Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:41

Haha foxy, jij bent meteen de vakantie weer vergeten! Probeer je niet te ergeren aan dingen die je zelf niet kan veranderen, want dan wordt je helemaal gek...

Hier ook weer de eerste werkdag na de vakantie. Vanmorgen begonnen met een rondje hardlopen en mijn kantoor opruimen. Lijstje gemaakt met wat er moet gebeuren en nu lekker aan de slag.

Ik heb voornamelijk veel klanten die denken dat ik zomaar foto's opstuur. Ik maak foto's voor een zakelijk blad, vaak zijn dit portretten van bekende personen hier in de regio. De mensen willen deze foto's soms ook zelf hebben en dan vragen ze of ik ze even door kan sturen. Soms wordt ik daar wel een beetje gek van hoor... en ook moeilijk om steeds maar weer een goed verhaal te brengen.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:49

Kan je daar niet een soort standaardmail voor maken Yucca? Scheelt een hoop tijd denk ik?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:09

Hallo, ik ben hier ook weer eens. Lees zeker mee maar echt niet altijd tijd om te reageren.
Ben echt superdruk met Bewust Wedstrijd Rijden. Echt hartstikke leuk natuurlijk!
Ben al van 40 uur naar 36 gegaan en zit er hard aan te denken om naar 32 te gaan.
Maar goed, de winter komt eraan en dan is het over het algemeen weer wat rustiger.
Dus ik wacht het nog even af.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:17

Annash schreef:
Kan je daar niet een soort standaardmail voor maken Yucca? Scheelt een hoop tijd denk ik?

Nee niet echt, het is steeds weer anders waar de foto's voor gebruikt gaan worden, dus het is het ook steeds weer nadenken over prijzen, licenties ect.
Maargoed, dat hoort er ook gewoon bij denk ik dan maar! Ik verbaas me er alleen soms over dat mensen blijkbaar denken dat fotografen foto's zomaar voor niets gaan opsturen, ook al zijn ze al gemaakt voor een andere opdracht.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:29

Wat zijn de afspraken met het blad, Yucca?
Ik ben nu bezig met een project dat een boek wordt en daarbij wordt de prijs zo gemaakt dat de persoon die geportretteerd wordt de foto's ook krijgt. Moet er wel naamsvermelding bij zetten wanneer ze gebruikt worden, maar ze krijgen ze wel.
Moet de persoon die je fotografeert ook betalen voor plaatsing in het blad? Zo ja, misschien moet je dan eens overleggen met het blad om de prijs van jou en voor de persoon te verhogen, waarbij ze dan de foto wel krijgen met een bepaalde gebruikslicentie.
Dan verdien jij meer, heb je minder gezeur en is de persoon die geportretteerd wordt ook tevreden.
Is dat een idee?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:53

De afspraak is dat de foto's alleen gebruikt worden voor het blad en dat ze niet doorverkocht of weggegeven mogen worden aan derden. De personen die ik fotografeer voor de coverstory betalen niet: zei worden gevraagd en de eigenaar van het blad betaald mij. Soms fotografeer ik ook andere artikelen en daar wordt vaak wel voor betaald door de persoon/het bedrijf.

Opzich zou dat wel een goede optie zijn om dat ook aan te bieden: een soort keuze vooraf of ze de foto's ook voor eigen gebruik willen hebben.

Alleen heb ik nu weer een 'bijzonder' geval: ik heb een woning gefotografeerd voor een bouwbedrijf voor dit blad. Nu hebben de eigenaren van de woning mij benaderd om foto's te mogen gebruiken op een uitnodiging. Staat dus eigenlijk los van mijn afspraken met het blad...en zo krijg je toch wel vaak net weer wat andere (aan)vragen :')

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:05

haha, dat is het probleem inderdaad vaak!
Sowieso misschien eerst vragen aan het bouwbedrijf?
Of proberen een nieuwe fotoshoot te verkopen aan de eigenaren?

Lijkt me wel een goed idee om dit te bespreken met het blad, hoe zij hierin staan, want zij betalen jou.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:11

Ik ga het inderdaad voorleggen aan het blad, lijkt me wel een goede optie ja, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb!

In dit geval gaat het specifiek om de foto's die ik al gemaakt heb, denk niet dat ze een fotoreportage van hun huis willen, haha. Aan de ene kant denk ik: ach het is voor een uitnodiging, eenmalig en volstrekt privé gebruik, dus ik kan ze ook geven als good-will en aan de andere kant denk ik: nee gewoon per digitaal bestand laten betalen!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:13

Maar dat kan je ze dan toch ook zeggen? Noem je prijs en wellicht vinden ze het niet erg.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:17

Joyce: Heb je dan een exemplaar van de krant gekregen?

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:44

Ja Lastig Yucca! Zijn altijd van die kleine dingen die overal tussen vallen.

Mallootje, zag dat het nieuwe logo ook al op de website staat. Leuk :D
Gaat het goed met de voorbereidingen op jullie jubileum of hebben jullie dat nu al gehad?

Ik ben beetje stil hier... maar heb het echt ongezond druk!
Daardoor begint het een beetje een chaos te worden. Iets wat weer echt niet helpt om de boel op orde te krijgen :')

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:45

De verjaardag is volgend weekend! Heb inmiddels ook nieuwe cadeaubonnen met het logo erop, en er komen ook nog kleine stickertjes om op geschenken e.d. te kleven.
We zijn er heel blij mee, heb al allemaal ideetjes om het logo nog verder te gebruiken!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:02

Pff... net mijn e-book gelanceerd! Dacht alles goed gedaan te hebben, maar tijdens het maken van de mail toch besloten mijn e-book ergens anders te plaatsen... Alleen vergeten de link aan te passen... -O-
Gelukkig nu weer opgelost, maar dat was niet fijn!

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:09

Zooist schreef:
Hallo, ik ben hier ook weer eens. Lees zeker mee maar echt niet altijd tijd om te reageren.
Ben echt superdruk met Bewust Wedstrijd Rijden. Echt hartstikke leuk natuurlijk!
Ben al van 40 uur naar 36 gegaan en zit er hard aan te denken om naar 32 te gaan.
Maar goed, de winter komt eraan en dan is het over het algemeen weer wat rustiger.
Dus ik wacht het nog even af.

Nou ik zorg er wel voor dat je je niet hoeft te vervelen deze winter :p

Ik ben al een hele tijd niet geweest en ik moet zeggen dat ik soms niet weet hoe ik alles bij moet houden. Sommige topics gaan zo snel! Hoe doen jullie dat?! Jullie zijn ook allemaal ondernemer en als ondernemer heb je het altijd te druk :+

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:29

Bokt volgen en pb's beantwoorden beschouw ik als een deel van m'n job, dus een topic meer of minder bijhouden maakt ook geen verschil meer ;)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:42

Klopt, ik doe het ook als deel van mijn werk, maar volg gelukkig niet veel (actieve) topics op bokt, dus dat scheelt!
Net als facebook = part of the job (en daardoor kost het soms teveel tijd...)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:11

Even een vraag aan de fotografen onder ons....

Is er iemand die ook professionele productfoto's kan maken?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 23:11

Mallootje schreef:
Joyce: Heb je dan een exemplaar van de krant gekregen?

Net terug van vakantie, ga morgen verder bijlezen ;) Maar ik kon de krant niet krijgen, alleen een PDF van de rubriek. Aangezien ik nog niets heb ontvangen, gok ik dat het (nog) niet geplaatst is. Ze kon me ook geen exacte datum geven. Best jammer, want ik wil heel graag de "originele" krant hebben als het geplaatst wordt.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 08:07

HorseTopShop schreef:
Even een vraag aan de fotografen onder ons....

Is er iemand die ook professionele productfoto's kan maken?
Ik niet :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:22

@Karen: Lekker dat je het zo druk hebt, maar als het ongezond druk gaat worden is dat toch wel wat minder... Is het echt teveel werk, of zou het met een betere planning nog te overzien zijn? Zou wel leuk zijn als je in zo'n luxe positie zit dat je zelf de leukste opdrachten uit kan kiezen!

Wat betreft het bijhouden van topics, Facebook, etc. Ik zie dat inderdaad grotendeels ook wel als part of the job, maar ik vind het ook gewoon leuk om te doen. Hier op Bokt zit ik niet in heel veel actieve topics op het moment, dus dat is goed bij te houden. Twitter gaat me de laatste tijd echt te snel, ik ben niet meer actief genoeg om daar echt alles uit te halen. Facebook heeft heel even stil gelegen in de aanloop naar de vakantie (druk op m'n gewone werk, weer gestart met fysiotherapie, examen met de hond, etc.), maar dat wil ik nu weer op gaan pakken. Pinterest vind ik ook heel leuk, maar ook daar moet ik weer actiever gaan worden!

@Mallootje: Die stickertjes waar je het over hebt, zijn dat echt stickers voor op cadeaupapier, of zijn dat "waterproof" stickers die je op artikelen kan plakken die je cadeau geeft aan klanten? Ik zoek namelijk het laatste, zodat ik "goodies" makkelijk kan voorzien van mijn eigen logo.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 15:22

Misschien moet ik het ook maar gaan inplannen. Alleen als ik eenmaal op Bokt ga zitten, blijf ik te lang "plakken" :p

@HorseTopShop: ik heb nog een artikel van je in ons nieuwe online magazine geplaatst: http://paardenlifestyle.com/wp-content/ ... index.html Staat op pagina 66 :)

EDIT: Ik houd Twitter ook om dezelfde reden niet bij. Ik doe eigenlijk alleen Facebook.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 20:33

Mag ik eens inbreken met een brutale vraag?

Voor de ondernemers die wel eens op (paardgerelateerde) evenementen staan met stands, wat bepaald voor jullie of je gaat of niet en hoe weet je waar je kunt gaan staan? Als vereniging organiseren wij volgende week een evenement, maar merken dat veel mensen niet op de hoogte zijn van de mogelijkheid om te komen staan. Is er een site waar eea aangekondigd wordt of is dit puur mond tot mond reclame? We hebben inmiddels een (beperkt) strodorp, maar zouden graag uitbreiding willen. Wellicht dat jullie perspectief ons verder kan helpen, al dan niet voor volgend jaar.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:16

Gefeliciteerd Mariska.
Heb alleen even gemist hoe, wat en waar.

Social Media.
Ik vind het dubbel. T is vind vooral goed voor contact tussen ondernemers onder elkaar. F is meer op de consument gericht.
Op dit moment bij mij vooral Facebook.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:19

WenK, tot nu toe ben ik gevraagd voor evenementen. Meestal huren ze me in voor een demo of clinic en dan sta ik heel de dag met een stand.

Maar ik verkoop geen artikelen, maar biedt een dienst aan. :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:40

connepon85 schreef:
@HorseTopShop: ik heb nog een artikel van je in ons nieuwe online magazine geplaatst: http://paardenlifestyle.com/wp-content/ ... index.html Staat op pagina 66 :)

Oh geweldig. De skippybal :D

WenK schreef:
Mag ik eens inbreken met een brutale vraag?

Voor de ondernemers die wel eens op (paardgerelateerde) evenementen staan met stands, wat bepaald voor jullie of je gaat of niet en hoe weet je waar je kunt gaan staan? Als vereniging organiseren wij volgende week een evenement, maar merken dat veel mensen niet op de hoogte zijn van de mogelijkheid om te komen staan. Is er een site waar eea aangekondigd wordt of is dit puur mond tot mond reclame? We hebben inmiddels een (beperkt) strodorp, maar zouden graag uitbreiding willen. Wellicht dat jullie perspectief ons verder kan helpen, al dan niet voor volgend jaar.

Toen wij jaren geleden net begonnen waren gingen we overal heen. Gewoon om meer naamsbekendheid te krijgen.
Nu gaan we alleen nog naar grote paardenevenementen of de paardenevenementen in de buurt.
Op kleine evenementen of niet paard gerelateerde evenementen loopt het toch niet echt.