Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 14:09

pmarena schreef:
Hoe dan de zelfstandigen het hier eigenlijk qua (arbeidsongeschiktheids en ongevallen e.d.) verzekeringen en pensioen?

Leggen jullie maandelijks ergens geld in daarvoor?

Nope...
Niet slim, maar momenteel vind ik het nog te duur. Pensioen duurt nog zo lang dat ik dat tegen die tijd hoop te regelen met een eigen huis.

DonDon

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 16:35

Sitemaps maakt mijnwebwinekel vanzelf al aan :).

Ik ben net ontslagen bij mijn huidige baan dus moet snel weer een baan vinden. :)
Gelukkig had ik geld opgespaard voor de webshop maarja dat raakt ook op.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 10:41

pmarena schreef:
Hoe dan de zelfstandigen het hier eigenlijk qua (arbeidsongeschiktheids en ongevallen e.d.) verzekeringen en pensioen?

Nee, hier ook niet. Vond de prijs opzich meevallen, maar ik heb veel uitsluitingen waardoor ik zoiets had van: waar verzeker ik me eigenlijk voor?! Vind het zo krom dat je als werknemer altijd verzekerd bent, ongeacht je verleden, maar ben je zzper dan heb je gewoon pech als je bijv. een aangeboren ziekte hebt of een keer iets gebroken hebt gehad. Vind het eigenlijk discriminatie....

Pensioen heb ik ook niet, heb al het geld wat ik momenteel verdien nodig voor continuïteit van mijn bedrijf en mijn eigen vaste lasten.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 16:14

Yucca schreef:
pmarena schreef:

Nee, hier ook niet. Vond de prijs opzich meevallen, maar ik heb veel uitsluitingen waardoor ik zoiets had van: waar verzeker ik me eigenlijk voor?! Vind het zo krom dat je als werknemer altijd verzekerd bent, ongeacht je verleden, maar ben je zzper dan heb je gewoon pech als je bijv. een aangeboren ziekte hebt of een keer iets gebroken hebt gehad. Vind het eigenlijk discriminatie....

Daar heb je ook wel gelijk in!
Heb wel een tijd geleden informatie ingewonnen over een Broodfonds. Daar pot je allemaal samen voor als er iemand ziek is en kun je 2 jaar lang een inkomsten uit halen, waardoor je een arbeidsongeschiktheidsverzekering pas af hoeft te sluiten voor na die 2 jaar... Maar ik blijf twijfelen over het idee...

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 08:41

Hier wel verzekerd, zowel een AOV als Ongevallen. Ik durf het risico niet te lopen om bv morgen van het paard af te vallen en nergens meer aanspraak op te kunnen maken.

Pensioen doe ik niet op de reguliere manier, maar zijn al wel dingen voor geregeld.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:06

Hallo ondernemende bokkers!

Mag ik mij hier ook melden?
Morgen heb ik een adviesgesprek bij de Kvk :) Heb namelijk nog wat vragen over de meest gustige rechtsvorm voor mij.
En dan als het goed is ga ik daarna mijn onderneming officieel op poten zetten.

Ook ben ik aan het twijfelen of het verstandig is om bij een beroepsvereniging aan te sluiten? Hebben jullie dat gedaan? en waarom?

Ik ga een adviesbureau beginnen. (treed verder nog niet te veel in detail tot de onderneming echt op poten staat)
1 januari wil ik officieel 'openen' tot die tijd ga ik proefdraaien op proefpersonen, kleine dingen aanpassen, kantoor inrichten etc.
Vormgeving en website zijn uitbesteed en zijn nog bezig, gisteren de offerte gekregen en goedgekeurd. :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:45

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:15

Leuk stuk Joyce, is altijd leuk om enthousiast te worden van anderen!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:22

Welkom Lisann :)

Leuk stuk idd, als we allemaal als hij worden, hebben we 't goed gedaan! :D

Ik ga een beetje 'uitbreiden' in die zin dat er 3 A-merken bijkomen. Om die mooi te presenteren gaat de indeling van de winkel wel een stuk veranderen, maar dat is ook wel weer eens fijn, een nieuw fris beeld. En zo blijven we aan de gang :D

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:46

Leuk stukje Joyce. Ik heb zijn boek ook, ook om heel enthousiast van te worden.

Klinkt goed Mallootje! Welke merken komen er bij? Of hou je dat nog even voor jezelf?

Welkom lisann! Hopelijk heb je een leerzaam gesprek gehad bij de KvK.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:54

Dat blijft nog even een geheimpje ;) de keuzes zijn al gemaakt maar ik ga het pas officieel maken eens de orders effectief doorgegeven zijn :)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:23

Ik denk er al minstens 1 te kennen!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:45

Ik vond het inderdaad ook een lekker enthousiasmerend stuk. Misschien dat ik ook maar eens naar dat boek moet kijken.

@Mallootje: Wat leuk zeg, ik ben heel benieuwd!

Vraagje: Ik krijg regelmatig vragen van mensen of ik kan vertellen waar ik mijn spullen inkoop, omdat ze ook een webshop willen starten. Natuurlijk ga ik ze dat niet vertellen, want dan krijgen we straks allemaal shops die qua assortiment exact op die van mijn shop lijken... Ben net zo blij dat ik me steeds meer weet te onderscheiden.

Maarrrr, nu zijn er ook mensen die vragen of ze via mij de spullen in kunnen kopen en ik twijfel wat ik daar mee moet. Aan de ene kant lijkt het me wel wat, ik kan er geld mee verdienen en ik kan ook nog eens een beetje in de gaten houden wat te concurrent doet. Aan de andere kant, ik voorzie ze dan wel weer van spullen waarmee ze de concurrentie met mij aan kunnen gaan. Maarja, dan denk ik weer, als ze het via mij niet inkopen, kunnen ze het waarschijnlijk wel weer via een andere weg doen en dan heb ik dezelfde concurrentie en verdien ik er niets aan. Wat is jullie kijk op dit verhaal?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:49

Ik zou het wel verkopen aan hun, mits dit mag van jou leverancier. Waar een klant ook koopt: bij jou of bij de andere: je verdient er altijd aan. Misschien bij de ene iets meer dan de andere, maar daar heb je dan ook minder werk aan: minder marketing kosten, webshopkosten, ect.

Ik bestel mijn trouwalbums ook bij een fotograaf die het inkoopt/produceert ergens. Hij gebruikt deze albums zelf ook. Hij had kunnen denken: ik hou de albums voor mezelf en dan komen de klanten bij mij voor de albums, maar hij heeft er veel meer aan om deze albums te verkopen via andere fotografen.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:54

foxy80 schreef:
Ik denk er al minstens 1 te kennen!

Ja-haa? Ben benieuwd! Doe maar een gok ;)

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:26

Ja laatst kreeg ik ook een hele brutale vraag waar ik al mijn spullen vandaan haal. Alsof ik ze dat ga vertellen dan kan wel iedereen een webshop gaan starten. Heb niet eens gereageerd.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:41

Zouden jullie even willen kijken of jullie in mijn webshop de productcategorieën te zien krijgen? :s

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:45

Ik krijg ze gewoon te zien aan de kolom aan de linker kant.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:46

Als ik ergens op klik wordt er wat uitgeklapt en krijg ik in het midden een overzicht met afbeeldingen :-)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:47

Hm echt vreemd, ik zie ze ook, maar Mellis liet me net weten dat zij ze niet kan zien.. Heb even mailtje gedaan naar de webmaster, ik heb een hekel aan van die 'vage' problemen die niet bij iedereen te zien zijn!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:49

Joyce: Of je spullen wilt door-leveren aan anderen is inderdaad wel even een serieuze overweging :j

- heb je het alleenrecht in Nederland?
- kunnen ze het op een andere manier inkopen / verkopen?
- voegt het iets toe voor de klanten?
- ga jij er in omzet op voor- of achteruit?

Dat soort dingen.

Ik blijf het met "mijn" wederverkopers ook heel dubbel vinden eerlijk gezegd.

Op zich heb ik het alleenrecht van verkoop in Nederland. (Heb ik ook wel dubbel en dwars verdiend dacht ik zo :o )

En bijna iedereen kan mijn website wel vinden, bijna iedereen is on-line....dus wat dat betreft heeft het weinig toegevoegde waarde als een klant diezelfde spullen ook via een andere webshop kan kopen....

Behalve dan dat het wel leuk is voor de klant dat die elders ook weer andere spullen erbij kan bestellen in 1 keer wellicht. Of het daar af kan halen omdat het dichterbij is. Of diegene daar een testzadel kan proberen. Dat soort dingen.

Ik verlies wel het grootste deel van mijn winst maar heb er ook (in theorie :P ) wat minder werk aan natuurlijk qua klant-contacten.

Maarja eerlijk als eerlijk, als een klant domweg ergens een bestelling plaatst, of zelfs (zoals heel vaak gebeurt) na eerst een tijd heen en weer gemaild te hebben met mij voor info en die bestelt dan toch bij een wederverkoper, dan voelt dat ergens natuurlijk wel een beetje jammer aan dat ik daar dan nog maar een kleine marge op heb en niet mijn normale marge bij directe verkoop :P

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:02

Ik heb net Yucca ge-pb't, maar zal jou ook even een berichtje sturen! Wil sommige vragen even niet openbaar stellen, in het geval van meelezers ;)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:53

Hmm lastig inderdaad. Anderzijds als ze ze via jou kopen kopen ze de spullen voor jouw verkoopprijs. Willen ze daar dan zelf weer een doorverkoop van maken gaan ze uiteraard de prijs omhoog doen. Jij hebt jouw deel en ik denk zomaar dat jouw deel dan meer is dan die van hen. Liever inderdaad via jou dan via jouw leveranciers en dat ze dan voor jouw prijzen kunnen of erger lager gaan.

Yucca, maar als de buurvrouw die ook fotograaf is jou vraagt? Ga je dan vertellen waar je die gave albums vandaan hebt of laat je dat?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:01

Nee, dat doe ik niet, alleen bij bevriende fotografen, maar dat is wat anders dan wederverkopen. Dat is je leveranciers prijsgeven en dat doet hier niemand ;-)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:13

Ik vind het ook een moeilijke zaak Joyce.. Ik zou het niet doen, denk ik!

Ben heel erg sieluggg vandaag, ben aan het boekhouden en mèèn wat heb ik daar een hekel aan!