NHB Deurne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:44

Een paard heeft echt het besef niet of hij in de padock staat met gras of zonder gras een paard hecht zich aan zijn stal gaat hij naar een andere stal hecht hij zich daar aan.. Mensen schatten paarden veels te hoog in!!

Squawk

Re: NHB Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:49

Is dat wetenschappelijk bewezen dan?

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:03

ja ;) :+

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:10

Heb jij dan een link of iets dergelijks want ik zou daar graag eens iets over willen lezen..(kan het op google zo niet vinden).

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:24

Ik zal even kijken of ik het nog kan vinden :D

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:25

Sorry ik kan het zo gauw niet vinden ik zal even vragen of diegene waarvan ik het heb of zij het nog heeft..

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:26

Bedankt :D

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 20:03

Ik geloof niet dat dat wetenschappelijk bewezen is, wat een onzin! verder ben ik het met Danielle eens: het is wat je ervan maakt en hoe verantwoordelijk jij je voelt tegenover je paard..
Ik heb een luchtzuiger, dat doet ie niet voor niets, hij is alleen geweest vroeger en heeft de kick voortgezet in een verslaving.. daarom gun ik mijn paard paarden in een stal ernaast om naar te kijken en straks een haffie om mee te spelen :D

Zoals het gezegt is: houd rekening met je eigen paard en maak er wat van als je je er verantwoordelijk voor (wil) voelen(/voelt)

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:20

Mij lijkt het ook sterk dat zoiets wetenschappelijk bewezen kan worden, daarom ben ik benieuwd naar het betreffende artikel.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:22

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar. natuurlijk kunnen paarden niet denken, maar ze doen alles vanuit gewenning.

@ Danielle_ , het gaat er niet om of je paard aandacht krijgt, voor een paard is aandacht en bewegingsvrijheid niet hetzelfde.

ze 'weten' het niet dat wij van ze houden, ze leren te doen wat wij vragen door gewenning. en ja jongens :P dat is wel onderzocht. een paard heeft ongeveer 5x nodig om iets in het systeem te hebben. maaar daar ging het niet over. ik vind ook dat iedereen moet doen wat hij wil!
maar iedereen zegt wat hij vind. en dan doe ik dat ook :D

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:52

Dat is ook precies wat ik zeg! Een paard hecht zich aan zijn omgeving (stal) en natuurlijk kan je een paar dneit alleen zetten! Want he tis een kudde dier! maar ik bedoel ermee te zeggen dat een paard het verschil echt niet ziet tussen deurne los in de padock en lekker rijden en (bij mij thuis) overdag op het land rijden en dan op stal.. Dat bedoel ik ermee te zeggen!

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:41

nee naja dit is en blijft altijd een moeilijk verhaal natuurlijk!
iedereen denkt er toch anders over! maar ik snap jou visie erop, en daar gaat het om.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:34

Nou jongens, laten we een beetje relativeren. Een paard heeft absoluut niet het denkvermogen wat de mens heeft en zal daarom nooit die koppeling kunnen maken van wel of geen weiland. Het zal echter wel van invloed kùnnen zijn, maargoed, daarover kunnen we urenlang discuseren.
Als je er niet tegen kan hoe je paard op deurne gestalt wordt (ruime boxen met een goede kwaliteit stro, ruwvoer en krachtvoer), kom dan maar niet op al die miljoenen andere kleinschalige stalletjes waar paarden in kleine donkere boxen zitten met de stront tot aan hun knien.

Je paard staat er niet voor zijn hele leven, het is maar voor 5 maanden per jaar, je kan hem in de vakanties lekker in de wei pleuren, op stages ook en anders huur je toch ergens lekker een weitje. Het is maar net wat je er zelf van maakt. Als dat nog niet duidelijk is. Misschien is het een goed idee om eens over de inhoud van elke opleiding te praten ipv al dat gemier over hoe slecht de stalling er wel niet is? Krijgen we nog een beetje inhoud.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:59

Rianneke schreef:
:+ Ken jij mij dan? Ik weet meer van deurne als dat jij denkt ;)

Nee, ik had het over mezelf. Ben zelf maar 1 keer in Deurne geweest. Oh nee, 2 keer. Ook voor examen nog eens.

Ilja000 schreef:
Als ik het zo lees en hoor, dan is er mogelijkheid voldoende om het paard beweging te geven.

Je moet alles aan de hand doen of je kunt em even losgooien in een paddock... Maar niet ieder paard vind dat even leuk ;)

Ilja000 schreef:
Kortom: je blijft veel te vaag in je kritiek op het houden van paarden in Deurne

Sorry maar wat moet ik duidelijker maken dan?
Je paard kan niet in de wei, maar alleen beweging aan de hand krijgen of even in een paddock. Als jou paard weidegang gewend is zal die op deurne waarschijnlijk niet vrolijker worden... En dat is het stal/wei gedeelte...
En dat is niet mijn manier van paarden houden! Maar goed dat is misschien ook wat je gewend bent...

Het paard kan dus aan de hand, in de paddock en je kunt rijden. Er zijn ook longeercircels. Er zijn ontzettend veel stallen waar het niet anders is. Dus daarom begon ik met: 'hangt er vanaf wat je verstaat onder omstandigheden' :)

Tuurlijk, ik wil ook wel in een grote boerderij wonen met een garage en een schuur en een stukje wei en een sauna etc. Maar voorlopig ben ik ook dik tevreden met mijn starterwoninkje in een rijtje. Dat is voor mij meer dan voldoende. Een ander neemt genoegen met een caravan. Net wat je onder voldoende verstaat.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:59

dat is precies wat ik porobeerde te zeggen maar kwam niet op de goede woorden :P ;)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:01

_Dressage schreef:
Daarnaast is er een verschil tussen een paard als oerpaard en een gedomesticeerd paard. Dit zeg jij Ilja000.

Maar dit is natuurlijk complete onzin.
Een paard blijft een paard. en natuurlijk veranderen paarden. Maar het BLIJVEN bewegingsdieren en ze BLIJVEN de drang hebben om te scharrelen op het weiland.
Je kunt het met dit vergelijken.
-mensen vinden het zielig als kippen in een kooitje worden geplaatst voor de industrie.
maar wat doen wij?
sorry hoor. maar ik kan er zo pissed van worden.. natuurlijk krijgt je paard goed eten, een schone stal en je rijd hem genoeg op deurne. Maar is jou paard blij dat hij niet zn eigen ding kan doen? en dat hij elk half jaar weer word verplaatst van zn eigen omgeving.

Tuurlijk. En gelukkig zie je ook steeds meer stallen waarin paarden in groepen gehouden worden. Vergeet niet dat het nog maar kort geleden was dat het heel normaal was een paard op stand te houden.
Mij hoor je niet zeuren over kippen in een kooitje o.i.d. Katten horen in principe ook buiten. Laten die van mij niet eens naar de deur toe lopen als de deur open staat... Zo zullen er paarden zijn die absoluut geen 'happy athlete' kunnen worden als ze op stal gehouden worden en zijn er ook paarden die daar geen moeite mee hebben.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:01

Nou, ik denk dat iedereen zn zegje wel heb kunnen doen, dus ben het met Millennium eens, laten we erover ophouden. T blijven inderdaad eindeloze discussies.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 22:06

Ik denk dat we ook beter terug kunnen gaan over waar dit topic voor bedoeld is: NHB Deurne in het algemen :D

MeAndManuel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:10

Ja dat vind ik ook Annelinnie..

Ik begrijp goed dat dit soort discussies ontstaan..
Maar waarom in dit topic..
Begin er dan een discussie topic over.. maar houd het hier gezellig..

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:32

Hmm.. jammer. Kreeg niet de indruk dat het niet (meer) gezellig was. En mij lijkt een lokatie ook onderdeel van een opleiding. Maar... als niet student zijnde zal ik er braaf over ophouden :)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:47

De locatie is óók belangrijk, het NHB bezit over een toplocatie alleen zonder weilandje. Wordt namelijk lastig als er 100 studenten hun paarden elke dag de hele dag op een weitje willen zetten, daar is de ruimte niet voor. Voor de rest bepaal jij hoeveel beweging die krijgt.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:02

Mij hoor je jou niet tegenspreken :)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:05

niet? prima. Nou, iemand die nog een open dag gaat bezoeken?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:11

Wel dan?
Nee, geen open dag voor mij... Wel Horse Event waarschijnlijk.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:15

Er werd weer op terug gekomen en dat irriteerde mij een beetje erg. Want écht waar, de paarden staan er daar allemaal prima voor en die paar maandjes zonder weiland komen ze ook écht wel door. Pff :P Nou zal ik er zelf ook over op houden haha :P