Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 09:32

PSvanLot schreef:
Amandavd schreef:
Moeten jullie je leerlingen ook constant achterna lopen met alles wat ze nog moeten doen? Die derdejaars van mij denken volgens mij echt dat ze vakantie hebben.

Zeker, echt enorm veel. Ik denk dat daar het meeste van mijn werk in zit.

Het gisteren 5 lesklantjes die allemaal op de middelbare school zitten in de 3e en 4e van verschillende niveau's.

Die zeiden echt allemaal dat ze weinig deden en als ze online moesten zijn en er ze waren niet in beeld dan zaten ze constant op de telefoon.

Ik begin inmiddels een beetje in de stand te komen van 'zoek het uit'...

Mijn klas 1 doet het geweldig. Alle 3 de klassen zijn enthousiast en werken hard.

Ik vind het ook jammer dat dit het meeste werk op slokt. En niet dat handjevol leerlingen die binnen een halfuur dat ik de opdracht er op gezet enthousiast met een onderwerp komen.
Of de leerling die zo trots is op z’n 9en en daarom even wil videobellen. Ik heb soms geen tijd voor die leerlingen. Die tijd maak ik dus wel maar dan loop ik eigenlijk weer achter.

Annetje

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 09:48

Bij ons moeten ze bij elk vak het huiswerk inleveren en dat wordt door elke docent individueel bijgehouden. Volgens mij gaat dat op zich wel goed.
Ik ga straks proberen om met alle mentorleerlingen te bellen. Ik ben benieuwd of het echt zo goed gaat als ik denk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:19

Herkenbaar.
Mijn brugpuppies doen het goed, die leveren werk in, stellen vragen, zijn bereikbaar voor contact.
Mijn 2e klassen worden al lakser, doen het pas als je er 4 keer om hebt gevraagd (tijdrovend idd) en doen het dan volgens mij met de ogen dicht want de kwaliteit van het werk is om te huilen. De 4e klassen hebben allemaal op tijd hun mondeling gedaan en ingeleverd! En de 3e klassen doen nu pws, dus daar heb ik deze weken even niets mee te doen.
Mijn tijd gaat op aan werk nakijken, terugsturen omdat het slecht is, mailen dat het slecht is en verbeter moet worden, nogmaals nakijken, leerlingen benaderen dat ze uberhaupt nog iets moeten doen, collega's spreken, al mijn mentorleerlingen wekelijks spreken etc etc.
Ik ben nog niet toegekomen aan het bedenken van online lessen of leuke werkvormen op afstand. Maar vooruit maar.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:24

Annetje schreef:
Bij ons moeten ze bij elk vak het huiswerk inleveren en dat wordt door elke docent individueel bijgehouden. Volgens mij gaat dat op zich wel goed.
Ik ga straks proberen om met alle mentorleerlingen te bellen. Ik ben benieuwd of het echt zo goed gaat als ik denk.

Dat wordt hier ook gedaan, maar er leveren zoveel leerlingen niets in dat daar zeker 1.5 uur tijd in gaat zitten om ze aan te spreken.
Dan gaan ze reageren met smoesjes of alsnog inleveren wat me weer een uur kost.
En dan moet ik de dag erna alsnog achter de mensen aan die het nog steeds niet ingeleverd hebben....

Echt zo zonde van de tijd die ik liever aan leerlingen besteed die heel hard werken.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:38

Ik ben vakdocent en moet dus inderdaad van 75 leerlingen bijhouden of ze het wel of niet doen. Ik ben er al vanaf maandag mee bezig, vandaag om 14: 00 is de deadline maar er zijn er nog steeds die geen reet gedaan hebben.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:39

PSvanLot schreef:
Annetje schreef:

Dat wordt hier ook gedaan, maar er leveren zoveel leerlingen niets in dat daar zeker 1.5 uur tijd in gaat zitten om ze aan te spreken.
En dan moet ik de dag erna alsnog achter de mensen aan die het nog steeds niet ingeleverd hebben....

Echt zo zonde van de tijd die ik liever aan leerlingen besteed die heel hard werken.

Dit en als mentor word ik door iedere collega die mijn leerlingen mailt in de cc gezet ;(
Wel even voorop stellen dit was in mijn klas al een groot probleem hoor. Ik had uiteindelijk 80 procent zover dat ze gingen werken. Dat was bij zeker 20% hard aan trekken. Die 20 procent doet nu dus niks meer. En ik had al 20 procent die vanwege thuis problematiek niks deed maar die het redden op aanwezigheid nou die ben ik nu echt kwijt. En daar hoor ik ook schrijnende verhalen over maar ik kan (voor mijn gevoel) niks.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:42

lenaa_tje schreef:
PSvanLot schreef:

Dit en als mentor word ik door iedere collega die mijn leerlingen mailt in de cc gezet ;(

Ook dat en in teams overal in getagd, en vakdocenten die doorgeven wie er allemaal niet werken...

Nou, laat mij maar gewoon lekker voor de klas staan.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:16

Ik heb met jullie te doen, kan me absoluut voorstellen dat dit totaal niet werkt voor een groot deel van de leerlingen.
Het voelt heel gek dat ik dit nu niet meer meemaak als docent, in gedachten ben ik bij jullie. Zet 'm op!

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:17

Pff. Na al deze stress en drukte en volgende week is het einde blok 3 voor de leerlingen, dat brengt altijd superveel stress mee. Nu werd ik vanochtend door mijn moeder gebeld met het bericht dat mijn oma is overleden Y;(

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:00

Flying_Angel schreef:
Pff. Na al deze stress en drukte en volgende week is het einde blok 3 voor de leerlingen, dat brengt altijd superveel stress mee. Nu werd ik vanochtend door mijn moeder gebeld met het bericht dat mijn oma is overleden Y;(

Gecondoleerd :(:)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 14:39

Wat verdrietig, gecondoleerd en sterkte.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 14:39

Gecondoleerd en sterkte!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:32

FA wat verdrietig, zeker in deze moeilijke tijd.

Wij hebben aankomende twee weken toch wat meer structuur te bieden aan de leerlingen. Lessen zijn nu wel ingepland, maar ze zijn helaas niet verplicht. Nu staat er ook een mentorles ingepland. Wie heeft er iets leuks of zinvols wat we kunnen doen tijdens de mentorles? We hebben buiten de mentorles om 2x per week een gesprek met elke leerlingen, in kleine groepjes. De mentorles is bedoeld voor de binding met de mentor en de klasgenoten, het groepsgevoel. Wie ooh wie helpt?

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:49

Annetje schreef:
FA wat verdrietig, zeker in deze moeilijke tijd.

Wij hebben aankomende twee weken toch wat meer structuur te bieden aan de leerlingen. Lessen zijn nu wel ingepland, maar ze zijn helaas niet verplicht. Nu staat er ook een mentorles ingepland. Wie heeft er iets leuks of zinvols wat we kunnen doen tijdens de mentorles? We hebben buiten de mentorles om 2x per week een gesprek met elke leerlingen, in kleine groepjes. De mentorles is bedoeld voor de binding met de mentor en de klasgenoten, het groepsgevoel. Wie ooh wie helpt?

Bij ons zijn ze bezig met spelletjes. In kleine groepjes Boggle (oid) spelen, de mentor gaf letters en zij maakten zo veel mogelijk woorden daarvan. Een volgende les misschien 30 seconds oid.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:55

Idd 30 seconds, doorfluisterspelletje, hints, read my Lips, het woordenboekspel, pictionary...

Weten jullie dit trouwens: bestaat er een device waarin je met pen aantekeningen kan maken op digitale bestanden, en dat je dat dan ook op de computer ziet gebeuren en ook kunt opslaan?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:56

Sheran schreef:
Idd 30 seconds, doorfluisterspelletje, hints, read my Lips, het woordenboekspel, pictionary...

Weten jullie dit trouwens: bestaat er een device waarin je met pen aantekeningen kan maken op digitale bestanden, en dat je dat dan ook op de computer ziet gebeuren en ook kunt opslaan?

Jazeker, die zijn er volop. Zal even het merk en de naam voor je opzoeken. Mijn man gebruikt ze volop voor reclamewerk.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:23

O dat zou heel fijn zijn, dank je wel!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:52

Jongens, zijn jullie ook zo moe inmiddels?
Ik zal echt niet snel klagen over mijn werk, maar ik trek deze situatie niet zo goed geloof ik. Ik word echt doodongelukkig zo, de hele dag achter de laptop. Het werk is echt geestdodend, ik vind het vreselijk. Ik heb echt 0,0 motivatie om aan het werk te gaan in de ochtend, ik slaap 10 uur per nacht. Ik stop 'smiddags altijd op tijd, doe 'savonds nooit wat voor werk, dus pak echt wel mijn eigen tijd en bewaak mijn grenzen. Maar man, wat knettersuf en vermoeiend zo.

En ja, ik heb nog een baan, krijg goed betaald, ik heb in theorie niets te klagen, maar soms moet het er even uit ...

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:37

Herken het. En dan ben ik het onderwijs ingegaan omdat ik niet meer 8 uur of langer per dag achter de computer wilde zitten. Vandaag wel voor het eerst sinds 3 weken op mijn vrije dag even niet mijn mail en teams gecheckt. Morgen zijn de leerlingen en hun ouders weer aan de beurt. Eigenlijk moet ik nu ook mijn een na laatste verslag voor de lerarenopleiding schrijven, maar nog geen puf gehad. Mijn eigen deadline is 16 april, maar de harde deadline is 1 juni, maar dan moet ook het laatste verslag af zijn. Kan gelukkig wel afstuderen. Alles op school had ik voor de voorjaarsvakantie afgerond en eindassessment kan indien nodig via Teams.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:59

Wij hoeven geen online les te geven dus ik kan ook op tijd mijn rust pakken. Veel leerlingen via skype geholpen met opdrachten. Ik merk wel fysiek dat dit mij opbreekt. Ik heb zo'n pijn in mijn bovenrug, schouders, nek en vervolgens hoofdpijn.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:02

Ik krijg energie van mijn dagen op school en het lesgeven aan de kinderen. Nu sta ik al moe op... Verschrikkelijk gewoon. Zoals Daffie al zegt, ik ben ook niet gemaakt voor computerwerk.

Het is ook veel trekken aan een dood paard, krijg de kinderen niet gemotiveerd.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:09

Oh ik herken jullie verhalen ook. Ik heb hoofdpijn, heb volgens mij geen spieren meer. Hele dagen voor de computer wat een ellende.
Leerlingen achter de broek aan zitten en de hele tijd in de gaten houden. Daarnaast ook online les geven en toetsen maken.
Ik kon de eerste weken nog wel goed mijn rust pakken, maar nu niet.

Vanuit mijn werk hebben we vandaag aan ouders en leerlingen laten weten dat we alleen bereikbaar zijn tussen half negen en half vijf.
Heel veel collega's gingen eraan onderdoor, op de meeste gekke tijden krijg je berichten via allerlei kanalen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:13

Amandavd schreef:
Wij hoeven geen online les te geven dus ik kan ook op tijd mijn rust pakken. Veel leerlingen via skype geholpen met opdrachten. Ik merk wel fysiek dat dit mij opbreekt. Ik heb zo'n pijn in mijn bovenrug, schouders, nek en vervolgens hoofdpijn.

Wat rot he!
Ik heb ook al fysieke klachten; last van mijn bekken van het lange zitten, zere polsen en handen van het typen, zere schouders. Pfff.

Ik hoor veel collega's dat ze wel online lessen geven. Ik ben alleen maar bezig met achter leerlingen aan jagen, werk nakijken, vragen beantwoorden, mentorgesprekken. Ik heb niet eens tijd om na te denken over online lessen of andere werkvormen, laat staan dat ik ze ook nog kan uitvoeren.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:18

Goof schreef:
Amandavd schreef:

Wat rot he!
Ik heb ook al fysieke klachten; last van mijn bekken van het lange zitten, zere polsen en handen van het typen, zere schouders. Pfff.

Ik hoor veel collega's dat ze wel online lessen geven. Ik ben alleen maar bezig met achter leerlingen aan jagen, werk nakijken, vragen beantwoorden, mentorgesprekken. Ik heb niet eens tijd om na te denken over online lessen of andere werkvormen, laat staan dat ik ze ook nog kan uitvoeren.

Same, min de mentor gesprekken. Ik werk normaal ook maar 0,5 maar de afgelopen weken heb ik bijna fulltime gewerkt. En die lichamelijk pijn is echt horrid. Vooral in mijn schouders en nek voel ik het.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:20

Hier vooral hoofdpijn van de dagen achter de computer. Sinds deze week verplicht online lessen. Dinsdag had ik 7 lesuur en nu dus 7x een halfuur met een halfuurtje pauze.
Best leuk hoor die leerlingen weer zien, daar krijg ik nog energie van. Het waren dus nog wel af en toe wat kletsuurtjes waar ik ook verschillende roomtours heb gehad van mentorleerlingen. Maar het is zoveel. Ik heb best veel klassen en daardoor dus teams en dat schakelen is veel. Ik mis letterlijk looptijd want je moet nu toch telkens naar een ander lokaal (team)

En dan nog mijn mentorleerlingen waar ik vandaag het bericht kreeg dat 1 van mijn leerlingen op straat zwerft. En de anderen die je moet begeleiden. Al met al is het veel en kom ik niet toe aan alles nakijken en invoeren :(