[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yvankaxx

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:56

En slechte generale maakt een goede show Amira!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:00

Idd :D

Hmm heb nog wat gevecht met bewindvoerder , ze mailt ook niet meer. Pff had allang kunnen beginnen als ze even niet moeilijk deed ><

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:54

Komt vast goed Amira! :D

Heb hem net opgehaald dus ga straks denk ik gelijk rijden :D

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:41

Ik heb 1 december mijn TTT
En rijles ging weer lekker slecht.. Ben er soms echt klaar mee

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:29

Maandag rijbewijs aangevraagd, gister opgehaald en vandaag voor het eerst een stukje in mijn moeders (grote!) auto gereden! Stukje over het industrieterrein en door een wijk gereden :D Hij is ook maar 1x afgeslagen, dus dat viel me mee :j

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:28

Mag ik hier meepraten?
Ik ga in januari m'n rijexamen doen :D. Heb in mei m'n theorie gehaald, daarna leren rijden met m'n moeder als begeleider, en nu 6 uur les gepakt in de stad waar ik m'n examen ga doen. Voelde me er dus helemaal klaar voor. Iedereen had me verteld dat de wachttijd voor een praktijkexamen zo'n 2 tot 3 weken was, dus ik vorige week een aanvraag ingediend, blijkt dat ik pas over twee maanden terecht kan :( .
Heb ook net een auto gekocht en ik voel de drang op zelfstandig de weg op te kunnen :+ , plus dat vriendlief het een beetje beu wordt dat ie mn chauffeur is :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:31

Welkom :)

Droomde vannacht dat ik aan het joy riden was :') , ik deed het wel goed

Lienepien3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:32

Als ik mijn examen haal heb ik hem net voor kerst maar dan moet ik hem nog aan vragen. Maar nu twijfel ik heel erg of ik de spoet aanvraag wil doen of gewoon wachten maar dan gaan de kerst dagen er weer over heen en duurt het nog langer

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:31

Ik heb 3 december m'n tussentijdse toets! Rijles van vanochtend ging erg goed, het omkeren en inparkeren nog even flink geoevend omdat ik me er niet zo zeker over voelde, maar ook die zitten er nu allemaal goed in ik hoop zo dat ik m'n vrijstelling haal, zal erg schelen qua spanning op het examen denk ik!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:02

Pff...

morgen heb ik examen (voor de bus wel) en heb 2 weken elke dag kunnen oefenen (ik doe een voltijdse dagopleiding samen met nog 3 andere). Het ging telkens helemaal super. Nooit wat geraakt, terwijl de andere hekken wel meters verplaatste.

Vandaag mochten we op het examenplein oefenen. We mochten elk 1 keer alles doen. Gelijk bij het eerste (smalle doorgang en van daaruit recht achteruit een garage in), een paaltje geraakt. Ik stond echt te scheef in de smalle doorgang, enja als je 12m lang bent met maar aan elke zijkanten 10cm speling (zonder lampje wat vanachter uitsteekt aan 5cm) tja als je dan 5cm schuin staat is dat wel een groot verschil op het einde.
Vond het vooral stom omdat ik naar het lampje aan het kijken was vanachter omdat ik bang was het te raken, rij ik gewoon met de voorkant aan de andere kant tegen een paaltje :(

Baal er wel van omdat ik het altijd super deed, en nu zonder stress doe ik het al mis. Heb hem daarna wel op het oefenterrein 4 keer gedaan en toen ging hij elke keer perfect.

Normaal heb ik nooit veel zenuwen, maar nu ga ik even dood vanbinnen. Herexamens zijn pas 4 december, maar ondertussen gaan we wel oefenen voor het examen voor op de weg. Dat wil dus zeggen dat we het parkeren niet meer veel gaan doen en als ik pech heb doe ik het dan ook gewoon mis omdat ik te weinig heb kunnen oefenen.

Ik hoop zo dat ik morgen slaag.. voor de vakbekwaamheid zit het wel goed denk ik, dat zijn zo situaties die je moet voordoen. Een brandje blussen, bus evacueren, maar ook wat je zegt als de mensen bij je bus aankomen, wat je met rumoerige kinderen doet, wat meenemen voor buitenlandse reis...

katjakobus schreef:
Als ik mijn examen haal heb ik hem net voor kerst maar dan moet ik hem nog aan vragen. Maar nu twijfel ik heel erg of ik de spoet aanvraag wil doen of gewoon wachten maar dan gaan de kerst dagen er weer over heen en duurt het nog langer

Als je hem niet perse nodig hebt zou ik gewoon wachten, met spoed kost immers toch ook heel wat extra? Hier in belgie toch wel.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:06

Noblesse_ schreef:
Mag ik hier meepraten?
Ik ga in januari m'n rijexamen doen :D. Heb in mei m'n theorie gehaald, daarna leren rijden met m'n moeder als begeleider, en nu 6 uur les gepakt in de stad waar ik m'n examen ga doen. Voelde me er dus helemaal klaar voor. Iedereen had me verteld dat de wachttijd voor een praktijkexamen zo'n 2 tot 3 weken was, dus ik vorige week een aanvraag ingediend, blijkt dat ik pas over twee maanden terecht kan :( .
Heb ook net een auto gekocht en ik voel de drang op zelfstandig de weg op te kunnen :+ , plus dat vriendlief het een beetje beu wordt dat ie mn chauffeur is :+

Pfoe, 2 maanden is wel lang. Toen ik voor mijn auto ging, had ik al met papa een jaar thuis gereden en ging dan 8u met de rijschool doen om zo wat de truckjes te leren voor het examen en de puntjes op de i te zetten. Dat heeft anderhalve week geduurd met praktijkexamen erbij. Had me gelijk 1 januari ingeschreven en ik geloof dat ik de 3e al begon. Examen heb ik dan ook ergens halverwege de maand januari afgelegd. Wel inmiddels bijna 3 jaar geleden.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:09

Leen schreef:
Noblesse_ schreef:
Mag ik hier meepraten?

Pfoe, 2 maanden is wel lang. Toen ik voor mijn auto ging, had ik al met papa een jaar thuis gereden en ging dan 8u met de rijschool doen om zo wat de truckjes te leren voor het examen en de puntjes op de i te zetten. Dat heeft anderhalve week geduurd met praktijkexamen erbij. Had me gelijk 1 januari ingeschreven en ik geloof dat ik de 3e al begon. Examen heb ik dan ook ergens halverwege de maand januari afgelegd. Wel inmiddels bijna 3 jaar geleden.

Vind het ook lang, ja. Vooral omdat iedereen (zelfs de man waar ik les van kreeg) zei dat de wachttijd enkele weken is... :(

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:10

Kan iemand me nou precies uitleggen hoe dat werkt daar bij jullie in België?
Je gaat gewoon in de auto van je ouders de weg op en je ouders mogen je leren rijden? En hoe zit het dan met dubbele pedalen enzo?

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:12

Iejoorr schreef:
Kan iemand me nou precies uitleggen hoe dat werkt daar bij jullie in België?
Je gaat gewoon in de auto van je ouders de weg op en je ouders mogen je leren rijden? En hoe zit het dan met dubbele pedalen enzo?

Je legt je theorie af, en daarna neem je ofwel les bij een rijschool, ofwel met een begeleider (bv. je ouders). Dat doe je gewoon met je eigen auto, dus zonder extra pedalen. Wanneer je denkt dat je goed genoeg kan rijden, leg je je examen af.

Eigen begeleiders en les bij rijschool kan je ook combineren natuurlijk, maar rijschool is dus niet verplicht.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:18

Wat grappig! Is dat niet heel eng dan? Om zomaar opeens de weg op te gaan?
Zal denk ik een hoop geld schelen? :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:26

Idd scheelt enorm :=

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:29

Je moet wel een extra spiegeltje bevestigen. En meestal leer je hier gewoon op parkings rijden tot je goed kan vertrekken en je auto inschatten. Dan ga je eens op een rustige dag in een rustig dorpje rijden. Tegen dat je in het drukker verkeer komt kan je dus wel al heel wat inschatten. Rijschool dropt je vaak gewoon in de ochtendspits :') No thanks.

En het scheelt inderdaad een hele hoop geld, de meeste nemen hier wel nog in het begin of het einde een paar lessen. Ik heb ook mijn examen met de rijschool gedaan omdat papa de stress niet wou hebben :')

Je moet uiteraard ook wel gewoon 18 zijn om je examen af te leggen. Dus als je de theorie op 17jaar deed, kan je een jaar rijden en dan je examen doen. Dus tegen dan kan je best al een eindje rijden zonder instructies van paps.

Ik vond het helemaal niet eng, papa wel, die zat de hele tijd met zijn hand op de handrem. Niet dat dat veel veiliger zou zijn :+
Het enige stomme eraan is, dat je met een instructeur niet echt stomme ruzies gaat hebben, die kan je met je ouders wel snel hebben omdat dat toch een vreemd gevoel moet zijn voor hun. Alle controle ligt eigenlijk bij de bestuurder en als die dan even niet luistert, dan kon de bom wel even ontploffen.

Zo ben ik ooit eens moeten uitstappen op een autostradeparking omdat papa vond dat ik het niet goed deed en hij wou zelf naar huis rijden. Ik stap uit en moet uiteraard achterom rond, papa snel naar voor en heel stuk weggereden. Ik was echt aan het janken, dacht dat hij me ging achterlaten :')

Lienepien3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 09:59

Leen schreef:
    Pff...

morgen heb ik examen (voor de bus wel) en heb 2 weken elke dag kunnen oefenen (ik doe een voltijdse dagopleiding samen met nog 3 andere). Het ging telkens helemaal super. Nooit wat geraakt, terwijl de andere hekken wel meters verplaatste.

Vandaag mochten we op het examenplein oefenen. We mochten elk 1 keer alles doen. Gelijk bij het eerste (smalle doorgang en van daaruit recht achteruit een garage in), een paaltje geraakt. Ik stond echt te scheef in de smalle doorgang, enja als je 12m lang bent met maar aan elke zijkanten 10cm speling (zonder lampje wat vanachter uitsteekt aan 5cm) tja als je dan 5cm schuin staat is dat wel een groot verschil op het einde.
    Vond het vooral stom omdat ik naar het lampje aan het kijken was vanachter omdat ik bang was het te raken, rij ik gewoon met de voorkant aan de andere kant tegen een paaltje :(

Baal er wel van omdat ik het altijd super deed, en nu zonder stress doe ik het al mis. Heb hem daarna wel op het oefenterrein 4 keer gedaan en toen ging hij elke keer perfect.

Normaal heb ik nooit veel zenuwen, maar nu ga ik even dood vanbinnen. Herexamens zijn pas 4 december, maar ondertussen gaan we wel oefenen voor het examen voor op de weg. Dat wil dus zeggen dat we het parkeren niet meer veel gaan doen en als ik pech heb doe ik het dan ook gewoon mis omdat ik te weinig heb kunnen oefenen.

Ik hoop zo dat ik morgen slaag.. voor de vakbekwaamheid zit het wel goed denk ik, dat zijn zo situaties die je moet voordoen. Een brandje blussen, bus evacueren, maar ook wat je zegt als de mensen bij je bus aankomen, wat je met rumoerige kinderen doet, wat meenemen voor buitenlandse reis...

katjakobus schreef:

Als je hem niet perse nodig hebt zou ik gewoon wachten, met spoed kost immers toch ook heel wat extra? Hier in belgie toch wel.

Heb hem niet zo nodig, maar vind het wel makkelijk met kerst

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:03

Heel veel succes allemaal!

Ik heb nu een weekje mijn rijbewijs binnen :D

[/Zit al een barst in de buitenspiegel.. :+ Mijn vader zei dat het niet mijn schuld was want ik kwam een auto tegen en ik kon niet verder uitwijken, anders zat ik tegen paaltjes aan. En tegenligger ging niet uitwijken dus toen hoorden we een geluid. Dat was de spiegel :') Gelukkig alleen een barst maar schrok wel. Ben nu elke keer bang dat ik een tegenligger raak op die weg omdat je daar aan de ene kant gewoon niet kan uitwijken..

Polly
    Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:12

Dat had ik een paar weken geleden met een leerling, aan de rechterkant bomen en daarna een sloot en links een auto die niet opzij ging, nou ja dan niet *BAM* spiegel stuk.
    Gelukkig was zijn spiegel veel stukker, we zijn netjes even gestopt, gegevens uitgewisseld en daarna alles ingeleverd bij mn baas. Sh*t happends

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:42

Ik heb zaterdagnacht een vriendin thuisgebracht naar de andere kant van de stad, in de storm, voor het eerst in mijn broer zijn auto. Nou ik was bang :+ Maar veilig weer thuisgekomen. Vanmiddag misschien even in mijn moeders auto taxi spelen, maar dan moet ik wel eerst weer over mijn schouder kunnen kijken.. (vette rugpijn).

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:29

Zo ik ben geslaagd voor manoeuvres en vakbekwaamheid. (Parkeren en wat moet je zeggen/doen bij welke situatie)
    Helaas zijn mijn medecursisten alledrie gezakt. Maar nu kunnen we dus echt van de baan gaan genieten.
    Ik kreeg zelfs complimenten erbij. Had me iets te vroeg gedraaid voor de garage waardoor ik me moest corrigeren, maar ik had dat zodanig vlot gedaan dat de examinator er helemaal van overtuigd was dat ik echt wel inzicht had en ook goed wist hoe groot mijn bus nu eigenlijk was. Vaak gaan mensen daar zo stilletjes bij rijden om te kijken of het niet past. Maar ik had het netjes opgelost.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:49

Gefeliciteerd Leen! *\o/*

Ik ben vandaag weer te touren geweest. Valt toch nog wel wat aan te sleutelen hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:04

Gefeliciteerd Leen!

Is solo rijden op je rijbewijs niet een idee? , dat je voor het examen eerst paar keer solo heb moeten rijden. (bij ballonvaarders wel , die moeten maar keer solo varen voor ze examen halen kunnen)

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:26

Ik heb mijn rijbewijs al :+
    Is meer dat ik nog meer ervaring op moet doen. Even wennen aan een nieuwe koppeling en grotere auto enzo!