Toekomstige studenten HBO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:06

Ik betaal dit jaar ook alles zelf qua school. Al deed ik dat al heel veel. Ben blij dat het in termijnen kan, het schoolgeld. Woon ook nog eens op mezelf en wil zo min mogelijk lenen bij de overheid. Gelukkig kan ik dat altijd wel regelen via familie, als ik echt niet rond kom.

Courses

Re: Toekomstige studenten HBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:12

Tja, het is toch iets waar je overheen moet en zelf moet gaan doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:13

K betaal het ook zelf, woon samen met m'n vriend en ik heb besloten om een studie te doen dus schaf ik zelf m'n spullen ervoor aan. Al ben ik wel erg blij met de stufi en de ov kaart straks weer hoor :+

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:16

M'n opleiding betaal ik (nog) niet zelf. Moet ook even kijken, kunstacademie is best een zware studie dus geen idee of ik er nog naast kan blijven werken :+
Voor de rest betaal ik wel alles zelf. Ouders betalen ook alleen collegegeld, boeken en materialen betaal ik wel zelf.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:33

Ja ik ga gewoon het beste er van maken

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:34

OV vind ik sowieso idioot dat ze het willen afschaffen (stufi trouwens ook daar niet van :') ) maar ik heb afgelopen jaar voor school al dingen door het hele land gedaan (stage, opdrachten), als ik dat allemaal zelf zou moeten betalen .. Pfoeh :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:35

Dat snap ik dus ook echt niet. Dan zouden ze ervoor moeten kiezen om scholen en goede stageplekken overal in het land neer te zetten. Veel gaan echt niet voor de lol door het halve land reizen om een opleiding te volgen, maar gewoon omdat je wel moet, een alternatief is er niet. Ja, een andere opleiding.. Maar of je daar dan zo happy van wordt..

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:35

wanneer willen ze de ov gaan afschaffen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:36

Dit jaar wilden ze geloof ik toch het laatste jaar maken dat beginnende studenten ov en stufie kregen?

Heb me er verder niet meer zo in verdiept, ik weet dat dit jaar sowieso nog de stufi en ov is.. en daar ben ik heel erg blij mee :+ verder maken ze er toch een zooitje van daarzo en als het echt doorgevoerd is dan lezen we vanzelf wel de staakacties in de krant xD

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:37

Het zou eerst dit schooljaar zijn, maar het is nu verschoven naar volgend jaar :)

Heb net mijn boekenlijst gevonden, heb 200 euro voor 5 boeken. Ach joh .. we verdienen toch genoeg :')

Wat het meer is. Ik wil absoluut niet gaan lenen voordat ik klaar ben met school. Als ze OV en stufi afschaffen, betekent dat dat iedereen moet gaan betalen voor OV etc. Iedereen krijgt minder geld te besteden, winkels draaien minder omzet, veel sluiten (en dat gebeurt al door de recessie) enzovoort. Vicieuze cirkel. Over 2 jaar zien ze dit dan eens in, en draaien ze alles weer terug terwijl het 'ons' al handen vol geld gekost heeft.

Nee, laat ze eerst maar eens bezuinigen op die miljoenen euro's voor het voetballen en al die andere meuk. Voordat ze de generatie die het moeten gaan maken om zeep helpen.
Laatst bijgewerkt door Courses op 22-07-13 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:38

Oh.. nouja.. ben ik dan even blij.. Als ik weer zak voor mn maatschappijleer dan kan ik in ieder geval volgend jaar alsnog studeren.. :')

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:39

ik ben aan boeken nieuw iets van 2000 euro kwijt dat mijn moeder had uitgerekend.

Dit is dan wel voor jaar 1 & 2

Dat is gewoon meer dan mijn studie kost

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:45

Wat ik vreemd vind is dat ik toen ik op de havo zat een studietegemoetkoming kreeg volgens mij (weet de exacte naam niet) nou scheelt het weinig maar toen kreeg ik meer als dat ik nu op het HBO ga krijgen. Nouja ik moest toen wel de volle prijs maandkaarten betalen, onder de 18 was gereduceerd tarief, wat een shock dat het daarna nóg duurder werd :') Dus daaraan was ik wel steeds weer bijna alles kwijt, nu niet meer gelukkig.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:47

Nja, ik 'moet' een laptop aanschaffen (naast m'n iMac), plus nog een materialenlijst, verf etc. Dus ik zit ook wel lekker aan dat bedrag. En dat is voor 1 jaar :')

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:54

ik vind het eigenlijk niet normaal meer volgens mij verwachten ze allemaal dat we een geld boom in de tuin hebben staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:17

Zo heb nu ook net mijn boeken weer besteld. Weet ik ook weer waar ik de afgelopen maand voor heb moeten werken... :')

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:43

Dat had ik ook toen ik mn boeken kocht.. Haha. Collegegeld gaat ook pijn doen :)).

Hebben jullie nog tips voor een goede laptop? Ik heb nu wel een tablet met toetsenbord maar dat is niet helemaal wat ik zoek.
Het liefst 17'' laptop, en ik ga hem vooral gebruiken voor verslagen en aantekeningen. En verder wat fotos bewerken ;).

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:29

Weet iemand heir misschien hoe het zit als je je boeken besteld en in termijnen wilt betalen?
Op de site van studystore staat het nergens.
Wordt het gewoon de daaropvolgende maanden afgeschreven of wordt het pas afgeschreven op het moment dat je boeken geleverd zijn/

Ik heb de vraag ook naar studystore zelf uitgezet maar dacht misschien dat iemand hier dat weet.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:01

Geen idee..
Weet iemand toevallig waar je kunt zien wanneer je boeken binnen komen? Heb een aantal dagen terug 2 boeken besteld die ik vergeten was en die komen vandaag binnen als het goed is maar van de boeken die ik een aantal weken geleden heb besteld heb ik nog niks gehoord..

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:15

Als je een boekenlijst hebt besteld komt die uiterlijk een week voor je opleiding start binnen.
Dezelfde vraag had ik naar ze gemaild omdat er op de site staat dat ze binnen 5 werkdagen geleverd worden maar dat is met een boekenlijst dus niet.. Alleen als je los iets besteld.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:41

Ik kon mijn boeken ook niet in termijnen betalen.. moest allemaal in een keer -O-

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:47

Voor termijnen moet je totaal bedrag toch een bepaald minimum hebben, uit mijn hoofd €250,-? Ik heb namelijk wel in termijnen kunnen beatlen

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:49

Nickyyyy schreef:
Voor termijnen moet je totaal bedrag toch een bepaald minimum hebben, uit mijn hoofd €250,-? Ik heb namelijk wel in termijnen kunnen beatlen

Oh niet gezien.. En ik zat flink boven die €250,- :')

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:52

Hahah achja ben je wel in 1 keer ervanaf :j

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:53

Haha, ja dat is zo! :)