Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:10

Ik vind dat ook lastig hoor! Helemaal omdat het werk waar ik op solliciteer niet bepaald hoog opgeleid specifieke functie is. Waarom wil je bij de klantenservice werken? Tja omdat ik een baan zoek en liever niet nog 3 jaar hier op de bank blijf zitten :+
Maar bij 1 bedrijf kreeg ik wel telefonisch reactie dat zn mn motivatiebrief heel goed vonden maar dat werkervaring een harde eis was. Dus opzich heb ik het dan wel een soort van oke gedaan denk ik :=

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:10

Als je echt niet weet wat te schrijven, zoek via Google even wat voorbeelden op Optiwolk. Dat helpt om een beetje duidelijk te krijgen wat er zoal in zo'n brief kan / moet.

Ik hou ze zelf altijd beknopt (nooit langer dan een A4 in ieder geval) maar die van jou is wel zo beknopt dat het vrijwel niets over jou zegt. Zoek die motivatie, dat is echt heel belangrijk. Ik vind dat zelf ook heel moeilijk aan te geven maar zoek wat het bedrijf speciaal maakt (ieder bedrijf probeert zich te profileren). In hoeverre past dat bij jou? Deel je die filosofie? Waarom heb je je opleiding gedaan? Dat kan ook antwoorden waarom je in die sector wilt werken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:11

Eliine schreef:
Ik vind dat ook lastig hoor! Helemaal omdat het werk waar ik op solliciteer niet bepaald hoog opgeleid specifieke functie is. Waarom wil je bij de klantenservice werken? Tja omdat ik een baan zoek en liever niet nog 3 jaar hier op de bank blijf zitten :+
Maar bij 1 bedrijf kreeg ik wel telefonisch reactie dat zn mn motivatiebrief heel goed vonden maar dat werkervaring een harde eis was. Dus opzich heb ik het dan wel een soort van oke gedaan denk ik :=

Maar waarom klantenservice niet werken bij de post? Waarom die voorkeur? Vind je het leuk om mensen te helpen, info te delen....

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:11

Je komt wel erg ongemotiveerd over Optiwolk... Gemotiveerd om te werken misschien wel, maar niet gemotiveerd voor de functie waar je het nu over hebt
Dan vind ik het niet vreemd dat je vastloopt op een motivatiebrief, want er is gewoon niet echt een motivatiedrive, lijkt het wel. Dan wordt het een trucje, iets verzinnen en dat is moeilijker dan iets persoonlijks schrijven

Hoe ga je dat doen als je op gesprek mag komen? Een sociaal wenselijk praatje houden?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:13

Ja dat heb ik er uiteraard ingezet :j dat ik al 3,5 jaar met veel plezier in de verkoop werk, dat ik het als een uitdaging zie om mensen hun problemen op te lossen en daar ook ervaring in heb etc. etc. Heb alleen geen specifieke klantenservice/helpdesk ervaring.. zucht.

Het lijkt me oprecht leuk werk, maar ik solliciteer ook een beetje op alles wat los en vast zit hoor :=

zap

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:36

Ik wilde solliciteren op een baan eigenlijk net te ver weg. Zit ik de vacature te zoeken op de website en zie ik dat ze dezelfde baan een stuk dichterbij ook aanbieden :D. Even wachten met solliciteren is niet altijd verkeerd :P

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:40

Toch wel het een en ander aan goede berichten, fijn om te lezen! Hier wil het niet echt vlotten. Mag vandaag voor de 3e keer deze week wel via uzb een bso dienst draaien (na twee weken niks), maar wat betreft iets wat ook maar lijkt op vast werk..... Ben vrees ik nog wel even bezig. Vanavond even een extra mailtje ergens heen sturen nog, en dan maar weer hard gaan zoeken.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:45

Corelli schreef:
Je komt wel erg ongemotiveerd over Optiwolk... Gemotiveerd om te werken misschien wel, maar niet gemotiveerd voor de functie waar je het nu over hebt
Dan vind ik het niet vreemd dat je vastloopt op een motivatiebrief, want er is gewoon niet echt een motivatiedrive, lijkt het wel. Dan wordt het een trucje, iets verzinnen en dat is moeilijker dan iets persoonlijks schrijven

Hoe ga je dat doen als je op gesprek mag komen? Een sociaal wenselijk praatje houden?

Nee klopt.
Moeilijk é.

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:37

Ik vind dat een motivatiebrief precies dat moet zijn, motivatie waarom jij geschikt bent voor de functie.
Ik vind wel dat een brief niet al te lang moet zijn, net als je cv trouwens. 4 alinea's (afhankelijk hoeveel zinnen natuurlijk) klinkt mij erg lang, maar wat jij schreef Optiwolk is weer erg kort.

Waarom schrijf je niet wat dingen op, er zijn meerdere hier (ik ook, als je wilt) die je vast kunnen helpen om het te verwoorden of uit te breiden.

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:40

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:42

Mijn brief is maximaal 1 A4 inclusief alle verplichte dingen (dus bovenaan 2 adressen, de datum, betreft, afsluiting en alle verplichte enters). Eerste alinea = welke baan, de laatste alinea dat ik graag mijn motivatie toelicht in een gesprek en dan de twee tussenalinea's over mijn motivatie en waarom ik geschikt ben. Alinea's van 3-4 zinnen. Klinkt nog steeds te lang?

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:44

nee, lijkt mij dan prima. Ik dacht dat je 4 alinea's tussenin van elk rond de 3-4 zinnen bedoelde, vandaar ;)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:44

Anke_Amigo schreef:
nee, lijkt mij dan prima. Ik dacht dat je 4 alinea's tussenin van elk rond de 3-4 zinnen bedoelde, vandaar ;)

Nee, in totaal inderdaad. Thanx!

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:50

Ik heb nooit alle adressen erbij staat eigenlijk, zeker als het via de mail gaat lijkt me dat niet nodig? Mijn adresgegevens staan in mijn CV. Ik heb waar ik de vacature las, dat ik interesse heb. Daarna dat ik me graag wil ontwikkelen, wat pluspunten, referentie erbij. Mijn ambitie en interesses. Dan soms wat me aanspreekt in het bedrijf, hangt af van de vacature. Verder dat ik bereid ben te verhuizen en als afsluiting dat ik graag mijn brief en CV zou willen toelichten :)

Edit: totaal wordt het een half A4tje, ik kreeg de tip niet te langdradig te zijn.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:51

Stuur jij dan ook als bijlage je brief mee? Ik lees overal op internet dat het wel zo netjes is alles te vermelden. Vandaar dat ik het eigenlijk gewoon doe...

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:52

Ik heb nu

Aanspreking

Waar ik het profiel gevonden heb en dat de functie me aanspreekt.
Dat deze functie het soort is dat ik wil uitoefenen. (3 lijnen)

Alinea over waarom mijn opleiding me heeft voorbereid op deze functie + voorbeelden. (6 lijnen)

Alinea waarom mijn studentenjob me kan helpen bij deze functie (3 lijnen)

Alinea waarom de functie me aanspreekt (3 lijnen)

Afsluiten
en in bijlage CV.

Beter, toch?

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:58

Ik stuur mijn brief niet als bijlage maar als gewone mail zegmaar. Ik heb achter mijn CV wel zie bijlage staan, mochten ze die over het hoofd zien :)

Ik was trouwens gisteren bij een mijn CV vergeten bij te voegen, dom. Kreeg heel snel een mailtje of ik dat nog wilde doen :o 8)7

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:01

ik zou het een beetje per keer bekijken, wat voor soort bedrijf het is. Vaak is alle adressen ed niet nodig, zeker niet bij de mail. Als het een heel formeel bedrijf is en ik stuur toch een mail dan zou ik een hele korte aankondiging in de mail zetten, de brief en cv apart en bij de brief zeker alle regels volgen.

Als het een informelere sfeer heeft zou ik de motivatie in de mail zeggen, en dus ook beginnen met geachte... en dan de cv in de bijlage.

@Optiwolk kan goed zijn. Kan je de brief mailen? Het is lastig om er zo wat over te zeggen.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:03

Ik solliciteer bij dierenartsen, dat is natuurlijk ook wel een iets andere doelgroep dan de meesten hier. Niet echt hele formele bedrijven :P

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:04

MissAnnemijn schreef:
Ik stuur mijn brief niet als bijlage maar als gewone mail zegmaar. Ik heb achter mijn CV wel zie bijlage staan, mochten ze die over het hoofd zien :)

Ik was trouwens gisteren bij een mijn CV vergeten bij te voegen, dom. Kreeg heel snel een mailtje of ik dat nog wilde doen :o 8)7

Hahaha oeps!

Ik moet voor deze functie via de website van de organisatie solliciteren. En dan moet ik dus een motivatiebrief uploaden. Ik heb nu alle adresgegevens er nog in staan...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:05

Vraagje, zetten jullie referenties ook in het CV? Hoe vermelden jullie ze?
Ik heb twee mensen die graag voor mij referentie willen zijn namelijk... En daar maak ik graag gebruik van.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:06

Referenties zelf niet, maar meld wel dat op mijn cv eventuele referenties gemeld staan

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:07

Anke_Amigo schreef:
ik zou het een beetje per keer bekijken, wat voor soort bedrijf het is. Vaak is alle adressen ed niet nodig, zeker niet bij de mail. Als het een heel formeel bedrijf is en ik stuur toch een mail dan zou ik een hele korte aankondiging in de mail zetten, de brief en cv apart en bij de brief zeker alle regels volgen.

Als het een informelere sfeer heeft zou ik de motivatie in de mail zeggen, en dus ook beginnen met geachte... en dan de cv in de bijlage.

@Optiwolk kan goed zijn. Kan je de brief mailen? Het is lastig om er zo wat over te zeggen.

Even naar jou pb'en bedoel je?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:08

Ik doe bij een sollicitatie per mail de brief ook in de bijlage, dat vind ik netter dan in de mail zelf. En dan gewoon adressen erboven :j

Referenties doe ik op aanvraag, niet standaard in mijn CV

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:08

Nee, ik meld geen referenties. Eén ik ben een starter met weinig referentiemateriaal :P. Ik zou wel een referentie op kunnen geven, maar dat wil ik dan eerst overleggen (omdat ik misschien nog voor hun wil blijven werken doe ik dat alleen als er serieus wederzijds interesse is).

In CV zetten is goed denk ik. Kan je niet gewoon een kopje referenties maken? Of is dat te simpel? En dan naam bedrijf, functie en contactgegevens? Of misschien is juist bij je werkervaring een geschikte plek?