Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:43

Jullie mogen allemaal mijn leverancier weten hoor :P

Boekhouden.... check -O-

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:49

Ik had de fout gemaakt mijn bankuittreksels een volledig kwartaal niet in te putten in mijn boekhoudprogramma.. Dus nu kon ik ineens 500 transacties ingeven, echt dolle pret!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 07:59

Ooh dat is ook altijd leuk ja.... Ik ben gister ook weer begonnen met de boekhouding (hoef het maar 1x per jaar te doen), mijn bonnen lagen echt overal en nergens. Dus nu begonnen met alles verzamelen en een deel ligt al op volgorde. Vanavond de rest op volgorde leggen en dan kan ik beginnen met invoeren. Ben er dit jaar in elk geval vroeg genoeg bij, vorige keer was echt een haastklus, dat wil ik niet nog een keer...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:28

Dat is iets dat je normaal gesproken in de loop der jaren wel afleert gelukkig, ik had het de eerste jaren ook wel dat ik alles bij elkaar moest gaan graven maar nu zit alles keurig netjes in eigen mapjes... want je wordt dat hectische gedoe toch wel zat na een paar keer :P

Ordner "nieuwe bestellingen", Ordner "betaald & verzonden", Ordner "inkoop e.d." en nog een met de papieren afschriften van de bank en daarachter de bijbehorende facturen voor de boekhouder.

Die facturen pluk ik dan uit de andere mappen en ik vink zo elke betaling af van de afschriften wanneer ik die binnenkrijg (of iets later :P ) en stop dus de facturen achter de afschriften.

Boekhouder verwerkt ze voor de BTW en aan het eind van het jaar is het dan vrij simpel om de belasting-aangifte voor de inkomstenbelasting er uit te draaien :)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:36

Alles op volgorde bijhouden heb ik gelukkig ook steeds gedaan, alleen het inputten blijft dus wel eens wat achter :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:41

Heb je dan ook dat je denkt dat je alles op zich bij hebt gehouden, en als je het dan gaat wegwerken dat er toch dingen ontbreken?

Dat vreet altijd zo veel tijd om dat weer boven water te halen :P

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:50

Heeft iemand hier toevallig ervaring met het starten van je eigen bedrijf vanuit de WW / in loondienst zijn. Momenteel zit ik helaas in de WW maar ik werk ook nog een aantal uur per week bij twee verschillende bedrijven.
Maar ik zit er ook al lange tijd over na te denken om (er naast) een eigen bedrijfje te beginnen.
Mensen in mijn omgeving steunen mijn besluit en roepen al langer dat ik dit zou moeten doen.

Het betreft om puur hobbymatig (en als ik er nog iets mee kan bij verdienen is het mooi) in de fotografie wat te beginnen. Natuurlijk weet ik ook wel dat er al honderden al dan niet duizenden zijn die het zelfde doen ;-) maar ik heb er niks mee te verliezen toch?

Maar wanneer ben je dan precies ondernemer en kom je in aanmerking om bij de KvK je in te schrijven?
Ook als er eens per maand of misschien 3x per maand een fotoshoot bij mij wordt geboekt?

Uiteraard zou ik het wel prettig vinden dat wanneer mensen informatie over mij gaan zoeken, ze zien dat ik inschreven sta en dat ze daarmee toch meer het idee krijgen dat het meer professioneel is.
Hiermee onderscheid ik me dan van alle andere (niet negatief bedoeld) amateur fotografen.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:11

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:37

Heb de site van uwv al utvoerig bestudeerd en zelfs na contact mmet hen doen ze er nog steeds misterieus over haha. Als het goed is krijg ik binnenkort een uitnodiging voor een gesprek maar eerst zien en dan pas geloven.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:41

Wat mij opviel was alles wat je verdiende tijdens je uitkering je direct weer in mocht leveren. Niet erg motiverend vond ik haha. Hoe het zit met starten vanuit ww weet ik niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:11

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 11:49

Magica schreef:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met het starten van je eigen bedrijf vanuit de WW / in loondienst zijn. Momenteel zit ik helaas in de WW maar ik werk ook nog een aantal uur per week bij twee verschillende bedrijven.
Maar ik zit er ook al lange tijd over na te denken om (er naast) een eigen bedrijfje te beginnen.
Mensen in mijn omgeving steunen mijn besluit en roepen al langer dat ik dit zou moeten doen.

Het betreft om puur hobbymatig (en als ik er nog iets mee kan bij verdienen is het mooi) in de fotografie wat te beginnen. Natuurlijk weet ik ook wel dat er al honderden al dan niet duizenden zijn die het zelfde doen ;-) maar ik heb er niks mee te verliezen toch?

Maar wanneer ben je dan precies ondernemer en kom je in aanmerking om bij de KvK je in te schrijven?
Ook als er eens per maand of misschien 3x per maand een fotoshoot bij mij wordt geboekt?

Uiteraard zou ik het wel prettig vinden dat wanneer mensen informatie over mij gaan zoeken, ze zien dat ik inschreven sta en dat ze daarmee toch meer het idee krijgen dat het meer professioneel is.
Hiermee onderscheid ik me dan van alle andere (niet negatief bedoeld) amateur fotografen.

Misschien moet je hierover eens met Femke praten... Zij heeft ook een lange tijd gewerkt als fotograaf zonder geregistreerd te zijn bij de kvk en kent de regels daarvoor heel goed.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:40

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:41

Misschien moet je hierover eens met Femke praten... Zij heeft ook een lange tijd gewerkt als fotograaf zonder geregistreerd te zijn bij de kvk en kent de regels daarvoor heel goed.

Bedankt voor je tip, ik zou haar eens kunnen vragen, al kan ik me ook wel voorstellen dat ik vast niet de enige ben die haar daarover mailt ;-)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 15:10

Annash schreef:
Wat mij opviel was alles wat je verdiende tijdens je uitkering je direct weer in mocht leveren. Niet erg motiverend vond ik haha. Hoe het zit met starten vanuit ww weet ik niet.

Ik ben gestart vanuit de ww en kon gewoon met behoud ga uitkering geld verdienen. Wel kijkt de belastingdienst na een x aantal jaar, ik weer niet precies hoeveel, wat je verdient hebt en gaan ze dan kijke of je (deels) de uitkering moet terug betalen.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:38

Ah dat is dan minder en ook lastig dan want voor je het weet krijg je onverwacht een brief in je bus en mag je gaan terug betalen

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:54

Ook al zou je het zonder kvk inschrijven doen je mag niet bij verdienen als je ww hebt.
Op het moment zijn ze terughoudend met de 'startersregeling' te verstrekken. Je moet er heel veel voor doen en het moet hun het idee geven dat je dan echt na die periode

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:57

helemaal jezelf kunt redden. Je inkomsten gaan ze inderdaad over langer termijn bekijken en dan kan het zijn dat je je ww moet terug betalen. Dit omdat er mensen zijn geweest die toen ze nog ww hadden geen inkomsten kregen door de facturen daarna pad uit te schrijven om zo terug betaling te voorkomen.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:00

Het is een ingewikkeld iets dus. Nou ik zou het er gewoon graag bij willen doen en daarbij hoop ik om een baan te vinden waar ik toch meer uren maak dan met mijn huidige nood oplossing baantjes ;-) heb altijd gewerkt in Hoogezand daar bij de fotograaf Hilda. Je herkent me vast nog wel.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:22

Ww en eigen zaak opzetten is heel lastig nu. Kun je beter een baan vinden en het dan opzetten.
Zou je dan werkloos worden mag je de uren die je gemiddeld per week al aan je eigen bedrijf bestede er vrij bij blijven werken.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 09:29

Ik kan je niets vertellen over WW en een bedrijf opzetten, want ik had mijn webshop al "up and running" toen mijn werkgever failliet ging. Ik kon (en mocht) overigens zonder problemen verder gaan met de shop!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 12:45

Lijkt me geen probleem toch om gewoon hobby-matig wat bij te verdienen, en dan als het een beetje loopt eventueel wat ww terug te moeten betalen?

Beter dat je wat op aan het zetten bent en aan je toekomst werkt dan je hand ophouden en zelf niks proberen, lijkt me.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:07

Ja absoluut. Sinds de dag dat ik wist van mijn ontslag ben ik meteen aan de slag gegaan om werk te zoeken. En heb nu twee werkgevers waarvan 1 met een 0-uren contract op oproepbasis, daar werk ik minimaal 1 dag in de week en de andere twee dagen in de week. Dat schiet natuurlijk voor mij niet echt op aangezien ik normaal fulltime werkte :-(

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:07

Magica schreef:

Ik zou eerst nog niet denken aan een echt bedrijf/kvk inschrijving. In de fotografie is het tegenwoordig best 'moeilijk' om echt een volledig salaris te verdienen. Ik zou er pas gaan kijken naar een bedrijf als je genoeg shoots hebt en je inkomsten teveel worden om als neveninkomsten te kunnen opgeven. Tenminste, dit lijkt mij. Maar als je echt wilt weten wat goed is zou ik eens met een goede boekhouder om tafel gaan zitten.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:28

Pmarena als je dat doet dan ga je flink nat en krijg je flinke problemen. Dat zou zelfs onder uitkeringsfraude kunnen vallen. Als je ww hebt mag je niks bijverdienen en geen bedrijf starten zonder toestemming.