wythlove schreef:Hoe betrouwbaar ze zijn. Aangezien ik nu gewoon op contractbasis werk heb en ik me afvraag hoe dat bij detachering is?
Ik kan uiteraard niet voor alle detacheerders spreken. Er zijn diverse redenen waarom je gedetacheerd kunt worden. Op projectbasis, dan weten alle partijen op voorhand dat het een tijdelijke klus is. Je krijgt dan vaak een contract voor de duur van het project. Nu kan het zo zijn dat het detacheringsbureau jou zo'n goede kandidaat vindt dat je een langer contract krijgt of een contractverlenging, omdat zij er van overtuigd zijn dat ze je na het project weer elders kunnen plaatsen.
Je kunt ook gedetacheerd worden met het idee dat je na de detacheringsperiode wordt overgenomen door de opdrachtgever. Vaak spreek je dan van een half jaar, drie kwart jaar of een jaar. Het verschil tussen uitzenden en detacheren is dan de zekerheid die het alle partijen biedt. In een detacheringscontract staat, net als in een normale arbeidsovereenkomst, een opzegtermijn van 1 of 2 maanden terwijl je bij uitzenden per dag (of na een lange uitzendtermijn 5 dagen) op straat gezet kunt worden.
In alle gevallen is het detacheringsbureau in eerste instantie jouw werkgever. Mijn ervaring is dat 'de gedetacheerden' van zo'n bureau koning en keizer zijn omdat zij het geld binnen brengen. Detacheerders zorgen dus echt heel goed voor hun mensen, want dat is hun handelswaar. Er wordt veel aandacht besteed aan opleiding en persoonlijke ontwikkeling.
Er zijn mensen die het fijn vinden iedere paar maanden een project bij een ander bedrijf te doen en andere mensen willen vooral vastigheid. Dit kun je gewoon van te voren aangeven, dan houden ze daar rekening mee.
Al zou het gebeuren dat het bedrijf waar jij gedetacheerd wordt kopje onder gaat oid, dan zorgt juist een detacheringsbureau ervoor dat je heel snel een andere baan hebt omdat zij jouw salaris moeten doorbetalen, zij zijn tenslotte jouw werkgever.