Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:20

Amanda, jij krijgt tenminste nog smoesjes, dus contact :+
Heb je er al hilarische tussen zitten??

Ja sdaphnes, dat dus. Vreemd he. Het lijkt wel of ouders steeds minder in te brengen hebben bij hun eigen kinderen joh. Bizar. Of het boeit ze gewoon niet, kan ook.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:23

Nou ik heb contact met ouders gehad en vader zit thuis en moeder werkt zelf in het onderwijs. Dus je zou verwachten dat ze toch wel zicht hebben op wat hun kind de hele dag doet. Maar goed. Ik heb het maar positief benaderd en een foto van de prachtig geverfde tafel gevraagd en haar daarna concrete taken gegeven die ze gemaakt heeft. :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:25

ik geef ook bio, en geloof niet dat ze bij mij nu een dermate achterstand oplopen dat we volgend jaar niet door kunnnen.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:27

PSvanLot schreef:
ik geef ook bio, en geloof niet dat ze bij mij nu een dermate achterstand oplopen dat we volgend jaar niet door kunnnen.

Ah leuk!
Ik geloof dat ook niet hoor. Elk jaar heb ik wel één onderwerp die ik schrap omdat het niet uitkomt en dan het jaar erop ergens anders tussen prop. Komt altijd goed.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:35

Goof schreef:
Amanda, jij krijgt tenminste nog smoesjes, dus contact :+
Heb je er al hilarische tussen zitten??

Ja sdaphnes, dat dus. Vreemd he. Het lijkt wel of ouders steeds minder in te brengen hebben bij hun eigen kinderen joh. Bizar. Of het boeit ze gewoon niet, kan ook.

Een leerling die maar niet snapte dat ik niet begreep dat er in zijn opgaven fouten zaten, hij kon toch niet alles weten?

Uh vriend, de opdracht is, maak de opdrachten EN kijk ze na met behulp van de filmpjes. Misschien moet je eens wat beter lezen. :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:40

SdaphneS schreef:
PSvanLot schreef:

Ah leuk!
Ik geloof dat ook niet hoor. Elk jaar heb ik wel één onderwerp die ik schrap omdat het niet uitkomt en dan het jaar erop ergens anders tussen prop. Komt altijd goed.

En zoals ik eerder al zei, deze generatie wordt 100 jaar. Wat nou achterstand...

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 16:18

Tsja, ik vind het echt te idioot voor woorden, persoonlijk. Ik denk dat bijna iedereen van mijn leerlingen nu precies hetzelfde huiswerk maakt als ze normaal ook doen. Iedereen is aanwezig in de lessen. Er zijn leerlingen die hun huiswerk niet maken, maar heel eerlijk, dat deden ze ook niet toen ze in de klas zaten. En ook nu leg ik gewoon de grammatica uit en help ik ze met het tot zich nemen van de stof. Ja, het gaat minder soepel, iets minder vlot, en het kost mij relatief veel meer tijd, maar heel eerlijk? Zo veel gaan die kids niet achter lopen dat je ze vervolgens moet opleggen dat ze meer of langer naar school moeten volgend schooljaar.

Ik zei al tegen mijn collega's vandaag: zorg en onderwijs waren toch van die belangrijke vitale beroepen? De zorg raakt al zowat overspannen met de heftige taken en de werkdruk momenteel, laten we de docenten ook nog eens de overspannenheid in werken, wordt de situatie echt beter van... :roll:

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 16:26

Inderdaad de leerlingen die bij mij nu niet of afgeraffeld hun huiswerk maken zijn ook de leerlingen die het in de klas lastig vinden om hun spullen op orde te hebben. Maar ik heb ook behoorlijk wat leerlingen die nu goed gaan, bijvoorbeeld doordat ze uitlegfilmpjes meerdere keren kunnen bekijken of minder afgeleid worden door de gezelligheid in de klas. Al zal het ook wel per school/plaats/leerlingenpopulatie verschillen.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 23:23

Hebben jullie ook naar 100 dagen voor de klas gekeken?
Voor de VO mensen: herkennen jullie het beeld? Ik kom alleen maar in PO klassen (op stagebezoek).

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 17:52

Ik werk als docent Nederlands en mijn leerlingen hebben mij de afgelopen weken positief verrast. Ik heb geen onzichtbare leerlingen en anders waren deze leerlingen al voor de Coronatijd weinig aanwezig op school. Hier en daar heeft een leerling zijn huiswerk niet gemaakt, maar dat was voor deze periode al het geval. Mijn leerlingen geven aan de tweewekelijkse instructie en de gezelligheid van de klas te missen, maar zij geven ook aan dat zij het fijn vinden om op eigen tempo te werken. Hierdoor hebben veel leerlingen hun werk (ruim) voor de deadline af.

Voor veel van mijn leerlingen zal zomerschool/ verlenging van de schooldagen/ een verkorte zomervakantie onnodig zijn. Mijn leerlingen hebben zich de afgelopen tijd echt uit de naad gewerkt. Die zomervakantie verdienen ze wat mij betreft wel.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 00:20

Lees net op de NOS dat het OMT adviseert om basisscholen weer gefaseerd te starten en de zomervakantie in te korten..

Tjonge wat een onzin dat laatste... Ik vind dat zo'n raar advies, leerlingen en docenten werken harder dan ooit.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 06:34

PSvanLot schreef:
Lees net op de NOS dat het OMT adviseert om basisscholen weer gefaseerd te starten en de zomervakantie in te korten..

Tjonge wat een onzin dat laatste... Ik vind dat zo'n raar advies, leerlingen en docenten werken harder dan ooit.

Die hebben allemaal iets te lang geen frisse lucht gehad denk ik zo. En dan heb ik het nog niet eens over de docenten, maar al die leerlingen die de afgelopen weken keihard gewerkt hebben, die worden nu dubbel gestraft.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 06:35

Even binnenvallen hoor...hier een po leerkracht. Combi groep 5/6. Las bovenstaande indd ook. Zijn ze nu helemaal? Ben heel erg benieuepwd hoe dat 1,5 meter onderwijs vorm moet gaan krijgen....maar de vakantie inkorten? De kinderen hebben de afgelopen weken keihard gewerkt! Wij lk overigens ook. Alsof we een beetje vakantie hebben lopen vieren....
Het voelt voor mij een beetje alsof het po een soort van proefdier is voor de rest....kinderen worden niet (zo) ziek, ingecalculeerd risico dat ze anderen besmetten, maar ik hoor de Onderwijsraad met geen woord reppen over het gevaar voor lk in de risicogroepen....(of überhaupt leerkrachten)
Ik heb 23 kinderen in de klas, superklein lokaal....hoe dan als je 1 persoon per m2 mag hebben?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 07:15

Dat opstarten begrijp ik wel. Dat doen ze in landen om ons heen ook en ik ga er vanuit dat, dat ook best wil. Van die vakantie inkorten word ik ook een beetje boos. Hoezo is dat een oplossing? Naast dat de kinderen en wij gewoon keihard gewerkt hebben en die kinderen ook recht hebben op even onbezorgd kind zijn.Gaat dat ook betekenen dat ze alle gebouwen hitte proof gaan maken? ...

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 07:30

Zomervakantie inkorten, echt wie bedenkt dat. We werken ons allemaal uit de naad (leraren en leerlingen). Sommige leerlingen weinig, maar dat deden ze op school ook. Sommige leerlingen zullen inderdaad een achterstand oplopen, maar moeten we dat niet gewoon zien als gevolg van deze crisis. Na de vakantie verbreden en verdiepen, zodat ze weer bij zijn.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:19

Persoonlijk denk ik dat kinderen tot 12 jaar prima weer naar school kunnen. De docent zoveel mogelijk afstand houden, de kinderen onderling is onmogelijk en ik denk ook niet nodig.

Kinderen die verkouden/ziek zijn of uit een gezin komen met ziek persoon thuis laten.

Dan zal het beleven zijn wat het gaat worden.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:00

Nou ik ben het er niet mee eens. Heb het gevoel dat het po als proefkonijn wordt ingezet....

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:23

Het heeft meer te maken dat het PO regionaal smal is en het VO leerlingen uit een grote regio concentreert. In het VO is er doorgaans ook meer verkeer (lopen van lokaal naar lokaal, groepen in stamklassen en dan weer in clusters). Nrc had er dit weekend wel een aardig bericht bij waarom po wel open zou kunnen en VO voorlopig niet.

Ik sta in het VO en ik ga ook liever weer fysiek aan de slag met ze hoor. We proberen zo goed mogelijk het onderwijs op een schappelijke manier door te laten gaan, maar ik heb ze echt voor mijn neus nodig.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:35

dems75 schreef:
Nou ik ben het er niet mee eens. Heb het gevoel dat het po als proefkonijn wordt ingezet....

Moeten toch ergens beginnen?
Zoals Dejavu zegt komen po leerlingen bijna allemaal uit de zelfde wijk of uit het dorp, spelen veelal bij dezelfde sportclubs in het dorp.

In het vo komen ze uit verschillende dorpen, spelen buiten het dorp bij sportclubs en moeten soms met ov naar school.

Ik denk dat er weinig proefkonijn aan is en dat dit de beste opening gaat zijn.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:05

NOS kopt al een lek van vanavond.

PO vanaf 11 mei weer open naar eigen inzicht maar wel in overleg.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:06

Ik denk dat het ook een goede optie is, ik zie mezelf na de meivakantie weer voor de klas staan. Ik snap dat het spannend is, maar met gezond verstand moet het goedkomen. Vanavond horen we het wel.
De zomervakantie inkorten is echt een belachelijk idee, alsof de kinderen en leerkrachten nu al 5 weken vakantie houden, pffffff

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:10

Ik wel hoor, ik lig lekker met een cocktail in mijn hangmat... Hadden we iets moeten doen? }:0 :o?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:10

Mijn mentorklas vroeg zich net af waarom zij geen les hadden volgende week na de tentamenweek. :D :')

Ik tel dus blijkbaar meer af naar vakantie dan zij!

We hebben vanaf donderdag al meivakantie.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:16

Sheran schreef:
Ik wel hoor, ik lig lekker met een cocktail in mijn hangmat... Hadden we iets moeten doen? }:0 :o?

Ik heb genoten van mijn eerste 6 weken proefdraaien op de zomervakantie!! :Y)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:17

lenaa_tje schreef:
Mijn mentorklas vroeg zich net af waarom zij geen les hadden volgende week na de tentamenweek. :D :')

Ik tel dus blijkbaar meer af naar vakantie dan zij!

We hebben vanaf donderdag al meivakantie.

Wij hebben nu al vakantie voor 2 weken