Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:24

Kwanyin schreef:
Maar is dat niet iets wat je op een gesprek vraagt? Ik zie me niet echt bellen met eh hallo ik wou graag solliciteren maar ik wilde eerst vragen hoe de werksfeer was :P. Maar er wordt gezegd je moet bellen en een goede indruk geven om er uit te springen. Maar wat moet je dan zeggen dat je die goede indruk geeft?

Ik heb dat wel eens gedaan, maar was er ook oprecht geintresseerd in omdat in er niets over vermeld stond in de vacature, dus heb ik gevraagd naar informele of formele werksfeer, hoe bv contacten onderling waren of het platte organisatie is.

Maar echt niet bellen omdat je perse een goede indruk wil achter laten, zoveel met jou die bellen om te bellen namelijk. Dus bel echt alleen als je een vraag hebt, dan maak je een betere indruk. Goede vraag is datgene dat je echt te weten wilt komen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:55

hielkebro schreef:
Iemand die mij kan helpen met een motivatie brief ?
totaal geen idee hoe ik zoiets moet aanpakken. :o

Google voorbeeld motivatiebrief en je krijgt zoveel voorbeelden. Carierretijger is een goede site!
Maar typ niet klakkeloos over :n

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 11:58

Hielke, en anders plaats je je brief hier of per PB. Zijn vast mensen die even met je mee willen lezen.

En over bellen naar het bedrijf. Ik heb ook wel eens gebeld of mijn CV was aangekomen en of ze daar in de eerste instantie nog vragen over hebben. Dan draai je het om.
Hebben zij geen vragen dan gooi jij er eentje in.

De vragen zoals Vuur noemt zijn goede vragen, maar zeker niet bellen om het bellen.

Mijn ervaring is tot op heden dat ze bellen binnen ongeveer 3 dagen nadat ze je brief hebben ontvangen omdat jouw brief en CV hen aanspreekt. Hoor ik niks meer na ongeveer 5 dagen dan schrijf ik die af. Dan komt er niks meer van. Ja,.....een afwijzing ;)

Overigens vind ik cultuur erg belangrijk, maar ook de plek waar je zelf komt te zitten (werkplek) en binnen het team. Ik kan bij een bedrijf binnen stappen en meteen weten dat ik daar niet op de plek ben en/of dat bedrijf niks voor mij is :+

Kaatje, super goed meid, deze baan ga je binnen halen!! Ik ga zo hard duimen *\o/*

Lente, goed bezig!!! *\o/*

Anoniem

Re: Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:08

Ik ben dan niet werkloos, maar wel al een tijdje aan het rondkijken voor wat anders.. Is het normaal dat je tegenwoordig een ontvangstbevestiging krijgt waarin al staat dat je als je binnen zoveel weken na sluitingsdatum niets hebt gehoord het niet bent geworden? Een bijzonder makkelijke manier om niet inhoudelijk op een sollicitatie te hoeven reageren.. :n

En zouden jullie in de brief vermelden dat je geen kinderen wilt (ben begin 30 en getrouwd, dus wel relevant)? En hoe zet je dat er een beetje tactisch in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:16

Ik zou het niet vermelden want ik vind dat erg persoonlijk. Natuurlijk snap ik de beweegredenen wel maar je wil ook weer niet de indruk wekken dat je zakelijk en privé niet gescheiden kan houden...

Ik zou het evt op een eerste gesprek zeggen als ze je vragen iets over jezelf te vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:21

Oke maar dan kan ik de brief beter ook niet melden dat ik samenwoon en getrouwd ben.. Dus gewoon dat allemaal weglaten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:32

Zou ik doen. Zegt namelijk niks over jouw functioneren.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:43

Dat soort dingen zet ik nooit in brieven. Alleen dingen die met werk te maken hebben.
'Met mijn drie kinderen heb ik al ontzettend veel ervaring met strafrecht...' :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:51

Sheran schreef:
'Met mijn drie kinderen heb ik al ontzettend veel ervaring met strafrecht...' :')

_O-

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:58

Relaxed schreef:
Oke maar dan kan ik de brief beter ook niet melden dat ik samenwoon en getrouwd ben.. Dus gewoon dat allemaal weglaten?

Het is geen 'ik zoek vrienden' :')

Het gaat niet zozeer om wie je bent (als in je hele persoonlijke leven), maar wat je kunt haha en ik denk niet dat 'ik wil mij niet voortplanten" valt onder een vaardigheid :')

Laat dat ook weg in je cv, want dat voegt echt niets toe haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:00

Sheran schreef:
Dat soort dingen zet ik nooit in brieven. Alleen dingen die met werk te maken hebben.

En met mediation!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:00

Sheran schreef:

Of in je cv zetten dat je 'thuis manager' bent om je leidinggevende skills te benadrukken _O-

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:01

vuurneon schreef:
Relaxed schreef:

Het is geen 'ik zoek vrienden' :')

Het gaat niet zozeer om wie je bent (als in je hele persoonlijke leven), maar wat je kunt haha en ik denk niet dat 'ik wil mij niet voortplanten" valt onder een vaardigheid :')

Laat dat ook weg in je cv, want dat voegt echt niets toe haha

Inderdaad, als je je nou heel goed kunt voortplanten zou dat misschien wel weer een nuttige vaardigheid kunnen zijn om ergens binnen te komen. :j Of wacht... misschien niet dat daadwerkelijke voortplantingsdeel. Hmmm lastig hoor, sollicitatiebrieven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:04

Als je dat erin zet en je solliciteert als secretaresse (excuses, office manager :+ ).... Hele fantasieën die geprikkeld worden hahahaha

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:06

Afsluiten met 'Hopefully yours'. (ipv yours faithfully)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:08

Binnenkort meldt iedereen hier dat ze een baan hebben gevonden :')

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 14:25

Hysterisch bezig meiden :')

Relaxed, waarom zou jij in een brief iets over je relatie vermelden? Wat voor een soort functie zoek je?

Overigens heb ik wel in mijn Personalia staan:
Burgerlijke staat: samenwonend en 2 kinderen

Specifiek voor gekozen omdat ik ook duidelijk een parttime baan zocht waarin privé en werk goed te combineren zijn.

Morgen begint mijn eerste week van 4 dagen..........vrijdag kan ik geen pap meer zeggen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:47

Dimple, ik heb altijd geleerd dat je even kort iets over jezelf erin zet, dus "Ik ben Pietje, zo jong, getrouwd en woon in ..." Gewoon 1 zinnetje. Nu laat ik het getrouwd dus gewoon weg ;) In mijn CV had ik geen burgerlijke staat staan..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 20:18

Dat is wel een beetje achterhaalt ben ik van mening omdat in je brief te noteren..........
Geen idee hoe oud je bent, maar je moet het nu hebben van vlotte brief met dito CV. Leeftijd etc halen ze allemaal wel uit je CV dus dat zou ik niet meer in een brief vermelden.

Maar dat vind ik. ;) Is geen aanval hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:28

Ik heb ook al een aantal jaren niet meer gesolliciteerd, zal van de week ff voor een goede brief gaan zitten :+ Is nu ook niks vlots aan mijn brief, gewoon snel in elkaar geflanst..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:36

Relaxed schreef:
Ik heb ook al een aantal jaren niet meer gesolliciteerd, zal van de week ff voor een goede brief gaan zitten :+ Is nu ook niks vlots aan mijn brief, gewoon snel in elkaar geflanst..

Ik vrees eerder dat je nooit goed ingelicht bent haha of zat je per ongeluk bij de voorlichting 'hoe in contact te komen met anderen' :D

Zelfs jaren geleden was dat niet aan de orde :P helemaal niet bij die leeftijd.

Maar is lastig hoor, brief te schrijven! Vind dat nog steeds pittig. Je wilt er veel in zetten, maar dat is ook niet gunstig dus je blijft aan het schipperen. Je wilt niet overdrijven, maar te bescheiden zijn is óók niet goed. De balans is lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:45

Vind het ook lastig, maar vaak is zo'n zin gewoon makkelijk om de brief mee te beginnen :+ Je moet inderdaad voorkomen dat er geen ellenlange opsommingen in komen, maar je moet er ook weer genoeg info in kwijt.. Idd lastig!

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:50

Nou, ik ben bezig met mn motivatie brief, heb al een klein iets dus als er iemand is die me verder wil helpen en waar ik de brief via pb heen kan sturen :+

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:09

Zo, mijn zes weken zitten er alweer op in de huishouding. Ontzettend jammer, maar absoluut een bevestiging dat ik gelukkig ben in de zorg. Ik heb besloten bij ze te solliciteren voor een bijbaan, wellicht kunnen ze mij nog gebruiken voor enkele uren per week. En zit dat er niet in, wellicht ligt er dan nog iets anders in het verschiet.

Over iets meer dan een week gaat de opleiding van start, heb er enorm veel zin in! *\o/* :j

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:01

ik meld mij hier even :)
ik heb gesolliciteerd bij de La Place en ik mag vandaag op tweede gesprek!