Eigen bedrijf, wie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 10:02

Ook daarin ben ik het weer met je eens dat je eerst zult moeten investeren om een kwalitatief goede onderneming op te kunnen zetten. (zelf hoef ik geen folder/flyver/briefpapier te hebben op dit moment, dus speelt dit ook minder voor mij op dit moment). Visitekaartje kan ik zelf wel ontwerpen en desnoods pak ik een 'bestaand motief' en de website wil ik vooral simpel houden in het begin.

Een ondernemingsplan schrijven vind ik zelf ook altijd heel belangrijk, dat heb ik nopje ook per PB aangegeven en dat het daarbij ook belangrijk is om een financieel plaatje te maken, zo kun je al veel dingen bepalen.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:04

Dat wordt dus op zoek naar een lokatie! ;) haha

Ja een ondernemingsplan heeft mij ook heel veel inzicht gegeven..
Het is even doorbijten.. Want echt leuk werk is het natuurlijk niet.. Maar je denkt wel overal goed over na.

Donja

Re: Eigen bedrijf, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:09

Hoi allemaal :D
Ik ben sinds dit jaar ook een "jonge" ondernemer ;)

Mijn vriend en ik zijn dit jaar begonnen met een dierenpension. Nu is het echt hoogseizoen voor ons (vakantieperiode), druk maar erg leuk. Naast het pension hebben we ook een hondenzwembad en komt er na de zomer ook een hondenschool bij.
Laatst hebben we in de Leeuwarder Courant gestaan, ivm artikelen over zomerberoepen. Is een erg leuk stukje geworden.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 10:10

Vind je van niet? Ik vond het juist erg leuk om een ondernemingsplan te schrijven, juist omdat je daardoor zo'n goed inzicht krijg in jezelf, je bedrijfsconcept en alles daaromheen! Ik werd daardoor nog enthousiaster om van start te gaan, want telkens als ik stukken doorlas zag ik weer de mogelijkheden die hieruit voortvloeiden.

Het is ook een stukje wat ik aanbied vanuit mijn bedrijf om jonge ondernemers/starters te helpen met het schrijven van hun ondernemingsplan. Ik heb er nu enkele geschreven en deze werden allemaal goed ontvangen.

@Donja, leuk nog iemand met een dierenpension, er is hier nog iemand met iets soortgelijks. Jullie zijn het wel groot aan het opzetten, erg leuk zeg, spannend! Wat betreft de krant, daar ga ik na augustus ook werk van maken. (niet eerder ivm bouwvak e.d. dan heb ik daar te weinig profijt van)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:11

nee, wat betreft reclame voor het pension was de krant nu ook niet nodig (aangezien we de vakantie vol zitten), maar voor het zwembad kwam het heel mooi uit, aangezien die net de week ervoor klaar was :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:14

Goed bekeken zo'n artikel in de krant! +:)+

Jaggie, pak je dan in zo'n ondernemingsplan ook de achtergrondonderzoeken mee? Ik vind het zelf érg moeilijk om mijn afzetmarkt in te schatten.

engel3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:19

jaggie schreef:
Vind je van niet? Ik vond het juist erg leuk om een ondernemingsplan te schrijven, juist omdat je daardoor zo'n goed inzicht krijg in jezelf, je bedrijfsconcept en alles daaromheen! Ik werd daardoor nog enthousiaster om van start te gaan, want telkens als ik stukken doorlas zag ik weer de mogelijkheden die hieruit voortvloeiden.

Het is ook een stukje wat ik aanbied vanuit mijn bedrijf om jonge ondernemers/starters te helpen met het schrijven van hun ondernemingsplan. Ik heb er nu enkele geschreven en deze werden allemaal goed ontvangen.

@Donja, leuk nog iemand met een dierenpension, er is hier nog iemand met iets soortgelijks. Jullie zijn het wel groot aan het opzetten, erg leuk zeg, spannend! Wat betreft de krant, daar ga ik na augustus ook werk van maken. (niet eerder ivm bouwvak e.d. dan heb ik daar te weinig profijt van)

het schrijven van het ondernemingsplan is wel goed om te doen, je krijgt inzicht in wat je wilt e.d.
maar als je dan iemand 'professioneel' er bij wilt halen om het echt goed in elkaar te zetten dan is het financieel voor mij niet te doen, dus kom ik niet verder!!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:22

Allereerst, wat een ontzettend leuk topic!
Heel handig om hier als bestaande/beginnende ondernemers tips en informatie uit te wisselen!
Ik wil me hier ook even melden. Mijn vriend heeft samen met zijn ouders een melkveebedrijf, die hij gaat overnemen.
Ik bak taarten op bestelling en heb laatst mn eerste workshop gegeven.
Ik ben nog niet officieel begonnen, het is nu nog meer hobby, ik lever ongeveer 2 taarten per maand.
Maar ik zit er wel over te denken om dit uit te gaan breiden, met meer workshops en ook kinderfeestjes en dergelijke.
Maar eerst maar eens een ondernemingsplan gaan schrijven, want dat is echt onmisbaar!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 10:43

@Chubby, ja ik neem ook de commerciële analyse (dwz marktanalyse, klantenanalyse, concurrentieanalyse etc.) mee, afhankelijk van het bedrijf hoever je daarin gaat natuurlijk. Het is niet altijd makkelijk om je afzetmarkt te bepalen, maar door goed te kijken naar je concurrentie, jouw eigen toegevoegde waarde en evt. een enquête of iets dergelijks op te zetten kom je al een heel eind.

@Nopje, dat ligt eraan wie je het vraagt om je te ondersteunen bij het ondernemingsplan, ga jij een onbekend en heel ervaren persoon vragen, dan zal het idd best duur worden. Ga jij een bekende of een starter vragen, zal het plaatje er zeker anders uitzien.

@meikemarieke, leuk om jou hier ook te zien! Een melkveebedrijf lijkt me wel heel hard werken, gaan jullie uiteindelijk ook nog iets met agrotoerisme doen? (*plop* schiet me zo even een concept mb.t. agrotoerisme binnen, hihi) Leuke taartenhobby heb je, vind het altijd knap dat mensen dat kunnen, daar heb ik echt het geduld niet voor.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:48

Ik vind een ondernemersplan schrijven anders toch niet zo gemakkelijk hoor.
Je idee op papier zetten is het probleem nog niet, maar alles erom heen kan een erg grote puzzel zijn soms.
Inzicht op de concurrenten, cijfertjes, eurootjes, dat soort dingen.

Mist jij bent ook ooit makelaar geweest he?
Hoe heb jij het indelen van je eigen uren ervaren? Is er veel flexibiliteit, of is het haast onmogelijk om af te wisselen?

Nopje ik denk dat je een bepaald soort mens aan trekt, maar daardoor dus ook zelf uit moet blinken in wat je doet, anders is het moeilijk klanten te krijgen, maar al helemaal om ze te houden.
Adverteren hoeft niet duur te zijn. Denk aan een klein kaartje op het advertentiebord in de supermarkten, een advertentie op marktplaats, een A4tje uitprinten en in brievenbussen stoppen, standje op kleine wedstrijdjes, enz enz. Met een beetje fantasie kun je naast "grotere" adverteer punten, ook goedkope of zelfs kosteloze adverteer punten uit zetten.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:51

jaggie schreef:

Ik vond het wel leuk om te doen hoor! Maar ik weet uit mijn omgeving dat mensen niet staan te springen om zo'n plan te maken.. En veel willen al echt van start met leukere dingen die komen kijken bij een onderneming.
En voor sommige mensen is het inderdaad niet heel makkelijk. Zeker niet als je nog nooit zo'n plan hebt ingezien.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:31

een ondernemingsplan schrijven is niet zozeer moeilijk, maar vergt wel veel tijd.
Gelukkig heb ik voor mn opleiding al aardig wat van die dingen moeten schrijven, scheelt weer!

Agrotoerisme zijn we voorlopig nog niks mee van plan nee, wie weet in de toekomst ;)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:42

Nog even snel over de zelf gemaakte folder, dit kan bets wel professioneel hoor! Ligt eraan hoe je hem opmaakt! En wat voor kwaliteit printer etc. Plaatjes invoegen enzo. Zou niet weten waarom dit niet professioneel zou zijn. Alleen even typen kan iedereen, maar als je er even voor gaat zitten kan het heel mooi worden!

Nopje: Heb je een folder liggen? Pb dan even. Misschien kun je hem mailen, print ik m uit en hang m op bij onze pensionstal.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:45

Een ondernemingsplan schrijven kan best makkelijk zijn, mits je goed weet waar je heen wilt met je onderneming.
J emoet je vantevoren dus goed bedenken wat je precies wilt gaan bereiken en hoe ...

Ik ben nu bezig met een marketingplan voor mijn administratiekantoortje ... staat allemaal nog in de kinderschoenen maar heb goede vooruitzichten!

@ Jaggie, zooo jij bent goed bezig zeg ;)

engel3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:07

Vulina schreef:
Nog even snel over de zelf gemaakte folder, dit kan bets wel professioneel hoor! Ligt eraan hoe je hem opmaakt! En wat voor kwaliteit printer etc. Plaatjes invoegen enzo. Zou niet weten waarom dit niet professioneel zou zijn. Alleen even typen kan iedereen, maar als je er even voor gaat zitten kan het heel mooi worden!

Nopje: Heb je een folder liggen? Pb dan even. Misschien kun je hem mailen, print ik m uit en hang m op bij onze pensionstal.

ik heb wel een folder,maar staat in een programma die niet door anderen overgenomen wordt, moet het in word zetten

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:46

Vulina schreef:

Daar gaat het al mis.. Printer en plaatjes...
Voor mij geld: drukwerk en goede fotografie.
Alleen even typen kan iedereen.. Ook dat is absoluuuut niet waar..
De juiste doelgroep benadering, de juiste tone of voice.. Allemaal punten waar je rekening mee moet houden..

Dat is dus het punt.. ;) Die professionele uitstraling behaal je niet zelf..
Als ik zoiets uitgeprint in een manege zie hangen neem ik dat gewoonweg niet serieus..

Het is zooooo belangrijk..
Maar kep er nu wel genoeg over gezegd ;) haha.. Ieder moet natuurlijk zelf weten wat die doet.. ;)
En het hoeft echt niet duur te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:23

hier ook mensen die zelfstandige zijn in de zorg/welzijnssector?
Mij lijkt dat wel wat, zzp of pgb gebied.
dus begeleiding bieden,misschien wat activiteitenbegeleiding of ter zijner tijd combineren met coaching,of juist organiseren van kinderfeestjes ofzo.....

(maar ik durf niet)

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:49

Oh ja en voor de gene die niet weten waar ze goedkoop flyers, posters, visitekaartjes etc. weten te drukken..

Dit is echt een super website! En heeel goedkoop!!
http://www.flyerzone.nl/

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:54

Thanks Julien, dat is een handige site inderdaad!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:29

Sluit me idd volledig aan bij Julien. Onderschat die waarde absoluut niet.

Ivm leen-pc typ ik vanaaf weer bij, dan doet lappie het weer ;)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:40

Hier nog 1 :) Ik heb sinds oktober mijn eigen 'bedrijfje'. Ik geef les en train paarden en dat gaat lekker. :) Ik moet nog even visitekaartjes regelen. Website is er al :) Reclame hoef ik verder niet te maken, ik doe het naast een fulltime baan en heb het druk zat :D

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:58

Weten jullie iemand op bokt die promotiekleding drukt? Ik wil het graag "bekend" uitbesteden ipv de grotere jongens die vaak veel duurder zijn in kleine aantallen.

hitmanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:59

Interessant topic! Nog niet alles gelezen, maar graag meld ik mij aan. Ik heb nog niet mijn eigen bedrijf, maar het is de bedoeling dat ik het bedrijf van mijn ouders in de toekomst ga overnemen. Op het moment bestaat dit uit een melkveehouderij (60 koeien) en een pensionstalling voor paarden (36 boxen). In mijn vrije tijd ben ik dus op de boerderij te vinden... Volgende stap zal een maatschap met mijn vader worden :) Voor onze pensionstalling is een website in de lucht: http://www.hitmanhoeve.nl Daarnaast natuurlijk zoveel mogelijk adverteren :D

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:00

Ja, promotiekleding wil ik nog wel, een paar mooie jassen oid met drukwerk erop. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer en ik weet ook niet wat voor kwaliteit we het dan over hebben.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:00

Heb het één en ander laten drukken bij screenpromotions, zit in naaldwijk maar ik neem aan dat het ook wel via de mail evt zou kunnen