Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anoniem45673

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:03

Gefeliciteerd Dames nog met de verjaardagen!

Heb je een goed verjaardagsweekend gehad met de winkel Mallootje? Goed verkocht?

Gefeliciteerd Hilda, mooie advertentie geworden.

Beterschap Juud!

Ik ben op dit moment niet meer zo actief in het topic. Heb het erg druk op het moment, maar lees nog wel mee. Bedrijf, paard en bruiloft... Lang leve de weddingplanner!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:56

Even een vraagje, hoeveel van de ondernemers hier hebben een full-time (of part-time baan met zeg 32 uur) baan en worden door de belastingdienst als ondernemer voor de inkomstenbelasting beschouwd? Voor mijn gevoel kom je dan heel snel in de categorie "Resulataat uit overige werkaaamheden" maar ik ben benieuwd hoe dat bij jullie zit. :-)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:00

Ik werk 32,4 uur per week en ben absoluut ondernemer voor de Belastingdienst.
Daar is niet eens over getwijfeld door de Belastingdienst.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:17

Zooist schreef:
Ik werk 32,4 uur per week en ben absoluut ondernemer voor de Belastingdienst.
Daar is niet eens over getwijfeld door de Belastingdienst.

Dat is niet wat ik bedoel.

Je wordt namelijk heel snel als ondernemer beschouwd door de belastingdienst als het gaat om de omzetbelasting. Maar dat betekend niet direct dat je ook als ondernemer beschouwd wordt voor de inkomstenbelasting. Dat laatste, dáár gaat het mij om.

Dus even voor de duidelijkheid; wordt je door de belastingdienst beschouwd als ondernemer voor de INKOMSTENBELASTING. Ik hoop dat de vraag zo duidelijker is :-)

Lees hier meer over het onderscheid dat de belastingdienst maakt bij het beoordelen of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, of dat er sprake is van resultaat uit overige werkzaamheden; link naar de site van de BD

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:28

Daar had ik overheen gelezen.
Ik kom daar nog niet voor in aanmerking.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:30

Zooist schreef:
Daar had ik overheen gelezen.
Ik kom daar nog niet voor in aanmerking.

En kun/wil je een beetje toelichten waarom je daar nog niet voor in aanmerking komt? Heb je daar over gesproken met adviseurs van de BD? Wat waren de criteria die in jouw geval werden toegepast waarom je daar nog niet voor in aanmerking komt?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:33

Ik heb dat nagevraagd en ze gaan aan de hand van je kwartaalaangiftes voor de btw bekijken of ze je ondernemer vinden voor inkomsten of niet.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:34

:o
Laatst bijgewerkt door Zooist op 02-10-13 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:40

Zooist schreef:
Ik werk 32,4 uur bij de Belastingdienst! :Y)

Ik heb nog geen winst en dus geen inkomen.

Maar je hoeft ook geen winst te maken om als ondernemer voor de inkomstenbelasting beschouwd te worden. Als je maar aan de hand van een goed ondernemersplan aannemelijk kunt maken dat je eerst moet investeren en dus verlies maakt, en binnen een bepaalde tijd winst gaat maken. Dat is wat de expert van de belastingdienst gisteren duidelijk heeft gemaakt, maar aan welke criteria dat plan dan moet voldoen (hoeveel moet je investeren qua tijd en geld, hoeveel winst moet je maken etc) dat vertellen ze natuurlijk niet :Y) Daar probeer ik hier eens wat voor te polsen, hoe het bij jullie zit.

Hilda, dat zou wel een erg beperkte benadering zijn, als ze alleen maar kijken naar je omzetbelasting. Want er zijn meer factoren die bepalen of je ondernemer bent voor de inkomsten belasting;

Belastingdienst schreef:
Onder welke bron uw inkomsten vallen, is afhankelijk van een aantal factoren. De wet en de rechtspraak stellen bepaalde eisen waaraan ondernemers moeten voldoen. Na uw aanmelding beoordelen wij aan de hand van uw omstandigheden of u aan die eisen voldoet. Wij letten bijvoorbeeld op:

1 Maakt u winst? Zo ja, hoeveel?
Als u alleen een heel kleine winst hebt of structureel verlies lijdt, is het niet aannemelijk dat u winst gaat maken. Er is dan geen sprake van een onderneming.
2 Hoe zelfstandig is uw onderneming?
Als anderen bepalen hoe u uw onderneming moet inrichten en hoe u uw werkzaamheden uitvoert, ontbreekt de zelfstandigheid en is er meestal geen sprake van een onderneming.
3 Beschikt u over kapitaal (in de vorm van geld)?
Kapitaal is voor veel ondernemingen noodzakelijk. U moet investeren in bijvoorbeeld reclame, inhuur van mensen en verzekeringen. Voldoende kapitaal om een onderneming te starten en enige tijd draaiende te houden, wijzen erop dat u mogelijk een onderneming hebt.
4 Hoeveel tijd steekt u in uw werkzaamheden?
Als u erg veel tijd aan een activiteit besteedt zonder dat dat rendement oplevert, is er meestal geen sprake van een onderneming. U moet daarentegen wel voldoende tijd aan uw werkzaamheden besteden om deze rendabel te maken.
5 Wie zijn uw opdrachtgevers?
U streeft ernaar meerdere opdrachtgevers te hebben, onder andere om betalings- en continuïteitsrisico's te verminderen. Wanneer u meerdere opdrachtgevers hebt, neemt uw afhankelijkheid van een of enkele opdrachtgevers af en neemt uw zelfstandigheid toe. Als uw klantenkring echter voornamelijk uit uw familie en vrienden bestaat, wordt u niet als ondernemer aangemerkt.
6 Hoe maakt u uw onderneming bekend naar buiten?
U bent voor uw bestaan afhankelijk van opdrachtgevers. Om ondernemer te zijn, moet u zich voldoende kenbaar maken, bijvoorbeeld door reclame, een internetsite, een uithangbord of eigen briefpapier.
7 Loopt u 'ondernemersrisico'?
Bestaat er een kans dat uw opdrachtgevers niet betalen? Gebruikt u uw goede naam voor de uitoefening van uw werkzaamheden? Bent u afhankelijk van de vraag naar en het aanbod van uw producten en diensten? Loopt u 'ondernemersrisico', dan hebt u waarschijnlijk een onderneming.
8 Bent u aansprakelijk voor de schulden van uw onderneming?
Als u aansprakelijk bent voor de schulden van uw onderneming, dan bent u mogelijk ondernemer.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:09

Alsnog van harte gefeliciteerd, Karen!
Ik ken het gevoel ook. Momenteel heerlijk vrijgezel, maar dat betekend ook dat ik dankzij mijn bedrijf momenteel nog geen hypotheek kan krijgen... Komende tijd dus nog maar lekker thuis wonen...

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:05

Flyaway ik voldoe aan alle genoemde dingen maar toch zien ze mij niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting.

De BD kijkt naar mijn weten niet naar je bedrijfsplan. Die ben je voornamelijk nodig voor de bank als je lening nodig bent. Start je in een ww situatie dan wil het uwv ook een ondernemersplan.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:22

Hilda79 schreef:
Flyaway ik voldoe aan alle genoemde dingen maar toch zien ze mij niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting.

De BD kijkt naar mijn weten niet naar je bedrijfsplan. Die ben je voornamelijk nodig voor de bank als je lening nodig bent. Start je in een ww situatie dan wil het uwv ook een ondernemersplan.

Toch kan ik mij wel degelijk indenken dat de belastingdienst interesse heeft in een bedrijfsplan. Als je namelijk wel flink aan het investeren bent, maar nog weinig omzet boekt en je kunt op basis van een goed onderbouwd ondernemersplan laten zien hoe je alles gepland hebt en op basis daarvan aan kunt tonen dat er echt wel een bron van inkomsten in je bedrijf zit, dan is dat voor de BD een mogelijke aanleiding je als ondernemer voor de inkomstenbelasting te beschouwen. Het is ons in ieder geval gisteren meerdere keren door meerdere experts van de BD vertelt.

Wat jij aangeeft vind is wat mij betreft trouwens precies het punt; wanneer voldoe je aan de eisen. Want als je het bijvoorbeeld hebt over investeren in marketing zaken, wanneer voldoe je dan aan de eis? Als je 1000 per jaar adverteert? Wanneer voldoe je qau winst? Als je 20.000 euro winst per jaar maakt? Dat kun je nergens achterhalen. En eigenlijk is dat dan in jouw geval bevestigd, want jij bent van mening dat je aan alle eisen voldoet en tóch ben je geen ondernemer voor de belastingdienst. Maar waar ligt dat dan aan? Daar ben ik heel erg benieuwd naar (in algemene zin, niet in jouw specifieke geval)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:56

Ik ook maar dat kunnen of willen ze niet zeggen. Hele vage bedoening is het.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:27

Volgens mij is het vooral afhankelijk hoeveel eigen kapitaal je erin hebt gestopt of ze je als ondernemer beschouwen. In het verleden heb ik 2000,- geïnvesteerd, maar was absoluut geen ondernemer voor de inkomsten belasting.

Dat neemt niet weg dat ik wel ondernemer ben. Wat de BD denkt kan me niet zoveel schelen.

Wat exact de criteria zijn, daarvoor moet je denk bij de BD zijn.

Ik werk 32 uur trouwens, naast mijn onderneming en daar haal ik nog steeds mijn hoofdinkomsten uit. ( helaas, het is een grote droom om straks volledig zelfstandig te kunnen zijn. Over een aantal jaar wellicht :D )

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:38

Ik vind eerlijk gezegd wat de belastingdienst denkt best wel relevant. Je komt namelijk in aanmerking voor zelfstandigenaftrek, startersaftrek, investeringsaftrek, etc als je als ondernemer voor de inkomstenbelasting wordt beschouwd. Dat zijn dus aftrekposten die je niet hebt als je resultaten hebt uit overige werkzaamheden. Alleen al zelfstandigenaftrek en startersaftrek vormen samen een aftrekpost van 10k per jaar (alleen startersaftrek maximaal 3 jaar toe te passen), waardoor je dus aanzienlijk minder inkomstenbelasting betaalt over de resultaten uit je onderneming :)*

We hebben gisteren diverse experts van de belastingdienst gesproken en wat zij expliciet aangeven, is dat er geen harde criteria zijn die van toepassing zijn om in aanmerking te komen voor het stempel "ondernemer" voor de inkomstenbelasting. Daarom ben ik op zoek naar de ervaringen van de mensen hier ;)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 08:16

Maar hoe weet je wat de belastingdienst beoordeeld?
Volgens mij maak ik gebruik van al die verschillende aftrekposten, maar ik heb nog nooit van de BD gehoord dat ik er niet voor in aanmerking zou komen of zo...
Maar daarvoor heb ik ook een boekhouder die alles voor mij regelt en bij vragen alles kan uitleggen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 08:20

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 08:45

Het urencriterium is voor de BD nog steeds erg belangrijk. Mij is wel eens verteld (op een bijeenkomst met belastingadviseurs ed) dat het erg lastig wordt wanneer je baan meer dan 24 uur per week is. Toon dan nog maar eens aan dat je aan het urencriterium voldoet.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 08:49

Dat heb ik inderdaad ook wel eens gehoord, Yvonne. Dit omdat de belastingdienst er van uit gaat dat je maar max. 40 uur per week maakt en dan dus maar 16 uur per week aan je bedrijf zou werken. Als je het aan kan tonen d.m.v. een urenregistratie, dan kan het wel, is mij toen gezegd.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 08:49

Klopt, ook bij mij was destijds (toen ik nog werkte en het bedrijf had) het urencriterium leidend. Ik moest in beginsel ook mijn gemaakte uren bijhouden (niet heel specifiek). In een excel had ik een overzicht hoe ik ongeveer mijn tijd verdeelde tussen 32 uur werken en het runnen van een bedrijf. Nu ik de overstap heb gemaakt is het niet meer van toepassing.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:08

Ik heb heel wat jaartjes een full-time baan gehad van half 9 tot 5 waarnaast ik de zaak opgestart heb, maar urencriterium was geen probleem, heb er nooit iets voor bijgehouden :)

Omdat ik alles via de mail doe mochten ze van mij komen kijken hoor hoeveel uur ik aan het mailen was, die uren redde ik makkelijk :P

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:45

En werd je in die tijd ook door de BD al gezien als ondernemer? Want als dat niet het geval was (of je wilde het zelf niet) zijn uren idd niet zo belangrijk.

Als je wel voor bepaalde posten in aanmerking wil komen kan de BD iig nu o.a. wel om een urenregistratie vragen bij twijfel. Zeker met bepaalde bedrijven (waaronder webwinkels) kan het lastig aan te tonen zijn hoeveel uren je besteed. Klantcontact is misschien per email aan te tonen, maar onderhouden van website, marketing, gesprekken met leveranciers, afhandelen van bestellingen, etc. etc natuurlijk minder. Ik had gewoon voor mezelf wat categorien en plaatste daar wekelijks mijn gemaakte uren in. Uiteindelijk allemaal voor niets, omdat ik dus binnen het jaar kon stoppen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:42

Van begin af aan voldeed ik gewoon aan dat urencriterium, is nooit meer een vraag naar geweest dus volgens mij werd ik van begin af aan als ondernemer gezien. Als je elk kwartaal duizenden euro's OZB afdraagt dan geloven ze het wel blijkbaar :P

Maar ik ben sowieso niet zo van al dat gepruts met uren bijhouden en ondernemersplannen enzo...besteed mijn tijd liever gewoon aan het werk zelf en vind al dat gedoe er omheen (voor mezelf) maar onzin, niet te moeilijk over doen :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:00

Ik werk full-time als ondernemers, dus bij mij is dat 'probleem' niet echt van toepassing, ik ben gewoon ondernemer voor alles ;-)

Ik dacht inderdaad ook dat het urencriterium het belangrijkste was voor de BD. Ik ken fotografen die naast hun werk een bedrijf hebben zodat ze kunnen aftrekken,investeren in nieuwe apparatuur en mooie fotoreizen maken. Dat ze geen winst maken, tja dan houden ze gewoon een verhaal bij de BD dat het een moeilijk tijd is ect. En dan maar gewoon kijken hoe lang ze het vol kunnen houden. Omdat ze ook in loondienst zijn is het volgens mij nog extra aantrekkelijk, maar hoe dat precies zat weet ik niet meer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:42

Bij mij bleek de laatste tijd op mijn normale baan achteraf gezien eigenlijk verspilde moeite te zijn geweest omdat het juist heel onvoordelig was -O-

Ik geloof dat ik dan aan een jaar lang 4 dagen per week tot 15:00 uur werken maar iets van 2500 euro in een jaar overhield ofzo vergeleken met wanneer ik geen baan ernaast zou hebben gehad :=

En dat nog terwijl ik het al heel lang slecht naar mijn zin had op het werk omdat er onfatsoenlijke dingen van me gevraagd werden waardoor ik (bijna?) in een soort burn-out geraakt ben.... achteraf gezien had ik al 2 jaar eerder moeten stoppen daar _-:(