Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:32

Dat vind ik nog lange dagen, van 0830 tot 1630! Dat zou ik echt niet trekken denk ik. Zoveel computertijd.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:34

Sneu verhaal lenaa-tje. Je kan dan zo weinig he.
Hoofdpijn herken ik trouwens ook.

Ik werk 0.8 maar heb de afgelopen 2 weken ook (meer dan) fulltime gewerkt. Deze week heb ik wel bewuat mijn vrije dag gepakt. Ik was serieus zo moe dat ik de hele dag op de bank heb gelegen. Ik was nergens toe in staat. Kansloos.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:43

Goof schreef:
Sneu verhaal lenaa-tje. Je kan dan zo weinig he.
Hoofdpijn herken ik trouwens ook.

Ik werk 0.8 maar heb de afgelopen 2 weken ook (meer dan) fulltime gewerkt. Deze week heb ik wel bewuat mijn vrije dag gepakt. Ik was serieus zo moe dat ik de hele dag op de bank heb gelegen. Ik was nergens toe in staat. Kansloos.

Heel erg weinig. Wel contact met hulpverlening maar die kunnen ook weinig. Ik had zo graag gezien dat al mijn mentorleerlingen zouden slagen in deze crisis.

Dan ben je ook echt wel even toe aan niks. Moet zeggen bij ons zijn al wat oudere collega’s uitgevallen. Het is gewoon te veel. En voor je gevoel heb je veel minder afgerond dan je normaal zou doen.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:46

Ik herken veel wat jullie schrijven, helaas.
Ik heb echt bijna elk moment van de dag contact met mentorleerlingen (zo voelt het).
Merk dat wij als docenten ook (te)veel van ze verwachten.
Ik heb leerlingen die helemaal gestrest zijn over een opa die ziek is of een laptop moeten delen met zusje of ouders die een vitaal beroep hebben en non stop werken en weinig thuis zijn om te helpen.
De omstandigheden om onderwijs te volgen voor leerlingen zijn zwaar.
Ik merk dat wij (mijn school) daar best even aan voorbij aan gaat momenteel.

Online lesgeven willen ze bij ons ook meer gaan doen, maar ben je als docent wel vrij in.
Enige wat echt moet is elke dinsdagochtend vergaderen.
Daarnaast ook met je mentorklas 1 uur in de week vergaderen via Teams.
Maar ik moet met mijn vierde klas digitaal toetsen en ben daar dus veel mee bezig.
Het vormgeven van de toets, vragen aanpassen, leerlingen op het platform krijgen etc.

Sheran

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:12

Ik herken het eigenlijk niet, hoewel ik al dat computerwerk wel suf vind. Ik denk dat mijn school het wel goed aanpakt. Wat ik vooral heel fijn vind is dat ik niet meer om half 7 op moet. Ik kan daar zo slecht tegen dat het mijn hele dag goed maakt als dat niet hoeft :).
Mijn ICT thuis is alleen echt niet goed, dus ik hoop wel dat daar binnenkot verandering in komt. Nu is het 'toetsweek' maar we doen alleen D-toetsen. Is wel erg lastig nakijken, dat kost een stuk meer tijd. Vanaf volgende week hebben we een 30 minuten-rooster met aanwezigheidsplicht :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:20

Ik zie al mijn klassen 1 keer in de week (ingeroosterd, verplicht, mentor houdt aanwezigheid bij en neemt contact op met ouders in geval van absenties). Die lessen gebruik ik om te informeren hoe het met ze gaat, om vragen te beantwoorden, en grammatica uit te leggen, waarbij ik mijn scherm deel met een powerpoint.

Ik heb op Google Classroom een planner staan met hoe ze verder moeten werken. De methode is digitaal en daardoor kan ik zien of ze het huiswerk maken. Andere opdrachten doe ik waar mogelijk via Google Forms, want dan kan ik het automatisch laten nakijken, maar wel eroverheen kijken of iedereen het gedaan heeft, en kijken welke vragen nog het meest foutgaan. Die kan ik dan in de les weer nabespreken.

Zo merk ik dat er steeds meer huiswerk toch wel gemaakt wordt. Ik zie per klas meestal max een paar leerlingen die echt niks uitvoeren, maar ook dat vul ik in in Magister en wordt door de mentor bijgehouden.

Het lesgeven gaat heel gestroomlijnd, de meeste tijd gaat zitten in de opdrachten voorbereiden in Google Forms e.d. Ik merk vooral dat ik dáar tegenop zie en dat telkens uitstel, daar haal ik weinig energie uit.

Toetsen, dat doen wij voorlopig even niet... behalve dingen die als project in te leveren zijn via Classroom ofzo. Maargoed, ik vind dat we alsnog genoeg doen.

Ik haal er wel plezier uit dat we elke week via Google Meet een teamborrel doen, en elkaar dan zo spreken met een drankje. Maakt wel dat de sfeer ook fijn blijft en iedereen zijn zorgen kan bespreken.

Dat minder vroege opstaan doet mij inderdaad ook bizar veel goed. Voel me veel uitgeruster. Ben wel na de lunchpauze op qua concentratie alleen :+

Morgenochtend mijn beoordeling, ik denk dat ik dan hoor of ik mag blijven. Whaah, spannend.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:27

Ik vind vooral het achter de computer zitten inderdaad erg suf. Daarvoor werk ik natuurlijk niet in het onderwijs. Gelukkig heb ik iedere dag wel een paar contactmomenten ingepland met mijn leerlingen. Tussen het werken door sport ik in de tuin en ik stap nog bijna iedere dag op de fiets naar mijn werk. Ik merk dat ik mij daardoor wel ietsje beter voel. Verder begin en stop ik op tijd met mijn werkzaamheden en ik kijk eigenlijk nauwelijks nog buiten mijn werktijden op mijn mail. Dat was voorheen wel anders, dus een positieve ontwikkeling denk ik zo. :o

@aleeneh, spannend! :D

Nog twee weken en dan hebben we "vakantie".

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:16

Ook hier herkenning, dit is gewoon niet ons beroep!

Mijn leerlingen worden ook steeds onrustiger van de uitblijvende informatie over herkansingen e.d.

En mijn rug vindt al die uren achter de computer ook niet leuk. :n Gelukkig heb ik honden om tussendoor mee te gaan wandelen...

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:02

Maar gelukkig is het bijna weekend.
Kunnen we even bijkomen en dan maandag weer met frisse tegenzin beginnen.
Ik zag in mijn agenda voor komende week veel videogesprekken staan, ik heb er nu al zin in. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 20:37

Aleeneh schreef:
Ik zie al mijn klassen 1 keer in de week (ingeroosterd, verplicht, mentor houdt aanwezigheid bij en neemt contact op met ouders in geval van absenties). Die lessen gebruik ik om te informeren hoe het met ze gaat, om vragen te beantwoorden, en grammatica uit te leggen, waarbij ik mijn scherm deel met een powerpoint.

Ik heb op Google Classroom een planner staan met hoe ze verder moeten werken. De methode is digitaal en daardoor kan ik zien of ze het huiswerk maken. Andere opdrachten doe ik waar mogelijk via Google Forms, want dan kan ik het automatisch laten nakijken, maar wel eroverheen kijken of iedereen het gedaan heeft, en kijken welke vragen nog het meest foutgaan. Die kan ik dan in de les weer nabespreken.

Zo merk ik dat er steeds meer huiswerk toch wel gemaakt wordt. Ik zie per klas meestal max een paar leerlingen die echt niks uitvoeren, maar ook dat vul ik in in Magister en wordt door de mentor bijgehouden.

Het lesgeven gaat heel gestroomlijnd, de meeste tijd gaat zitten in de opdrachten voorbereiden in Google Forms e.d. Ik merk vooral dat ik dáar tegenop zie en dat telkens uitstel, daar haal ik weinig energie uit.

Toetsen, dat doen wij voorlopig even niet... behalve dingen die als project in te leveren zijn via Classroom ofzo. Maargoed, ik vind dat we alsnog genoeg doen.

Ik haal er wel plezier uit dat we elke week via Google Meet een teamborrel doen, en elkaar dan zo spreken met een drankje. Maakt wel dat de sfeer ook fijn blijft en iedereen zijn zorgen kan bespreken.

Dat minder vroege opstaan doet mij inderdaad ook bizar veel goed. Voel me veel uitgeruster. Ben wel na de lunchpauze op qua concentratie alleen :+

Morgenochtend mijn beoordeling, ik denk dat ik dan hoor of ik mag blijven. Whaah, spannend.

Dit lijkt wel op hoe het hier gaat, alleen werken wij met magister voor de planning en teams als communicatiemiddel met de leerlingen.
Hebben elke klas 1 uur in de week, en alle lessen zijn in de ochtend gepland. De meeste leerlingen doen echt boven verwachting mee hier.

Wel wat geregel met aantal mentor lln die het echt allemaal niet kunnen volgen, ik heb 3basis, en voor aantal is het zelfstandig werken echt te moeilijk dus nu eerste gesprekken gehad over mogelijke oplossingen, volgende week verder.

Eerste 2 weken overliep ik mezelf ook flink qua uren, wilde vanalles ontwikkelen en leerlingen snel helpen bij vragen. Maar nu echt met mezelf afgesproken dat ik elke ochtend werk en dan eind middag/avond nog tijd inplan om vragen via mail of teams te beantwoorden en niet meer allemaal tussendoor doe. Want dan was net de ene leerling geholpen, en dan kwam de volgende weer, en dan was het alweer tijd voor overleg collega of vergadering, en zo was de dag dan opeens voorbij (ook vrije dagdelen).

Vorige week ook m'n rechterelleboog gebroken dus ben sowieso nu erg onhandig achter m'n laptop en snel last van m'n lijf. Dus ontwikkeling staat nu op laag pitje en meeste bezig nu met begeleiding van leerlingen

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 20:53

Wat enorm vervelend Haike, heb je gips of moet het met een mitella genezen?

Hier gaan volgende week de laatste SE's doorgang vinden.

Dan zijn de examenleerlingen zo goed als klaar met alles wat voor dit jaar verplicht is.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 23:01

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 07:12

berthe schreef:

Klopt helemaal.

Ik laat mijn leerlingen aankomende week kort en eenvoudig werk doen. Wat nakijken van de stof die ze gehad hebben en rustig aan in plaats van 2 momenten volle bak.

Volgende week valt maandag uit ivm Pasen.
Hierdoor heeft de ene klas 1 les per week en de andere 2. Dit ga ik aanpassen naar allemaal 1 en daar ga ik ze laten herhalen wat we de afgelopen weken hebben gedaan.

Daarna 2 weken vrij en hoop ik dat het richting terug naar school gaan is... hoop ik...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 08:10

berthe schreef:

Gedeeltelijk mee eens maar nou heeft mijn school werk best flink verminderd en eisen we dus normale proporties.

Maar mijn leerlingen (klas 3/4) maken werk niet of zijn niet aanwezig bij online lessen (tussen 9-13 uur) omdat ze aan het werk zijn. Daar word ik echt heel chagrijnig van. Dat is omdat ik vind dat zij een groep zijn die nog niet hoeven te werken het is een bijbaan. In deze tijd hoor je zoveel mogelijk binnen te zijn.

Daarbij eisen collega’s niet veel. Ik maak planningen voor sommige van mijn leerlingen en naast de online lessen zijn ze Max. Een uur bezig met opdrachten die ze moeten inleveren. Dat zijn dat 2 opdrachten per dag. Dus dat is ook nog mooi gespreid.
We vragen geen nachtwerk of dagen werk. We vragen ochtenden werk.. waar een klas zoals die van mij normaal 3 dagen tot 4 moet en de andere 2 tot 3 en dan zijn ze nog niet aan huiswerk begonnen. Nu zouden ze in ochtend kunnen doen wat we van hen verwachten.

Gelukkig ook signalen van kinderen en ouders die het prima vinden. Hun kinderen zijn toch even bezig en hebben een ritme waarbij ze even moeten nadenken en hun hersens in beweging zetten. Niks raars gewoon even aan de slag. Dat zijn ouders die hun kinderen ook binnen houden zoals van ze verwacht wordt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 08:16

lenaa_tje schreef:
berthe schreef:

Gedeeltelijk mee eens maar nou heeft mijn school werk best flink verminderd en eisen we dus normale proporties.

Maar mijn leerlingen (klas 3/4) maken werk niet of zijn niet aanwezig bij online lessen (tussen 9-13 uur) omdat ze aan het werk zijn. Daar word ik echt heel chagrijnig van. Dat is omdat ik vind dat zij een groep zijn die nog niet hoeven te werken het is een bijbaan. In deze tijd hoor je zoveel mogelijk binnen te zijn.

Daarbij eisen collega’s niet veel. Ik maak planningen voor sommige van mijn leerlingen en naast de online lessen zijn ze Max. Een uur bezig met opdrachten die ze moeten inleveren. Dat zijn dat 2 opdrachten per dag. Dus dat is ook nog mooi gespreid.
We vragen geen nachtwerk of dagen werk. We vragen ochtenden werk.. waar een klas zoals die van mij normaal 3 dagen tot 4 moet en de andere 2 tot 3 en dan zijn ze nog niet aan huiswerk begonnen. Nu zouden ze in ochtend kunnen doen wat we van hen verwachten.

Gelukkig ook signalen van kinderen en ouders die het prima vinden. Hun kinderen zijn toch even bezig en hebben een ritme waarbij ze even moeten nadenken en hun hersens in beweging zetten. Niks raars gewoon even aan de slag. Dat zijn ouders die hun kinderen ook binnen houden zoals van ze verwacht wordt.

Onze school heeft ook gezegd dat we minder moeten geven en dat vind ik prima, maar het stoort mij ook, precies vanwege het dikgedrukte gedeelte. Overdag horen ze gewoon thuis te zijn en onderwijs te volgen. Niet te werken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 10:35

Wij krijgen een rooster dat duurt van max 9:30 tot 14:00. Lessen van 30 minuten. Ik ben er wel blij mee :j

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:05

Voor bepaalde dagen (vergadermiddagen bijvoorbeeld) hanteren wij een verkort rooster, zodat niet steeds dezelfde vakken uitvallen. Dit start om 09:00 uur en eindigt uiterlijk om 13:20 uur. Dit rooster gebruiken wij nu ook in deze tijden.

Ik smelt van mijn puberleerling uit twee havo/vwo. Hij e-mailde mij met het volgende:
Hier is mijn boekverslag van vorig blok. Ik heb nog een vraag: de bibliotheek is dicht, dus ik kan geen boek halen. Heeft u misschien een idee hoe ik nog een boekje kan scoren.

Haha, vind het echt zo lief! <3 Een boekje scoren.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:06

Hi mensen. Ik kom weer even binnenvallen. Allereerst respect voor jullie in deze tijd, ik heb de afgelopen pagina's gelezen en ik leef met jullie mee! Het is geen makkelijke tijd nu..!

Ik ben inmiddels afgestudeerd met een 2e graads bevoegdheid (vakdocent dier/groen). Nu heb ik een vacature gezien, redelijk dichtbij, voor 1fte.
Ik wil alleen écht geen 1fte in het onderwijs werken, liever parttime icm mijn huidige baan (in het vak). Ik zou dus graag willen solliciteren voor deze baan en dan met het verzoek of ik het voor 0,5/0,6 fte kan invullen. In hoeverre hebben jullie hier ervaring mee? Is dit een beetje rendabel om te vragen?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:12

Macs gewoon proberen! Ik heb als tweedegrader ooit op een eerstegraadsfunctie gesolliciteerd en die baan heb ik ook gekregen. Als ze je willen, dan kan er ineens heel veel.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:17

Ja een leerling van mij: 'Mevrouw, mijn moeder vindt dat ze nu teveel geld kwijt is aan boeken. De bieb is dicht dus nu moet ze steeds nieuwe kopen. Ze heeft me naar BUITEN gestuurd!' :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:19

Precies, gewoon solliciteren. Succes!

Leuk flying-angel, dat zijn de leukere opmerkingen.

Ah sheran, die is ook erg leuk!

Hoe doen jullie leerlingen het?
Ik begin nu naar een paar weken te merken welke leerlingen echt totaal noet in staat zijn zelfstandig overzicht te bewaren en zelfstandig te werken. Kinderen die volledig vastlopen en niet meer weten wat ze moeten doen. Lastig.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:23

Overzicht houden vind ik heel erg moeilijk. Er zijn leerlingen die aan je aandacht ontsnappen en al het nakijken is zoooooveel meer werk... Ik ben blij dat we vanaf deze week (na de toetsweek) een rooster hebben met verplichte contactmomenten en aanwezigheidsplicht.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:36

Macs schreef:
Hi mensen. Ik kom weer even binnenvallen. Allereerst respect voor jullie in deze tijd, ik heb de afgelopen pagina's gelezen en ik leef met jullie mee! Het is geen makkelijke tijd nu..!

Ik ben inmiddels afgestudeerd met een 2e graads bevoegdheid (vakdocent dier/groen). Nu heb ik een vacature gezien, redelijk dichtbij, voor 1fte.
Ik wil alleen écht geen 1fte in het onderwijs werken, liever parttime icm mijn huidige baan (in het vak). Ik zou dus graag willen solliciteren voor deze baan en dan met het verzoek of ik het voor 0,5/0,6 fte kan invullen. In hoeverre hebben jullie hier ervaring mee? Is dit een beetje rendabel om te vragen?

Ik heb nu een baan die ook 0,8 was en die ik voor 0,5 gekregen heb. Gewoon in je brief vermelden dat je liever niet meer dan 0,5 of 0,6 werkt i.v.m.

Hier ook een aantal leerlingen die al vanaf week 1 nog NIKS voor Engels gedaan hebben. Dus ik contacteer steeds weer de mentor maar daar houdt het wel een beetje op voor mij als vakdocent.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:47

Kijk dat zijn geruststellende berichten! :D Ik ga aan de slag met een brief. Dank voor jullie hulp :) En sterkte de komende tijd met al het geregel rondom de maatregelen!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:47

Amandavd schreef:
Hier ook een aantal leerlingen die al vanaf week 1 nog NIKS voor Engels gedaan hebben. Dus ik contacteer steeds weer de mentor maar daar houdt het wel een beetje op voor mij als vakdocent.

Same. Ik heb er ook die nog niks hebben ingeleverd bij me.
Ik ga er wel zelf achteraan en dat is wat me nu klauwen met tijd kost.
Ik heb gisterochtend van twee 2e klassen alle leerlingen die achterliepen of nog niks hadden gedaan individueel gemaild. En daarna een overzicht naar de mentor en een bericht over werk voor deze week in de groepschat.
Hele ochtend aan kwijt. En dat dus iedere dag.