Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daffieduck83

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:49

Heeft er iemand ervaring met solliciteren in deze tijd? Ik kreeg net een telefoontje dat er volgend jaar geen uren zijn voor mij op mijn huidige school. Ik geef Nederlands en hoop in juni mijn bevoegdheid te halen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 14:02

Goof schreef:
Amandavd schreef:
Hier ook een aantal leerlingen die al vanaf week 1 nog NIKS voor Engels gedaan hebben. Dus ik contacteer steeds weer de mentor maar daar houdt het wel een beetje op voor mij als vakdocent.

Same. Ik heb er ook die nog niks hebben ingeleverd bij me.
Ik ga er wel zelf achteraan en dat is wat me nu klauwen met tijd kost.
Ik heb gisterochtend van twee 2e klassen alle leerlingen die achterliepen of nog niks hadden gedaan individueel gemaild. En daarna een overzicht naar de mentor en een bericht over werk voor deze week in de groepschat.
Hele ochtend aan kwijt. En dat dus iedere dag.

Bij ons doet de mentor dat dus dat scheelt mij een hoop tijd.

Daffieduck, gewoon solliciteren als er vacatures zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 14:10

Nou ja, ik ben ook nog mentor van een klas die ik zelf geen les geef, dus die taak heb ik er ook wel bij.

Nou ja, ik hoop dat ze het werk gaan oppakken in ieder geval.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 14:15

Ik heb vorige week twee sollicitaties gehad maar dat was voor een LIO stage.Een digitaal en een gewoon op school. Ging bij allebei prima.

Als er een vacature is, zou ik gewoon solliciteren.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:39

Bij enkele leerlingen beginnen frustraties te ontstaan, moeders die het niet meer aankunnen, heeeeel boze kinderen. Wat een ellende toch dit. Ik hoop nog 2,5 week, maar vrees het ergste.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:47

Ik ben deze week juist wat positiever ten opzichte van vorige week. :+
Mijn mentorklas is hard aan het werk, sommige moet ik achter de broek aan zitten, maar dat is 1/3 van de klas. Ik hou mij maar vast aan de overige leerlingen waarbij het goed gaat.
Ik merk wel aan mijzelf dat ik steeds makkelijker wordt in zaken.
Er ligt zoveel buiten onze cirkel van invloed.
Ik kan mij wel helemaal kapot werken om zaken te organiseren, maar het wil som echt niet. Dan is het jammer, maar helaas. O:)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 19:05

Hier begint het ook wat beter te lopen hoor. Kreeg net nog een compliment van een leerlinge dat ze het zo fijn vond dat ik zo snel reageerde op mails en hen deed helpen want sommige waren niet eens te bereiken.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 21:32

Ik krijg het idee dat veel van mijn leerlingen inmiddels wel aan de situatie gewend zijn. Ja, sommige leerlingen krijg je met geen mogelijkheid aan het werk, maar de meeste leerlingen doen het heel erg goed. Ik ben wel weer blij als ik ze in het echt kan spreken en zien, hoor. :D

Daphne, dat makkelijker worden ervaar ik ook. Ik probeer nu niet alles krampachtig te controleren. Het geeft wat meer rust nu ik dat een beetje heb losgelaten.

@daffieduck, wat een vervelend nieuws. Ik denk dat je gewoon moet solliciteren nu. Meestal komen de vacatures voor aankomend schooljaar rond deze tijd van het jaar online.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:58

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:15

Vandaag weer contact (Meet) met collega's gehad. Zo gek om niet te weten wanneer we weer op school zijn. Je leest op internet van alles en daardoor weet je eigenlijk nog niets.
En mochten de scholen na de meivakantie weer opengaan, hoe zit het dan met veiligheid?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:19

Onze school heeft besloten (vo) dat als volgende week aangegeven wordt dat je in het vo mag gaan werken met 1.5 meter afstand we geen onderwijs gaan geven op school.

We zijn een kleine school in een klein gebouw en de 1,5 meter is onmogelijk zonder de klassen in 4en te delen.

Ik ben blij met deze keuze.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:52

Wat goed dat die beslissing al is genomen zeg.
Ik merk dat ik die onzekerheid echt vervelend vind. Maar goed, ik heb wel meer ritme en structuur in het thuiswerken gevonden, dus dat is prima. En komende 2 weken lekker vrij, dat is vooral heel erg prima.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:11

Goof schreef:
Wat goed dat die beslissing al is genomen zeg.
Ik merk dat ik die onzekerheid echt vervelend vind. Maar goed, ik heb wel meer ritme en structuur in het thuiswerken gevonden, dus dat is prima. En komende 2 weken lekker vrij, dat is vooral heel erg prima.

Nadat Rutte van de week vertelde dat we mogelijk rekening moeten gaan houden met de 1,5 meter in het onderwijs en dat er al nagedacht kan worden hoe je dat vorm kunt geven zijn ze op mijn school flink aan de slag gegaan.

Op geen enkele manier is het voor ons te realiseren.

Kleinere klassen kan wel, maar wie mag dan wel en wie niet? Of ga je iedereen 1 uur per week les geven? Hoeveel collega's kun je laten komen? Hoe ga je dat organiseren qua uren en moet een docent dan extra uren offline en online draaien?

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:02

Citaat:
'Advies Onderwijsraad: volgend schooljaar eerder beginnen'
De Onderwijsraad doet een aantal voorstellen om de achterstanden weg te werken die leerlingen oplopen door de coronacrisis, schrijft het AD. De raad stelt voor om bijvoorbeeld de zomervakantie naar voren te halen en dan al in de zomer met het nieuwe schooljaar te beginnen.

Een ander voorstel is om de zomervakantie in te korten. Dat geeft leraren meer tijd om leerlingen bij te spijkeren. Een derde optie is om volgend schooljaar verlengde lesdagen in te voeren, bijvoorbeeld van 08.00 tot 16.00 uur of van 09.00 tot 17.00 uur.

De maatregelen zouden nodig kunnen zijn als de leerlingen ook na de meivakantie nog niet naar school kunnen. Over het al dan niet heropenen van de scholen beslist het kabinet hoogstwaarschijnlijk aanstaande dinsdag.

Het urgentste probleem wordt volgens de Onderwijsraad gevormd door kinderen voor wie het thuis niet veilig is en waar ondersteuning, een werkplek of laptop ontbreekt. De raad wil dat zij recht krijgen op opvang op school, net als de kinderen van ouders met cruciale beroepen.

De Onderwijsraad is een onafhankelijk adviesorgaan van de Nederlandse regering.

Hebben jullie dit advies al gelezen?
Goed dat er nagedacht wordt over dit soort zaken.
Gisteren even gekeken, maar na de meivakantie hebben wij als school nog 8 lesweken en dan is de zomervakantie al. Daar schrok ik wel van! Gaat zo rap.
Over het advies denk ik dat sommige adviezen wel heel erg afhangen van de school en het type leerlingen.
Verlengde lesdagen gaat hier niet gebeuren, is voor onze doelgroep echt geen doen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:07

Ik vraag me af hoe 'heftig' die achterstanden nou serieus zijn.
Als ik kijk naar mijn eigen vak Engels, dan wordt alle aangeboden stof volgend jaar (en alle jaren daaropvolgend) weer herhaald en uitgediept. Ja, ik kan nu niet toetsen. Geeft niet, wij werken sowieso al formatief. Als leerlingen middels hun werk kunnen aantonen dat ze de stof beheersen ia er dit jaar echt geen probleem.
Kan me voorstellen dat dat voor andere vakken of voor het PO wellicht anders is.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:17

Deze vrouw heeft geen kinderen en zelf nog geen dag voor de klas gestaan verwacht ik...

Kom op zeg, deze generatie kinderen wordt 100 jaar oud, wat is er straks gemist in die paar weken/maanden?

Ik heb twee dagen tot 17.05 met mijn leerlingen. Heel eerlijk? Na 15.25 leren ze nog bar weinig en zitten we allemaal, ook ik, de klok naar 17.05 te kijken!

Bedenk me ook net dat ik in week 5 en de helft van 6 van de vakantie een reis gepland heb staan...

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:48

Ik kan me echt opwinden over de mensen die nu denken dat wij als docent en leerkracht zo weinig te doen hebben :roll: Ik werk me echt uit de naad en volgens mij heel veel leraren met mij. Wij proberen echt achterstanden te voorkomen, laat de zomervakantie gewoon doorgaan.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:51

Nou! Ik heb het zelden zo druk gehad. Zoveel studenten die even iets willen weten, vragen. Via de mail (dan kost goed uitleggen ook best veel tijd) of via teams. En er zijn ineens heel veel studenten die achterstallig werk gaan inleveren. Mijn mailbox loopt regelmatig sneller vol dan ik kan wegwerken.

Op goede vrijdag en zaterdag alles weg gewerkt, maar heb nu alweer achterstand
Ga gauw weer aan het werk, overleg met collega's

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:11

Goof schreef:
Ik vraag me af hoe 'heftig' die achterstanden nou serieus zijn.
Als ik kijk naar mijn eigen vak Engels, dan wordt alle aangeboden stof volgend jaar (en alle jaren daaropvolgend) weer herhaald en uitgediept. Ja, ik kan nu niet toetsen. Geeft niet, wij werken sowieso al formatief. Als leerlingen middels hun werk kunnen aantonen dat ze de stof beheersen ia er dit jaar echt geen probleem.
Kan me voorstellen dat dat voor andere vakken of voor het PO wellicht anders is.

Dit geldt voor mij ook. Die paar maanden zijn echt geen ramp...

En ik werk me nu inderdaad een slag in de rondte, een kortere zomervakantie zou ik echt niet ok vinden (tenzij we dan nog steeds binnen moeten zitten, maar daar gaan we dan dus even niet vanuit als de scholen blijkbaar ook weer open gaan).

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:32

Hier ook Engels dus precies wat Goof zegt. Daarnaast vind ik het absurd dat ze de zomervakantie willen inkorten. Zoals iemand op FB al zei, zit je daar met 35 graden buiten, met 30 leerlingen in een klas. Die leren echt niks meer zo. Die kinderen en de docenten zijn kapot na deze intensieve thuiswerkperiode. Ook die kinderen moeten straks weer opladen, voor hun is dit veel zwaarder dan normale school.

Ik vraag mij altijd af, of dit soort besluiten/adviezen nou gemaakt worden door mensen die zelf ook voor de klas staan.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:57

Amandavd schreef:
Ik vraag mij altijd af, of dit soort besluiten/adviezen nou gemaakt worden door mensen die zelf ook voor de klas staan.

De vraag stellen, is hem beantwoorden :j

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:14

Flying_Angel schreef:
Ik kan me echt opwinden over de mensen die nu denken dat wij als docent en leerkracht zo weinig te doen hebben :roll: Ik werk me echt uit de naad en volgens mij heel veel leraren met mij. Wij proberen echt achterstanden te voorkomen, laat de zomervakantie gewoon doorgaan.

Ik heb sinds deze week weer meer uren (zat in de ziektewet) en ik vind het ook veel inspannender om zo les te geven. Ik loop continu achter mentorleerlingen aan om ze in zicht te houden, om ze aan het werk te krijgen en om ze een virtuele knuffel te geven. Daarbij moet ik ook nog lessen geven voor de webcam en dat voelt echt alsof je gewoon tegen een muur staat te praten :+ het vraagt voor mij ook veel meer inzet, dan gewoon voor de klas staan. Komt ook nog eens bij dat ik rugklachten heb en daardoor echt niet lang aan de computer kan zitten. Ik blijf dus het hele huis doorwandelen tussen de lessen door, om maar te zorgen dat ik een beetje heel blijf.
Ik ben het er trouwens ook wel mee eens dat achterstanden en dergelijke echt wel weggewerkt kunnen worden. Een langere lesdag is voor niemand leuk en ik betwijfel me of het zinvol gaat zijn. Ik zie mezelf geen flitsende les geven om half 5 als ik om half 9 al mijn eerste les had, laat staan hoe het voor die kinderen moet voelen.
Mijn moeder zei heel leuk dat ze net zo goed dit jaar als verloren kunnen beschouwen en dat zou ik voor mijn doelgroep (1/2/3e klas havo/vwo) niet eens zo slecht vinden. Dan begin je na de zomervakantie gewoon met wat herhaling en daarna heb je meer tijd en lucht om aan de stof te beginnen die ze eigenlijk het laatste half jaar hadden moeten krijgen. Je kunt dan een jaartje meer in projecten werken, omdat je meer ruimte hebt. Helaas zit aan elk besluit veel haken en ogen en je doet het nooit voor iedereen goed. Ik ben zelf vooral benieuwd wat ik straks met de verschillen in mijn klas aan moet. De een heeft alles super goed door en goed tot zich genomen, terwijl de ander waarschijnlijk geen tekstboek open gehad heeft.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:55

Annetje schreef:
Ik ben zelf vooral benieuwd wat ik straks met de verschillen in mijn klas aan moet. De een heeft alles super goed door en goed tot zich genomen, terwijl de ander waarschijnlijk geen tekstboek open gehad heeft.

Ik vind dat een lastige. Enerzijds vind ik het superzorgelijk en vind ik dat er intensief geïnvesteerd moet worden in leerlingen met achterstanden. Anderzijds vind ik daar ook een heel stuk verantwoordelijkheid bij de leerling EN de ouders liggen.
Alle stof wordt duidelijk aangeboden, alles wordt concreet en in kleine stappen gecommuniceerd, zowel met hele klassen als individueel. Er zijn online lessen en we zijn iedere dag hele dagen bereikbaar voor vragen, uitleg, videobellen etc.
En nog heb ik leerlingen die nu, na 5 weken, nog geen enkele reactie hebben gegeven, nog geen werk hebben ingeleverd en die niet te bereiken zijn. En nee, dat zijn niet de nare thuissituaties waar ik alle begrip voor heb of de leerlingen die vastlopen door bijvoorbeeld ASS of andere situaties, maar de droeftoeters die 'gewoon' geen zin hebben. Tja, dat vind ik dus een lastige.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:15

Goof schreef:
Annetje schreef:
Ik ben zelf vooral benieuwd wat ik straks met de verschillen in mijn klas aan moet. De een heeft alles super goed door en goed tot zich genomen, terwijl de ander waarschijnlijk geen tekstboek open gehad heeft.

Ik vind dat een lastige. Enerzijds vind ik het superzorgelijk en vind ik dat er intensief geïnvesteerd moet worden in leerlingen met achterstanden. Anderzijds vind ik daar ook een heel stuk verantwoordelijkheid bij de leerling EN de ouders liggen.
Alle stof wordt duidelijk aangeboden, alles wordt concreet en in kleine stappen gecommuniceerd, zowel met hele klassen als individueel. Er zijn online lessen en we zijn iedere dag hele dagen bereikbaar voor vragen, uitleg, videobellen etc.
En nog heb ik leerlingen die nu, na 5 weken, nog geen enkele reactie hebben gegeven, nog geen werk hebben ingeleverd en die niet te bereiken zijn. En nee, dat zijn niet de nare thuissituaties waar ik alle begrip voor heb of de leerlingen die vastlopen door bijvoorbeeld ASS of andere situaties, maar de droeftoeters die 'gewoon' geen zin hebben. Tja, dat vind ik dus een lastige.

Eens zo heb ik er ook een paar. Deze tijd biedt ons ook de kansen om onze leerlingen dingen zoals verantwoordelijkheid te leren. Die smoesjes die ik soms ook binnenkrijg via de mail.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:18

Ik ga helemaal mee met Goof. Ik voorzie ook geen grote achterstanden. Geef zelf biologie les. Mijn focus ligt bij mijn bovenbouw klassen. De onderbouw wil ik niet teveel belasten in deze tijd.

Maar gisteren nog een mentor leerling gesproken, klas drie, die dan een hele dag buiten een eettafel aan het schuren en verven is en gewoon online les had. Dan spreek ik de leerling hierop aan en denk ik alleen maar ouders waar waren jullie?