Opleiding Dokterassistent

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 15:54

Ik vind al die medische handelingen niks, er komt echt veel meer bij kijken dan ik dacht, ik dacht ik mag lekker achter een balie zitten en de telefoon aannemen en afspraken indelen en adviezen geven. Ik ga hierna denk als ik het haal HBO doen, ligt eraan hoe mijn rekenen gaat en anders een MBO opleiding ofzo, met wat ik echt leuk vind.

Ik bedoel met zonde, dat je dit jaar dan voor niks hebt gedaan, je kunt toch beter wat je nu doet afmaken en dan iets doen dat je leuk vind. Doe ik net zo. Als je meer vragen ofzo hebt betreft de opleiding op KW1C mag je me pben.

Jammer Nancy.....!

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 15:57

Ruby,
dat is ook afhankelijk van waar je komt te werken.. Ik werk in een kleine praktijk waar ik praktisch alleen maar administratief bezig ben. Qua medische handelingen doe ik misschien 5 bloeddrukjes in de week en 2 injecties. That's it. Ik vind het wel jammer, maar hier is gewoon niet veel meer helaas.

En als je bijv in een grote praktijk komt te werken kun je misschien in overleg met de collega's regelen dat iemand die het wel leuk vind om spreekuur te draaien, jouw spreekuur overneemt?

De opleiding bereid je voor op het werkveld, maar dat wil niet zeggen dat het precies hetzelfde is. Juist niet, naar mijn mening. Ik heb in de afgelopen 9 maand dat ik nu werk meer geleerd dan in de 3 jaar in opleiding voor mijn gevoel.. :)

Edit, over die medische handelingen ; oren uitspuiten doe ik vrij regelmatig, en dat vind ik ergste om te doen, haha. :')
Laatst bijgewerkt door Ilona__ op 22-02-13 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 15:57

Ik zit er sowieso aan te denken om hierna door te studeren op HBO. Door omstandigheden kan ik alleen niet een echt goed passende vooropleiding doen en merk ik dat ik het medische wel erg leuk vind. Alleen het billenwassen niet. Heb ook geen goede stage gehad dus daarom stop ik nu met vp.

Oooh oke zo, ja ik vind de handelingen dan juist weer leuk. Daarom wil ik in het medische blijven. Ja het is zeker zonde, al helemaal aangezien ik sinds begin december in de supportklas zit wat inhoud; aan school werken, en als dat af is is het meestal maar film kijken... Dankje, zal ik zeker doen als ik wat vragen heb!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 15:59

Ilona__ schreef:
Ruby,
dat is ook afhankelijk van waar je komt te werken.. Ik werk in een kleine praktijk waar ik praktisch alleen maar administratief bezig ben. Qua medische handelingen doe ik misschien 5 bloeddrukjes in de week en 2 injecties. That's it. Ik vind het wel jammer, maar hier is gewoon niet veel meer helaas.

En als je bijv in een grote praktijk komt te werken kun je misschien in overleg met de collega's regelen dat iemand die het wel leuk vind om spreekuur te draaien, jouw spreekuur overneemt?

De opleiding bereid je voor op het werkveld, maar dat wil niet zeggen dat het precies hetzelfde is. Juist niet, naar mijn mening. Ik heb in de afgelopen 9 maand dat ik nu werk meer geleerd dan in de 3 jaar in opleiding voor mijn gevoel.. :)

Edit, over die medische handelingen ; oren uitspuiten doe ik vrij regelmatig, en dat vind ik ergste om te doen, haha. :')

Maar ik bedoel dat wij op school heel veel medische handelingen moeten leren/doen. Ik weet niet hoe dit is in werkveld omdat wij in het 1e jaar nog geen stage hebben. Ik had de opleiding gewoon heel anders verwacht dan dat ik in mijn hoofd had.

Jorinda

Re: Opleiding Dokterassistent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 16:52

Ik vind oren uitspuiten helemaal niet vervelend eigenlijk, haha. :P
En sowieso kan je als doktersassistente veel meer doen als bij een huisarts werken...

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:27

Begrijp ik Ruby, op school moet je veel verschillende dingen leren, maar in de praktijk kan het best meevallen met het aantal 'praktijkdingen' die je uitvoerd.
Jammer dat jullie het eerste jaar geen stage hebben! Al was het maar 2 weekjes om te kijken hoe het is in een huisartspraktijk.. :)

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:28

Volgens mij krijg je nog wel iets in de richting van de stage Ruby :). Althans dat had ik begrepen van Jan de Wit. Dat er wat mensen komen vertellen en ervaringen delen enzo.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:32

Wij krijgen geen stage meer zoals het was. Wij doen wel communityweek maar dat doet iedereen en is niet zo als stage. Heb nog nooit mensen gezien die ervaringen kwamen delen enz. en denk ook niet dat die er gaan komen...

@ Ilona, klopt, dan had ik kunnen kijken of het wel echt leuk is of echt niet. Nu weet je het niet helemaal omdat je nog niks echt ervaart.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:59

Ohja dat woordt zocht ik. Hmm ja Jan had het erover dat het aan het einde van dit jaar zou komen.. Dus ik heb geen idee.

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:49

ruby misschien is medisch secretarrese dan iets meer voor jou?

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 22:30

Misschien wel.... Maar ik maak deze opleiding gewoon af :-)

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 11:49

ik denk dat je dan wel idd meer kans hebt op een baan omdat je ook de medische handelingen kan en ook meer richtingen op kan, laborant of bij de ggd..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:45

Wat raar Ruby dat jullie geen snuffelstage doen. Wij hebben altijd een eerste jaars en die mogen bij ons al van alles doen, oren uitspuiten, injecties geven, proberen een bloeddruk te meten. Dat maakt het stage lopen wel een stuk leuker.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:52

Ik krijg de laatste tijd steeds mailtjes dat er in Groningen wel regelmatig vacatures zijn voor doktersassistente. Ik weet niet of dat voor iemand in dit topic van belang is, maar het zijn dan meer de plattelandspraktijken. Op de praktijk waar ik werk komen we om in de bloeddruk meten, injecties en oren uitspuiten. :+ het is momenteel razend druk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:53

Ruby1995 schreef:
Ik vind al die medische handelingen niks, er komt echt veel meer bij kijken dan ik dacht, ik dacht ik mag lekker achter een balie zitten en de telefoon aannemen en afspraken indelen en adviezen geven. Ik ga hierna denk als ik het haal HBO doen, ligt eraan hoe mijn rekenen gaat en anders een MBO opleiding ofzo, met wat ik echt leuk vind.

Ik bedoel met zonde, dat je dit jaar dan voor niks hebt gedaan, je kunt toch beter wat je nu doet afmaken en dan iets doen dat je leuk vind. Doe ik net zo. Als je meer vragen ofzo hebt betreft de opleiding op KW1C mag je me pben.

Jammer Nancy.....!

Er zijn ook huisartsen waarbij dat het enige is wat je mag doen.
Of Ziekenhuispoli's. Daar mag je ook vaak alleen maar medisch secretaresse zijn.

Ik heb jaaaaren terug mijn doktersassistente opleiding gedaan maar heb daarna ook een HBO opleiding gedaan.

Werk nu als artsenbezoeker :)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:02

MISTRAL94 schreef:
Wat raar Ruby dat jullie geen snuffelstage doen. Wij hebben altijd een eerste jaars en die mogen bij ons al van alles doen, oren uitspuiten, injecties geven, proberen een bloeddruk te meten. Dat maakt het stage lopen wel een stuk leuker.

Ja vind het ook jammer. Stage lijkt me wel leuk.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:31

Dan kun je ook zien of de opleiding iets voor je is, daarom snap ik ook niet dat jullie geen snuffelstage doen, al zal dat misschien zijn door het tekort aan stage plaatsen. Toen ik de eerste keer de doktersassistente opleiding deed vond ik het niet leuk, maar dat kwam door de klas en de school. Uiteindelijk heb ik jaren later alsnog de opleiding gedaan.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:37

Vorige jaar deden ze bij ons wel eerst in de 1e nog stage, maar door idd tekort, doen ze het niet meer, want de ene helft zou dan wel naar stage gaan en de andere helft niet. Ik maak deze opleiding gewoon wel af, ben er aan begonnen, en dan heb ik straks wel een papiertje.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:44

Maar als je nu al weet dat dit niets voor je is, zou je misschien beter kunnen bedenken wat je wel leuk vind. Eventueel bel je met bedrijven of je een dagje mee mag kijken oid. Het is ook zonde om tijd en energie in een opleiding te steken die je mogelijk helemaal niet leuk vind.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:50

Het is niet zo dat ik het helemaal niet leuk vind, alleen het is anders dan ik had verwacht. Vind het ook zonde om nu nog te switchen, dan heb ik een jaar weggegooid.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:53

Maar je gooit heel wat jaren weg als het later blijkt dat het niets voor je is.
Ik kan je wel vertellen, je moet volledig achter dit werk staan om dit ook te blijven doen. Het is over het algemeen een ondankbare baan wat financieel ook niet bar veel op brengt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:54

Je kan het toch als opstap naar het HBO gebruiken?
Vind het geen jaren weggooien dan.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:56

Zo veel mogelijkheden zijn er niet om dit als vooropleiding te gebruiken, ik dacht dat ook altijd maar ik vind dat tegen vallen wat je dan aan mogelijkheden hebt.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:56

Inderdaad ik wil hierna HBO gaan doen als ik het red met mijn rekenen en anders een MBO-4 die ik echt leuk vind!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:01

MISTRAL94 schreef:
Zo veel mogelijkheden zijn er niet om dit als vooropleiding te gebruiken, ik dacht dat ook altijd maar ik vind dat tegen vallen wat je dan aan mogelijkheden hebt.

Het zijn er heel wat hoor.

Destijds kon je zelfs naar de HEAO

Hogere Hotel School kan je gaan doen. En met die opleiding hoef je echt geen hotel te beginnen hoor. Het is een bij zeer uiteenlopende werkgevers zeer gewilde opleiding.

Daarnaast Fysiotherapie, Verpleegkunde, Hogere Laboratorium Onderwijs.....volgens mij heel veel mogenlijkheden hoor.