Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:34

Pfffff. vandaag eerste serieuze uitlijnpoging gedaan met mijn banaan... vermoed dat het nog heel wat gaat worden straks met die cursus, ze is peu neurotisch in onze eigen bak, dus laat staan straks in een vreemde bak, vreemde omgeving... Is er een cursus ZEN voor knollen ergens???? }> :P

Shadow0

Re: Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:05

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:14

Moet bij die titel meteen aan Zen and the art of motorcycle maintenance denken, heb dat ooit in een grijs verleden gelezen voor de engelse boekenlijst :+

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:46

Schiet mij maar lek... ging vanmorgen naar paard, met best wel frisse tegenzin gezien het rijden gisteren, dus we gaan de bak in met idee alleen maar losstappen voor de spiertjes. Ze gaat één keer echt heeeeel erg stilstaan en bang zijn voor de Enge hoek, ik laat haar (zoals we al vaker gedaan hebben) weer gewoon gaan, los teugeltje, beetje krabbelen in haar hals dat het goed is, en... denk je? Paard besluit ineens dat Enge hoek niet eng is en loopt dorie gewoon normaal de rest van de tijd!! Ik was zooooo trots op haar, dat ze zelfs een stukkie galop mocht van me. Lees: plat door de bocht wegens gebrek aan balans, maar ze vindt galop zo leuk dat ze soms mag als beloning.

Dus ben benieuwd dindsdag of woensdag als ik er weer op ga hoe ze dan is...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:48

Shadow, thanks! Dat overzicht is idd wel handig, ik moet alleen Tao van Equus herlezen en ik vermoed dat ik daar ook weer heeel erg veel uit ga halen... was de vorige keer ook al zo'n eyeopener..

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:04

Typisch hé Breghje. Ik snap er soms ook niks van hoor, waarom het de ene keer zo goed gaat en de andere keer niet. Maar wel fijn dat het vanochtend zo lekker ging!

Ik wil Tao of Equus ook weer herlezen, vond het zo interessant en ik ben nu weer 1,5 jaar verder, dus ik denk dat ik er weer hele andere dingen uit kan halen nu.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:12

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:25

Dat zijn echt van die boeken die je gewoon eens in de zoveel tijd weer moet herlezen, dan kom je weer hele andere dingen tegen die op dat moment aansluiten bij je beleving.
Paardentaal (van Henry Blake) is voor mij bv lange tijd zo'n boek geweest. (Ik denk dat ik het nu niet meer snel ga herlezen, oa omdat ik het grotendeels uit mijn hoofd ken :P)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:53

Breghje, ik zou wel willen maar heb niet zoveel met één methode gedaan.

Shadow, die heb ik dus nog nooit gelezen, erg hé? Meerdere keren ingekeken, maar het lijkt me zo'n taaie kost, of valt dat wel mee?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:01

Ik las het graag, veel anecdotes, nuchtere kijk, best makkelijk geschreven. 'Denken met paarden' vond ik wat toegankelijker dan dan 'Praten met paarden'.

Maar, ik denk wel dat als je al jarenlang op Bokt meeleest, de meeste dingen niet meer nieuw zijn.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:08

Veel van zijn inzichten zijn natuurlijk ook weer verwerkt in nieuwere methodes, kan ik me zo indenken.

Toch wel een boek om eens in de gaten te houden. De bieb heeft het jammer genoeg niet, maar als ik het eens ergens tegenkom en het is niet te duur, neem ik het mee.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:18

Paardentaal heeft iemand op bokt nu te koop dacht ik, zal ik eens zoeken voor je?

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:39

Ik zag hem pas wel in een advertentie staan, maar toen was hij al verkocht.
Ik heb zelf even gezocht en zie hem in een topic staan, ga diegene even pben. Bedankt voor de tip! :)

edit: Bij nader inzien toch maar niet. Ik realiseer me ineens dat dit natuurljik een Engelse schrijver is, en dan lees ik liever in het Engels. :z
En toen zag ik het licht, want thebookdepository.co.uk heeft ze nog voor een leuke prijsje (nog geen tientje per stuk) te koop.

Is 'Thinking with Horses' ook los te lezen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:12

Ja :j Er staan wel een paar verwijzingen in, dus je wordt vanzelf nieuwsgierig, maar het is absoluut los te lezen - in mijn bundel staat 'denken met paarden' voor 'praten met paarden' - dus niet chronologisch.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:54

Zen en de kunst van het paardrijden van Ingrid Soren heb ik volgens mij zowel in het nederlands als in het engels. Dus als ik daar iemand blij mee kan maken? De Engelse versie wil ik wel kwijt.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:04

Wat is je vraagprijs daarvoor? En is het een beetje een leuk boek?

Shadow, dan ga ik die denk ik maar bestellen. Ik heb pas ook een boek van Mark Rashid besteld, en eentje van Chris Irwin (Dancing with your Dark Horse), ik hoop dat ik ze snel binnenkrijg! The Book Depository is goedkoop, maar wel traag met verzenden.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:57

Ik zal eerst eens kijken of ik hem kan vinden. Hij is niet in geweldige staat, ik heb hem meerdere keren gelezen.
Als ik hem vind, neem ik hem wel mee naar de workshop van Alona, kan je hem zien en dan beslissen. Prijs komen we wel uit denk ik.

Shadow0 schreef:
Ik wilde het toch even onder de aandacht brengen: er is een boek uit met een overzicht van therapie met paarden in Nederland:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

Ik wil deze gaan bestellen, lijkt me interessant.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:02

Dat ziet er wel uit als een interessant boek :j

Ik ben nu aan het lezen in Paarden Spreken van Margrit Coates. Ik vind het tot nu toe een beetje hoogzweverig en er staan een aantal dingen in waar ik me totaal niet in kan vinden, maar sommige stukken spreken me dan weer wel aan. Ik haal er wel uit wat ik gebruiken kan en de rest vergeet ik weer :+

En: ik heb een paardje gevonden *\o/* Notabene op nog geen 5 minuten fietsen van huis. Een 6-jarige dravermerrie van 1.55 waar nu niets mee gedaan wordt. Ik heb echt heel veel reacties gekregen op mijn advertentie op Kapaza, ben er nog verbaasd van :=

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:14

Justy, wat super voor je! Leuk, kan je misschien nog een beetje naar eigen hand zetten..Tof! Ik heb wel wat met dravers, ze zijn vaak lekker sensitief, vlot, en toch braaf.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:33

reiziger schreef:
Ik zal eerst eens kijken of ik hem kan vinden. Hij is niet in geweldige staat, ik heb hem meerdere keren gelezen.
Als ik hem vind, neem ik hem wel mee naar de workshop van Alona, kan je hem zien en dan beslissen. Prijs komen we wel uit denk ik.

Oh, fijn als je dat wilt doen!
De staat maakt niet zoveel uit hoor, ik heb graag mooie boeken in de kast staan maar koop ook rustig stukgelezen tweedehands exemplaren. Sommige boeken zien er nadat ik ze gelezen heb ook niet meer piekfijn uit. O:)

Justy,ik heb van haar 'Connecting with Horses' gelezen, en ik weet niet zo goed wat ik ervan vind. Wel mooi om te lezen, maar beetje weinig concreet, en een hoop gezeur over werken in de roundpen waar ik echt niks mee kon - niet dat ik in een roundpen werk, maar als je haar mocht geloven was het welhaast dierenmishandeling en dat vind ik toch ook wat overdreven. Ook van die slappe argumenten waar je zo doorheen prikte, beetje jammer vond ik dat.

Wat leuk dat je een paardje gevonden hebt, en ook fijn dat je zoveel reacties kreeg! Toch fijn om een paardje te kunnen kiezen waar je een klik mee hebt. Deze klinkt leuk, en lekker dichtbij zeg! Gefeliciteerd. :)

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:24

Thanks :) Veel dichterbij huis kan idd niet, het is nog geen kilometer denk ik. Volgende week gaan we beginnen, ik ga eerst nog een weekje op bezoek bij mijn vader. Ze heet trouwens Jade (op zijn Frans, Zjaad) :D

Ik heb trouwens voor mijn verjaardag de archetypekaarten van Linda Kohanov gekregen *\o/* Ze zijn echt prachtig! En heel bruikbaar denk ik :j

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:54

Mooi cadeautje, Justy. Ik heb ze ook en vind ze echt prachtig! Wel vind ik ze moeilijker in combinatie te leggen dat mijn andere decks, maar ik vind ze wel heel fijn om er losse kaarten uit te halen.

Ik zit erover te denken om deze zomer ergens een weekje te gaan doen, ik heb gezien dat veel mensen zomerweken aanbieden. Alleen is niet alles geschikt; de zomerweek van Alona valt af omdat er een eigen paard mee moet, die van Akasha Rijkunst omdat die overlapt met Castlefest en het is een goeie traditie dat ik daar met vrienden één of twee dagen heen ga.

Spirithorses zou kunnen, maar daar moet je zelf overnachting regelen en dat heb ik er liever bij in, Terra Natura is ook een optie maar wel erg ver weg en ook best wel prijzig vind ik.

Hebben jullie verder nog aanraders? Liefst niet helemaal in Groningen of Friesland... Eigen paard mee is geen optie, en ik vind het het fijnst als er ook overnachting bij is inbegrepen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:38

Justy gefeliciteerd met je paardje!! Heerlijk zeg, kan je weer lekker aan de knutsel.

Ik heb de kaarten van Kohanov al wel eens vastgehad, maar verder nog niets mee gedaan. Dat geld he, dat groeit maar niet wanneer ik het wil...

Nimue, Castlefest is gaaf!!! Ben er een paar jaar geleden naartoe geweest, vorig jaar is niet gelukt maar misschien dit jaar weer wel.

Ik weet niet waar in Belgie ongeveer Spirithorses zit, maar ik woon relatief vlakbij de grens dus als je zonder paard een cursus doet zou je bij mij kunnen overnachten als je interesse hebt en wij in die periode uiteraard thuis zijn.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:03

Jij woont niet zover bij mij vandaan volgens mij, je ging toch te paard naar Alona? Ik woon daar een half uurtje vandaan. Spirithorses zit onder Limburg, dus net de andere kant op, maar wel heel lief dat je het aanbiedt. :)

Castlefest is zeker gaaf! Ik ga bijna elk jaar, ik houd er ook wel rekening mee bij mijn vakantie-planning. Niet dat het echt heilig is, maar ik vind het gewoon heel leuk en ga dus ook niet dan een cursus doen. Het overlapt ook echt alle dagen, dat vind ik wel jammer, maar in september/oktober wordt die cursus ook weer in twee weekenden aangeboden, dus dat houd ik ook in gedachten.

Die kaarten zijn mooi, ik gebruik ze niet heel vaak maar heb wel heel het boekje van begin tot einde doorgelezen. Ik vind het een hele mooie aanvulling op haar andere boeken, en ook gewoon echt mooie afbeeldingen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:11

Ik ga idd te paard naar Alona, maar ik woon een half uur rijden van mijn paard af. :D

Jammer dat het net de andere kant op is idd, anders had je mooi die cursus kunnen doen.

Voorlopig even geen nieuwe aanschaffen meer voor mij, pas op de plaats en eerst de CR clinic afwachten. :D