Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:59

die had een gaatje in zijn hoofd of zo zeker := en dat moet dan leidinggeven?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:00

Wat een eikel inderdaad.

Overigens kan ik mijzelf goed omschrijven. Als ik die vraag krijg of een 'waar ben jij goed in' en de variant 'wat zijn jouw zwakke punten', ik kan ze allemaal benoemen. Zwakke punten probeer ik dan wel weer positief om te buigen.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:06

Hmmm je had eigenlijk bijna klacht moeten indienen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:12

SplashIsLief schreef:
Ir1ne schreef:
Ik vind 1 vraag altijd erg lastig; wie is Irene? Want ja, wat wil diegene nu horen?

Ik vraag me niet af wat ze willen horen. Althans, niet helemaal. Uiteindelijk moeten ze het doen met wie ik ben. Ik wil geen kopie zijn van iets wat ik niet ben en niet kan zijn. Ze zullen daar ook snel door heen prikken.

Wat een eikel.

Exact!!
Ik wil geen sociaal wenselijke antwoorden.....die doorzie je ook en persoonlijk kan ik daar niets mee.
Ik wil oprecht weten wie iemand is en waar zijn/haar ambities liggen. Zowel op werk-als op persoonlijk gebied.
Dat maakt wie je bent.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:12

Optiwolk schreef:

Nou inderdaad, wat een idioot zeg 8)7

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:14

Ir1ne schreef:
Kriel schreef:
Dat is inderdaad de manier waarop iemand een gesprek voert, op welke manier men eerdere ervaringen meeneemt naar de toekomst, omgaat met gebeurtenissen, de houding die iemand heeft en/of aanneemt, reageert, maar ook de visie op situaties, politiek, omgangsvormen.
Ik vind de manier waarop men in het leven staat erg belangrijk, en niet zo zeer wat men heeft meegemaakt, maar vooral hoe men daar mee omgaat.
Buiten dat ben ik ook zeer geïnteresseerd wat iemands dromen zijn, wensen maar ook welke dingen iemand heeft gevormd tot wie/wat hij/zij is.
Denkwijzen zeggen zoveel over iemand ('s karakter)

Knap dat je dat zo bekijkt. Vind ik wel leuk om te horen; de werkgeverskant.
Ik heb nu een aantal gesprekken gevoerd, waarvan 1 wat persoonlijker was meer zoals jij het beschrijft, 1 die deed het heeel zakelijk en echt volgens een lijstje. De andere was meer in het midden zegmaar als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik vind 1 vraag altijd erg lastig; wie is Irene? Want ja, wat wil diegene nu horen?

Ik heb 1 bedrijf waar ik naar ben weggegaan. Een grote naam in die betreffende wereld, helaas, waarbij de beste man me continu afrekende op mijn uiterlijk ( je krijgt geen werk omdat je dik bent, had maar 20 uur contract en wilde meer dus was aan het solliciteren, ik denk dat jij dingen niet kunt omdat je dik bent, ondanks dat je dik bent doe je dit en dat wel goed ). Ik heb daar een tijd met tegenzin gezeten, waarop ik vervolgens gewoon naar de bedrijfsleider ben gegaan en heb gezegd dat ik met inachtneming van mijn opzegtermijn wilde stoppen bij die werkgever omdat ik me er niet meer op mn plek voelde.

Vervolgens werd hij ontzettend boos en kon ik direct vertrekken, heb dat braaf gedaan ( want, ik had gewoon een contract en 1 maand opzegtermijn, die maand heb ik ook doorbetaald gekregen ).

De bedrijfsleider is nog steeds een referentie, maar deze man denk ik niet. Ik leg het meestal uit als ik zat daar niet meer op mijn plek en ze hadden geen andere passende functie. Ik weet ook niet hoe ik dat anders zou moeten doen.

Maar waar komt dat dan vandaan? Omdat die gozer gewoon een hork is, die een stoel in zijn gezicht zou moeten krijgen?
Of misschien ook omdat jij je kwetsbaar en onzeker opstelt? (wat ik nog steeds geen excuus vind om je zo achterlijk te gedragen)
Ik ben ook 42 kg zwaarder geweest, maar daar ook nooit op (ver)beoordeeld of afgerekend.
Nu straal ik ook uit dat je het niet eens moet proberen hoor :+ :=

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:17

Winged schreef:
Wat een eikel inderdaad.

Overigens kan ik mijzelf goed omschrijven. Als ik die vraag krijg of een 'waar ben jij goed in' en de variant 'wat zijn jouw zwakke punten', ik kan ze allemaal benoemen. Zwakke punten probeer ik dan wel weer positief om te buigen.

Dat kan ik ook ; maar wie is irene vind ik een wat lastigere vraag.

Splash, ik banketstaaf ook geen onzin ofzo, maar ik bedoel meer; wat willen ze nu weten over jou? Wat vertel je wel en wat niet? Snapje? Sociaal wenselijke antwoorden geef ik niet, maar in welke richting moet je dan wel wat vertellen?

Citaat:
die had een gaatje in zijn hoofd of zo zeker := en dat moet dan leidinggeven?

Had geen zin gehad. Soms kun je je maar beter overgeven en het laten rusten, anders creeer je alleen maar onrust en een situatie die je als sollicitant liever niet wil. Ik heb besloten om gewoon bij mezelf te blijven en me niet te begeven op een terrein waar ik niet bekend op ben.

Hij had ook wel gelijk, ik was/ben ook dik en dat is in mijn nadeel, in heel veel opzichten. Echter mag het geen criterium zijn om iemand continu de grond in te trappen. .. Dat gezegd hebbende is het wel een keigoede zakenman en weet hij echt waar hij over praat. Hij heeft veel opgebouwd en uitgebouwd en ik heb nog steeds veel respect voor hem, als zakenman, niet als mens.

Kriel; ik stelde me toendertijd niet kwetsbaar op. Het belemmert me nl niet in kantoorwerk en ik ben slim genoeg, daar ligt t niet aan, heeft imo niets met mijn uiterlijk te maken. Hoe goed je in je werk bent bij non-fysieke werkzaamheden heeft imo niets maar dan ook niets met uiterlijk te maken.
Het is een persoon die behoorlijk recht voor zijn raap is en daarmee geen rekening houdt met gevoelens van een ander. Hij heeft een ander persoon die daar werkte het leven zuur gemaakt omdat deze op hetzelfde geslacht viel, ter illustratie.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:45

Bah, zit terug in de trein van een gesprek voor een PhD. Heb er geen lekker gevoel over. Jammer, want het leek me echt een super gaaf project.

Ik weet niet, dit is de eerste keer dat ik benoemd heb dat ik asperger heb in het gesprek. Het gesprek ging al zo snel zo prominent naar het feit dat ik 7 jaar over het VWO en 5 jaar over mijn bachelor heb gedaan, dat ik gelijk dacht, ik moet hier gewoon eerlijk over zijn. Heb uitgelegd dat ik tegen punten aan liep waardoor het met name in het studeren fout ging, dat daar een oorzaak achter bleek te zitten en dat ik ontzettend veel uit die periode heb geleerd over mezelf. Nu goed weet wat ik kan en waar ik moeite mee heb en dat laatste ook eerder weet te herkennen, erkennen en maatregelen voor kan nemen.

Maar daarna bleef de sfeer hangen vond ik in dingen die ik moeilijk vind en voor mijn gevoel ben ik op zulke momenten TE eerlijk. Sociaal wenselijk moet je ook niet willen, maar vind het moeilijk er een positieve draai aan te geven. Dat soort dingen verzin ik dan pas achteraf. Op een gegeven moment vroegen ze dan of ik ook eigenwijs ben, en dat ben ik heel erg. Dus ik gezegd dat ik dat wel ben, wel proberen te zeggen dat ik dat ook beter kan herkennen en mezelf dan kan terugfluiten, maar achteraf had ik willen zeggen dat een gezonde dosis eigenwijsheid belangrijk is in onderzoek, omdat het ook teken is van zelfvertrouwen in je project, en in je kunnen.

Het is afwachten natuurlijk, maar volgens mij ga ik hier niet voor mogen terug komen. :(

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:11

Wat jammer Shiloh! Ik las het stuk over eigenwijsheid en wilde inderdaad al reageren met 'maar in het onderzoek kan eigenwijs zijn heel positief zijn en...' toen las ik de rest. Je weet het zelf ook, jammer dat het dit gesprek niet goed naar voren kwam. Maar wie weet sloten je ervaringen er toch goed genoeg op aan dat ze je nog een keer uitnodigen?

Om dit soort dingen te voorkomen schrijf ik van te voren altijd op wat ik in zo'n geval wil zeggen, dan komt de boodschap tijdens een gesprek beter over omdat ik al een keer goed bedacht heb wat die boodschap nou eigenlijk is.

Mijn gesprek ging wel oké denk ik. Ik moet altijd mijn stages uitleggen (die-hard ontwikkelingsbiologie, de gemiddelde 'kanker-onderzoeker' denkt vaak dat ik dus geen interesse heb in hun onderzoek terwijl dat echt niet zo is) maar dat is nu wel goed uit de verf gekomen. Heb eerlijk gezegd dat ik niet de beste schrijver ben, mede omdat het onmogelijk is alleen positief over jezelf te zijn (en dit toch wel mijn minste punt is). Hopelijk geeft dit juist een doorslag dat ik eerlijk ben geweest en geloven ze dat ik bij de rest ook eerlijk was dat ik écht geordend, enthousiast enz. ben :D . Zou graag naar ronde 2 gaan (heb nog 7 concurrenten hoorde ik, wie kan ik inhuren }:) ).

Morgen nog een gesprek voor een andere vacature. Dat is via Skype, toch altijd een beetje anders via zo'n schermpje B-)

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:12

Ir1ne schreef:
Hij had ook wel gelijk, ik was/ben ook dik en dat is in mijn nadeel, in heel veel opzichten. Echter mag het geen criterium zijn om iemand continu de grond in te trappen. .. Dat gezegd hebbende is het wel een keigoede zakenman en weet hij echt waar hij over praat. Hij heeft veel opgebouwd en uitgebouwd en ik heb nog steeds veel respect voor hem, als zakenman, niet als mens.
.

Ik ben kleine 10 kg te mager ("wat ben jij lekker lang Opti, droom van jouw figuur <3" :roll: )
Zie er buitenlands uit (Kan met doekje op m'n kop ZO in't Midden-Oosten gaan wonen)
En heb als ik serieus kijk blijkbaar een ENORM kwade blik.

Hoe ik er uit zie is niet van belang, tenzij je me als postergirl wil.
Ze moeten me willen om wie ik ben, om wat ik kan en om welk potentieel ik heb.

-zucht-
Maak me veel te kwaad in zo'n dingen, ook omdat ik wéét dat er daar wel op afgerekend wordt.
Zou graag job in de paarden doen, ben bereid hard te werken voor geen grote vetpot maar ik weet dat ik weinig kansen krijg omdat ik dus zo 'fragiel' ben.

Wel goed dat je't nuchter kan bekijken Irene, maar nog eens, wat een [piepgeluid dat je op tv hoort ivm vloekwoorden]

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:22

Optiwolk schreef:
Ik ben kleine 10 kg te mager ("wat ben jij lekker lang Opti, droom van jouw figuur <3" :roll: )
Zie er buitenlands uit (Kan met doekje op m'n kop ZO in't Midden-Oosten gaan wonen)
En heb als ik serieus kijk blijkbaar een ENORM kwade blik.

Hoe ik er uit zie is niet van belang, tenzij je me als postergirl wil.
Ze moeten me willen om wie ik ben, om wat ik kan en om welk potentieel ik heb.

-zucht-
Maak me veel te kwaad in zo'n dingen, ook omdat ik wéét dat er daar wel op afgerekend wordt.
Zou graag job in de paarden doen, ben bereid hard te werken voor geen grote vetpot maar ik weet dat ik weinig kansen krijg omdat ik dus zo 'fragiel' ben.

Wel goed dat je't nuchter kan bekijken Irene, maar nog eens, wat een [piepgeluid dat je op tv hoort ivm vloekwoorden]

Dat vind ik ook. Het maakt geen donder uit hoe iemand eruit ziet, als ie zn werk maar goed doet...

Ach joh. Loslaten is ook een vorm van accepteren. Ik ben dr druk mee bezig en slank zal ik wel nooit worden.
Heeft niks met mn kwaliteiten te maken. Ik word nergens aangenomen omdat ik blond ben en dikke tieten heb en zowel laatmaar dan ;)

Shiloh, niet wanhopen. Het kan ook wél in je voordeel werken.

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:53

Ik meld me helaas ook aan mij dit topic,
Sinds gisteren geen baan meer dus al druk aan het zoeken en solliciteren,, En dat met het vooruitzicht dat we 27 december de sleutel van ons huis krijgen... Pff stress!!!!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:36

Ik duim voor je Shiloh dat het gewoon goed is overgekomen en dat je nu te negatief over jezelf denkt. Heb ook in gesprekken wel eens de vraag gekregen of ik eigenwijs was, maar als je dat bént is dat niet erg, zolang je het inderdaad maar op een positieve manier uit en niet alles op je eigen manier wilt doen. Maar dat wist je dus ook al :).
@Noeskamoos: Ik duim voor je mee dat je door bent!

@Laziezo: Kan me voorstellen dat je dan stress hebt. Ben je zomaar per direct ontslagen?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:18

Pfhoe wat maak ik toch allemaal mee, vacature was inderdaad voor vrijwilligerswerk en dat op de officiële site van de VDAB die verantwoordelijk is voor het helpen aan een job...nooit gedacht...ik ben zeker niet vies om vrijwilligerswerk te doen, maar als ik persoonlijk dan mag kiezen voor een organisatie dan kies ik liever een andere...eerder naar de hippotherapie toe. Met deze doelgroep heb ik nog geen ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:20

Zo even een goed gesprek gehad, gelukkig wel opgelucht en heb er een goed gevoel over. Stuk beter als dat ik had...

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:22

Joolien schreef:
Zo even een goed gesprek gehad, gelukkig wel opgelucht en heb er een goed gevoel over. Stuk beter als dat ik had...

Goed gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:22

Gefeliciteerd sting. :D

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:26

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:43

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:44

Pff, ik zit echt te worstelen met een sollicitatiebrief :\ Geen idee waarom, normaal heb ik er niet veel moeite mee maar nu lukt het voor geen meter :n

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:51

Corelli schreef:
Pff, ik zit echt te worstelen met een sollicitatiebrief :\ Geen idee waarom, normaal heb ik er niet veel moeite mee maar nu lukt het voor geen meter :n

Misschien even iets anders doen? Heb ik ook al gehad na talloze brieven weet je niet meer wat te schrijven..

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:59

Is er iemand die er misschien even naar wil kijken? :)

SmartBH: zoveel heb ik nog niet geschreven, dus hopelijk ben ik niet nu al uitgeschreven haha
Je tip is wel een goede, maar ik heb hem vanmiddag al even weg gelegd en wil nu even doorpakken

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:00

Ik schrijf vooral 's nachts het beste :p
Dan denk ik er minder over na en dat helpt wel met het schrijven :p

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:26

arabella2000 schreef:
Ik schrijf vooral 's nachts het beste :p
Dan denk ik er minder over na en dat helpt wel met het schrijven :p

Heb ik ook, hoe minder ik er over na denk, hoe beter het me lukt! Heel irritant als je net op een bepaald moment een brief gewoon moét schrijven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:38