Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Goof schreef:Amandavd schreef:Hier ook een aantal leerlingen die al vanaf week 1 nog NIKS voor Engels gedaan hebben. Dus ik contacteer steeds weer de mentor maar daar houdt het wel een beetje op voor mij als vakdocent.
Same. Ik heb er ook die nog niks hebben ingeleverd bij me.
Ik ga er wel zelf achteraan en dat is wat me nu klauwen met tijd kost.
Ik heb gisterochtend van twee 2e klassen alle leerlingen die achterliepen of nog niks hadden gedaan individueel gemaild. En daarna een overzicht naar de mentor en een bericht over werk voor deze week in de groepschat.
Hele ochtend aan kwijt. En dat dus iedere dag.
Goof schreef:Wat goed dat die beslissing al is genomen zeg.
Ik merk dat ik die onzekerheid echt vervelend vind. Maar goed, ik heb wel meer ritme en structuur in het thuiswerken gevonden, dus dat is prima. En komende 2 weken lekker vrij, dat is vooral heel erg prima.
Citaat:'Advies Onderwijsraad: volgend schooljaar eerder beginnen'
De Onderwijsraad doet een aantal voorstellen om de achterstanden weg te werken die leerlingen oplopen door de coronacrisis, schrijft het AD. De raad stelt voor om bijvoorbeeld de zomervakantie naar voren te halen en dan al in de zomer met het nieuwe schooljaar te beginnen.
Een ander voorstel is om de zomervakantie in te korten. Dat geeft leraren meer tijd om leerlingen bij te spijkeren. Een derde optie is om volgend schooljaar verlengde lesdagen in te voeren, bijvoorbeeld van 08.00 tot 16.00 uur of van 09.00 tot 17.00 uur.
De maatregelen zouden nodig kunnen zijn als de leerlingen ook na de meivakantie nog niet naar school kunnen. Over het al dan niet heropenen van de scholen beslist het kabinet hoogstwaarschijnlijk aanstaande dinsdag.
Het urgentste probleem wordt volgens de Onderwijsraad gevormd door kinderen voor wie het thuis niet veilig is en waar ondersteuning, een werkplek of laptop ontbreekt. De raad wil dat zij recht krijgen op opvang op school, net als de kinderen van ouders met cruciale beroepen.
De Onderwijsraad is een onafhankelijk adviesorgaan van de Nederlandse regering.
Goof schreef:Ik vraag me af hoe 'heftig' die achterstanden nou serieus zijn.
Als ik kijk naar mijn eigen vak Engels, dan wordt alle aangeboden stof volgend jaar (en alle jaren daaropvolgend) weer herhaald en uitgediept. Ja, ik kan nu niet toetsen. Geeft niet, wij werken sowieso al formatief. Als leerlingen middels hun werk kunnen aantonen dat ze de stof beheersen ia er dit jaar echt geen probleem.
Kan me voorstellen dat dat voor andere vakken of voor het PO wellicht anders is.
Flying_Angel schreef:Ik kan me echt opwinden over de mensen die nu denken dat wij als docent en leerkracht zo weinig te doen hebbenIk werk me echt uit de naad en volgens mij heel veel leraren met mij. Wij proberen echt achterstanden te voorkomen, laat de zomervakantie gewoon doorgaan.
Annetje schreef:Ik ben zelf vooral benieuwd wat ik straks met de verschillen in mijn klas aan moet. De een heeft alles super goed door en goed tot zich genomen, terwijl de ander waarschijnlijk geen tekstboek open gehad heeft.
Goof schreef:Annetje schreef:Ik ben zelf vooral benieuwd wat ik straks met de verschillen in mijn klas aan moet. De een heeft alles super goed door en goed tot zich genomen, terwijl de ander waarschijnlijk geen tekstboek open gehad heeft.
Ik vind dat een lastige. Enerzijds vind ik het superzorgelijk en vind ik dat er intensief geïnvesteerd moet worden in leerlingen met achterstanden. Anderzijds vind ik daar ook een heel stuk verantwoordelijkheid bij de leerling EN de ouders liggen.
Alle stof wordt duidelijk aangeboden, alles wordt concreet en in kleine stappen gecommuniceerd, zowel met hele klassen als individueel. Er zijn online lessen en we zijn iedere dag hele dagen bereikbaar voor vragen, uitleg, videobellen etc.
En nog heb ik leerlingen die nu, na 5 weken, nog geen enkele reactie hebben gegeven, nog geen werk hebben ingeleverd en die niet te bereiken zijn. En nee, dat zijn niet de nare thuissituaties waar ik alle begrip voor heb of de leerlingen die vastlopen door bijvoorbeeld ASS of andere situaties, maar de droeftoeters die 'gewoon' geen zin hebben. Tja, dat vind ik dus een lastige.