Examenjaar vwo'ers 2012

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gracezellaa

Re: Examenjaar vwo'ers 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:06

Ja, over beide onderwerpen kunnen wel vragen komen. Heb je al proefexamens gemaakt voor ak? Ik heb over beide onderwerpen al vragen gemaakt.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:09

Oeh Gracezellaa, die krijg je vast alleen als je in Wageningen gaat studeren he? Jammer, ik ben het er helemaal mee eens :z (Nou ja, ik heb een kussensloop en dekbed met SlAaP sLaaP SLaAp enzovoort erop, dat helpt ook).

@ Marloes, nee, die waren natuurlijk gevlogen toen de pony's ontsnapten. Waarschijnlijk bang geweest dat ze ontdekt zouden worden als iemand de eigenaren van de pony's zou hebben gewaarschuwd. We hebben net maar een heerlijke buitenrit gemaakt met onze dappere helden op sokken :+

Wij hebben het helemaal niet gehad over het Middellands zeegebied en volgens mij ook niet over steden in de VS. Ik hoop (denk) van niet. Ik moet trouwens maar eens wat aan aardrijkskunde gaan doen, maar het is zoveel, niet mijn favoriete vak zeg maar...

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:15

@mar_fay Ik heb jouw toch die samenvattingen gestuurd? Bij systeem aarde zit een heel hoofdstuk over Middellandse zeegebied en in globalisering een hoofdstuk over steden in amerika

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:21

Oh ja, dat is waar! Helemaal vergeten. Damn, ik moet echt wat gaan doen aan ak....
Bedankt voor het herinneren ;)

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:27

Graag gedaan haha. Sterkte met leren ;)

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:31

Gister tot 5 uur in de stad geweest, en maar 1 uurtje geslapen vannacht, dus vandaag echt helemaal niks zinnigs gedaan. Morgen lekker uitslapen en dan weer heel hard aan de bak, eens kijken of ik in staat ben om iets van geschiedenis te onthouden.

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:32

Jannaa schreef:
Sabine_Duco schreef:
Haha ik herken wel een beetje wat jullie zeggen... Ik ben ook begonnen met examens voor Nederlands, Duits en Engels. Ik heb er nu 9 gemaakt (van allemaal 3) en het ging best wel goed. Ik heb ook nog één wiskunde-examen gemaakt zonder eerst te leren (het grootste deel heb ik wel al gedaan voor PTA's). Vandaag ben ik pas begonnen met echt leren (herhalen) voor Grieks. Daar heb ik nu de helft van gedaan.

Maar ik stel eigenlijk het leren ook een beetje uit. Morgen ga ik wel beginnen met Latijn, en Grieks afmaken! En als ik nog tijd over heb wil ik ook geschiedenis gaan herhalen.

Mag ik vragen hoe je leert voor Latijn? We hebben er op school een half jaar over gedaan om alles te vertalen en door te nemen, dus nog een keer gaat me nooit lukken voor de examens. :=
Wat ik nu doe is de Nederlandse vertaaltekst lezen + mijn aantekeningen erbij houden. Maar goed, dan herken ik straks de Latijnse tekst die erbij hoort niet meer tijdens het examen :')

Ik heb het grootste deel al geleerd voor mijn vorige PTA! Hoe ik het toen heb gedaan: eerst de Nederlandse tekst doorgelezen zodat ik weer het hele verhaal wist. Daarna geleerd dat ik alle zinnen in het Latijn kan vertalen als ik ze zie staan. Want bij ons vragen ze soms echt: citeer het woordje dat dit en dit aanwijst. En dan moet je precies weten wat elk woord betekent of je moet het ter plekke gaan vertalen en dat gaat dan meestal mis. En daarna leer ik mijn aantekeningen erbij en de aantekeningen uit mijn examenbundel!

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:24

Hallo allemaal!

Kan ik gezellig mee komen zenuwen?

Ik doe dit jaar ook eindexamen C&M
En ik ben behoorlijk zenuwachtig moet ik zeggen! :=

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:37

Maar natuurlijk mag je dat. Ik ben nog totaal niet zenuwachtig maar dat zorgt voor SOG

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:38

xMarloess schreef:
Nou waarom krijg ik niks ;( Wageningen slaat mij over.
xCathy, ik zat nog te twijfelen of ik naar Wageningen zou gaan voor de feesten, maar ik ben braaf thuisgebleven *D

mar_fay, jeetje ik snap dat je je vandaag niet goed kan concentreren, zijn de inbrekers nog gepakt?

s1993, krijg je bij examentraining ook echt uitleg dan? Ik dacht dat het vooral opgaven maken was?

Weet iemand hier met aardrijkskunde of je ook alles moeten weten over het Middellands zeegebied en de steden in de VS? (LA, NY, Washington). Want in mijn boek staat er wel bij dat het voor het centraal examen is, maar volgens mij komt dat helemaal niet in het CE voor?

Ja, we kregen blokken van 2 uur en elke keer begon het met uitleg en daarna opgaven maken :)
Ik vond het heel fijn en hoef nu ook voor scheikunde alleen nog maar mijn aantekeningen
te leren en nog wat te oefenen, ben ik wel blij mee want het is me ook duidelijk geworden wat
je allemaal wel en niet moet weten.

mar_fay, das echt klote zeg! Dan kan je je idd niet echt lekker meer concentreren!
Gelukkig maar dat het niet midden in je examens was :)

En ik ben echt zooo ontzettend zenuwachtig :o
Ben zo bang dat ik alles ga verkloten...
En ik wil dat het eventjes ontzettend mooi weer wordt want dan
kan ik lekker buiten in de zon leren en dan gaat het zoveel beter!

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:00

Douce schreef:
Maar natuurlijk mag je dat. Ik ben nog totaal niet zenuwachtig maar dat zorgt voor SOG

Ik heb echt précies hetzelfde. Vandaag pas voor een eerst een examen thuis gemaakt (m&o)

Komt ook omdat ik in mijn eerste week alleen wiskunde heb dat ik moeilijk vind, en dat heb ik zelfs al bijna opgegeven. Heb stiekem het idee dat ik dus nog zeeën van tijd heb, terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo is natuurlijk..

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:03

Sabine_Duco schreef:
Ik heb het grootste deel al geleerd voor mijn vorige PTA! Hoe ik het toen heb gedaan: eerst de Nederlandse tekst doorgelezen zodat ik weer het hele verhaal wist. Daarna geleerd dat ik alle zinnen in het Latijn kan vertalen als ik ze zie staan. Want bij ons vragen ze soms echt: citeer het woordje dat dit en dit aanwijst. En dan moet je precies weten wat elk woord betekent of je moet het ter plekke gaan vertalen en dat gaat dan meestal mis. En daarna leer ik mijn aantekeningen erbij en de aantekeningen uit mijn examenbundel!

Mijn god, elk zinnetje uit je hoofd geleerd? Wat knap joh! Ik herken het, die citeervragen. Wat ik dan meestal doe is elk woord in de zin vertalen dat ik niet ken en wat eruitziet als een znw :') Niet de beste manier, haha. Maar goed, bedankt voor je antwoord, ik ga zeker een voorbeeld aan je nemen!

Ik heb vandaag mijn meest productieve dag gehad :) Ik heb 1,5 examen gemaakt voor Nederlands. Had voor de 1e een 6.1, de tweede maak ik morgen af. + ik heb 12 filmpjes gekeken van Jelmer Evers, voor geschiedenis. Goed om je concentratievermogen op de proef te stellen.

Hoe meer ik trouwens aan het leren ben, hoe meer ik het gevoel heb dat ik te laat begonnen ben. |o Argh. Begin nu wel te wanhopen. Moet nog beginnen aan aardrijkskunde, bio en Latijn, m'n slechtste vakken :'). xShanty, ik herken me echt he-le-maal. Heb ook pas vandaag voor het eerst een examen gemaakt, omdat ik de tijd onderschat. Pff ik ben blij dat ik lotgenoten heb!

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:16

Ik ben nog redelijk goed in Latijn en Grieks dus als ik het één keer heb doorgenomen dan kan ik de zin al vertalen. Het helpt natuurlijk wel als je het verhaal kent. :P

Ik heb nu nog twee weken om alles te leren en het grootste deel heb ik al gedaan... Haha dat houd ik mezelf maar voor, want ik heb echt spijt dat ik zo weinig heb gedaan deze vakantie. Ik heb de eerste week alleen Nederlands, dan de tweede week de rest behalve economie, dat heb ik de derde week... Lekker chill verdeeld dus. :P

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:21

Haha ik vind dit topic ook wel fijn ja, ook tijdens de examens om ervaringen uit te wisselen :j

Ik heb vandaag heel hoofdstuk 2 geleerd van aardrijkskunde (Middellands Zeegebied). Verder kijk ik vooral tv vandaag, national geographic is veel te interessant :o Haha ben erg geïnteresseerd in de WO2.

Verder heb ik van elke taal tot nu toe 1 examen gemaakt thuis, voor de rest nog niks thuis gedaan maar op school natuurlijk wel losse opgaven. Ik ben ook te laat begonnen met economie, biologie en wiskunde. Scheikunde heb ik gelukkig bijles in, dus dan doe ik er automatisch wel iets aan.

Shanty, welke wiskunde heb je, B dan zeker?
s1993, dat klinkt wel heel fijn eigenlijk! Heb wel een beetje spijt dat ik nergens examentraining voor heb gedaan, wiskunde zou ook wel fijn zijn geweest :) En met mooi weer ben ik juist totaal niet geconcentreerd, dan ga ik in de zon liggen met mn boeken met de intentie iets te doen, maar het enige wat ik dan doe is liggen en genieten van de zon :')

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:23

Ik heb net even uitgevonden dat ik echt een beest ben in Duits! :D

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:17

pfff, ik heb ook nog zoveel te doen, maar heb ook het idee dat je eigenlijk nooit klaar bent...
En wat ik ook vervelend vind: voor nederlands hebben we meerdere proefexamens gemaakt en daarvan had ik echt hele wisselende cijfers dus weet niet echt waar ik op kan rekenen en of ik er nog veel voor moet doen of niet...

Engels heb ik proefexamen gemaakt en had ik een 7,0 voor dus vind ik prima, kan evt later nog wel wat voor doen maar ben opzich best goed in engels dus denk niet dat ik daar nog echt veel voor hoef te doen :)

Morgen en overmorgen proefexamen van wiskunde en biologie dus ben wel benieuwd wat daar uitkomt.... Moet voor biologie nog wel veel leren...

En ik kan in de zon denkik goed leren omdat ik dan in de zon kan liggen genieten van de zon, muziekje op en ondertussen ook nog bezig zijn :)
Als ik dat niet doe zit ik binnen en beneden zitten vind ik niet fijn (tenzij ik alleen thuis ben maar dat gaat em komende weken niet worden want mijn moeder wordt morgen geopereerd en mag dan heel lang dr enkel niet belasten) en op alle andere plekken waar ik kan zitten is een computer en dan kan ik mijn aandacht niet zo heel goed meer bij school houden (a)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:50

Ik heb net zo moeten lachen!
Ieder jaar hebben we bij ons (vrijeschool) biologieweek. Voor de zevende (eerste) klassers betekent dit dat ze naar enkele natuurgebieden gaan, waaronder de Millingerwaard, waar ik woon. Net ging ik even met de hondjes wandelen en ik (of nou ja, de honden ;) ) kreeg me toch een aandacht.
Een van de zevendeklasleraren, waar ik overigens geen les van heb (gehad): ''Ja, ik weet het even niet meer hoor, jij was een oudleerling, toch?'' dus ik ''Nou nee meneer, maar over drie weken hopelijk wel! Ik leer nou maar gewoon heel hard...''
Loop ik door, zegt die leraar tegen die kinderen: ''ja jongens, dat is nou een leerling van ons. Zij zit al in de twaalfde, jullie moeten nog even!'' }> :D

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:03

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:08

Met scheikunde kan ik je helaas niet helpen :P

Pff, de concentratie is bij mij vandaag ver te zoeken. Nu heb ik mezelf maar een dagje vrij gegeven, mag best zo op m'n verjaardag toch? ;)

Ik heb het toch ook een beetje onderschat hoor. Ik vind het allemaal goed te doen qua moeilijkheid, maar het kost toch wel veel tijd. Ik loop in ieder geval flink achter op m'n oorspronkelijke planning... Het helpt ook niet dat ik een beetje ziekjes ben.
Maar ik maak me nog niet echt veel zorgen, ik moet gewoon flink aan de bak deze week.

Ik houd vol door de gedachte dat we over iets meer dan 3 weken er voorgoed vanaf zijn *\o/*

Oh ja, over Latijn nog even: ik heb eerst alle Nederlandse teksten en vertalingen doorgelezen, zodat het verhaal tenminste in m'n hoofd zit. Vervolgens per tekst eerst de latijnse zin en dan de Nederlandse zin doornemen, zodat ik als ik de Latijnse zin zie ik de kern ervan in ieder geval weet. Wat bij mij wel helpt is dat ik ook al SE's over de teksten heb gehad, ik heb ze allemaal al eens geleerd.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:14

Gefeliciteerd! En als ik jarig was had ik inderdaad helemaal niets gedaan. Gelukkig voor mij ben ik altijd jarig in de vakantie.

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:32

GEFELICITEEEEEEEEEEEEEEEEERD!

Moed is tot het nulpunt gedaald, ik heb het ook ontzettend onderschat... Maaaaaar OPGEVEN IS GEEN OPTIEIEIEIEIEIEI WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH, WE GAAN HET HALENNNNNNNNNNNNNNN!!! *\o/* BOKT EXAMENPARTYYY! :D Nodigen we wel Racoon uit toch! :D

ik toon maar weer eventjes aan dat zo veel leren en oefenen niet gezond is :')

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:34

pampampammmm! :)ddd
Beatbox in my head =:)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:46

Ik heb echt een "geen zin om wat te doen vakantie" gehad dus mag nu er nog extra hard gaan leren.
Vandaag scheikunde training gehad, maar moet de 2de dag daarvan missen omdat filosofie verplicht is morgen omdat onze docent erg ziek is geworden en we veel lessen hebben gemist. Dus de vervanger heeft het zo geregeld dat we een verplichte training hebben. Alleen erg vervelend dat dit tegelijk met scheikunde valt.

Ik ben de vorige keer mijn cijferlijstje vergeten dus die zal ik nu nog ff erbij plaatsen:

Nederlands: 6,8
Engels: 6,2
Aardrijkskunde: 6,6
Wiskunde A: 7,6
Natuurkunde: 5,6
Scheikunde: 7,4
Biologie: 7,4
Filosofie: 6,8
Combicijfer: 8

Ik knijp hem echt voor natuurkunde en engels, vind natuurkunde zoo lastig en zie pas vaak te laat wat de bedoeling is van de opgave. En met engels werkt de dyslectie ook niet echt mee.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:53

xCathy schreef:
GEFELICITEEEEEEEEEEEEEEEEERD!

Moed is tot het nulpunt gedaald, ik heb het ook ontzettend onderschat... Maaaaaar OPGEVEN IS GEEN OPTIEIEIEIEIEIEI WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH, WE GAAN HET HALENNNNNNNNNNNNNNN!!! *\o/* BOKT EXAMENPARTYYY! :D Nodigen we wel Racoon uit toch! :D

ik toon maar weer eventjes aan dat zo veel leren en oefenen niet gezond is :')

Dat vind ik nog best een goed idee, wie doet er mee?

Gefeliciteerd Sanned! *\o/* Maak er een leuke dag van enneh... leren kan morgen ook nog, aan dit ene dagje zal het niet liggen ;)

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:13

Goed idee van mezelf <<)
Maar ik doe alleen mee als het niet teveel kost, want examenreis + stadionconcert Guus Meeuwis + dagje efteling met vriendje + cadeautjes voor alle examenfeestjes = vét blut! :')
Stort op giro 3030 "Arme Cathy fonds!" :$