Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:16

haha, die blote serenade, ik zie het al voor me :')

bizar joh, die hoeveelheden reacties op vacatures... dan moet je echt van goede huizen komen eruit te springen. En nabellen! Dan onthouden ze je ook sneller! Mijn zus zat ook tussen 100en reacties op een functie (zochten een paar mensen daarvoor). Ze ging bellen of ze het goed hadden ontvangen etc, leuk gesprek gehad, en ze is zo de stapel uitgegaan en het uiteindelijk geworden. Terwijl ze helemaal geen relevante opleiding had, maar het klikte gewoon goed aan de telefoon en mocht ze op gesprek komen.

En toch vind ik bellen wel eng en moeilijk :P

Oh ja, die starter functies... gezocht junior hupeldepup. Maar je moet wel 5 jaar ervaring hebben. Uh, dat is toch geen junior meer?

kaatje77

Re: Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:28

Weet je wat het is met bellen?
Bereid je goed voor, lees je in de vacature in en in het bedrijf, wat is het voor een bedrijf, eventueel google-en.
Dan zet je je vragen op papier, wat wil je te weten komen waarom jij deze functie graag wil.

Dan bellen en allereerst vragen als je geen naam hebt naar het hoofd P&O en naar de naam: alles noteren, naam, wanneer je hebt gebeld en aan de hand van dat lijstje je brief maken.

Eén pluspunt: ze zien je niet! Dus je kunt nog zo'n rood hoofd krijgen, je kunt gewoon jezelf zijn en je vragen stellen.

En vooral nabellen :j

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 02:09

Ik ben bang dat ik mij ook mag gaan melden. Momenteel nog werkende, maar aangezien het hoogseizoen werk is loopt mijn contract af op 4 oktober. Helaas hadden ze geen verdere werknemers nodig na het hoogseizoen -O-

Dus binnenkort met wat pech ook werkloos, in de tussentijd alvast druk gaan rondkijken en solliciteren, hopen dat ik van de ene baan in de andere weet te rollen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 07:56

Tigress welkom. Goed dat je nu al verder kijkt!

Gisteravond laat 2 sollicitaties verzonden. Van 1 al een reactie om 02:19 uur :')
Hij ging mijn sollicitatie met het bestuur bespreken.

Wel een dumper. Via werk.nl fulltime baan. Kijk net nog even over de vacature, is het voor zaterdag 09:00 - 14:00 uur :+
Tja. Dan heb ik mijn dochter op de gym.......dus dat gaat hem niet worden :n

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 09:10

Idinn, herkenbaar. Ik vind ook veel dingen leuk, maar het heeft bij mij wel geholpen uiteindelijk een keuze te maken en daar voor te gaan. Dat heeft even geduurd moet ik eerlijk zeggen om onder ogen te zien dat ik bepaalde dingen eigenlijk niet meer moet doen :')
Leiding geven is daar eentje van. En ik ben blij dat ik die keuze heb gemaakt want het bevalt me erg goed.

Een goede brief is belangrijk, maar in mijn ogen een goede CV nog belangrijker. Ik zit nu natuurlijk vol in de CV's en ik erger me dood aan de CV's die ik onder ogen krijg.
Gaten eronder, allerlei volgordes door elkaar (werkervaring oud naar nieuw en opleiding andersom) Het is soms echt niet puzzelen..............en dan haak ik af.

Een goede CV met een kort maar strak profiel heeft mijn voorkeur!

Het is overigens vet grappig om nu aan de andere kant van de lijn te mogen zitten. Ik doe mijn stinkende best vooral niet zo te worden als die pokke recruiters waar ik zolang op heb zitten klagen :D

Vuur, wellicht hebben ze die dame gekozen omdat ze in eerste instantie uit waren op subsidie van de overheid omdat ze een starter aan nemen. Tijdens het gesprek komen ze er achter dat ze toch eigenlijk liever een ervaren iemand hebben. Dat is gewoon niet goed bedacht voor dat ze de vacature uit gingen zetten. Dom waar waar denk ik.

Wish, Vuur en ik hebben allebei een P&O achtergrond

Tancreda, bellen is inderdaad erg fijn, maar niet als er 100-derden sollicitanten zijn :+
Ik bel zelf de kandidaten nu eerst op voordat ik ze uitnodig. Dit omdat het erg belangrijk is hoe mensen overkomen aan de telefoon. Ze moeten goed ABN spreken en zonder enorm accent spreken. Daarna besluit ik ze pas uit te nodigen op gesprek, scheelt mij ook weer tijd.

Eens Kaatje! Ik had gister om 9.00 uur een kandidaat aan de telefoon. Ik dacht: snel schakelen. 11.30 uur op gesprek laten komen. Hij kwam goed over aan de telefoon en in het ecchie was hij toch zenuwachtig. Zweet stond op zijn voorhoofd (het was ook warm :') ) En hij gaf ook heel duidelijk aan dat hij graag achter de telefoon zit en hij niet erg geschikt is voor een buitendienst functie. Nou perfect toch?? Ik zoek iemand die graag belt!

Tigress, wat zoek je?

Is het handig dat we elkaar meer toevoegen op LinkedIn? Door mijn huidige job groeit mijn netwerk hard en dat kan ook in jullie voordeel zijn.

PB maar wanneer iemand interesse heeft!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:27

Ooooooh werd net gebeld...zo op gesprek komen. Was net de stallen aan het uitmesten. Opa en oma passen op. Even fatsoenlijke kleren aan en hoppa :):)

Nav Open sollicitatie eerder dit jaar. Eergister mail ontvangen of ik nog belang had. Gister gebeld en doordat pc gecrashed was gisteravond tegen 22 uur pas kunnen mailen. Maar om 10 uur dus gebeld met de vraag of ik direct zou kunnen komen voor een oriënterend gesprek :D

Wish me Luck

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:45

Heel veel succes!!!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:57

Succes!!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 14:50

Kaatje, knallen meid!! Binnen halen die baan. You go girl!!!! *\%/*

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:27

Succes Kaatje! +:)+

Dimple, eigenlijk mag het van alles zijn. Ik heb een dieropleiding gehad, maar weet ook dat dit vaak geen haalbare kaart is om daar weer een baan in te vinden.
Ik zit nu bij een inbound callcenter, en als ik weer bij een callcenter aan de bak kan dan heeft dat echt mijn voorkeur en vind ik leuk heb ik al gemerkt :j
Outbound wil ik daarintegen écht vermijden, daar heb ik een hekel aan :=

Ik ben inmiddels ook druk bezig met mijn rijbewijs. Voorheen nooit geld voor gehad, en nu eindelijk met dit zomerbaantje wel. Hoop die dus ook snel te hebben zodat ik daarmee al flexibeler wordt :)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 16:59

Gesprek ging goehoed :):)

Heel open. Moest wat over mijzelf vertellen en waarom ik bij vorige werkgevers weg was gegaan. Tja alles bedrijfseconomische redenen of reorganisaties. Ook eerlijk gezegd dat ik mijn baan als planner bij een groot transportbedrijf kwijt ben geraakt nadat ons zoontje was overleden. Beste man schrok behoorlijk.....toen kwam er een hoge piet bijzitten en hij vroeg natuurlijk hetzelfde. Werd ik wel heel even emotioneel toen ik zei waarom ik daar weg was gegaan.
Ze waren enorm enthousiast over mijn cv. Transportachtergrond en natuurlijk zelf ook op de vrachtwagen gereden dus weet hoe de transport wereld in elkaar zit. :D

Vroegen ze nog om een loonindicatie en of ik open stond om een dag mee te draaien!

Dus de 25e loop ik een dag mee :):)

Ze vroegen voor de 18e maar dat zit ik met ons gezinnetje in Scheveningen :o

Bedankt voor het duimen allemaal!!!!!! Heeft zeker geholpen.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 17:00

Super!! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 17:03

Oooh wat fijn!! En wat mooi dat je op tafel durfde te leggen dat je zoontje is overleden zeg!

Ik moet vanavond even naar stagelocatie bellen. Belde net al twee keer maar betreffende persoon was net met een client aan het wandelen. Vanavond na negenen dus nog even bellen :)

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:10

Wat een positief nieuws kaatje, goedzo!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:46

Wat goed zeg, positief gesprek zo en leuk dat je een dag mag meelopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 21:23

Leuk gesprek gehad aan de telefoon en ik mag donderdag meedraaien :):)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 21:30

Kaatje en Lente super! Mooie vooruitzichten!

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 21:54

whow! gaat goed met jullie! Kaatje en Lente, heel veel succes en fijn dat jullie mogen meelopen.

Ik kreeg van twee inmiddels oud collega's te horen dat er bij de nieuwe organisatie een vacature uitstaat. Hier ga ik maandag achteraan. Misschien als ex-medewerker van een voorganger wat voorrang (hoop ik)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:12

Kaatje, super goed bezig, ik duim mee voor je, maar klinkt erg goed.

Tc, bellen om het bellen komt bij recruiters niet perse goed over, als er goed werkende website is dan komt het soms beetje dom of simpel over om te vragen of sollicitatie binnen is, dat doen eigenlijk vaak oude mensen of niet zo vlotte mensen. bij het bureau waar ik werkte was dat niet perse binnen komer. Dan beter bellen met goede vragen dan gaan ze uitkijken of je sollicitatie al binnen is.

Dimple goed bezig. Klinkt super!! Bij mij gaat het ook goed. Erg goede terug koppeling over hoe ik het doe en zelfs via via dat mijn sales manager er het volste vertrouwen in had dat ik gisteren een ingewikkelde afwijkende offerte goed zou maken. Erg blij mee.

Laatst vroeg iemand naar hond van mijn zus, die was helemaal weer ok, maar heeft gisteren een infarct oid gehad. Waarschijnlijk haalt ze nacht niet, erg verdrietig .

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:50

Je moet ook niet doelloos bellen, voorbereiden uiteraard met goede vragen! Niet alleen maar doellloos 'is hij binnen'. Maar als je van te voren hebt gebeld, en na een paar dagen na versturen vacature nabelt (met ook wat vragen) geeft dat naar mijn idee wel een goede indruk (al verschilt dat vast per bedrijf/afdeling).

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 10:22

De vraag is wel wat zijn goede vragen :D. Ik vond dat altijd heel lastig. Wat vraag je als de vacature vrij duidelijk zegt wat je moet doen en waar en wanneer?

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 10:54

Ben ik ook wel nieuwsgierig na, wat zijn nou goede vragen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 11:48

Kwanyin schreef:
De vraag is wel wat zijn goede vragen :D. Ik vond dat altijd heel lastig. Wat vraag je als de vacature vrij duidelijk zegt wat je moet doen en waar en wanneer?

Heel eerlijk? Dan niet. Je moet niet bellen om te bellen. Je moet bellen omdat je echt iets te weten wil komen en niet alleen bellen om een indruk achter te laten (want je bent niet de enige beller immers).

Maar een goede vraag kan zijn: hoe zou u/je de werksfeer omschrijven?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:52

Maar is dat niet iets wat je op een gesprek vraagt? Ik zie me niet echt bellen met eh hallo ik wou graag solliciteren maar ik wilde eerst vragen hoe de werksfeer was :P. Maar er wordt gezegd je moet bellen en een goede indruk geven om er uit te springen. Maar wat moet je dan zeggen dat je die goede indruk geeft?

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:13

Iemand die mij kan helpen met een motivatie brief ?
totaal geen idee hoe ik zoiets moet aanpakken. :o