Belastingaangifte 2021

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manonutjuh

Re: Belastingaangifte 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 19:09

Als je al toeslagen krijgt wordt het automatisch verwerkt.
Als je nog geen toeslagen krijgt dien je het eerst wel zelf aan te vragen.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 19:12

1 maart de belasting aangifte gedaan, geen bijzonderheden maar nog niets gehoord. Nog even (on)geduldig afwachten ;)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 20:16

chanicha schreef:
Ladygiroc schreef:
Vorig jaar heb ik 11 mei de teruggave inkomstenbelasting gehad. Op 24 juni kreeg ik teruggave van de toeslagen.

Dit jaar 26 april teruggave inkomstenbelasting en nog niks gehoord van de toeslagen. Juist die toeslagen zijn erg welkom. <<)

Misschien een domme vraag maar hoe vraag je achteraf die toeslagen aan?

Wanneer de toeslagen over een jaar al lopen, dan verrekent de Belastingdienst na de definitieve aanslag vanzelf en krijg je eventueel nabestaanden (of moet je terugbetalen
:= ) .
Wanneer de toeslagen over een jaar nog niet lopen, dan kun je die aanvragen tot het moment dat de aanslag IB over dat jaar onherroepelijk vast is komen te staan (dus dat bezwaar etc niet meer mogelijk is).

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 20:22

Volgens mij moet je zorg toeslag en huur toeslag wel echt aanvragen.
Dat is wat anders dan inkomsten belasting

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 20:33

Ik kijk eind van het jaar wel of we er recht op hebben.
Mijn man is voorlopig ziek thuis en verdient daardoor minder door die fijne CAO dus vandaar.
Dank jullie voor de antwoorden +:)+

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 21:56

daantjuhhh schreef:

Ja dat klopt. Inkomstenbelasting "moet". Toeslagen mogen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 21:59

assie schreef:
daantjuhhh schreef:

Ik heb geen recht op toeslagen, dus ook niet in verdiept. Maar als je toeslagen niet aanvraagformulier krijg je ze ook niet toch?

En ik weet niet of je dat nog achteraf kunt aanvragen?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 22:06

Hoe laten mensen het dan in een keer uitbetalen?
Dan is het toch ook achteraf aangevraagd.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 22:30

daantjuhhh schreef:
assie schreef:

Ik heb geen recht op toeslagen, dus ook niet in verdiept. Maar als je toeslagen niet aanvraagformulier krijg je ze ook niet toch?

En ik weet niet of je dat nog achteraf kunt aanvragen?

Klopt.

Toeslagen zijn gelinkt aan je inkomstenbelasting in zoverre dat de hoogte van je toeslagen wordt bepaald door wat jouw inkomen en vermogen zijn (en wat je daarvan aangeeft bij de aangifte inkomstenbelasting). Verdien je bijvoorbeeld in jaar 2021 teveel (of is je vermogen te hoog) dan heb je over 2021 geen/minder recht op toeslag.

Als je toeslagen niet aanvraagt krijg je ze niet (ook niet als je er wel recht op hebt)
Vraag je de toeslagen wel aan, dan krijg je in eerste instantie een voorschot, gebaseerd op de (geschatte) gegevens die de Belastingdienst van jou heeft, of die je zelf hebt doorgegeven.
Vervolgens doe je voor 1 mei 2022 aangifte inkomstenbelasting over 2021.
Daarna gaat de belastingdienst een aanslag inkomstenbelasting opleggen. En op basis van die aanslag gaan ze vaststellen of en hoeveel recht je daadwerkelijk op toeslagen had in 2021. Tot het moment waarop de bezwaarperiode over die definitieve aanslag is verstreken kun je in principe nog toeslag over 2021 aanvragen.

Als je het dan dus later aanvraagt kan alles in één keer worden uitbetaald.
Een andere optie is dat je de toeslagen wel aan het begin van het jaar hebt aangevraagd, maar dat je je inkomen zo hoog hebt ingesteld dat je gedurende het jaar niks of een paar euro krijgt uitbetaald. Als dan bij het definitief worden van de aanslag 2021 blijkt dat je recht had op 1200 euro ipv op 12 euro, dan krijg je de resterende 1188 alsnog uitbetaald in één keer

Er zijn uiteraard altijd uitzonderingen en mitsen en maren, maar dit is de hoofdlijn.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:18

Duidelijk uitgelegd Assie :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:58

chanicha schreef:
Hoe laten mensen het dan in een keer uitbetalen?
Dan is het toch ook achteraf aangevraagd.

Ik verdiende vorig jaar minder dan dat ik had opgegeven. Ik kreeg een brief thuis met dat ik mijn inkomen moest aanpassen. Dus ik had hem expres veel hoger ingesteld.
Uiteindelijk heb ik voor vorig jaar mijn jaarloon doorgegeven en bleek dat ik nog ruim 850 euro tegoed had.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 10:26

-O- -:(- %) |( echt werkelijk waar zijn ze mee bezig.
Na de al foute veel te hoge aanslag 2022 had ik uitstel gekregen (of toch niet gezien de hoos met brieven?)

inmiddels gister de correctie aanslag 2022 binnen gekregen. Hehe met eindelijk de juiste aanslagnummers. Dankzij de inspecteur die er is ingedoken en ze me maar persoonlijk heeft toegestuurd. Al verwijzen ze in de brief wel weer wat betreft maandbedragen naar de eerdere nooit ontvangen aanslag met als maandbedrag het dus te hoge verkeerde bedrag. 8)7 :n n

nu zou ik dus maar zelf moeten gaan rekenen en inschatten wat ik moet gaan betalen hoeveel en vooral ook hoe?

Vanmorgen in de bus jawel weer twee brieven met aanmaningen van niet betaalde voorschot over het niet gecorrigeerde veel te hoge bedrag met de inmiddels verouderde aanslagnummers. 8)7 -:(- -O- communiceren ze daar compleet langs elkaar heen of zo? %) . Erover bellen kan nu niet, en er zit een fikse boete overheen ook nog.

Dus ik had al uitstel tot eind juni, en een ander bedrag en andere aanslagnummers en dan krijg je dit domweg opgestuurd. >;) :roll:

En ze kunnen deze puinhoop gewoon doen zonder dat er een consequentie tegenover staat.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 10:52

Waarom maak je niet een afspraak op het belastingkantoor? Neem je alles mee en zorg je dat alles ter plekke tot in de puntjes wordt uitgezocht.

Klinkt alsof je al veel contact hebt gehad dus dat lijkt me een reeële optie.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:05

Tjsa zou handig zijn echter dan moet ik een heel eind reizen want die ik aangewezen heb gekregen ligt in limburg -O- nog veel verder weg dan de dichtbijzijnde opties van 50 km verderop. En die inspecteur loopt al tegen een muur op. Ik heb het er met hem over gehad :j maar fysiek aanwezig zijn zou het niet sneller of gemakkelijker maken. Omdat zij ook afhankelijk zijn van mensen boven hun die weer niet fysiek aanwezig lijken te zijn op hun kantoren.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:28

Ah zo. Ja wel vervelend, hoop dat je eruit komt

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 14:25

Kantoor Heerlen? Dat is kantoor Buitenland.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:47

Nee ik ben gekoppeld aan iemand uit venlo. Alleen geen idee waar hij werkt. Een heel eind uit de buurt voor mij in ieder geval

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:59

karuna schreef:
Tjsa zou handig zijn echter dan moet ik een heel eind reizen want die ik aangewezen heb gekregen ligt in limburg -O- nog veel verder weg dan de dichtbijzijnde opties van 50 km verderop. En die inspecteur loopt al tegen een muur op. Ik heb het er met hem over gehad :j maar fysiek aanwezig zijn zou het niet sneller of gemakkelijker maken. Omdat zij ook afhankelijk zijn van mensen boven hun die weer niet fysiek aanwezig lijken te zijn op hun kantoren.

Dan ga je ipv een keertje naar Duitsland of ergens anders heen naar het belastingkantoor. Is maar net waar je prioriteiten liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 16:02

In overleg is het soms ook best mogelijk de inspecteur naar een ander kantoor komt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 09:08

Nog 2 weken … ik ben benieuwd. Mogen ze ook voor de voorlopige aanslag met een uitstelbrief komen?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:08

Bij mij is het nu heel eenvoudig... zeggen ze.... brief met alle benodigde copietjes heb ik afgelopen vrijdag bij een belastingkantoor afgegeven. Daarmee gaan ze binnen 3 weken eindelijk mijn bankrekening wijzigen. En zodra dat gebeurt is, gaan ze het geld wat ik nog van ze terugkrijg overmaken. Ben benieuwd of het voor eind Juli gaat lukken...

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:09

Fitzroy schreef:
Nog 2 weken … ik ben benieuwd. Mogen ze ook voor de voorlopige aanslag met een uitstelbrief komen?

De belastingdienst mag alles ;-)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:29

Ja maar ik heet wel gewoon Jan Jansen :+

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 16:47

In het verleden heb ik weleens een brief gehad of ik toestemming gaf voor uitstel.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 18:09

Heeft gevolgen voor de rente.