Examenstress Belgische bokkers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Re: Examenstress Belgische bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 17:07

Ik leer gewoon zoals ik voor schriftelijk leer.
Oftewel heb ik puur geluk oftewel is mijn methode goed :P

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:15

Het wordt eigenlijk gewoon anders ondervraagd, en je moet daar inderdaad wat geluk mee hebben. Veel hangt af van je voorbereidingstijd en van het humeur van die prof. Is die goed gezind en heeft die niet te veel zin in bijvragen, dan heb je geluk, heeft die eens goesting om veel mensen er niet door te laten en begint hij bij rotte bijvragen te stellen en je in een hoek te duwen, dan heb je pech :P

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:19

Dat gevoel had ik ook jah ;)
Ik ken het geheel, en ook wel de verbanden..
Maar t is zo typisch, als ik het lees zeg ik ahja, logisch, maar als ik het zelf moet opsommen...

T is dan ook nog eens groepsdynamica, dus allemaal verschillende leiderschapsstijlen en fases in groepsvorming die op alle mogelijke manieren verbonden zijn en op elkaar lijken..
Verwarrend :S

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:23

Een blad pakken en opschrijven wat het verschil is en dat vanbuiten leren en eens voor jezelf uitleggen. Ik had deze periode zo ook een examen waarbij ik allerhande verschillende schuldeisers had die wel op het vermogen van de ene echtgenoot konden beslag leggen, maar niet op de andere en dan soms op hun gemeenschappelijk vermogen en dan weer niet. Ik word daar horendol van, maar als je dat in een schema giet zie je plots vaak de logica. Of niet de logica, maar dan weet je in elk geval het ene uit het andere te houden. Desnoods schrijf je dat schema ook morgen heel snel op voor je examen begint op een kladblad (wanneer je alles al hebt gekregen :P ), dan kan je niet in de war raken en pas je dat gewoon toe als je aan die vraag komt.

Ja, dat opsommen, dat is k*k, maar dat is vanbuiten leren. Hatelijk :+

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:36

Mondeling is idd anders.

Vroeger (in Antwerpen) waren praktisch alle examens mondeling, willen of niet. Je gaat idd met knikkende knieën naar de prof maar na verloop van tijd heb je die zenuwen meer onder controle en ik kon uiteindelijk toch vrij goed mijn uitleg doen (vooral als ik het antwoord eigenlijk niet wist :P ).
Met mondeling kan je enorm veel geluk hebben, sommige proffen slepen je er echt door (als ze in een goede bui zijn). Had zo eens een examen, werd door 3 proffen gegeven (waaronder 1 duitse die je amper verstond) en je moest bij alle 3 mondeling gaan, dat examen duurde een hele dag dus was echt slopend. Kom ik bij duitse prof en begin mijn uitleg te doen, prof verstaat mij niet en zegt 'dus eigenlijk bedoel je....' en ze zei gewoon het antwoord voor wat ik dan netjes nazegde, was erdoor voor die vraag (en mijn eigen eerste uitleg was dus eigenlijk fout :o ). Kom ik bij prof 2 en ook daar ging mijn vraag niet goed, ook daar kauwde de prof het antwoord half voor. Proffen waren blijkbaar heel goed gezind die dag en ik heb met dat examen ongelooflijk veel geluk gehad, maar zo'n chancekes kom je ook maar 1 keer tegen.
Mondeling kan echter ook heel pijnlijk worden als je daar met een leeg hoofd en de mond vol tanden zit.

In Gent zijn de examens dan niet verplicht mondeling en ben het mondeling gaan helemaal verleerd, zit ik daar een onsamenhangend verhaal te ratelen of weet ik het antwoord maar durf ik het niet te zeggen, uitermate irritant.
Het examen van maandag is nog eens verplicht mondeling. Dus heb nu lichtjes stress, al komt dat ook meer doordat je zo ongelooflijk veel moet kennen voor dit examen en je niet echt een houvast hebt over hoe te leren.
Mijn plan is dus om vandaag en morgen die cursus af te werken en dan te beginnen met lijstjes en schema's te fabriceren over mogelijke medische problemen (met dus alle mogelijke oorzaken, diagnoses, behandelingen etc en ja daar mag ik minstens 6 klasseurs voor doornemen). Scheelt wel dat het een interessant vak is en dus vrij vlot leert.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:47

Ik heb eens een prof gehad uit Nederland (blijkbaar bestaat er ook een Erasmus voor proffen) en die had vier vragen die hij de hele tijd stelde. In eerste zit had ik dat nog niet door en was ik gebuisd met een 9 :+ en in tweede zit was die zo stom om krak dezelfde vraag te stellen. En dan vroeg die heel vrolijk "ja, en hoe heette die man" (doelde op Erasmus) "het begint met een E"

Ja nou ja :+

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 18:54

Ik heb er zo'n handje van.
Ik had vorig jaar uitzonderlijk mondeling esthetica.
Geeft ze me de vragen én gaat ze weg :oo
Laat ze me dus zitten met mijn map naast me.
Ben wel braaf gebleven :P

Vandaag ook bij engels, moest een woordje hebben en dus in een zin plaatsen. Zegt hij opeens de zin met het woord ertussen :+ 'Very good' :D

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:29

reininglover schreef:
OP: bij mij zijn mondelinge examens op goed geluk :D
Ik leer alles (of sommige delen lezen, ligt eraan hoeveel zin ik heb) en hoop dan maar dat ik een vraag krijg die ik goed ken .

verkeerde naam genomen of waarop is dit een reactie dat ik heb gezegd??
ik heb beide vakken al een eerste keer grondig doorgenomen ... ben echt goed bezig vandaag!!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:33

Armaris schreef:
Ik heb er zo'n handje van.
Ik had vorig jaar uitzonderlijk mondeling esthetica.
Geeft ze me de vragen én gaat ze weg :oo
Laat ze me dus zitten met mijn map naast me.
Ben wel braaf gebleven :P

Vandaag ook bij engels, moest een woordje hebben en dus in een zin plaatsen. Zegt hij opeens de zin met het woord ertussen :+ 'Very good' :D

Ze zijn regelmatig dom hoor, tegenwoordig mogen wij ook naar het toilet gaan zonder dat er iemand meegaat tot aan de deur. Vroeger riepen ze gewoon "wie moet er allemaal naar het toilet?" en dan gingen ze mee tot in het toilet (niet in het toilet zelf, maar je weet wel waar) zodat je maar zeker niks voor zei), en nu mag je gewoon tijdens het examen naar het wc. Er moet maar eens iemand buiten staan met zijn cursus :+ .

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:38

Vandaag doe ik lekker NIETS !!!!!!

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:47

armaris: Jan Van Ruusbroec in Laken ;)

ik heet trouwens Jolien...

bij aardrijkskunde waren er ook die in een lokaal alleen gewoon met hun map zaten,
waarom zat ik wél in een volle klas... :P

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:51

_Bonte_ schreef:
Vandaag doe ik lekker NIETS !!!!!!

wat heb je morgen?

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:55

Mondeling nederlands :) dat zij een aantal stellingen waarop je zou moeten kunnen antwoorden :) Niets dus ;)

Wees gerust ik heb weer bijgelezen over jullie ervaringen met wel of niet spieken en scholen-praat :)

ik ben gewoon ontzettend lui !!! al 2 dagen :)

Ik ben vandaag gaan rijden . Het was heerlijk weer op zijn ruggetje te zitten :)
Kléedje gekocht voor mijn bal in Antwerpen ... Een winkel met mega veel kleedjes tussen de 10 en de 25 € :O

Gisteren zijn 2 meisjes van mijn klas gepakt op spieken .. alle 2 een zéro op hun rapport .. alleen bij 1 van de 2 was het echt niet expres :)

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:02

dan is het wel zielig voor die ene he...

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 20:49

Jammer dat ze dan een nul heeft :=
Ben ook zeer goed bezig met geschiedenis. De gedachte dat het mijn voorlaatste vak is stimuleert me enorm :D

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:51

waar zit jij dan op school armaris?

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:47

_Bonte_ schreef:
Kléedje gekocht voor mijn bal in Antwerpen ... Een winkel met mega veel kleedjes tussen de 10 en de 25 € :O

Owow, welke winkel was dat?
Ook grote maten? alleja, 40 en 42?

ik moet die stomme 3 hoofdstukken nog steeds doen, maar eerst LL kijken en dan beginnen.
Nachtblokken gaat mij duidelijk beter af ;)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:06

Citaat:
Kléedje gekocht voor mijn bal in Antwerpen ... Een winkel met mega veel kleedjes tussen de 10 en de 25 €

Waaaaar??? Hadden ze er ook schoenen?
Oh, echt niet goed dat je dat nu zegt, ik had het winkelen eindelijk uit m'n hoofd gezet.

Als ze je hier betrappen op spieken is het ook gelijk 0. Wij mogen trouwens ook nooit een pennenzak meenemen naar onze plaats, enkel wat schrijfgerief en je studentenkaart en eventueel wat eten/drinken (en een favoriet geluksbeertje mag ook nog :P ), als het in een zakje zit moet het een doorzichtig zakje zijn.
Bewust spieken heb ik nog nooit gedaan, al heb ik op dat gebied ook wel eens een chanske gehad. We hadden examen medische beeldvorming en moesten bij een bepaalde foto zeggen welke techniek het was en welk artefact erop te zien was. Ik wist de techniek en de naam van het artefact lag op het puntje van mijn tong maar kon er niet opkomen.
Opeens vraagt diegene voor mij iets aan de assistent en heft daarbij haar blad omhoog in de lucht. Toevallig zie ik per ongeluk de naam van dat artefact op haar blad staan :D . Nooit iemand iets van gemerkt.
Als er mensen vragen stellen of voor mij mondeling gaan dan ben ik trouwens altijd één en al oor, uiteraard schijnbaar zwaar geconcentreerd over mijn blad gebogen O:) . Sommige mensen praten echt luid.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 22:13

Ik ben ook erg goed bezig.
Maar het is nu al 23.13 en ik twijfel of ik ga slapen en morgenvroeg zeer vroeg opsta of ik doorleer...
Ben bang dat als ik doorleer te moe gaat zijn, alhoewel is dat hetzelfde denk ik?

Ik ben nu nog niet moe

Edit: ik vertrek om 8u20 naar mijn examen

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:15

Ik zou stoppen en morgen doorleren. Slechtste wat je kan doen is doorleren tot je moe bent en dan recht in je bed, dan is je nachtrust ook waardeloos.
Ik ben ook net gestopt en zit nu nog wat nutteloos achter de pc om de gedachten te verzetten, morgen weer een nieuwe dag ;) .

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 22:16

Ok,tnx voor je advies. Denk dat ik dat ook best ga doen.
Ben jij al klaar?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:19

Nee, moet nog 3 hoofdstukken. Die wil ik er morgen in de voormiddag doordraaien en dan daarna beginnen aan de überintegratie van de leerstof.
Nog 2 examens, volgende week vrijdag het laatste (aftellen!).

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:38

Ik heb dus eigenlijk ook niet veel meer gedaan :(
t is echt een hopeloze examenperiode maar over de examens zelf heb ik eigenlijk nog geen echt poedersuiker gehad (buiten Frans) ... ben benieuwd voor morgen!!

ga wel om half 6 opstaan om voort te doen ;-)

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 04:40

Ben er ook al uit :Z
Ben nu even aan het eten, de laatst dingetjes klaarleggen voor het examen en weer beginnen leren.

En ik voel me niet moe ofzo,super :D

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 04:50

Ik ben 5 minuten uit bed ... kan men ogen amper openhouden *zet de twee ramen wagenwijd open* pfieuw, dat helpt :D