatste keer was had ze nog een hele berg met spullen liggen, dan geeft ze me maar andere producten in ruil voor mn geld! Het lastige is alleen dat ze nergens op reageert, dus dat we ook niet naar een oplossing kunnen zoeken. Dat zei die man van de KVK ook, iemand die zich gewoon niet meer laat zien en niets meer van zich laat horen, daar kun je ook helemaal niets mee beginnen.

K heb net trouwens op een plan zitten broeden en heb 2 dingen bedacht om te kijken of ik mn geld terug kan krijgen... Nu maar hopen dat het werkt!

Wat betreft advertenties voor de kerst e.d. daar ben ik al wel mee bezig! Toevallig heb ik net wat flyers met kortingscoupons opgehangen bij wat supermarkten (je weet maar nooit wat het oplevert). Ik ga in december meewerken aan een prijsvraag, de hele maand december zal dan mijn logo en website vermeld worden op een van de grootste hondensites in Nederland en in ruil daarvoor verzorg ik een leuke prijs voor de winner. De perfecte maand natuurlijk voor zoiets en het kost me dus vrij weinig, alleen een artikel en de verzendkosten.

Verder ga ik proberen om deze week overal de koekjes met kortingscodes uit te delen (DA's, trimsalons, hondenclubs, etc.) en ik ben idd aan het kijken waar (op welke fora/sites) ik allemaal kan adverteren.

Gister heb ik m'n landingpage op Facebook aangemaakt, ik hoop dat dat mensen ook nieuwsgierig maakt en ik ben weer aan het bedenken wat voor grappige filmpjes ik nog meer kan maken voor de op de site. Ik heb nl een hoop leuke en enthousiaste reacties gehad op het filmpje van "achter de schermen" dus dat soort dingen spreken duidelijk aan!

Maarja, ik heb een hoop plannen en weinig energie (stomme overspannenheid) dus het gaat allemaal niet zo snel als ik normaal van mezelf gewend ben, haha.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:08

Wat geeft het nou om rood te kunnen staan ? Als je die paar 100 euro nu niet als buffer hebt , dan zit je toch al snel weer in de problemen lijkt mij...? Je gebruikt dat bedrijfskrediet alleen als je het even nodig hebt , je HOEFT het niet te gebruiken hè maar het is een mooie ontsnappingsroute als je even klem dreigt te raken. Je betaalt ook alleen voor de momenten dat je even rood staat dus het is echt iets dat je zelf in de hand hebt en met een beetje gezond verstand / als je een hekel hebt aan lenen gebruik je het dus maar kort ter overbrugging en sta je elke keer snel weer "zwart" nadat je het even nodig had :)

Ik ben ook geen "lener" maar een bedrijfskrediet zie ik hetzelfde als een hypotheek , daar zul je aan moeten geloven :P

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 15:33

Ik snap dat wel, ik ben ook van het princiepe wat ik niet heb geef ik ook niet uit, maar soms ontkom je daar gewoon niet aan.

Ik denk dat je 2 keuzes hebt.
Of je verteld de klant dat jouw leverancier van de aardbodem lijkt te zijn verdwenen, dat jij daar wel achteraan zit, maar dat je het vermoeden hebt dat de bestelde spullen niet op tijd zullen zijn en wellicht zelfs helemaal niet zullen aankomen. Je zegt dus netjes dat ze beter ergens anders haar spulletjes moet gaan kopen. (eerlijk zijn mag gewoon hoor!)
Of je gaat als de sodemieter adverteren om spullen verkocht te krijgen, zodat je geld maakt en leent dat ontbrekende deel bij, zodat je de bestelde artikelen nog bij een ander kunt gaan halen en deze klant nog ruim voor de feestdagen kunt leveren.

De eerste optie is de goedkoopste, maar of het de slimste is?
Je zult iig nu iets moeten aanpakken, want stiekem weet je ergens ook wel dat wachten op die vriendelijke juffrouw gewoon geen zin heeft.

Edit: zit me ineens af te vragen, heeft deze klant al betaald? Wat heb je met dat geld gedaan dan?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:16

Nee, de klant heeft niet betaald. Ik heb in het verleden al vaak gehad dat ik spullen voor mezelf bestelde en die bleken dan niet voorradig, maar daar kom je dus pas achter na ontvangst van je bestelling, want dat geven ze van tevoren niet door (niet alleen bij haar hoor, is blijkbaar normaal bij grotere bedrijven). Daarom laat ik mijn klanten pas betalen op het moment dat ik de spullen zelf in huis heb. Ik heb geen zin in het heen en weer storten van geld. Ondanks dat ik van tevoren informeer of alles op voorraad is, hou ik graag een slag om de arm en dat wordt ook tegen de klant gezegd.

De klant die ik op dit moment heb, weet overigens al dat er problemen zijn en dat dit met de leverancier te maken heeft. Gelukkig heeft ze zelf ook een webshop en toevallig op dit moment ook problemen met diverse leveranciers, dus ze zit min of meer in hetzelfde schuitje, waardoor er van haar kant veel begrip is voor de situatie.

Ik heb het er net trouwens even met mn vriend over gehad, ik zat natuurlijk weer te stressen als een malle en laat ik nou niet mogen stressen ;) Hij had nog ergens een potje waar ik eventueel wat van zou mogen lenen, dus als de producten van mijn bestelling geleverd kunnen worden via dat andere bedrijf, gaat daar zsm een order naartoe. Dan zou ik de producten volgende week in huis hebben.

Die "nare vrouw" heb ik overigens een mail gestuurd, even in het kort: dat ik zeer teleurgesteld ben dat ze wel actief is op Twitter, maar weigert om mijn mails te beantwoorden. Dat ik contact heb gehad met Trixie en dat daaruit is gebleken dat de bestelling voorlopig niet verzonden zal worden. Dat ze dus niet aan de afgesproken levertermijn kan voldoen, ik daarom de overeenkomst ontbind en dat mijn aanbetaling binnen 7 dagen terug moet worden gestort.

Er gaat ook nog een brief (aangetekend) op de post, dan heb ik dat in elk geval netjes afgehandeld en als er niet gereageerd wordt (wat ik verwacht) treed mijn plan in werking ;)

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:26

joyce2 schreef:
De klant die ik op dit moment heb, weet overigens al dat er problemen zijn en dat dit met de leverancier te maken heeft. Gelukkig heeft ze zelf ook een webshop en toevallig op dit moment ook problemen met diverse leveranciers, dus ze zit min of meer in hetzelfde schuitje, waardoor er van haar kant veel begrip is voor de situatie.

Daar heb je nu heel veel mazzel mee.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:33

Heb je al op dat forum gevraagd wat je het beste kunt doen nu? Lijkt me namelijk erg verstandig dat je goede adviezen krijgt hierbij want dit is geen makkelijk af te handelen iets.
Heb je dat nog niet gedaan, ga dat nu meteen dan nog even doen!

Wat fijn dat je ondertussen wel vast kunt gaan kijken of een ander dezelfde spullen zou kunnen leveren. Dan kan alles in ieder geval wel door gaan ondertussen, want idd dat gestress allemaal.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:43

Ik heb al advies gehad van de juridisch adviseur van de KVK, hij heeft verteld dat dit een van de meest lastige situaties is waar je maar in kan zitten en dat ik gewoon met mn rug tegen de muur sta nu. Ik ga het ook nog even voorleggen op HigerLevel, maar iemand die van beroep dagelijks met wet & regelgeving bezig is, zal ongetwijfeld goed advies hebben gegeven en ik heb nu naar dat advies gehandeld.

Het enige wat ik nu kan doen is samenwerken met eventuele andere gedupeerden, om te kijken of we met z'n allen misschien iets kunnen doen om ons geld terug te krijgen. En natuurlijk de ingebrekestelling verstuurd, al zal ze daar waarschijnlijk niets mee doen, maar het gaat om het idee.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 19:02

Dat is ook zo Joyce, maar vervolgens moet je het nu alleen doen, terwijl je op dat forum wat steun kunt vinden, wat tips voor in de brief bv etc. Hetzelfdde als hier in dit forum. Dat is juist toch erg fijn?
Ik zou het proberen, je weet nooit.

Ik weet dat het erg veel energie kost en dat het moeilijk is je hoofd er goed bij te houden, maar echt, zet je er even voor in hoor, want die troela mag hier niet zomaar mee weg komen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:12

Ze gaat er ook zeker niet mee weg komen, althans, niet zonder slag of stoot ;) Ik zal je wel even pb'en!

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:23

Hoi, al een tijdje niets gepost vanwege drukte maar ik lees nog steeds wel mee.

Een zeer vervelende situatie Joyce, heb je wel een rechtsbijstandverzekering?

Ik zou eigenlijk iedereen dit willen aanraden. De kosten vallen reuze mee, vooral als eenmanszaak, geen personeel etc en het kan ontzettend handig zijn om te hebben. Voor een lage extra bijdrage ben je ook meteen prive gedekt op de zakelijke polis. Zelf zitten wij bij de DAS.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:50

Gatverdamme Joyce, wat een *** situatie :( Onbegrijpelijk dat sommige mensen zich kennelijk zo in de nesten werken maar ook nog eens andere mensen meeslepen.

Kun je geen aangifte van diefstal doen? Of iets dergelijks? Ik begrijp niet hoe de KVK kan zeggen dat je niets kunt doen, ze heeft je toch potverd*mme gewoon opgelicht. Kom je daar dan zo makkelijk mee weg? Geen wonder dan dat er zo veel van dat soort minkukels rondlopen als het zo makkelijk wordt gemaakt.
Belachelijk, jij moet de helft vooraf overmaken omdat ze je niet vertrouwd en vervolgens blijkt ze zelf de oplichter te zijn... :(

Wel top van je vriend dat hij je niet laat zitten. Op zich wel een gezonde instelling dat jullie buiten elkaars zaken blijven maar op zo'n moment is het toch wel fijn om even een (financieel) steuntje in de rug te hebben.

Ik begrijp niet wat dat is met leveranciers... is dat iets van de laatste tijd?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:46

Joyce, ik heb net ook beide vaste nummers nog eens geprobeerd, maar ze zijn inderdaad niet in gebruik... Kun je niet eens proberen om contact op te nemen met die kynologenclub? Misschien weten zij wat er aan de hand is?