Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dieuwke_

Re: Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:02

Bedankt voor de tip, ik ga kijken! :)

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:03

Dieuwke_ schreef:
Ik woon in Friesland, tussen Drachten en Leeuwarden. Ik zoek iets in die omgeving of eventueel in Groningen waar ik ga studeren. In mijn rooster ben ik voorlopig dinsdag en woensdag vrij, voor die dagen zoek ik dan werk plus vrijdagavond. Het weekend wil ik graag vrijhouden voor huiswerk en hobby, maar ik ben niet te beroerd om bijvoorbeeld om de week een weekend te draaien. Verder ben ik niet kieskeurig wat werk betreft, ik wil alles wel doen.

Herkenbaar, ik was het ook zat om steeds afgewezen te worden. Maar als je niet doorzet krijg je ook niks helaas.

Ik heb altijd in de horeca gewerkt naast mijn studie, was fijn te combineren! Mise en Place wat Idinn aanraadt heb ik ook twee jaar gedaan. Daarbij vond ik het wel naar dat je eerst 100 euro in moet leveren voor je pak, zelf bepaalde schoenen moet kopen en dat er geen reiskostenvergoeding is.. In het laatste halfjaar dat ik daar werkte vervielen mijn jobs steeds, dus ben uiteindelijk in een kroeg gaan werken voor wat meer vastigheid.

En dat is waar, ik pak het ook weer op deze week. Liep vorige week ook nog met koorts en een enorme hamsterwang door het trekken van m'n verstandskiezen.. dus ik vond mezelf zielig genoeg om het even een weekje te laten haha.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:12

Haha ja dan ben je absoluut niet in the mood om te solliciteren, begrijpelijk.

Het nadeel is dat ik niet veel horeca-ervaring heb, alleen catering op evenementen. Maar ik ga toch eens een rondje lopen in de stad langs horecagelegenheden en daar mijn cv achterlaten. Wie weet levert het iets op.

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:15

Bij MeP kwam ik in ieder geval binnen zonder echte horeca ervaring, daar krijg je ook trainingen voor. Alleen heeft dat bedrijf dus z'n voor- en nadelen wat je moet liggen, voor meer info mag je altijd pb'en. Bij kroegen werkt het het best om gewoon binnen te lopen, ik heb toen mijn cv niet hoeven af te geven maar dat kan verschillen per kroeg natuurlijk.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:44

Waarom zijn er zo ontzettend veel mannen beroepen? Ik heb daar toch niks aan..>;)

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:04

Laatst meldde ik me hier al, met het bericht dat ik wel werk heb, maar langzaam aan het zoeken was naar iets nieuws. Helaas is dat langzaam op dit moment erg snel geworden. Het meisje wat ik begeleid is opgenomen op een gesloten afdeling en mijn werkgever heeft de regeling, dat als het kind langer dan 2 weken niet op school is, dat het contract ontbonden wordt. Heb ik weer...Nu maar als een dolle solliciteren..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:24

Tancreda: zoek je ook een job buiten Nederland of niet? In België staan nu drie hele toffe vacatures bij het inbo, aquatisch onderzoeker (www.inbo.be)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:22

Fangio schreef:
vuurneon schreef:
Noord. Daar waar veel grote bedrijven juist weg trekken ivm 'centraliseren' :+

Als ik het geld had, ging ik voor verpleegkunde. Maar ja, die geldboom in de tuin wou maar niet groeien -O-

In België is het goedkoop om verpleegkunde te doen, maar dat is weer wat ver vanuit het noorden misschien. Duitsland geen optie? Geen idee hoe het daar geregeld is :+ Iig een prachtig beroep ;)

Duitsland is wel bereikbaar :j maar Duits is een van de zeer weinige talen die ik niet onder de knie krijg, helaas. Belgie is erg ver inderdaad haha, wil niet dat mijn baby geen idee is wie die vrouw is die elk weekend thuis komt :')

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:22

Janine1990 schreef:
Herkenbaar Suuskipje.

Ik heb een erg brede studie gedaan (HBO Bedrijfskunde) en ik ben blijven hangen bij mijn afstudeerstage. Ik verdien gewoon te weinig om op mezelf te gaan, dat plus het gebrek aan plezier (te laag werkniveau helaas) betekent dat ik iets nieuws wil.

Maar wat??? Hoe wisten jullie (kwamen jullie er achter) wat je wilde doen? Behalve ellendig veel vacatures kijken, want dat doe ik al :+ En af en toe gaat er ook een brief de deur uit, omdat ik toch wel iets wil proberen. Maar jeetje, wat is iets voor mij?

Bedoel je qua opleiding of qua persoonlijkheid/interesse? Dat laatste kun je laten testen....dat eerste trouwens ook, maar is minder boeiend....

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:56

Bah, wat zie ik altijd op sollicitatiegesprekken zeg
Vanochtend eentje gehad, vragen zoals noem eens plus/ min punten op, welke referenties kan ik krijgen, waarom moeten we jou aannemen.

Die kan ik zoooo moeilijk beantwoorden! :(

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:57

Bereid die vragen van tevoren goed voor, je krijgt ze heel vaak :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:25

Solleke_Noah schreef:
Tancreda: zoek je ook een job buiten Nederland of niet? In België staan nu drie hele toffe vacatures bij het inbo, aquatisch onderzoeker (http://www.inbo.be)

Thanks. In principe ben ik alleen in NL opzoek, maar ik ga eens kijken daar!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 19:43

Oké, bak van vandaag......

Kwam een sollicitatie binnen. CV was blanco. Dacht dat het aan mij lag maar ook bij collega viel niks te zien.

Hij had duidelijk geknipt en geplakt want 2 zinnen stonden er dubbel in waarbij hij eerst ons bedrijf noemde en daarna een ander bedrijf. Ik pieste al in mijn broek.
Verder ging hij er voor het gemak vanuit dat wij geen 9 tot 5 mentaliteit hebben en dat dat heel erg bij hem zou passen. Heel verhaal waarom.

Euh.......wij bellen naar klanten B2B........die zijn overdag alleen bereikbaar dus stoppen we met bellen om 17.00 uur. Foute aanname, beter moeten inlezen.

Dus ik had hem over de schutting kunnen sturen met een standaard afwijzing, maar toch moest ik aan ons allemaal in dit topic denken...........
Dus ik heb hem een uitgebreide reactie gestuurd waarom hij is afgewezen. Dat dit aangeeft dat precies werken en goede verslaglegging een vereiste zijn en zijn sollicitatie het tegendeel heeft bewezen.

Verder de tip meegegeven om zijn sollicitatie goed te controleren voor verzending.

Ben benieuwd of hij reageert. :')

Lyzet, waarom bereidt je dit soort vragen niet beter voor thuis dan? Dan is het toch een kwestie van opsommen? Ik neem vaak een schrift mee met aantekenen waar ik dan nog in kan kijken of iets kan schrijven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:10

Dimple schreef:
Janine, niks is mis met jou.....er is nog steeds overschot aan mensen die een baan zoeken. Blijf volhouden is het enige wat ik kan zeggen. Ik ben daar een mooi voorbeeld van........Officieel werkzoekend vanaf augustus 2013. En nu sinds augustus pas weer aan de bak.
En bij mij op kantoor vragen zich af waarom ik niet eerder ben ingepikt. Ze zijn zó blij met mij. Verdien dan wel minder, maar ik heb een heerlijk plekje met flexibiliteit, morgen komt mijn nieuwe Iphone binnen, mag thuis werken als dat nodig is met ziek kind.
Mag zelf de functie op mijn visitekaartjes bedenken (heb er wat moois van gemaakt uiteraard)
En ik mag een hele HR afdeling gaan opzetten incl salarishuis en nieuw HRIS systeem. Super blij, dus echt........volhouden meiden!

Volhouden doe ik ook hoor! Ik begin nog maar net en heb gewoon een baan. Maar gewoon ver onder mijn niveau. Als HBO'er nieuwe leveringen uitpakken en karton snijden is toch, met alle respect, dummywerk.
Doe er nog veel meer bij hoor, maar het is gewoon niet wat ik wil.
Jij hebt wel een gave functie gekregen zeg! Klinkt mij best wel groots in de oren, dat soort dingen ontwikkelen zal voor mij wel iets te hoog gegrepen zijn nog.

Tancreda4 schreef:
Janine1990, weten wat ik wilde doen? Dat weet ik nog steeds niet. Dat weet ik nooit! Nu lijkt het iets meer vorm aan te nemen dat ik ecologisch werk toch wel erg leuk lijk te vinden, maar ik vind eigenlijk alles wel prima. Ene kant is een baan buiten echt geweldig, andere kant overleef ik een kantoor baan ook prima zolang ik de paarden maar heb als uitlaatklep :) Ik wil eigenlijk wel iets met dieren doen, maar dat is ook een hobby. Dus heb mij daar verder niet verder in ontwikkeld. Ik vidn het heerlijk, maar er is niet heel veel geld in te verdienen :o en geld speelt wel een rol als je je paardenhobby wilt houden , eerlijk is eerlijk. Daar haal ik dan meer voldoening uit dan een baan met dieren. Maar blijft lastig, wat ik precies wil.

Maar heb je door werkervaring al een beetje een richting gevonden? Paarden klinkt mij ook geweldig in de oren, maar dan niet met de dieren zelf. Maar bij een ruitersportmerk of iets dergelijks aan het werk. Of een andere paardensportgerelateerde organisatie lijkt me geweldig (journalistiek bijvoorbeeld). Maar ook een utopie, zeker aangezien ik jouw voorwaarde ook wel herken: Ik wil gewoon mijn hobby kunnen blijven uitoefenen.
Ik woon nu nog thuis en word volgende week 25. Met mijn loon kan ik geen hypotheek krijgen, mijn ouders zijn niet zo vermogend dat die even iets voor mij kunnen kopen zodat ik van mijn ouders kan huren. Ze zijn zelf niet echt van het huren, en thuis wonen vind ik ook niet erg. Maar ik wil wel het uitzicht op straks eens iets kopen! En als ik dan iets kan kopen, wil ik mijn hobby ook blijven uitoefenen. Daarvoor ben ik al aan het rekenen wat het me jaarlijks kost.

Vuurneon: Ik zit ook in jouw regio! Heb niet echt de indruk dat bedrijven hier wegtrekken, maar dat kan door een verschillende studie komen. Wat heb je gestudeerd?

Cowboy55: Vooral een combinatie van beide. Iemand die verpleegkunde studeert (zoals vuurneon als voorbeeld geeft) wordt veelal verpleegkundige. Of in ieder geval een medisch beroep.
En wat voor test suggereer je? Ik heb eens eentje gevonden, maar toen ik vet veel vragen had ingevuld moest ik gewoon 12,50 betalen. Nou dan ga ik liever naar een loopbaanadviseur.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:11

Dimple schreef:
Oké, bak van vandaag......

Kwam een sollicitatie binnen. CV was blanco. Dacht dat het aan mij lag maar ook bij collega viel niks te zien.

Hij had duidelijk geknipt en geplakt want 2 zinnen stonden er dubbel in waarbij hij eerst ons bedrijf noemde en daarna een ander bedrijf. Ik pieste al in mijn broek.
Verder ging hij er voor het gemak vanuit dat wij geen 9 tot 5 mentaliteit hebben en dat dat heel erg bij hem zou passen. Heel verhaal waarom.

Euh.......wij bellen naar klanten B2B........die zijn overdag alleen bereikbaar dus stoppen we met bellen om 17.00 uur. Foute aanname, beter moeten inlezen.

Dus ik had hem over de schutting kunnen sturen met een standaard afwijzing, maar toch moest ik aan ons allemaal in dit topic denken...........
Dus ik heb hem een uitgebreide reactie gestuurd waarom hij is afgewezen. Dat dit aangeeft dat precies werken en goede verslaglegging een vereiste zijn en zijn sollicitatie het tegendeel heeft bewezen.

Verder de tip meegegeven om zijn sollicitatie goed te controleren voor verzending.

Ben benieuwd of hij reageert. :')

Lyzet, waarom bereidt je dit soort vragen niet beter voor thuis dan? Dan is het toch een kwestie van opsommen? Ik neem vaak een schrift mee met aantekenen waar ik dan nog in kan kijken of iets kan schrijven.

Oooooooooooooh wat erg!!!!

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:18

Nou, ik heb zonet mijn sollicitatie naar de lidl gestuurd, ben 16 en zoek dus een bijbaantje, dus ben benieuwd :o

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:45

Ik duim voor je Hielkebro :) Is het voor in het weekend/ vakantie/ door de weeks?

Dimple, dat is wel een beetje slordig ja... En ja, brieven nalezen. Ik heb dus laatst ook zoiets achterlijks opgestuurd, schaam mij dood. Ik heb er werkelijk nachten niet van kunnen slapen toen ik daar achter kwam...

Misschien was dat trouwens iemand die solliciteerde om het solliciteren? Ik kende iemand die lege motivatiebrieven (enkel een punt) stuurde om aan haar sollicitatie plicht te komen.... Daar ga ik echt niet aan beginnen hoor, lijkt mij super irritant en frustrerend om die te ontvangen als werkgever. Zo zonde van je tijd!

@ Janine; ik wil kijken of ik wat richting ecologie of iig conservatie of natuurwetgeving of iets dergelijks iets kan vinden. Maar ik heb ook ervaring in het digitaliseringswereldje en dan vooral computer/ licht IT werk. Daar kijk ik ook naar :) Oh, en ik kijk ook rond voor laboratorium werkzaamheden, dat lijkt mij ook leuk, maar heb ik te weinig ervaring in ben ik bang.

Ik woon overigens nog maar een half jaar op mijzelf. Ik ben een beetje een laat bloeiertje :o Maar ook omdat ik niets geschikts vond, vanwege de kosten, en vervelend vond ik het niet bij mijn ouders. Sommige mensen worden gek, ik heb dat niet gehad. Al zou ik nu niet meer terug willen ;)

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:50

@tancreda, door de week en evt. weekends heb ik aangevinkt!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:13

Tancreda4 schreef:
@ Janine; ik wil kijken of ik wat richting ecologie of iig conservatie of natuurwetgeving of iets dergelijks iets kan vinden. Maar ik heb ook ervaring in het digitaliseringswereldje en dan vooral computer/ licht IT werk. Daar kijk ik ook naar :) Oh, en ik kijk ook rond voor laboratorium werkzaamheden, dat lijkt mij ook leuk, maar heb ik te weinig ervaring in ben ik bang.

Ik woon overigens nog maar een half jaar op mijzelf. Ik ben een beetje een laat bloeiertje :o Maar ook omdat ik niets geschikts vond, vanwege de kosten, en vervelend vond ik het niet bij mijn ouders. Sommige mensen worden gek, ik heb dat niet gehad. Al zou ik nu niet meer terug willen ;)

Niets mis mee wat mij betreft! Als je het zelf niet vervelend hebt gevonden, dan is er toch niets ergs aan? Huur of koop je?
Ik kan met mijn loon niets geschikts vinden, maar kan ook niet huren. Nu staan mijn ouders daar gelukkig ook niet achter (hier in het noorden kan je veel beter kopen dan huren), dus dat geluk heb ik maar weer. Ik word er ook nog niet gek van gelukkig. Maar ik vind ook dat men zich er meer dan nodig mee bemoeit tegenwoordig. Ik werd indertijd al op mijn 18e min of meer gepusht om op kamers te gaan. Ja in een stad wonen, voel je je wel lekker? Nou nee dankje!

Lijkt me trouwens niet makkelijk (maar dat is misschien weer een slecht vooroordeel) om een functie in die wereld te vinden. Het is tenslotte toch best wel een bepaalde richting waar gevoelsmatig niet regelmatig banen in vrij komen. Of zie ik dat verkeerd?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 10:17

Tancreda, als jouw kennis wordt gecontroleerd door UWV heeft ze een probleem met die blanco sollicitaties, dat snapt ze zelf toch ook wel??

En als jij een fout hebt gemaakt in je sollicitatie, dat ziet en dan actie onderneemt, zou ik daar geen probleem van maken. Als je het maar ziet en er op reageert. Een telefoontje is zo gedaan, leg je fout uit en dat zou voor mij geen aanleiding zijn om jouw solli te negeren.

Moet aan de studie, maar de motivatie loopt samen met het snot mijn neus uit..........Slecht geslapen dus nu eigenlijk toe aan een dutje op de bank :') Oud wijf dat ik ben. :))

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:35

xx_Lyzet schreef:
Bah, wat zie ik altijd op sollicitatiegesprekken zeg
Vanochtend eentje gehad, vragen zoals noem eens plus/ min punten op, welke referenties kan ik krijgen, waarom moeten we jou aannemen.

Die kan ik zoooo moeilijk beantwoorden! :(

Maar dat zijn wel dé standaardvragen die je bijna altijd kan krijgen. Daar moet je thuis al heel goed over nadenken, dan is het op de sollicitatie slechts opnoemen.

Een tip voor de plus/min-punten: gebruik het valkuil systeem. Je zoekt minpunten via je positieve punten. Hier staat het mooi uitgelegd en op internet vind je er ook wel meer over: http://www.carrieretijger.nl/functioner ... waliteiten

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:57

Mag ik mij hier ook melden?

Wil dit jaar afstuderen voor mijn Master Geschiedenis aan de RUG. Wel heel duidelijk voor ogen dat ik niet perse in dit wereldje wil werken, kwam er halverwege mijn studie toch wel achter dat mijn hart bij voedsel lag. Daarom ben ik gaan bloggen, dat begin langzaam klein beetje te lopen (mag voor Hooghoudt 5 blogs schrijven, uitgenodigd worden voor wat kleine dingetjes maar verdien er qua geld niks aan) maar dus geen inkomen.

Heb altijd bijbaantjes gehad, de langste toch wel 5.5 jaar bij de Albert Heijn. Dit heb ik 3 maanden geleden opgezegd omdat ik een kans kreeg om bij de eerste verpakkingsvrije winkel van Nederland te werken. Stond zowel in de winkel als in de keuken, dagmenu bedenken, bereiden, uitserveren, super leuk vond ik dat! Maar helaas liep het geen storm en werd ik er na 2 maanden uitgebonjourd. Daar sta ik nu dan, heb een vast contract bij de AH voor dik €10.50 uurloon ervoor opgezegd en daar heb ik nog steeds wel spijt van. Geen droombaan, bij lange na niet, maar was wel gewoon stabiel studenten inkomen.

Maar nu, toch maar een simpel bijbaantje om het gat op te vullen? Of toch wat meer serieuzer, ik probeer beetje vacatures te zoeken op niveau, maar dat gaat niet zo hard. Hielp ook niet dat ik gisteren beetje begon met zoeken en toen in het nieuws kwam dat in Groningen voor 1 vacature, 10 werkzoekende zijn. Top. :+ Heb een LinkedIn profiel, maar vraag me af hoeveel dat gaat helpen. Kijk op Noorderlink, Rijksoverheid, maar heb het idee dat ik echt zo'n groot groentje ben die voor dat soort serieuze banen nooit in aanmerking gaat komen. Op de vacaturebank sites en uitzendbureaus komen alleen maar callcenter en helpdesk baantjes voorbij, of van die andere sales dingen, daar ben ik gewoon totaal NIET de persoon voor.

Ik ben gewoon helemaal nieuw in de wereld van banen zoeken, kleine bijbaantjes geen probleem, maar als 24 jarige concurreren in de studentenstad Groningen met 18 jarigen op horeca baantjes, geen ideale situatie. Waar ik mij nu vooral in tegenkom is dat ik gewoon geen idee heb van waar te beginnen. Wat voor banen moet ik naar zoeken, waar vind ik die banen überhaupt? Echt een nitwit. :Y) Gelukkig heb ik mijn DUO lening, dus er zit niet enorme haast achter, maar ik wil toch wel iets gaan vinden binnen nu en dat ik afgestudeerd ben. Iemand wat kleine tips? :')

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:07

Welkom Mara. Pff.. ik wou dat ik tips voor je had.. alleen ben ik zelf ook al bijna een jaar op zoek en zit er totaal geen schot in. Ik woon nog bij mijn ouders en sta op het punt dan maar aan schoonmaakwerk te beginnen... :=

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 12:07

Lastige situatie waar je in zit inderdaad. Je zit echt net in de verkeerde hoek :+

LinkedIn, ik zou gewoon een profiel aanmaken, goed bijhouden en netwerken. Je contacten van nu, kunnen je baan voor de toekomst zijn.

Voeg mensen van hier lekker toe en we kunnen elkaar taggen etc. Volledige namen even via PB.

Succes en voel je welkom hier!

(ti's duidelijk mijn vrije dag.......chilllll........... 8-) )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:13

Janine: Hr heb ik gedaan, dat wat nou net praktisch overal bij grote bedrijven gecentraliseerd wordt of al is en nog steeds in wordt gesneden.