Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaaaren

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:22

Aaah oke! Goed te weten :)

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:48

Maar wat is een handige camera voor een leek?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:12

Goh, dan maak je al bijna 3 jaar gebruik van Sisow en krijg je opeens een mail dat als je niet snel voor een zakelijke rekening zorgt, ze je af gaan sluiten voor betalingsverkeer...

Uit een periodieke controle was gebleken dat ik geen officiële zakelijke rekening heb en zij willen dat wel. Dus ik opgebeld om te zeggen dat mijn rekening puur zakelijk wordt gebruikt en dat ik dit ook aan kan tonen, maar dat het inderdaad geen officieel "zakelijk" label draagt. Ik wou graag weten waarom het perse een zakelijke moet zijn en waarom ze daar nu pas over beginnen, maar dat konden ze niet zeggen. Ik moest het doen met een: "gewoon omdat het zo is".

Nu dus kijken waarmee ik voordeliger uit ben, overstappen naar een andere iDeal aanbieder, of toch een zakelijke rekening af gaan sluiten... Hatelijk, want zakelijk kost zoveel meer dan ik nu betaal en het aantal verkopen blijft laag, dus nu hou ik straks helemaal geen bal meer over.

Jullie nog tips voor een goedkope zakelijke rekening?
Laatst bijgewerkt door joyce2 op 22-10-13 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:16

joyce2 schreef:
Goh, dan maak je al bijna 3 jaar gebruik van Sisow en krijg je opeens een mail dat als je snel voor een zakelijke rekening zorgt, ze je af gaan sluiten voor betalingsverkeer...

Uit een periodieke controle was gebleken dat ik geen officiële zakelijke rekening heb en zij willen dat wel. Dus ik opgebeld om te zeggen dat mijn rekening puur zakelijk wordt gebruikt en dat ik dit ook aan kan tonen, maar dat het inderdaad geen officieel "zakelijk" label draagt. Ik wou graag weten waarom het perse een zakelijke moet zijn en waarom ze daar nu pas over beginnen, maar dat konden ze niet zeggen. Ik moest het doen met een: "gewoon omdat het zo is".

Nu dus kijken waarmee ik voordeliger uit ben, overstappen naar een andere iDeal aanbieder, of toch een zakelijke rekening af gaan sluiten... Hatelijk, want zakelijk kost zoveel meer dan ik nu betaal en het aantal verkopen blijft laag, dus nu hou ik straks helemaal geen bal meer over.

Jullie nog tips voor een goedkope zakelijke rekening?

Ik heb gewoon een zakelijke rekening bij Rabobank. :j
Maar ze verdienen het meest op een zakelijke rekening, daarom willen ze dat je ook die een afsluit als je een rekening wil hebben voor je bedrijf.
Anders ben je goedkoper uit dan andere bedrijven.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:20

Maar waarom zou Sisow (de aanbieder van iDeal) meer verdienen aan een zakelijke rekening? Mijn transacties zullen niet stijgen wanneer mijn account is gekoppeld aan een andere rekening en de transactiekosten e.d. blijven ook gewoon hetzelfde. Waar zit hun voordeel dan en waarom komen ze er pas na bijna 3 jaar mee?

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:35

joyce2 schreef:
Maar waarom zou Sisow (de aanbieder van iDeal) meer verdienen aan een zakelijke rekening? Mijn transacties zullen niet stijgen wanneer mijn account is gekoppeld aan een andere rekening en de transactiekosten e.d. blijven ook gewoon hetzelfde. Waar zit hun voordeel dan en waarom komen ze er pas na bijna 3 jaar mee?

Volgens mij is het zo dat je meer betaald voor je transacties bij een zakelijke rekening. Maar ik ken Sisow niet, dus misschien zit ik er wel naast.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:37

Misschien bij andere iDeal aanbieders, maar bij Sisow blijven mijn kosten gewoon gelijk hoor :)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:38

Lisann__ schreef:
joyce2 schreef:

Volgens mij is het zo dat je meer betaald voor je transacties bij een zakelijke rekening. Maar ik ken Sisow niet, dus misschien zit ik er wel naast.

Aan de bank waarschijnlijk, maar niet aan Sisow toch? Dus wat voor baat heeft Sisow er dan bij als je bij een bank een zakelijke rekening afsluit?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:38

Exact wat ik bedoel FlyAway!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:45

Ik neem aan dat zij wel zullen moeten van de bank.

Dikke kans trouwens dat je nu ook een berichtje gaat krijgen van je bank...

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:51

joyce2 schreef:
Exact wat ik bedoel FlyAway!

Ik zie de logica niet helemaal hoor.

Op de site van Sisow staat bij de FAQ`s wel dit;

Citaat:
Een kopie bankafschrift of bankpas van de zakelijke rekening. Een zakelijke rekening is absoluut noodzakelijk.
Link: https://www.sisow.nl/epay-online-betaal ... lde-vragen

Maar ik kan op de site nergens een verklaring vinden waarom dat zo is. Dat komt dus wel aardig overeen met het antwoord wat jij kreeg "Omdat het zo is" :D

Ik las overigens op andere sites wel dat ook andere mensen aangaven gewoon gebruik te kunnen maken van Sisow met een persoonlijke rekening. Dat waren allemaal reacties uit 2012 en ouder. Zou het kunnen zijn dat ze de voorwaarden gewijzigd hebben? Je zou eens moeten kijken wat er in het contract staat dat je getekend hebt. Of misschien heb je bericht van ze gekregen dat hun voorwaarden gingen wijzigen? Dan zou je daar misschien bezwaar tegen kunnen maken, want dat is een beetje "de regels veranderen tijdens het spel"

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:52

pmarena schreef:

Waarom zou dat zo moeten zijn?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:14

Pfew, wat een gedoe. Ik heb iig gewoon een zakelijke rekening, ook omdat ik alles gescheiden wil houden, en zit bij de Rabo. Bevalt prima. En Sisow ook. :D

Verder ben ik druk bezig de nieuwe collectie van LotusRomeo online te zetten. Ze hebben nu verschillende lijnen dus ik moet alles omgooien, aardige klus. Maar de eerste collectie staat erop. :-) http://www.boutiquehippique.nl/ruiter/l ... collectie/

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:26

FlyAway schreef:
pmarena schreef:

Gewoon omdat het zo is, dat zeggen ze toch :P

De bank zal daar wel druk op kunnen zetten denk ik :)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:28

pmarena schreef:
FlyAway schreef:

Gewoon omdat het zo is, dat zeggen ze toch :P

De bank zal daar wel druk op kunnen zetten denk ik :)

Maar eigenlijk weet je het dus ook niet? :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:33

Nee natuurlijk weet ik dat niet zeker, ik heb wat dat betreft niet meer bronnen dan jullie :P

Maar dat is gewoon logica lijkt mij :)

Zal wel gewoon dezelfde logica zijn als waarom je geen zaken mag doen via een privé-rekening :P

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:38

Ik had eerder bericht van de bank verwacht dan van Sisow. Ik weet ook 99% zeker dat ik daar voorheen gewoon met een privérekening terecht kon, dat was nl ook een van de redenen om voor hen te kiezen. Waarschijnlijk hebben ze tussentijds inderdaad de voorwaarden veranderd, maar dat kan ik me niet meer herinneren. Maar ik moet heel eerlijk toegeven dat ik soms bij dat soort mails wel eens denk "oke prima, de voorwaarden zijn veranderd" en dat ik hem gelijk in een folder gooi zonder exact te lezen wat er dan veranderd is.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:26

Ach daar gaan ze weer met die "u heeft een zakelijke rekening nodig" flauwekul.
Zo' n rekening kost een pak meer en er is niks anders aan.
Kan je evengoed een persoonlijke rekening nemen "maar dat mag niet!"
Ik ben echt zoooo blij dat we dat circus in België niet hebben.
En bij Record bank betaal je helemaal niks voor alles wat rekening, pasjes en pc banking betreft.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:31

Lijkt me ideaal Foxy! Ik ben er echt van geschrokken hoeveel zo'n zakelijke rekening kost... De moed zakt me echt in de schoenen, als ik naast dat stomme HBD ook nog eens voor een zakelijke rekening moet betalen, kan ik bijna de boel wel op gaan doeken.

Ik heb net trouwens de overeenkomst opgezocht die ik heb getekend en daar staat echt he-le-maal niets in over een zakelijke rekening. Kan ik daar wat mee denken jullie?

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:13

Ik heb een zakelijke rekening bij de ING Bank eerste jaar is gratis. Is allemaal erg fijn om alles te scheiden.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:34

Maar je kan ook prima alles scheiden als je een 2e privé rekening opent ;)

En voor mij geldt die starterskorting niet meer, omdat ik al ruim 3 jaar ingeschreven sta bij de KVK, dus ik ben geen starter meer.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 07:43

joyce2 schreef:
Maar je kan ook prima alles scheiden als je een 2e privé rekening opent ;)

.

Ja, dat dacht ik ook en dat gaat echt zo goed.
Heb ooit geprobeerd een rekening in NL te openen tot ik de kosten zag, nou toedeledoki hoor.
En ze konden bij de NL banken niet eens zelf vertellen wat er speciaal aan was!!!

Toen Europa de IBAN verplicht maakte, was mijn probleem helemaal over.
Heb zelden klanten die daar iets van zeggen dat mijn rekening in BE zit.

Doet de belastingsdienst in NL daar moeilijk over, over het type rekening waar je meer werkt?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:03

Nee, mits je maar aan kan tonen dat je privé en zakelijk inderdaad gescheiden houdt. Of je dat nou op een 2e privé rekening doet, of op een zakelijke rekening, dat maakt ze niets uit.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:07

Volgens mij is het hele punt met een privé rekening zakelijk gebruiken dat in de voorwaarden van de bank (waar je mee akkoord gaat bij het afsluiten van zo'n rekening) staat dat je zo'n rekening niet zakelijk mag gebruiken. Je pleegt dus feitelijk "contractbreuk" als je een dergelijke rekening zakelijk gebruikt.

Een zakelijke rekening kan in theorie veel meer transacties te verwerken krijgen vergeleken met een gewone rekening (denk aan de bankrekening van een supermarkt). Dan zijn de hogere kosten nog wel voor te stellen, maar bij de meeste kleine ondernemers is dit helemaal niet het geval.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:12

Dat snap ik inderdaad (al heb ik privé meer transacties dan zakelijk), maar dat een onafhankelijke aanbieder van iDeal dan nu opeens moeilijk gaat doen over mijn rekening snap ik dan weer niet. In de overeenkomst die ik bij ze heb getekend staat ook helemaal niets daarover. Vraag me nog steeds af of ik daar wat mee zou kunnen, omdat er in de overeenkomst dus helemaal niets genoemd staat over het gebruik van een zakelijke rekening.